AKTUALIZACE PO RZ9; MS v automobilových soutěžích pokračuje o tomto víkendu na ostrově Sardinie. Na posádky čekají šotolinové tratě a také velké horko. Soutěž tvoří celkem 19 rychlostních zkoušek rozdělených do třech etap.
Po RZ9:Odpoledne se začínalo RZ6, která se stala opět kořistí Lappiho. Mladík za volantem Toyoty tak dokázal vyhrát třetí rychlostní zkoušku za sebou - tentokrát už mu fungovala i převodovka. Druhý čas (+1,2) zajel Paddon, třetí byl Tänak. Naopak velké problémy měl Dani Sordo - Španěl prvně nestihl přijet včas do servisu (o 4 minuty), následně mechanici potřebovali na výměnu turba více čas a jezdec tak nestihl ze servisu včas odjet (opět o 4 minuty). Celkem tak dostal penalizaci 1:30 min). Motor pak navíc neměl pořádný výkon na trati (ztratil přes 7 minut). Ze soutěže musel odstoupit Kris Meeke, protože u jeho C3 WRC došlo k poškození rámu.
Lappi dovršil svůj hattrick na RZ7! Fin se tak celkově posunul před Mikkelsena. Druhý čas zajeli společně Neuville a Latvala (oba během odpoledne předvedli parádní stíhací jízdu. Lídr soutěže, Paddon, v cíli přiznal, že má poškozený tlumič. Jeden defekt a druhé poškozené kolo v cíli zaznamenali reportéři i na autě Neuvillea. Andreas Mikkelsen zatím na ostatní WRC nestačí, Nor bojuje s vozem (na RZ6 mu auto 'chcíplo' třikrát, zde dvakrát). Problémy s turbem dál trápili Sorda.
Dani Sordo na přejezdu konečně opravil svůj stávkující Hyundai a hned pořádně zabral, když vyhrál RZ8 o 8,2s před Latvalou a 8,3s před Neuvillem! Neuville díky tomu poskočil na třetí a Latvala na čtvrté místo. O dvě příčky přišel Ostberg, který odpoledne ztrácel kvůli nevhodné volbě pneumatik. Problémy s tlumičem hlásil Lappi.
I poslední zkoušku dne, RZ9, vyhrál Dani Sordo. Na zadá mu tentokrát dýchal Lappi (+3,2s) a Tänak (+3,6s). Estonec ve službách M-Sportu tak poskočil v rámci jednoho testu z 6. příčky až na 3. (dokázal tak využít své volby, kdy jako jeden z mála vezl dvě rezervy, aby mohl v závěru etapy zatlačit). Jeho posun byl však způsoben také chybou Juhy Hänninena, který trefil břeh předkem vozu (z poničeného chladiče unikala voda) a ztratil zhruba 40 vteřin. Fin tak nedotáhl letošní nejlepší etapu v jeho podání do zdárného konce a spadl na 6. místo. Situace na čele se dost vyrovnala poté, co Paddon ztratil přes 8 vteřin.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe 1:31:02,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe +8,2 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +9,5 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +9,8 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +14,7 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +38,0 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +41,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:05,3 9. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +1:57,9 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +4:08,0Po RZ5:Dopolední sekce na Sardinii zahrnovala první průjezdy čtyřmi měřenými úseky. Nejlépe začal Kris Meeke, který si připsal nejrychlejší čas na RZ2 a posunul se do průběžného vedení v soutěži.Druhý byl Juho Hänninen (+0,5s) a třetí Hayden Paddon (+0,8s).
Na RZ3 se předvedl Juho Hänninen, který zkoušku vyhrál a v průběžném vedení vystřídal Krise Meekea. Druhý čas zajel Meeke (+3,2s) a třetí byl Mads Ostberg (+4,6s). Je pěkně vidět, jak se na Sardinii projevuje čištění trati, když první na trati, Sébastien Ogier, zajel až 11. čas (+20,6s) a druhý na trati, Thierry Neuville, zajel až 10. čas (20,5s). Na RZ2 to bylo podobné (Ogier 12. a Neuville 9.). Problémy zde potkaly Craiga Breena, který se svoji C3 WRC po jednom ze skoků tak tvrdě přistál, že poškodil obal převodovky, ze které začal utíkat olej. Technické problémy potkaly Esapekku Lappiho, kterému nešla zařadit dvojka.
RZ4 projel nejrychleji Dani Sordo, druhý byl jeho týmový kolega, Thierry Neuville, (+2s) a třetí čas zajel Ott Tänak (+3,3s). Do průběžného vedení v soutěži se vrátil Kris Meeke. Zajímavý poznatek ve stopce přidal Sébastien Ogier - podle něj je zdejší čištění trati podobně náročné jako v Austrálii nebo Mexiku, což jsou soutěže vyhlášené velkou nevýhodou pro prvního na trati. Mimo trať na této zkoušce skončil Eflyn Evans. Kolo zde upadlo Martinu Prokopovi (zřejmě vada šroubu), který se tou dobou držel na 21. příčce.
RZ5 zvládl nejrychleji Esapekka Lappi, který i přes problémy s převodovkou (stále chybějící druhý rychlostní stupeň) dokázal zajet perfektní zkoušku a získat tak svoji první vyhranou vložku ve WRC. Druhý byl Mads Ostberg (+3,3s) a třetí čas zajel Hayden Paddon (+3,7s). Novozélanďan se díky tomu posunul do čela, protože Kris Meeke v průběhu zkoušky havaroval a šel přes střechu. Do cíle vložky se dobelhal se ztrátou 7:44 min. Něco přes minutu ztratil také Dani Sordo, který měl problémy s motorem.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe 46:55,7 - - - 2. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +4,3 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +4,4 4. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +14,7 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe +19,6 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +21,8 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +37,7 8. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +53,4 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC Coupe +1:14,5 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:18,8Po RZ1:Úvodní speciálka měřila rovné 2 kilometry. Lehce na ní poškodil svoji Toyotu Juho Hänninen - Fin trefil balík slámy a odlomil malou část křídla. Návrat do vozu WRC si pochvaloval Mikkelsen.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe 2:01,8 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +0,2 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC Coupe +0,4 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,5 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +0,9 = H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe +0,9 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +1,0 8. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +1,1 9. K. Mekke - P. NagleCitroën C3 WRC +1,2 10. C. Breen - M. ScottCitroën C3 WRC +1,6Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.