Po vítězném hattricku ve „dvoukolkách“ na českých tratích (Šumava, Český Krumlov, Hustopeče) a 2. místě na MS v kategorii juniorů v Portugalsku čeká na posádku týmu Styllex motorsport Martin Koči – Lukáš Kostka v rychlém sledu druhé juniorské klání. Kalendář JWRC (stejně jako seriál WRC3) obsahuje Polskou rally, která se uskuteční ve dnech 30. června – 3. července 2016.
Rajd Polski, jak je soutěž také nazývána, je druhým nejstarším závodem v rally na světě. Letos se uskuteční už 73. ročník. V roce 1973 byla součástí nově vzniklého světového šampionátu, ale v dalších letech byla spojena zejména s evropským seriálem. Polská rally se do světového šampionátu vrátila po dlouhé pauze až v roce 2014. Polská federace PZM zavedla soutěž na sever země, do regionu Mazurských jezer, s centrem ve městě Mikolajki. Sedmá soutěž letošního světového šampionátu a druhý závod JWRC nabídne ve čtyřech dnech 21 rychlostních zkoušek, o délce 306 km.
Úvod obstará čtvrteční slavnostní start a divácká speciálka v Mikolajki Aréně (2,50 km), v pátek se bude soupeřit o sekundy na devíti testech, čtyři z nich se pojedou dvakrát. A první náročný den s více než 120 ostrými kilometry zakončí druhý průjezd superspeciálky Mikolajki. V sobotu se soutěž přesune severně, k hranicím s Litvou. Tam účastníci absolvují dvakrát tři dlouhé testy, včetně nejdelšího úseku letošního ročníku Stanczyki (25,27 km). To vše bez poledního servisu, pouze s možností výměny pneumatik v „remote“ servisu. S třetím průjezdem divácké zkoušky Mikolajki bude sobota s necelými 125 km nejdelším dnem Polské rally. Závěrečný den nabídne čtyři zkoušky na dvou úsecích, celkem 60 měřených km.
„Polské tratě jsou nádherné, charakterem strašně rychlé, s poměrně dlouhými rovinami. Není to žádná rozbíječka jako v Portugalsku, naopak podklad je spíše měkký, písčitý. Hodně často se tam jezdí v hlubokých, nestabilních kolejích. Sem tam se někde z boku vyhrabe velký kámen, kterému je pak obtížné se vyhnout. V lesních úsecích je potřeba dávat pozor i na trčící kořeny. A hlavně bude nutné si dávat pozor na horizonty. Většinou se jezdí ve vysokých rychlostech, některé se dokonce skáčou, takže je potřeba se soustředit na dobrou nájezdovou stopu,“ popisuje polský závod Martin Koči. „Specifikem jsou i průjezdy vesnicemi, kdy ze šotoliny přejdete na specifický kostkový podklad. Na šotolinových pneumatikách to v těchto úsecích šíleně klouže a bývá tam hodně krizovek,“ doplnil košický jezdec.
Pro posádku Martin Koči – Lukáš Kostka ze Styllex motorsport, jehož posádka Yves Loubet – Michal Koči skončila na ME 1996 na této rally 3. v absolutním pořadí, ovšem soutěž začne už nedělním testem. V pondělí si pak budou moci vyzvednout materiály k seznamovacím jízdám, které budou probíhat během úterý a středy. S některými úseky už se setkali při startech v letech 2014 a 2015, část zkoušek se pojede v opačném směru, ale dokonce třetina úseků bude zcela nových.
„I když jsme třeba v Portugalsku už mohli využít staré rozpisy, zatím jsme to ještě nikdy neudělali. Faktem je, že jsme loni startovali s vozem R5, navíc si říkáme, že se náš rozpis neustále vyvíjí a není na to ještě ten správný čas,“ prozrazuje navigátor Lukáš Kostka. „Na předchozí starty máme smíšené vzpomínky. V obou letech jsme dokázali jezdit hodně rychle, ale oba starty skončily smolně. V roce 2014, kdy jedním z protivníků byl i Stéphane Lefebvre, jsme se s ´déestrojkou´ drželi v první trojce, ale pak jsme poškodili tlumič a v cíli skončili čtvrtí.
Také loni jsme ve WRC2 začali blízko továren (Lappi, Lefebvre, Kruuda, Tidemand, Suninen), ale první den jsme tempo neustáli, po jednom z horizontů jsme skončili na louce, kde jsme prorazili ohradník pro krávy a dost poškodili náš vůz. Také druhý den jsme začali ve stejném tempu, ale pak jsme skončili na střeše. Tento rok nicméně plánujeme smůlu prolomit a dokončit soutěž s výborným výsledkem,“ dodává zlínský spolujezdec.
V seznamu přihlášených posádek Polské rally figuruje 67 vozů, mezi kterými nechybí ani deset dvojic registrovaných do JWRC (12 účastníků ve WRC3). Martin s Lukášem se tak opět postaví proti „starým známým“ – vítězi z Portugalska Tempestinimu (naviguje ho v Polsku žijící Ital Giovanni Bernacchini), Norovi Veibymu či Francouzům Dubertovi, Folbovi a Martelovi. Juniorští účastníci shodně startují s vozy Citroën DS3 R3T MAX. Ve WRC3 jsou klasifikovány i další značky ve specifikacích R3 a R2.
„Vždy se mi v Polsku líbilo a věřím, že i letos budeme mít dobrou rychlost. Očekávám, že se pojede v malých časových odstupech a rozhodovat bude až sobota či dokonce až závěrečné nedělní testy. Rádi bychom dopadli co nejlépe, samozřejmě kdybychom vyhráli, nikdo by se nezlobil. V Polsku a ve Finsku bychom chtěli získat maximum možného,“ naznačuje Martin Koči.
„V přípravě na závod jsme nic nepodcenili. Po Hustopečích jsme auto přestavěli z asfaltové verze na šotolinovou. Snížili jsme předpětí na diferenciálu. Opravou a kompletní repasí u firmy Bos prošly po Portugalské rally tlumiče. Na Polsko navíc nasadíme úplně nový motor a stávající ´dojedeme´ na zlínské Barum rally a následně v Košicích. Finální přípravu na závod zakončíme v neděli na soukromém testu společně s Veibyho týmem. Po zkušenosti z loňska je to lepší než účast na oficiálním testu. Martin plánuje najezdit asi sto kilometrů. Klukům polské tratě sedí a věřím, že budou v Polsku pokračovat ve stejném duchu jako v Portugalsku. Vše proběhne podle očekávání a v cíli se budeme radovat minimálně z pódiového umístění,“ doufá Tomáš Pletka, šéf Gekon Racing, který připravuje pro Styllex motorsport vůz Citroën DS3 R3T MAX.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.