Letošní sezona WRC může být jednou z nejvyrovnanějších v historii MS, míní šéfové týmů.
Je zajímavé, že první dvě vítězství roku si mezi sebe rozdělily Toyota a M-Sport. Přitom před sezonou mnozí Toyotě předpovídali krušné časy a M-Sport zase není plně továrním týmem, když jeho rozpočet nedosahuje výše ostatních rivalů.
Je však pravdou, že Hyundai zatím dominoval co se týče rychlosti - Thierry Neuville vyhrál 12 rychlostních zkoušek (to je dvakrát tolik, co jeho nejbližší pronásledovatel). Před nehodami v Monte Carlu a ve Švédsku byl v čele soutěže po dobu 23 rychlostních zkoušek z 32 možných.
Podle Malcolma Wilsona jsou si přední týmy tak blízko jako nikdy za poslední dvě dekády: "Tohle je ta nejtěsnější konkurence za dobu, co vedu svůj tým. S ohledem na nová technická pravidla je tato vyrovnanost neuvěřitelná," řekl Brit pro 'Autosport'.
"Všechny čtyři značky jsou více méně vyrovnané co do rychlosti. Můžeme říci, že to slibuje opravdu pořádnou sezonu 2017," dodal Wilson z M-Sportu. S tímto smýšlením souhlasí také Tommi Mäkinen, který stojí v čele Toyoty: "Auta jsou hodně vyrovnaná. To je velmi, velmi dobrá situace pro šampionát.
Potřebujeme mít takovou konkurenci. Je velmi zajímavé mít tolik jezdců, kteří bojují v různých autech. Co víc můžeme chtít?" Šéf továrního týmu Hyundai, Michel Nandan, slibuje fanouškům týmu brzký návrat Korejců na výsluní: "Dlužíme jim pomstu. Jsme odhodlaní toho dosáhnout a začínáme už v příští soutěži. Není důležité jak hluboko spadnete, ale jak rychle se dokážete vrátit zpět."
Jedině Citroën zatím trošku zaostává za očekáváním. Francouzi mají na svém kontě díly Stéphanu Lefebvrovi pouze jednu vyhranou rychlostní zkoušku. Wilson však Citroën neodepisuje: "Je fair si přiznat, že každý počítal s tím, že Citroën bude mezi nejsilnějšími, pokud ne vůbec nejsilnější. Byli rok mimo aby se soustředili na vývoj. Ale nenechte se mýlit, oni se vrátí."
Kdy bylo v minulosti ve WRC velmi vyrovnané?V poslední době ve WRC vždy někdo dominoval. Léta dominance zahájil Sébastien Loeb s Citroënem, následně na něj navázal Sébastien Ogier s Volkswagenem. Už je to dlouho, co v jedné sezoně o titul reálně usilovala auta více značek.
Zlatá éra WRC se datuje do konce 90. let a začátku nového tisíciletí - vítězná auta v té době měly k dispozici Peugeot, Mitsubishi, Ford, Subaru a Citröen, kartami se navíc snažily míchat Seat, Škoda a Hyundai.
Vrcholem byla zřejmě sezona 2001, když titul získal Richard Burns se Subaru poté, co Colin McRae na Fordu havaroval ve Walesu. TOP5 doplnili ještě Tommi Mäkinen (Mitsubishi) a dvojice Peugeotu Grönholm a Rovanperä. Tuto pětici dělilo na konci roku jen 8 bodů.
Historicky je však rally spíše charakterizovaná otevřeností souboje mezi jednotlivými značkami. Například v roce 1977 - první rok, kdy se jel tzv. Jezdecký pohár (předchůdce dnešního titulu mistra světa) - dělily Ford a Lancii v hodnocení mezi týmy jen 4 body. Vítězství v soutěži si však připsaly také Fiat a Saab. Jen pro úplnost dodejme, že titul vyhrál Sandro Munari s Lancii.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.