AKTUALIZACE PO RZ10; Šampionát MS se dostává na asfalt, když se FIA rozhodla pro přesun této soutěž z konce léta na jaro. Jezdci tak i ve čtvrté soutěži roku vyrazí na jiný povrch. Soutěž se skládá pouze z 10 rychlostních zkoušek, které jsou však dost dlouhé. V pátek a sobotu na jezdce čekají vždy 4 testy (v pátek navíc bez poledního servisu), v neděli pak 2. Vrcholem bude v neděli ráno téměř 54 kilometrů dlouhý test.
Průběh nedělní etapy:V neděli na posádky čekaly jen dva měřené testy, když poslední z nich byl samozřejmě Power Stage. Ráno začal na takřka 54 kilometrů dlouhé zkoušce nejlépe Thierry Neuville, který byl o 0,1 vteřiny rychlejší než Dani Sordo. Třetí čas zajel Craig Breen (+1,8 vteřiny), který tuto soutěž odjel ve velmi pěkném tempu. Díky tomuto výsledku se průběžně posunul o 2 vteřiny před Jariho-Mattiho Latvalu (4. čas na RZ). Problémy ale potkaly Sébastiena Ogiera, který kvůli technickým problémům (nefungující anti-lag systém, ruční brzda a slabý výkon) ztratil 21,4 vteřiny. Francouz byl ve stopce docela pochopitelně zklamaný. Díky tomu se před něj na průběžné druhé místo posunul o pouhých 2,5 vteřiny Dani Sordo.
Power Stage zvládl nejlépe Jari-Matti Latvala, který chtěl zpět své celkové čtvrté místo. To se mu nakonec na úkor Craiga Breena povedlo o pouhou desetinu vteřiny! Severní Ir, který zajel třetí čas (+2,1s) ve stopce sympaticky přiznal, že s Latvalou, který má spoustu zkušeností, mohl jen těžko bojovat, ale dělal, co bylo v jeho silách. Druhý čas (+0,8s) na Power Stage zajel Sébastien Ogier, který zvládl mezi zkouškami opravit svoji Fiestu WRC. Francouz se tak vrátil na celkové druhé místo na úkor Španěla, Daniho Sorda (4. čas na Power Stage). Andreas Mikkelsen ve stopce tajemně řekl, že by se rád vrátil do WRC auta a že se něco blíží, tak se nechme překvapit...
Bonusové body na Power Stage:1) Jari-Matti Latvala +5 bodů2) Sébastien Ogier +4 body3) Craig Breen +3 body4) Dani Sordo +2 body5) Thierry Neuville +1 bod
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC 3:22:53,4 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +54,7 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +56,0 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:09,6 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:09,7 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +2:16,3 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +8:10,7 8. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +9:17,0 9. S. Sarrazin - J. RenucciŠkoda Fabia R5 +9:23,6 10. Y. Rossel - B. FulcrandCitroën DS3 R5 +12:57,1Průběh sobotní odpolední etapy:Odpoledne na posádky ve Francii čekaly druhé průjezdy stejnými měřenými testy, které se jely také před obědem. Nejlépe začal Sébastien Ogier, který druhému Jarimu-Mattimu Latvalovi nadělil 5 vteřin. Třetí čas (+6s) zajel Thierry Neuville, ten udělal hned v první vracečce hodiny. Jak jsme již avizovali v komentáři níže, v soutěži tou dobou už dále nepokračoval Craig Breen, kterému bohužel vypověděl motor a on se tak fakticky nedostal do poledního servisu. Novým lídrem soutěže se tedy stal Neuville, druhý Ogier zaostával o 2,2s.
RZ8 nejlépe zvládl Thierry Neuville, druhý čas (+3,2s) zajel Dani Sordo a třetí Jari-Matti Latvala (+3,6s). Hlavní událostí této zkoušky byl ale až 11. čas Sébastiena Ogiera (+36,7s). Francouze totiž potkaly technické problémy u jeho Fiesty WRC - měl problémy s hydraulikou, takže musel řadit ručně a navíc se přidaly problémy s diferenciálem a Fiesta tak byla pouze zadokolkou. Ve WRC2 po dnešku vede jasně Andreas Mikkelsen, druhý je Teemu Suninen (1:07,9 min.) a třetí místní borec, Yohan Rossel (+3:34,8 min.) s Citroënem DS3 R5. Náš Jan Kopecký drží sedmé místo.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC 2:44:10,2 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +38,9 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +57,7 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:09,4 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:12,2 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:43,8 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +6:21,7 8. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +7:29,6 9. S. Sarrazin - J. RenucciŠkoda Fabia R5 +7:46,8 10. Y. Rossel - B. FulcrandCitroën DS3 R5 +9:56,5Průběh sobotní dopolední etapy:V sobotu dopoledne na posádky čely dva měřené testy. RZ5 měřila takřka 49 km. Nejrychleji ji zvládl Thierry Neuville se svým Hyundai i20 Coupe WRC, který byl o 4,7 vteřiny rychlejší než Juho Hänninen s Toyotou Yaris WRC. Třetí čas zajel vedoucí muž soutěže, Kris Meeke, se svým Citroënem C3 WRC. Pro Severního Ira šlo o nejhorší výsledek na RZ v této soutěži, když jej včera pouze na RZ3 porazil Ogier, jinak nikdo. Dani Sordo zajel pátý čas a to mu stačilo k posunu na celkové čtvrté místo na úkor Craiga Breena (šestý čas na RZ - ke konci zkoušky se mu ale propadl brzdový pedál). Problémy zaznamenal do té doby šestý Stéphane Lefebvre se třetí tovární C3 WRC. Francouz na zkoušce trefil zídku a do cíle dojel se ztrátou více než 48 minut. Hayden Paddon (sedmý čas na RZ) přiznal, že přes noc upravovali nastavení, ale byl to krok nesprávným směrem. Divné zvuky svého vozu reportoval Ott Tänak, který ale po včerejší havárii nemá šanci na dobrý výsledek.
RZ6 se stala kořistí speciálů Hyundai i20 Coupé WRC, když nejrychleji zajel Thierry Neuville a druhý byl se ztrátou 2,2 vteřiny Dani Sordo. Třetí čas zajel Juho Hänninen, který dnes jede ve velmi pěkném tempu a může tak velmi litovat své včerejší (letos už několikáté) chyby. Neuville se díky svému času posunul na průběžné druhé místo na úkor Sébastiena Ogiera (7. čas) a na vedoucího Meekea ztrácí už jen 1,5 vteřiny. Kris Meeke totiž zajel až devátý čas (+15,5 vteřiny), když ho potkaly problémy s motorem jeho C3 WRC. V cíli se z motoru hodně kouřilo a posádka jej musela dokonce hasit a následně vůz tlačit. Vypadá to tedy na konec v soutěži. Jeho týmový kolega, Craig Breen, jel celou zkoušku bez intercomu pouze na oči. Po havárii musel na tomto testu odstoupit Elfyn Evans se třetí tovární Fiestou WRC.
Výsledky po RZ6
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 2:00:29,1 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1,5 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +9,7 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +46,8 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +57,6 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:08,3 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:22,9 8. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +4:37,1 9. S. Sarrazin - J. RenucciŠkoda Fabia R5 +4:57,0 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +5:42,4Průběh páteční etapy:V pátek ráno začal nejrychleji Kris Meeke. Na první zkoušce soutěže porazil Sébastiena Ogiera o 5,7s a Thierryho Neuvillea o 11,0s. Velmi rychlé mezičasy předváděl Juho Hänninen (pohyboval se na úrovni druhého místa), ale v závěru testu trefil mostek. Tím poškodil řízení a musel zastavit. Když stál, tak mu začal vůz vpravo vzadu hořet a Finové museli hasit. To se jim sice povedlo, do cíle testu dojeli, ale na přejezdu odstoupili. Většina jezdců, kteří startovali později, poukazovala na vytahanou šotolinu po dříve startujících jezdcích. Jenom Meeke své auto pochválil a řekl, že bylo fantastické. Neuville si stěžoval na nedotáčivost svého Hyundai. Problémy s posilovačem řízení potkaly hned zkraje bohužel Jana Kopeckého. Dnes navíc nebyl v půlce dne servis.
Kris Meeke vyhrál i RZ2, za jeho zády byli opět Ogier a Neuville. Do problémů se dostal Elfyn Evans s třetím Fordem. Britovi začala zlobit hydraulika u jeho Fiesty WRC a ztratil přes 2 minuty. Ve WRC2 spolu sympaticky bojovali o vteřinky na čele kategorie Andreas Mikkelsen s tovární Škodou Fabia R5 a Eric Camilli s Fordem Fiesta R5. Po RZ2 měl mírně (5,8s) navrch Nor.
RZ3 (opakovaný průjezd RZ1) přinesl vítězství Sébastienu Ogierovi. Francouz však porazil vedoucího Krise Meekea jen o 0,8s. Sympatický čtvrtý čas zajel Craig Breen, který během první etapy bojoval s Danim Sordem o pozici. Do dalších problémů se na tomto testu dostal tým M-Sport. Po technických problémech Evanse v předchozí zkoušce v RZ3 havaroval Ott Tänak, který do té doby držel čtvrté místo. U jeho nehody museli lehce zvolnit Meeke i Neuville. Ogier v cíli podotkl, že stále nemá auto snů... Ve WRC2 bohůžel neustál souboj o vedení Camilli, když trefil mostek.
Poslední test dne, RZ4, vyhrál opět Kris Meeke. Brit tak zakončil pátek na čele s náskokem přes 10s. Druhý Ogier zde ztratil 2,2s, třetí Neuville 3,2s. Čtvrtým časem se podařilo dvojce Citroënu, Craigu Breenovi, udolat Daniho Sorda. Ir tak postoupil na velmi dobré čtvrté místo. Ve WRC2 suverénně vede Mikkelsen se Škodou.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC 1:16:32,1 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +10,3 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +25,8 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +52,4 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +53,8 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:00,2 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:18,8 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +2:07,6 9. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +2:57,3 10. S. Sarrazin - J. RenucciŠkoda Fabia R5 +3:17,8Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?