Po vítězném hattricku ve „dvoukolkách“ na českých tratích (Šumava, Český Krumlov, Hustopeče) a 2. místě na MS v kategorii juniorů v Portugalsku čeká na posádku týmu Styllex motorsport Martin Koči – Lukáš Kostka v rychlém sledu druhé juniorské klání. Kalendář JWRC (stejně jako seriál WRC3) obsahuje Polskou rally, která se uskuteční ve dnech 30. června – 3. července 2016.
Rajd Polski, jak je soutěž také nazývána, je druhým nejstarším závodem v rally na světě. Letos se uskuteční už 73. ročník. V roce 1973 byla součástí nově vzniklého světového šampionátu, ale v dalších letech byla spojena zejména s evropským seriálem. Polská rally se do světového šampionátu vrátila po dlouhé pauze až v roce 2014. Polská federace PZM zavedla soutěž na sever země, do regionu Mazurských jezer, s centrem ve městě Mikolajki. Sedmá soutěž letošního světového šampionátu a druhý závod JWRC nabídne ve čtyřech dnech 21 rychlostních zkoušek, o délce 306 km.
Úvod obstará čtvrteční slavnostní start a divácká speciálka v Mikolajki Aréně (2,50 km), v pátek se bude soupeřit o sekundy na devíti testech, čtyři z nich se pojedou dvakrát. A první náročný den s více než 120 ostrými kilometry zakončí druhý průjezd superspeciálky Mikolajki. V sobotu se soutěž přesune severně, k hranicím s Litvou. Tam účastníci absolvují dvakrát tři dlouhé testy, včetně nejdelšího úseku letošního ročníku Stanczyki (25,27 km). To vše bez poledního servisu, pouze s možností výměny pneumatik v „remote“ servisu. S třetím průjezdem divácké zkoušky Mikolajki bude sobota s necelými 125 km nejdelším dnem Polské rally. Závěrečný den nabídne čtyři zkoušky na dvou úsecích, celkem 60 měřených km.
„Polské tratě jsou nádherné, charakterem strašně rychlé, s poměrně dlouhými rovinami. Není to žádná rozbíječka jako v Portugalsku, naopak podklad je spíše měkký, písčitý. Hodně často se tam jezdí v hlubokých, nestabilních kolejích. Sem tam se někde z boku vyhrabe velký kámen, kterému je pak obtížné se vyhnout. V lesních úsecích je potřeba dávat pozor i na trčící kořeny. A hlavně bude nutné si dávat pozor na horizonty. Většinou se jezdí ve vysokých rychlostech, některé se dokonce skáčou, takže je potřeba se soustředit na dobrou nájezdovou stopu,“ popisuje polský závod Martin Koči. „Specifikem jsou i průjezdy vesnicemi, kdy ze šotoliny přejdete na specifický kostkový podklad. Na šotolinových pneumatikách to v těchto úsecích šíleně klouže a bývá tam hodně krizovek,“ doplnil košický jezdec.
Pro posádku Martin Koči – Lukáš Kostka ze Styllex motorsport, jehož posádka Yves Loubet – Michal Koči skončila na ME 1996 na této rally 3. v absolutním pořadí, ovšem soutěž začne už nedělním testem. V pondělí si pak budou moci vyzvednout materiály k seznamovacím jízdám, které budou probíhat během úterý a středy. S některými úseky už se setkali při startech v letech 2014 a 2015, část zkoušek se pojede v opačném směru, ale dokonce třetina úseků bude zcela nových.
„I když jsme třeba v Portugalsku už mohli využít staré rozpisy, zatím jsme to ještě nikdy neudělali. Faktem je, že jsme loni startovali s vozem R5, navíc si říkáme, že se náš rozpis neustále vyvíjí a není na to ještě ten správný čas,“ prozrazuje navigátor Lukáš Kostka. „Na předchozí starty máme smíšené vzpomínky. V obou letech jsme dokázali jezdit hodně rychle, ale oba starty skončily smolně. V roce 2014, kdy jedním z protivníků byl i Stéphane Lefebvre, jsme se s ´déestrojkou´ drželi v první trojce, ale pak jsme poškodili tlumič a v cíli skončili čtvrtí.
Také loni jsme ve WRC2 začali blízko továren (Lappi, Lefebvre, Kruuda, Tidemand, Suninen), ale první den jsme tempo neustáli, po jednom z horizontů jsme skončili na louce, kde jsme prorazili ohradník pro krávy a dost poškodili náš vůz. Také druhý den jsme začali ve stejném tempu, ale pak jsme skončili na střeše. Tento rok nicméně plánujeme smůlu prolomit a dokončit soutěž s výborným výsledkem,“ dodává zlínský spolujezdec.
V seznamu přihlášených posádek Polské rally figuruje 67 vozů, mezi kterými nechybí ani deset dvojic registrovaných do JWRC (12 účastníků ve WRC3). Martin s Lukášem se tak opět postaví proti „starým známým“ – vítězi z Portugalska Tempestinimu (naviguje ho v Polsku žijící Ital Giovanni Bernacchini), Norovi Veibymu či Francouzům Dubertovi, Folbovi a Martelovi. Juniorští účastníci shodně startují s vozy Citroën DS3 R3T MAX. Ve WRC3 jsou klasifikovány i další značky ve specifikacích R3 a R2.
„Vždy se mi v Polsku líbilo a věřím, že i letos budeme mít dobrou rychlost. Očekávám, že se pojede v malých časových odstupech a rozhodovat bude až sobota či dokonce až závěrečné nedělní testy. Rádi bychom dopadli co nejlépe, samozřejmě kdybychom vyhráli, nikdo by se nezlobil. V Polsku a ve Finsku bychom chtěli získat maximum možného,“ naznačuje Martin Koči.
„V přípravě na závod jsme nic nepodcenili. Po Hustopečích jsme auto přestavěli z asfaltové verze na šotolinovou. Snížili jsme předpětí na diferenciálu. Opravou a kompletní repasí u firmy Bos prošly po Portugalské rally tlumiče. Na Polsko navíc nasadíme úplně nový motor a stávající ´dojedeme´ na zlínské Barum rally a následně v Košicích. Finální přípravu na závod zakončíme v neděli na soukromém testu společně s Veibyho týmem. Po zkušenosti z loňska je to lepší než účast na oficiálním testu. Martin plánuje najezdit asi sto kilometrů. Klukům polské tratě sedí a věřím, že budou v Polsku pokračovat ve stejném duchu jako v Portugalsku. Vše proběhne podle očekávání a v cíli se budeme radovat minimálně z pódiového umístění,“ doufá Tomáš Pletka, šéf Gekon Racing, který připravuje pro Styllex motorsport vůz Citroën DS3 R3T MAX.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.