Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 29. července 2021, 23:05 Google+

Čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA je aerodynamicky propracovanější než kdykoli předtím a je tak ve své třídě bezkonkurenční. Díky svému emotivnímu a dynamickému designu dosahuje nový model FABIA hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,28, což je výrazně nižší údaj než u předchozí generace (cx=0,32).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Vynikající aerodynamika je výsledkem mnoha drobných vylepšení, jako jsou např. žaluzie chladiče s aktivními lamelami, které pomáhají snížit spotřebu paliva a hodnoty emisí. Během vývoje aerodynamiky vozu FABIA provedla ŠKODA AUTO přes 3 000 simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics) a výsledky simulací byly ověřovány a dolaďovány během zkušebních jízd.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Vít Hubáček, který je zodpovědný za vývoj aerodynamiky modelu ŠKODA FABIA, říká: „Ačkoli je nová FABIA delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %. Jen to snižuje hodnoty emisí CO2 podle cyklu WLTP o skoro 3 g/km. Abychom tohoto dosáhli, provedli jsme více než 3 000 aerodynamických testů, přičemž asi 80 % z nich proběhlo virtuálně pomocí CFD simulací na superpočítači. Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2 000 let.“

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Výsledkem vývoje aerodynamiky u nového modelu ŠKODA FABIA je hodnota součinitele odporu vzduchu cx=0,28. Čtvrtá generace v tomto směru dosahuje jednoznačně nižších hodnot než její předchůdkyně (cx=0,32) a v segmentu malých vozů je bezkonkurenční. Výborná aerodynamika nového modelu FABIA významně přispívá ke snížení spotřeby paliva a hodnot emisí. Na vývoji aerodynamiky se podíleli odborníci z několika oddělení – kromě designérů a specialistů z oblasti aeroakustiky byli do vývoje zapojeni také inženýři zodpovědní za karoserii, podvozek a motory. ŠKODA AUTO navíc chytře kombinovala virtuální testy pomocí počítačových simulací s testováním během reálných jízd, které byly prováděny zejména za účelem ověření výsledků simulací.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Desítky tisíc výpočetních hodin práce na superpočítačích
Oddělení aerodynamiky ve ŠKODA AUTO pracovalo během vývoje nového modelu FABIA z velké části ve virtuálním prostoru. Optimalizace aerodynamiky vozu je obzvláště náročný úkol, při kterém může mít i nepatrná změna řadu důsledků v dalších oblastech. Vývojáři proto používali supervýkonné počítače, díky kterým mohli k co největšímu počtu pokusů využít CFD simulace. Za přibližně tři a půl roku bylo provedeno více než 3 000 výpočtů simulací proudění, které si vyžádaly desítky tisíc hodin výpočetního času. Význam aerodynamiky v automobilovém průmyslu za poslední roky značně vzrostl a tento trend bude i nadále pokračovat vzhledem ke stále přísnějším emisním normám. ŠKODA AUTO proto výrazně navýšila své personální a odborné kapacity v této oblasti. Zatímco před 20 lety se o veškerou produkci české automobilky starali pouze 3 specialisté na aerodynamiku, nyní jsou jen za samotný model FABIA zodpovědní 3 odborníci.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Žaluzie chladiče snižují spotřebu paliva při rychlosti 120 km/h až o 0,2 l/100 km
Řada detailů nového vozu ŠKODA FABIA přispívá k nejlepší aerodynamice ve své třídě. Jedním z nich jsou inovativní žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku. ŠKODA FABIA je vůbec prvním modelem ve své třídě, který je používá. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Díky tomu navíc FABIA vypustí až o 5 g méně CO₂ na každý ujetý kilometr. Pro maximální chlazení, nebo během krátkých zastávek, systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Kromě toho přispívá řada prvků k minimalizaci odporu vzduchu. Přední část vozu disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu. Proudění vzduchu pod vozem je nyní upraveno díky 12 namísto 3 krytů podvozku. Víření vzduchu na zádi je díky tomu v kombinaci s dlouhým zadním spoilerem a finlety nižší. Tvar vnějších zpětných zrcátek směřuje vzduch k odtrhovým hranám u zadních světel. Vzhledem k tomu, že samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí ŠKODA AUTO nyní poprvé pro model FABIA kola s aerodynamickými plastovými kryty, které dále optimalizují aerodynamiku vozu.

Vytisknout

Diskuze: Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Volkswagen představil atraktivní SUV kupé Taigo

Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud