Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

-jka / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2017, 16:07 Aktualizováno 11.11.2017, 17:54 Google+

Celým názvem Bluebird-Proteus CN7, tak zní označení ve své době nejrychlejšího automobilu na světě, poháněného turbohřídelovým motorem. Světový rekord vznikl v Austrálii v roce 1964, když Bluebird dosáhl rychlosti 403.10 mph (648.73 km/h).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bluebird-Proteus CN7

Bluebird-Proteus CN7 | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Dějiny Bluebirdu CN7 se začínají psát v roce 1956, když jeho tvůrce Donald Campbell začal plánovat automobil, který by překonal světový rychlostní rekord. Společnou ruku k dílu přiložili i bratři Norrisové, návrháři podobně úspěšného hydroplánu K7, se kterým o několik let později Campbell stanovil sedm světových rekordů. Stavba šasi CN7 (Campbell - Norris) byla dokončena na jaře roku 1960.

Bluebird CN7 je prvním automobilem na světě poháněným turbohřídelovým motorem. Vyrobila jej letadlová společnost Bristol-Siddeley, motor dostal označení Proteus 705. Turbína poskytovala výkon neuvěřitelných 3320 kW. Bratři Norrisové pak dostali za úkol provést propojení hnací hřídele turbíny skrze soustavu diferenciálů. Poháněna byla všechny čtyři kola. 

I přes pokročilou hliníkovou konstrukci vozidlo vážilo 4 tuny. O výrobu naprosto speciálních pneumatik se postarala společnost Dunlop. 

Land Speed Record - Bluebird-Proteus CN7 (1964) (0:40) | zdroj: youtube.com

Bluebird byl následující dva roky dolaďován při nízkorychlostních testech v Goodwoodu a Bonneville. V roce 1963 bylo vše připraveno na atakování světového rychlostního rekordu na australském jezeře Eyre. To bylo vybráno zcela záměrně, neboť bylo téměř 1,2 km dlouhé a navíc zcela vyschlé. Nepršelo zde ani jednou za předchozích 20 let a povrch byl tak stejně tvrdý, jako beton. I přesto Campbellovi nepřálo počasí, a původní přeháňky se proměnily ve vytrvalý déšť, který Bluebird CN7 málem celý zaplavil. 

Campbell a jeho tým se ale nevzdal, a následujícího roku se na vyschlé jezero vrátil. Campbell byl pod tlakem médií i sponzorů, ale počasí neporučil a i červen 1964 se zapsal jako deštivý. Až 17. července, kdy začalo jezero pomalu vysychat, se mohl pokusit znovu překonat světový rekord. Dosažená rychlost 648,73 km/h byla ale zklamáním, neboť vozidlo bylo navrženo až na 800 km/h. Pravdou však zůstává, že po celou dobu zrychlovalo, a pokud by vlivem špatného počasí nemuselo začít brzdit dříve, než bylo původně v plánu, s jistotou by dosáhlo hodnot přesahujících 720 km/h

img-responsive

hydroplan Bluebird K7 | foto: Wikipedia

Campbell i nadále pokračoval ve svých plánech na další zlepšení, jež mělo přinést použití raketového motoru. Cílem bylo překonání rychlosti Mach 1 (1225,04 km/h). V lednu 1967 však předčasně zahynul při jednom z testů hydroplánu Bluebird K7.

Světový rekord v nejvyšší dosažené rychlosti na zemském povrchu drží aktuálně Thrust SSC (SuperSonic Car), kterému se podařilo 15. října 1997 rychlostí 1228 km/h magický Mach 1 úspěšně pokořit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bluebird CN7 byl nejrychlejším automobilem na světě. Překonání Mach 1 se však konstruktér nedožil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Beetle

VW zaplatil Tatře za Brouka pokutu. Vyplatila se, z lidového auta vznikla legenda

Ford Gran Torino

Filmový Ford Gran Torino učaroval i Clinta Eastwooda. Po natáčení jej odkoupil

Za volantem...

Správná pozice za volantem je absolutní základ. Víte, jak na to?

Fisker Emotion

Fisker pracuje na elektrické revoluci: Minuta nabíjení, dojezd 800 km

plug-in hybridní pohon, Škoda Auto

Hybridní Škoda Superb? Již brzy

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia RS 245

TEST: Škoda Octavia RS 245: Do Chorvatska i na okruh

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak dopadne srovnání BMW a Škody Superb? Výsledky všem vyrazily dech

  2. Nezničitelné ruské off-roady? Nový GAZ nastartuje i v třeskutých mrazech

  3. Pickupy pomalu zaplavují Evropu, na vině je paradoxně EU

  4. Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

  5. Nejrychlejší automobil v Dubaji? Ještě není hotový, přesto budí neskutečnou pozornost

  6. Co nám Škoda tají? Po Nürburgringu se prohání tajemný Kodiaq

reklama