Letošní sezona WRC může být jednou z nejvyrovnanějších v historii MS, míní šéfové týmů.
Je zajímavé, že první dvě vítězství roku si mezi sebe rozdělily Toyota a M-Sport. Přitom před sezonou mnozí Toyotě předpovídali krušné časy a M-Sport zase není plně továrním týmem, když jeho rozpočet nedosahuje výše ostatních rivalů.
Je však pravdou, že Hyundai zatím dominoval co se týče rychlosti - Thierry Neuville vyhrál 12 rychlostních zkoušek (to je dvakrát tolik, co jeho nejbližší pronásledovatel). Před nehodami v Monte Carlu a ve Švédsku byl v čele soutěže po dobu 23 rychlostních zkoušek z 32 možných.
Podle Malcolma Wilsona jsou si přední týmy tak blízko jako nikdy za poslední dvě dekády: "Tohle je ta nejtěsnější konkurence za dobu, co vedu svůj tým. S ohledem na nová technická pravidla je tato vyrovnanost neuvěřitelná," řekl Brit pro 'Autosport'.
"Všechny čtyři značky jsou více méně vyrovnané co do rychlosti. Můžeme říci, že to slibuje opravdu pořádnou sezonu 2017," dodal Wilson z M-Sportu. S tímto smýšlením souhlasí také Tommi Mäkinen, který stojí v čele Toyoty: "Auta jsou hodně vyrovnaná. To je velmi, velmi dobrá situace pro šampionát.
Potřebujeme mít takovou konkurenci. Je velmi zajímavé mít tolik jezdců, kteří bojují v různých autech. Co víc můžeme chtít?" Šéf továrního týmu Hyundai, Michel Nandan, slibuje fanouškům týmu brzký návrat Korejců na výsluní: "Dlužíme jim pomstu. Jsme odhodlaní toho dosáhnout a začínáme už v příští soutěži. Není důležité jak hluboko spadnete, ale jak rychle se dokážete vrátit zpět."
Jedině Citroën zatím trošku zaostává za očekáváním. Francouzi mají na svém kontě díly Stéphanu Lefebvrovi pouze jednu vyhranou rychlostní zkoušku. Wilson však Citroën neodepisuje: "Je fair si přiznat, že každý počítal s tím, že Citroën bude mezi nejsilnějšími, pokud ne vůbec nejsilnější. Byli rok mimo aby se soustředili na vývoj. Ale nenechte se mýlit, oni se vrátí."
Kdy bylo v minulosti ve WRC velmi vyrovnané?V poslední době ve WRC vždy někdo dominoval. Léta dominance zahájil Sébastien Loeb s Citroënem, následně na něj navázal Sébastien Ogier s Volkswagenem. Už je to dlouho, co v jedné sezoně o titul reálně usilovala auta více značek.
Zlatá éra WRC se datuje do konce 90. let a začátku nového tisíciletí - vítězná auta v té době měly k dispozici Peugeot, Mitsubishi, Ford, Subaru a Citröen, kartami se navíc snažily míchat Seat, Škoda a Hyundai.
Vrcholem byla zřejmě sezona 2001, když titul získal Richard Burns se Subaru poté, co Colin McRae na Fordu havaroval ve Walesu. TOP5 doplnili ještě Tommi Mäkinen (Mitsubishi) a dvojice Peugeotu Grönholm a Rovanperä. Tuto pětici dělilo na konci roku jen 8 bodů.
Historicky je však rally spíše charakterizovaná otevřeností souboje mezi jednotlivými značkami. Například v roce 1977 - první rok, kdy se jel tzv. Jezdecký pohár (předchůdce dnešního titulu mistra světa) - dělily Ford a Lancii v hodnocení mezi týmy jen 4 body. Vítězství v soutěži si však připsaly také Fiat a Saab. Jen pro úplnost dodejme, že titul vyhrál Sandro Munari s Lancii.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.