Proč letos vzrostly nároky na brzdy ve WRC?

Letos jsou nároky na brzdy ve WRC vyšší
Letos jsou nároky na brzdy ve WRC vyšší, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iMotorSport.cz 28. března 2017 17:47
Sdílej:

Díky vyšším výkonům nových vozů WRC stoupají nároky také na brzdy. Problémy při soutěži v Mexiku tak nebyly ničím neočekávaným.

Na Rally Mexiko si více pilotů stěžovalo na přehřívající se brzdy, kromě jiného také do té doby vedoucí muž průběžného pořadí, Jari-Matti Latvala. Pro odborníky to ale nebylo žádným překvapením, vždyť rally v Jižní Americe, co se nároků na brzdy týče, patří k nejnáročnějším v kalendáři MS v rally. Posádky tam musí překonávat velké výškové rozdíly a brzdy jsou permanentně v nasazení.

Nároky na brzdy se v sezoně 2017 navíc ještě zvyšují, protože auta mají letos vyšší výkon a díky vylepšené aerodynamice mohou projíždět zatáčkami rychleji. Obecně tak vozy WRC dosahují vyšších rychlostí a tím pak před zatáčkami stoupají nároky na brzdy. Pravidla letos na asfaltových soutěžích dovolují brzdové kotouče s průměrem 370 mm, vloni to přitom bylo jen 355 mm.

Zvýšené zatížení brzd tak vede k vyššímu riziku přehřívání brzd. Výrobce brzd, italská společnost Brembo, jejíž produkty letos můžeme najít kromě jiného také na Fiestě WRC Sébastiena Ogiera, přiznal, že musel letos zapracovat na odvádění tepla od předních brzd a vzadu musel přijít s úplně novým řešením. V Mexiku musí týmy každým rokem bojovat s mnoha zatáčkami, vysokými nadmořskými výškami a letos se navíc přidal zvýšený přítlak. Na zkoušce Ibarilla, která se jela v rámci Rally Mexiko, byl výškový rozdíl v průběhu zkoušky až 500 metrů. 

Rally Argentina, která se jede na konci dubna, by také mohla inženýrům jednotlivých týmů přivodit vrásky na čele. Tam je dle Bremba nebezpení "teplotních šoků". V Argentině totiž na posádky čeká spousta brodů. Teplé kotouče brzd se tak dostanou do kontaktu se studenou vodou, díky čemuž se mohou na discích vytvořit malé trhliny. Podobnému problému brzdy čelí také při Rally Sweden, kde je všudypřítomný sníh. 

Problematická by mohla být také nadcházející Francouzská rally na Korsice, kde se jede na úzkých a zatáčkovitých tratích. Mezi asfaltovými soutěžemi představuje ale největší výzvu Rally Deutschland, především známá zkouška Panzerplatte. Grip je zde totiž extrémně vysoký, díky čemuž se brzdy dostávají až na krajní možnosti svého zatížení. Jak se tedy zdá, tak je jen otázkou času, kde letos budou mít posádky další problémy s brzdami.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.