AKTUALIZACE PO RZ9; MS v automobilových soutěžích pokračuje o tomto víkendu na ostrově Sardinie. Na posádky čekají šotolinové tratě a také velké horko. Soutěž tvoří celkem 19 rychlostních zkoušek rozdělených do třech etap.
Po RZ9:Odpoledne se začínalo RZ6, která se stala opět kořistí Lappiho. Mladík za volantem Toyoty tak dokázal vyhrát třetí rychlostní zkoušku za sebou - tentokrát už mu fungovala i převodovka. Druhý čas (+1,2) zajel Paddon, třetí byl Tänak. Naopak velké problémy měl Dani Sordo - Španěl prvně nestihl přijet včas do servisu (o 4 minuty), následně mechanici potřebovali na výměnu turba více čas a jezdec tak nestihl ze servisu včas odjet (opět o 4 minuty). Celkem tak dostal penalizaci 1:30 min). Motor pak navíc neměl pořádný výkon na trati (ztratil přes 7 minut). Ze soutěže musel odstoupit Kris Meeke, protože u jeho C3 WRC došlo k poškození rámu.
Lappi dovršil svůj hattrick na RZ7! Fin se tak celkově posunul před Mikkelsena. Druhý čas zajeli společně Neuville a Latvala (oba během odpoledne předvedli parádní stíhací jízdu. Lídr soutěže, Paddon, v cíli přiznal, že má poškozený tlumič. Jeden defekt a druhé poškozené kolo v cíli zaznamenali reportéři i na autě Neuvillea. Andreas Mikkelsen zatím na ostatní WRC nestačí, Nor bojuje s vozem (na RZ6 mu auto 'chcíplo' třikrát, zde dvakrát). Problémy s turbem dál trápili Sorda.
Dani Sordo na přejezdu konečně opravil svůj stávkující Hyundai a hned pořádně zabral, když vyhrál RZ8 o 8,2s před Latvalou a 8,3s před Neuvillem! Neuville díky tomu poskočil na třetí a Latvala na čtvrté místo. O dvě příčky přišel Ostberg, který odpoledne ztrácel kvůli nevhodné volbě pneumatik. Problémy s tlumičem hlásil Lappi.
I poslední zkoušku dne, RZ9, vyhrál Dani Sordo. Na zadá mu tentokrát dýchal Lappi (+3,2s) a Tänak (+3,6s). Estonec ve službách M-Sportu tak poskočil v rámci jednoho testu z 6. příčky až na 3. (dokázal tak využít své volby, kdy jako jeden z mála vezl dvě rezervy, aby mohl v závěru etapy zatlačit). Jeho posun byl však způsoben také chybou Juhy Hänninena, který trefil břeh předkem vozu (z poničeného chladiče unikala voda) a ztratil zhruba 40 vteřin. Fin tak nedotáhl letošní nejlepší etapu v jeho podání do zdárného konce a spadl na 6. místo. Situace na čele se dost vyrovnala poté, co Paddon ztratil přes 8 vteřin.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe 1:31:02,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe +8,2 3. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +9,5 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +9,8 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +14,7 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +38,0 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +41,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:05,3 9. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +1:57,9 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +4:08,0Po RZ5:Dopolední sekce na Sardinii zahrnovala první průjezdy čtyřmi měřenými úseky. Nejlépe začal Kris Meeke, který si připsal nejrychlejší čas na RZ2 a posunul se do průběžného vedení v soutěži.Druhý byl Juho Hänninen (+0,5s) a třetí Hayden Paddon (+0,8s).
Na RZ3 se předvedl Juho Hänninen, který zkoušku vyhrál a v průběžném vedení vystřídal Krise Meekea. Druhý čas zajel Meeke (+3,2s) a třetí byl Mads Ostberg (+4,6s). Je pěkně vidět, jak se na Sardinii projevuje čištění trati, když první na trati, Sébastien Ogier, zajel až 11. čas (+20,6s) a druhý na trati, Thierry Neuville, zajel až 10. čas (20,5s). Na RZ2 to bylo podobné (Ogier 12. a Neuville 9.). Problémy zde potkaly Craiga Breena, který se svoji C3 WRC po jednom ze skoků tak tvrdě přistál, že poškodil obal převodovky, ze které začal utíkat olej. Technické problémy potkaly Esapekku Lappiho, kterému nešla zařadit dvojka.
RZ4 projel nejrychleji Dani Sordo, druhý byl jeho týmový kolega, Thierry Neuville, (+2s) a třetí čas zajel Ott Tänak (+3,3s). Do průběžného vedení v soutěži se vrátil Kris Meeke. Zajímavý poznatek ve stopce přidal Sébastien Ogier - podle něj je zdejší čištění trati podobně náročné jako v Austrálii nebo Mexiku, což jsou soutěže vyhlášené velkou nevýhodou pro prvního na trati. Mimo trať na této zkoušce skončil Eflyn Evans. Kolo zde upadlo Martinu Prokopovi (zřejmě vada šroubu), který se tou dobou držel na 21. příčce.
RZ5 zvládl nejrychleji Esapekka Lappi, který i přes problémy s převodovkou (stále chybějící druhý rychlostní stupeň) dokázal zajet perfektní zkoušku a získat tak svoji první vyhranou vložku ve WRC. Druhý byl Mads Ostberg (+3,3s) a třetí čas zajel Hayden Paddon (+3,7s). Novozélanďan se díky tomu posunul do čela, protože Kris Meeke v průběhu zkoušky havaroval a šel přes střechu. Do cíle vložky se dobelhal se ztrátou 7:44 min. Něco přes minutu ztratil také Dani Sordo, který měl problémy s motorem.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe 46:55,7 - - - 2. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +4,3 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +4,4 4. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +14,7 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe +19,6 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +21,8 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +37,7 8. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +53,4 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC Coupe +1:14,5 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:18,8Po RZ1:Úvodní speciálka měřila rovné 2 kilometry. Lehce na ní poškodil svoji Toyotu Juho Hänninen - Fin trefil balík slámy a odlomil malou část křídla. Návrat do vozu WRC si pochvaloval Mikkelsen.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC Coupe 2:01,8 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +0,2 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC Coupe +0,4 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,5 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +0,9 = H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 WRC Coupe +0,9 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +1,0 8. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +1,1 9. K. Mekke - P. NagleCitroën C3 WRC +1,2 10. C. Breen - M. ScottCitroën C3 WRC +1,6Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.