Milníky a úspěchy značky ŠKODA na Rallye Monte Carlo

Mikkelsen, Andreas - Jaeger, Anders
Mikkelsen, Andreas - Jaeger, Anders, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
RallyZone.cz 23. ledna 2018 15:52
Sdílej:

Také v roce 2018 bude mít značka ŠKODA na Rallye Monte Carlo silné zastoupení a na jedné z nejslavnějších automobilových soutěží světa se pokusí navázat na předchozí úspěchy.

Značka ŠKODA se do historie Rallye Monte Carlo zapsala již mnohokrát a v sezoně 2018 by ráda přidala další úspěšnou kapitolu. Po loňském vítězství v kategorii WRC2 je laťka nastavena vysoko a stejně velká jsou také očekávání. 1936 - ŠKODA POPULAR SPORTPremiéru obstaral POPULAR: ŠKODA se na Rallye Monte Carlo poprvé představila v roce 1936, kdy tu startoval slavný československý jezdec Zdeněk Pohl se spolujezdcem Jaroslavem Hausmanem. Dvojice tehdy usedla do vozu ŠKODA POPULAR SPORT a dojela si pro druhé místo ve třídě a dvacáté celkově. O rok později tatáž posádka s vozem ŠKODA RAPID obsadila čtvrté místo ve třídě a šestadvacáté celkově. První vítězství: Po pauze vynucené druhou světovou válkou se značka ŠKODA na Rallye Monte Carlo znovu představila až v roce 1949 a na své první vítězství na legendární soutěži čekala dokonce do roku 1961. S vozem ŠKODA OCTAVIA TS ve své třídě vyhrála finská soukromá posádka Esko Keinänen / Rainer Eklund, která se celkově umístila na šesté příčce. O rok později Keinänem triumf ve třídě zopakoval a o vítězný hattrick vozu OCTAVIA TS v klasifikaci třídy se v roce 1963 postarala norská dvojice Edward Gjølberg / Monty Karlan. 1977 - ŠKODA 130 RSVítězný vstup na světovou scénu: Rallye Monte Carlo se součástí mistrovství světa v rally stala v roce 1973, ale ŠKODA se v Monaku v rámci světového šampionátu představila až roku 1977. S legendárním vozem ŠKODA 130 RS si mladoboleslavská značka připsala cenný úspěch. Československé posádky Václav Blahna / Lubislav Hlávka a Miloslav Zapadlo / Jiří Motal obsadily první dvě místa ve třídě a v celkovém pořadí se umístily na dvanáctém, resp. patnáctém místě. Hauglandova opožděná premiéra: John Haugland byl jedním z nejlepších evropských jezdců své doby, ale protože se ŠKODA počátkem osmdesátých let Rallye Monte Carlo neúčastnila, debutoval v Monaku až v roce 1987. Norská hvězda automobilových soutěží nezůstala své pověsti nic dlužná, zvítězila ve své třídě a v celkovém pořadí s vozem ŠKODA 130 L obsadila patnácté místo.  1991 - ŠKODA FAVORIT 136 LČtyři výhry pro FAVORIT: Po další odmlce se ŠKODA na Rallye Monte Carlo vrátila v roce 1991 s vozem ŠKODA FAVORIT 136 L, který zahájil éru vozů s přední poháněnou nápravou, a posádka Pavel Sibera / Petr Gross si s ním dojela pro vítězství ve třídě A5 a celkově se umístila na pětadvacátém místě. Sibera s Grossem zopakovali vítězství i v následujících třech letech (1992 až 1994), kdy ve třídě A5 ani jednou nenašli přemožitele. 2001 - ŠKODA OCTAVIA WRCHistoricky nejlepší výsledek na prahu nového tisíciletí: V roce 1999 tým ŠKODA Motorsport debutoval na Rallye Monte Carlo v kategorii WRC. V následující sezoně německá posádka Armin Schwarz / Manfred Hiemer s vozem OCTAVIA WRC získala sedmou příčku. V roce 2001 si Schwarz se spolujezdcem Hiemerem ještě polepšili a vybojovali čtvrté místo, které dodnes zůstává nejlepším výsledkem značky ŠKODA na Rallye Monte Carlo v rámci světového šampionátu v automobilových soutěžích. 2009 - ŠKODA FABIA S2000FABIA S2000 stoupá ještě výš: Od roku 2009 byla Rallye Monte Carlo součástí Intercontinental Rally Challenge (IRC), v níž vozy S2000 představovaly nejvyšší kategorii. Hned v roce 2009 vůz ŠKODA poprvé vedl průběžné hodnocení soutěže, když posádka Juho Hänninen / Mikko Markkula držela vedoucí pozici po sedm rychlostních zkoušek, než v poslední etapě havarovala. Jan Kopecký se spolujezdcem Petrem Starým obsadili čtvrté místo celkově.

V následující sezoně se dva vozy FABIA S2000 umístily na stupních vítězů. Posádka Hänninen / Markkula si dojela pro druhé místo a Nicolas Vouilloz se spolujezdcem Benjaminem Veillasem skončili třetí. V sezoně 2011 vybojovali druhé místo Belgičané Freddy Loix / Frédéric Miclotte. Poté, co se Rallye Monte Carlo vrátila do kalendáře WRC, připsali další úspěchy značce ŠKODA Sepp Wiegand se spolujezdcem Frankem Christianem, když v roce 2013 s vozem týmu ŠKODA AUTO Deutschland vyhráli kategorii WRC2 a celkově obsadili osmé místo. V roce 2015 posádka Armin Kremer / Klaus Wicha dokončila slavnou soutěž s vozem týmu Baumschlager Rallye & Racing na třetím místě v hodnocení WRC2. 2016 - ŠKODA FABIA R5Žezlo přebírá FABIA R5: Na úspěchy vozu FABIA S2000 kontinuálně navázala ŠKODA FABIA R5. V roce 2016 obsadili druhé místo ve třídě RC2 a deváté celkově Esapekka Lappi se spolujezdcem Jannem Fermem a posádka Armin Kremer / Pirmin Winklhofer dokončila soutěž na druhé příčce v klasifikaci WRC2 (ve třídě RC2 byla třetí a celkově desátá); obě posádky startovaly s vozy týmu Baumschlager Rallye & Racing.

O rok později se na Rallye Monte Carlo triumfálně vrátil tým ŠKODA Motorsport, když posádka Andreas Mikkelsen / Anders Jæger zvítězila v kategorii WRC2 a celkově obsadila sedmé místo před týmovými kolegy Janem Kopeckým a Pavlem Dreslerem, kteří obsadili druhou příčku ve WRC2 a osmou absolutně. A právě na tuto veleúspěšnou kapitolu by značka ŠKODA na Rallye Monte Carlo ráda navázala v sezoně 2018.

Zdroj: Škoda Motorsport

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?