Kalendář World Rally Championship 2018 bude zřejmě obsahovat o jednu soutěž navíc, která se pojede buď na Novém Zélandu nebo v Chorvatsku. Cílem promotéra je mít v kalendáři do roku 2022 až 16 soutěží.
Nový Zéland ze světa WRC velmi dobře známe, avšak naposled se zde jel závod MS v roce 2012. Ale šéf společnosti WRC Promoter GmbH, Oliver Ciesla, by soutěž ve WRC rád uvítal zpět a to zvláště teď, když je ve WRC v dobré formě Novozélanďan Hayden Paddon v barvách továrního týmu Hyundai. Nová soutěž by se zřejmě jela v září 2018.
Jedinou alternativou k Novému Zélandu je Rally Croatia, která se letos v září pojede jako kandidátský podnik, tedy těsně před tím, než WRC Promoter předloží návrh kalendáře na rok 2018 WRC Komisi k podzimní ratifikaci na World Motor Sport Council (Světová rada motorsportu).
"Nemusím vám nic říkat o Novém Zélandu. Je ze velká touha tam jet s Haydenem a i když kolem tratí neuvidíme zrovna nejvyšší počet diváků, tak tam máme ty krásné cesty, které můžeme využít ke skvělým televizním záběrům. Hodně tomu fandím," říká Olivier Ciesla ze společnosti WRC Promoter. Co se Chorvatska týče, tak jeho zařazení do kalendáře WRC by šlo proti současnému trendu nezvyšování počtu soutěží v Evropě, ale tato soutěž by se podle Ciesly mohla ihned zařadit "mezi pět nejvíce navštěvovaných".
"Je pravdou, že nehledáme více evropských soutěží. Ale u Chorvatska si můžeme odfajfkovat tolik bodů od infrastruktury až po tyto neuvěřitelné cesty, které mohou auta roztancovat. Mohli bychom se také podívat po smíšeném povrchu s jedním dnem na šotolině a dvěma dny na asfaltu a mohli bychom se dokonce podívat po něčem novém - něco jako závod do vrchu zahrnutý do itineráře," pokračuje Ciesla pro britský Autosport. "Navíc závod se koná v oblasti dobře dostupné pro týmy a také v oblasti, která má opravdovou náklonnost k rally fanouškům."
Šance Číny na zařazení do kalendáře jsou, zdá se, minimální. Jen připomeňme, že v Číně se mělo jet už v roce 2016, ale krátce před soutěží musel být podnik odvolán kvůli dešťům, které zničily místní cesty. To byl tedy oficiální důvod, různé spekulace hovoří o nedostatku financí ze strany pořadatelů. Ciesla popírá, že by v případě Číny nějak extra spěchali. "Pokud máte nějakou takovou otevřenou možnost, tak musíte reagovat rychle. Bylo pro nás strategicky správné tam zajet a nezapomínejte, že to byla zpráva, kterou potřebovali výrobci. Touha jet tam zůstává stále silná, [Čína] má tak velký automobilový trh. Ale potřebovali bychom podporu ze strany vlády na té nejvyšší možné úrovni. Momentálně tu mám další rally, které nepotřebují takové úsilí a nabízí větší výhry."
Ciesla také dodal, že na pomyslném radaru WRC zůstává také Turecko, ale zde se bavíme zřejmě až o roce 2019. Dodal také, že pro WRC "matematicky dává smysl" vrátit se brzy ke kalendáři se 16 podniky. "Máme globální audienci 60 milionů lidí pro každý závod a já bych raději měl 16 krát 60 milionů než 13 krát 60 milionů. Musíme ale jednat i s dalšími zúčastněnými, protože to bude znamenat nárůst nákladů. Musíme jim nabídnout dodatečný přínos."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.