Citroën dokončil aerodynamické testy C3 WRC ve Finsku, jak je spokojen?

Citroën C3 WRC
Citroën C3 WRC, foto: Citroën Racing
iM2 15. června 2016 16:59
Sdílej:

Šéf továrního týmu Citroën, Yves Matton, řekl po aerodynamických testech ve Finsku minulý týden, že testy nové C3 WRC před jejím debutem ve World Rally Championship 2017 probíhají podle plánu.

Před představením a začátkem testů s novým autem Matton připustil obavy o to, jestli jeho tým zvládne dodržovat našlapaný harmonogram testů nového speciálu. Ale testy minulý týden ve Finsku v okolí města Jamsa s Krisem Meekem a Craigem Breenem dopadly dobře. 

"Od začátku testů jsme neměli s autem žádný velký problém. Byly tam určité věci, na kterých jsme dělali, některé malé části, ale nic nás nezastavilo [během celého období]. Jsem za to rád, protože jestliže bychom museli zastavovat, tak by to mohlo představovat problém v našem časovém harmonogramu, podle kterého pracujeme," říká Yves Matton.

"Timing je už tak dost napjatý, ale stále jedeme více méně podle plánu." Matton řekl, že silueta nového auta se ještě před jeho debutem na Monte Carlu 2017 změní. Záběry z testování auta na YouTube ukazují, že auto na skocích létá často se zdviženým nosem, což je způsobeno velkým nárůstem přítlaku na zádi vozu. "Změny na autě budou jednoduše rozpoznatelné. Zvenčí bude rozdílné. Neřekl bych, že to bude radikální změna, ale myšlenka, jak bude [aerodynamika] vypada, ještě není finalizována."

Čtvrtý test týmu s novým autem by měl proběhnout v druhé polovině tohoto měsíce ve Francii. První proběhl na drsných šotolinových cestách na jihu Francie a druhý v Portugalsku. Alexis Avril, šéf projektu nového speciálu, v rámci testu ve Finsku řekl: "Karoserie speciálu World Rally Car musí odpovídat základnímu modelu, maximální šířka je 1 875 mm. V tomto rámci máme nějaké možnosti, jak uzpůsobit podběhy a nárazníky. Můžeme také zabudovat přívody vzduchu k zadním brzdám a použít na zádi difuzor. Paradoxně bude v budoucnu více omezení v oblasti návrhu zadního spoileru, ale jeho efektivnost bude zvýšena o faktor 10, protože se přemístí více dozadu a nahoru."

Citroën Racing nové auto navrhl napřed ve virtuální podobě za pomocí počítačových simulací, což je v dnešní době normální. V této fázi také spolupracoval s lidmi z produkčního oddělení automobilky, aby auto v rallyové verzi co možná nejvíce připomínalo výchozí model, který ještě nebyl oficiálně představen. Model auta byl pak testován ve větrném tunelu. Data z větrného tunelu a z úvodních testů jsou pak při počítačových simulacích vyhodnocována. Sportovní divize Citroënu mohla navíc využít svých zkušeností ze závodů WTCC. "Ačkoliv se nedají přenést veškeré znalosti, protože závodní okruhy a rally jsou až moc odlišné. Ale s osvědčenými metodami můžeme ušetřit spoustu času," říká Avril. 

Nicméně ani nejlepší simulace nedokáže nahradit opravdový test, protože "poškození jsou v rallysportu důležitým bodem. Na šotolině nebo na blátě může rychle odlétnout nějaká část, anebo se může ucpat přívod vzduchu. Musíme tedy zkusit všechny podmínky a pak najít kompromis mezi odolností a výkonností," zakončil Avril.

 

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.