AKTUALIZACE PO RZ18; Švédsko patří mezi jedinečné soutěže kalendáře WRC. Soutěž je jedinečná svým charakterem. Na sněhu a ledu mají tradičně výhodu skandinávští jezdci, ale i Sébastien Ogier dokázal tuto soutěž v minulosti vyhrát. Sledujte s námi její průběh.
Nedělní etapy:Dnes na posádky čekaly tři měřené úseky s tím, že poslední z nich byla tradičně Power Stage, kde se rozdávaly bonusové body. Nejlépe začal Jari-Matti Latvala, který bojoval s Ottem Tänakem o vítězství. Estonec sice zajel druhý nejrychlejší čas, ale na Fina ztratil 7,1 vteřiny. Třetí čas zajel Dani Sordo (7,7 vteřiny). Problémy s motorem potkaly Elfyna Evanse, který tak ztratil přes minutu. V první zatáčce udělal hodiny Sébastien Ogier, tím de-facto přišel o možnost pokusit se zabojovat o vítězství, což sám ve stopce přiznal. Thierry Neuville jednoznačně řekl, že šetří gumy, aby mohl zaútočit na Power Stage.
Také na RZ17 zajel nejrychlejší čas Jari-Matti Latvala, když tentokrát nadělil druhému Ottu Tänakovi 9,1 vteřiny a o prvním vítězství pro Toyotu od roku 1999 bylo fakticky rozhodnuto. Třetí Hayden Paddon ztratil 13,6 vteřiny. Na přejezdu se problém s motorem podařilo vyřešit Elfynu Evansovi.
A také závěrečnou RZ18 Power Stage zvládl nejlépe Jari-Matti Latvala, druhý čas zajel se ztrátou 1,2 vteřiny Sébastien Ogier a třetí byl Thierry Neuville (+1,5s).
Power Stage:1) Jari-Matti Latvala +5 bodů2) Sébastien Ogier +4 body3) Thierry Neuville +3 body4) Kris Meeke +2 body5) Hayden Paddon +1 bod
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 2:36:03,6 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +29,2 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +59,5 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +2:11,5 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:51,2 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:26,6 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +5:31,2 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +7:14,7 9. P. Tidemand - J. AnderssonFord Fiesta R5 +9:11,1 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +10:02,9Sobotní odpolední sekce:RZ12 byla zrušena, protože ráno na ní Tának dosáhl průměru 137,8 km/h! To je mimochodem nový rekord WRC. Komisaři však druhý průjezd shledali příliš nebezpečným.
Závodit se tedy odpoledne začalo až na RZ13. V ní si první sobotní vítězství v měřeném testu připsal Jari-Matti Latvala, který se tak pokusil zareagovat na tlak ze strany Tänaka s Fordem. Ten zajel druhý čas (+1,1s). Jezdec Toyoty už jel jenom s jednou rezervou, avšak test dojížděl s pocitem, že má defekt. Třetí byl vedoucí muž soutěže, Thierry Neuville, který už si ale pro jistotu vzal do vozu dvě rezervy. Stéphane Lefebvre sklouzl do sněhové bariéry, kde nechal 30 a 40 vteřin a propadl se na průběžné 10. místo za Paddona.
Thierry Neuville vyhrál RZ14, když se za ním srovnala trojice Fordů v pořadí Ogier (+3,3s), Tänak (+5,7s) a Ostberg (8,4s). Do velkých problémů se dostal Citroën C3 WRC v rukou Meekea. Brit v jedné z pomalejších zatáček sklouzl mimo trať a zapadl do bariéry. S pomocí diváků se sice dostal zpět na trať, ale ztratil 8:39 min. a po sobotě se propadl na 12. místo. Tänak i Latvala přibržďovali u nehody Meekea. Velký, 44 metrů dlouhý, skok na Colin's Crest předvedl Mads Ostberg! Na rekord mu ale 1 metr chyběl, což Nora zklamalo, protože to pro něj teď byla nejdůležitější věc na světě.
RZ15 byla jen krátkou speciálkou, avšak udála se na ní dost podstatná věc. Thierry Neuville totiž přišel již o druhé vítězství v letošním roce v řadě vlastní chybou. Tentokrát Belgičan trefil levým kolem na vnitřku zatáčky balík, o který zlomil zavěšení a musel odstoupit. Zítra si to tak o vítězství rozdají Jari-Matti Latvala na Toyotě a Ott Tänak na Fordu. Po sobotě je dělí 3,8s!
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 2:04:59,3 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +3,8 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +16,6 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +1:39,5 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:04,5 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:34,7 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +5:00,2 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +5:37,0 9. P. Tidemand - J. AnderssonFord Fiesta R5 +6:36,7 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta R5 +7:52,9Sobotní dopolední sekce:V sobotu dopoledne byly ve Švédsku na programu tři měřené testy. Po ránu začal nejlépe Ott Tänak, který vyhrál RZ9. Estonec v cíli řekl, že si úplně nevěřil, a tak nejel naplno. Druhý čas (+2,6s) zajel Sébastien Ogier a třetí byl Thierry Neuville (+3,8s). V průběžném pořadí se posunul na průběžné čtvrté místo Sébastien Ogier před Krise Meekea (6. čas). O dvě místa si pohoršil Hayden Paddon, kterému chvíli po startu této první dopolední zkoušky odešel posilovač řízení (21. čas a ztráta 1:33,2 min.). Hodně jezdců v cíli reportovalo, že tato zkouška byla až moc rychlá.
Také RZ10 ovládl Ott Tänak, druhý čas (+0,1s) zajel Thierry Neuville, třetí byl Sébastien Ogier (0,9s). Rozestupy mezi prvními třemi jezdci byly mizivé, ale například devátý Juho Hänninen byl prvním, kdo na 18,9 km ztratil přes 10 vteřin na vítěze (konkrétně 11,8s). S porouchaným posilovačem nadále bojoval Hayden Paddon (až 28. čas), a tak se propadl za Elfyna Evanse na deváté průběžné místo.
Dopolední neporazitelnost potvrdil nejrychlejším časem také na RZ11 Ott Tänak. Druhý byl tentokrát Jari-Matti Latvala (+3,4s). Průběžný rozdíl mezi těmito dvěma tak po dopolední sekci byl 9,2 vteřiny. Třetí čas zajel Thierry Neuville (+3,8s). O příčku si v průběžném pořadí pohoršil Hayden Paddon, který tak dopolední sekci musel takřka celou doslova přetrpět bez posilovače řízení. Latvala ve stopce po RZ přinal, že udělal chybu, když vezl celé dopoledne dvě rezervy, ostatní vzali jen jednu, a tak byli lehčí a Fin navíc musel bojovat s těžkou zadní částí auta.
Výsledky po RZ11
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:46:41,6 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +32,8 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +42,0 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +56,2 5. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1:10,3 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +1:57,1 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:26,1 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:47,1 9. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +5:02,0 10. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +5:12,4Páteční odpolední sekce:RZ5 výrazně promíchala průběžným pořadím - do čela se dostal Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC, když Belgičan vyhrál měřený test před kolegou Haydenem Paddonem. Na třetí místo se dostal Ott Tänak (třetí čas na testu), když za svá záda odsunul Meekea a Ogiera. Největší skok v pořadím ale předvedl Paddon. Novozélanďan postoupil z 10. na 6. příčku. Do velkých problémů se dostal Ostberg - tým v servisu nestihl včas vyměnit převodovku (50s penalizace) a navíc Norovi v plné rychlosti uletělo zadní přítlačné křídlo... To nebylo všem problémům předních posádek na tomto testu konec. Kousek před cílem trefil Juho Hänninen strom, z jeho Toyoty šel ve stopce dým, což nevěstilo nic dobrého. Na 15s byl mimo trať také Meeke.
Fin s Yarisem WRC musel na přejezdu k RZ6 vzdát, protože mu v důsledku poškozeného chladiče vystoupala teplota chladící kapaliny. RZ6 opět přinesla nejrychlejší čas Thierryho Neuvillea, druhý byl Jari-Matti Latvala a třetí Paddon. Hayden podle svých slov v servisu udělal malou změnu v nastavení, která měla velký dopad na ovladatelnost auta. O třetí místo začal tvrdý boj trojice Meeke, Ogier a Tänak. Ve sněhové bariéře byl tentokrát druhý tovární Citroën s Breenem (+27s). Jezdci si hodně stěžovali na koleje, které vyjely historické vozy. V nich se s novými auty nedalo jet.
Thierry Neuville zůstal neporažen i v RZ7 - zde navíc soupeřům pořádně "naložil". Druhý v cíli, Kris Meeke, ztratil téměř 12s. Třetí čas zajel Ogier. Tím pádem se Meeke a Ogier dostali průběžně před Tänaka na třetí a čtvrté místo. Z TOP10 zde vypadl Mads Ostberg (spadl na 11. místo). Nor přiznal, že auto je bez zadního křídla velmi těžko ovladatelné. Hodně zde ztratil Latvala - na svého přímého soupeře v boji o průběžné vedení Neuvillea 17,9s. Nad poškozenou aerodynamikou své C3 WRC hořekoval Breen.
O vítězství na všech odpoledních zkouškách připravil Thierryho Neuvillea Ott Tänak. Estonec byl na RZ8 rychlejší než Belgičan o 0,7s. To přineslo jezdci M-Sportu posun na 3. průběžné místo. Ott se nechal slyšet, že jel absolutně naplno, aby měl pro zítřek výhodnější pozici (jede se v opačném pořadí). Test se již jel ve tmě - spousta jezdců už poztrácela hřeby, ne však Thierry Neuville.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:16:24,7 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +28,1 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +49,7 4. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +51,8 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +55,7 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +1:17,8 7. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +1:40,3 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:54,3 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:01,5 10. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +3:23,6Páteční dopolední sekce:V pátek dopoledne na posádky ve Švédsku čekaly tři měřené testy. Jednalo se o první průjezdy testy, které se pojednou znovu i odpoledne (odpoledne se pak navíc ještě pojede speciálka Torsby). Na úvod zajel na RZ2 nejrychlejší čas Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC, který se tak dostal do čela. Druhý čas (+2s) zajel Kris Meeke s Citroënem C3 WRC a třetí (+2,8s) byl Ott Tänak s Fiestou WRC. Zastavovat museli Henning Solberg (Fiesta R5) a Lorenzo Bertelli (Fiesta RS WRC), oba tak ztratili spoustu času. Defekt zde dostal Elfyn Evans a ztratil 1:51 min.
RZ3 zvládl projet nejrychleji také Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,6s) a třetí byl Craig Breen (+2,3s). V cíli posádky reportovaly, že zkouška je dost rychlá (Latvala dokonce říkal, že jel místy až 200 km/h), dost z nich přiznalo, že jelo často až v omezovači svých motorů. Problémy trápily Ott Tänaka, který dle svých slov zůstal viset mezi dvěma převodovými stupni, na vítěze ztratil 8,7s.
RZ4 doslova ovládl Jari-Matti Latvala, který byl rychlejší o 8,4 vteřiny než druhý Thierry Neuville. 8,4 vteřiny na 25 km sněhových tratích je poměrně dost. Fin tak vystřídal v průběžném vedení Belgičana. Oba dva zatím jednou moc hezky. Třetí čas zajel Sébastien Ogier (+9,6s). Craig Breen ve stopce řekl, že trefil kámen a poškodil tlumič, naštěstí po této zkoušce následuje servis. Například Thierry Neuville a Mads Ostberg řekli, že by nemohli jet takové tempo jako Latvala, který může těžit ze startovní pozice.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 34:19,2 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +3,9 3. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +18,8 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +19,1 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +20,0 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +20,9 7. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +36,0 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +36,9 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +39,4 10. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupe WRC +41,1Po RZ1:V sobotu večer se v rámci Rally Sweden jezdí tradiční krátká superspeciálka v Karlstadu. Jedná se dvě souběžné dráhy a na trati tak vždy vidíme dvojici vozů. Trať měří jen 1,9 km.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 1:34,1 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +0,6 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +0,7 4. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta WRC +0,8 5. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +0,9 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1,2 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2,0 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2,1 = J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +2,1 10. O. Ch. Veiby - S. SkjaermoenŠkoda Fabia R5 +2,4Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.