AKTUALIZACE PO RZ21; Sezona WRC 2018 končí o tomto víkendu v Austrálii. O titulech jak mezi jezdci tak i týmy je již rozhodnuto, a tak mohou v Austrálii jet všichni bez tlaku. Australské cesty mají svůj specifický charakter, kdo bude letos nerychlejší?
Průběh nedělní etapy:V neděli na posádky dle itineráře čekalo pět měřených testů. Nejlépe na RZ17 začal Elfyn Evans s Fordem, druhý čas zajel Esapekka Lappi s Toyotou (+2,5s) a třetí byl Sébastien Ogier (+3,6s). Smůla na této zkoušce potkala Stéphana Lefebvra, který na své C3 WRC urazil o jeden ze stromů kolo, do cíle zkoušky dojel se ztrátou 2:05 min. V průběhu této zkoušky navíc silně pršelo.
RZ18 vyhrál Hayden Paddon s Hyundai, druhý čas zajel Esapekka Lappi (3,7s) a třetí byl Elfyn Evans (+8,5s). Velká smůla však potkala Citroën - zatímco Stéphane Lefebvre musel na přejezdů kvůli ulomenému kolu vzdát, tak Craig Breen šel na tomto testu přes střechu a musel také vzdát. Do té doby se držel na pěkném čtvrtém místě. Minutovou penalizaci si připsal Sébastien Ogier, který přijel předčasně do časové kontroly. Problémy s řazením hlásili ve stopce jak Ogier, tak i Evans.
RZ19 uzavírala dopolední sekci a ovládl ji Thierry Neuville. Druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+1,9s) a třetí byl Ott Tänak (+4,7s). Posádky si hodně naříkaly na bláto a stojící vodu v dráze. Po obědě se měla jet RZ20, ta byla ale zrušena.
Soutěž a letošní sezonu tak uzavřela RZ21. Její výsledky naleznete níže, nejdůležitější novinkou však byla nehoda Jariho-Mattiho Latvaly, který chyboval a ulomil kolo a tak musel na poslední zkoušce soutěže vzdát z druhého místa.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier +5 bodů2) Ott Tänak +4 body3) Esapekka Lappi +3 body4) Andreas Mikkelsen +2 body5) Kris Meeke +1 bod
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 2:35:44,8 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +22,5 3. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +59,1 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:00 +2:27,7 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:05,6 6. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +3:49,5 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +22:58,4 8. R. Dalton - J. AllenŠkoda Fabia R5 +24:39,6 9. N. Quinn - B. SearcyMitsubishi Lancer Evo IX +25:03,4 10. D. Herridge - S. HillSubaru Impreza WRX STi +29:52,3Průběh sobotní odpolední etapy:Sobotní odpolední sekce čítala 5 měřených úseků. Na RZ12 byl nejrychlejší nový lídr soutěže, Thierry Neuville. Druhý čas zajel Ott Tänak (+9,8s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (9,9s). Na této zkoušce chyboval do té doby průběžně třetí Kris Meeke, který na jednom z mostků poškodil zavěšení. V cíli z toho byla ztráta 19,3 vteřin a pátý čas, což nebylo vůbec špatné. Na této zkoušce chyboval také Ogier, který své auto očesal o nárazník a přední splitter.
I na RZ13 byl nejrychlejší Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+2,8s) a třetí byl Ott Tänak (+3,6s). Svoje poškozené zavěšení z předchozí RZ nebyl schopen na přejezdu nějak opravit Kris Meeke, a tak bylo rozhodnuto o jeho odstoupení ze soutěže. To se ukázalo být špatným rozhodnutím - RZ14 byla totiž kvůli špatnému stavu jednoho z mostů zrušena, a tak by Meekeovi stačilo s poškozeným autem projet vlastně jen RZ13 a pak dvakrát krátkou superspeciálku.
RZ14 byla zrušena. RZ15 a RZ16 byly dva průjezdy krátkou superspeciálkou (1,27 km). V prvním průjezdu zajeli shodný čas Neuville a Breen, třetí byl Ogier (+0,4s). Ve druhém kole byl nejrychlejší Tänak a druhý čas shodně zajeli Neuville a Breen (+0,1s).
Výsledky po RZ16
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 2:05:11,6 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +20,1 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +40,6 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:05,2 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +1:21,1 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:48,2 7. S. Lefebvre - G. MoreauCitröen C3 WRC +3:00,2 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:25,3 9. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +4:20,3 10. N. Quinn - B. SearcyMitsubishi Lancer Evo IX +17:35,2Průběh sobotní dopolední etapy:RZ9 měřila takřka 50 km a v její úvodní části navíc pršelo. Nejlépe ji zvládl Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+3,9s) a třetí byl Andreas Mikkelsen (+4,5s). Latvala se díky svému času dokázal v průběžné klasifikaci posunout na třetí místo na úkor Meekea (4. čas, +16,5s). Tänak se díky pátému času na RZ posunul na průběžně páté místo na úkor Breena (až 9. čas na RZ). Například Hayden Paddon ve stopce řekl, že ještě nikdy nejel tak špatnou zkoušku - napřed pršelo a bylo mokro, pak přišlo bláto a nakonec sucho.
RZ10 zajel v nejrychlejším čase Jari-Matti Latvala s Yarisem WRC, druhý byl Ott Tänak s Fiestou WRC (+5,7s) a třetí byl Thierry Neuville s i20 Coupe WRC (+8s). Nejpodstatnější zprávou této zkoušky ale bylo, že dosavadní lídr soutěže, Andreas Mikkelsen, chyboval a po kontaktu s jedním z břehů udělal dvojitý defekt. V autě měl ale pouze jednu rezervu, a tak musel pro dnešek vzdát. Nor ztratil něco přes minutu a propadl se na osmé místo. Ve stejném místě na této RZ chyboval napřed Ogier a následně pak i Neuville a Meeke - všichni tři netrefili jednu odbočku.
RZ11 uzavírala dopolední sekci, jednalo se ale o 1,34 km dlouhou superspeciálku. Nejrychleji ji projel Ott Tänak, druhý čas zaznamenal Sébastien Ogier (+0,2s) a třetí byl Thierry Neuville (+0,6s).
Výsledky po RZ11
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:38:40,2 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +6,3 3. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +22,0 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +26,8 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +45,8 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +54,6 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:08,9 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitröen C3 WRC +2:11,3 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:28,9 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +3:39,7Průběh páteční odpolední etapy:V odpolední sekci na posádky čekalo už pět měřených úseků. I když po bližším prozkoumání harmonogramu zjistíme, že se jednalo o druhé průjezdy dopolední sekce a navíc dvojnásobný průjezd diváckou superspeciálkou.
RZ4 zvládl nejlépe Andreas Mikkelsen, který si tak připsal už čtvrté vítězství na RZ ze čtyř možných. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+0,7s) a třetí byl Thierry Neuville (+0,8s). Francouz ve službách M-Sportu se ve stopce po RZ opět naříkal na problémy s řazením. Jari-Matti Latvala sice zajel až sedmý čas (+2,9s), ale i to mu stačilo na posun v průběžném pořadí na páté místo na úkor Otta Tänaka (9. čas, +3,5s).
Na RZ5 zaznamenal poprvé nejrychlejší čas někdo jiný než Andreas Mikkelsen. Byl jím jeho týmový kolega, Thierry Neuville, který se díky tomu vrátil zpět v průběžném pořadí na stupně vítězů na úkor Craiga Breena. Druhý čas zajel Mikkelsen (+0,1s) a třetí byl Kris Meeke (+0,9s). Čtvrtý čas zajel Hayden Paddon, který díky tomu v průběžném pořadí přeskočil jak Jariho-Mattiho Latvalu tak i Otta Tänaka.
RZ6 projel nejrychleji Andreas Mikkelsen, pro kterého se jedná teprve o třetí soutěž s Hyundai i20 Coupe WRC! Druhý čas zajeli shodně Thierry Neuville a Jari-Matti Latvala (+1,7s). Latvala díky tomu poskočil na průběžné čtvrté místo na úkor Craiga Breena. Problémy s řazením pádly neustále hlásil Seb Ogier.
RZ7 a RZ8 byly už jen dva opakované průjezdy krátkou superspeciálkou. V prvním průjezdu zajeli shodně nejrychlejší čas Ott Tänak a Jari-Matti Latvala. Ve druhém průjezdu byl Nejrychlejší Thierry Neuville.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 57:51,9 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +20,1 3. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +20,8 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +29,9 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +30,8 6. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +33,0 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +38,2 8. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +47,5 9. S. Lefebvre - G. MoreauCitröen C3 WRC +57,3 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:13,8Průběh páteční dopolední etapy:Páteční dopolední etapa zahrnovala jen tři měřené testy. Nejlépe začal Andreas Mikkelsen s Hyundai, který se také ujal průběžného vedení. Ve stopce Nor řekl, že mohl zatlačit ještě více. Druhý čas zajel Kris Meeke (+1,3s) a třetí byl Sébastien Ogier (+2,6s). Problémy zaznamenal Jari-Matti Latvala (8. čas, +5,8s), který poškodil přední difuzor na svém Yarisu a navíc měl problémy s interkomem.
RZ2 ovládl také Andreas Mikkelsen, druhý čas zajel Kris Meeke (+1,7s) a třetí byl Thierry Neuville (+4,5s). Belgičan se tak posunul na průběžné třetí místo. Problémy zaznamenal Sébastien Ogier (8. čas, +9,8s), který musel na své Fiestě WRC začít řadit ručně. Problémy s posilovačem řízení na svém Yarisu WRC zaznamenal Esapekka Lappi. Štěstím pro něj bylo, že do servisu zbývala jen jedna měřená zkouška.
Také na RZ3 zůstal neporažen Andreas Mikkelsen. Druhý čas zajel Stéphane Lefebvre (+6,3s) a třetí byl Craig Breen (+6,8s). Severní Ir se tak dostal na průběžné třetí místo na úkor Thierryho Neuvillea. Na přejezdu zvládl opravit svoje řazení Seb Ogier, a tak mohl na této zkoušce řadit už standardně. Krizovku na této zkoušce zažil průběžně druhý Kris Meeke, který neodhadl jednu ze zatáček a vylétl do stromů, naštěstí nepoškodil vůz a mohl dojet do cíle s osmým nejrychlejším časem (+13,6s).
Výsledky po RZ3
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 28:04,6 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +16,6 3. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +17,7 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +20,7 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +20,9 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +21,1 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +22,0 8. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +28,8 9. S. Lefebvre - G. MoreauCitröen C3 WRC +33,9 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +43,4Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.