Citroën dokončil aerodynamické testy C3 WRC ve Finsku, jak je spokojen?

Citroën C3 WRC
Citroën C3 WRC, foto: Citroën Racing
iM2 15. června 2016 16:59
Sdílej:

Šéf továrního týmu Citroën, Yves Matton, řekl po aerodynamických testech ve Finsku minulý týden, že testy nové C3 WRC před jejím debutem ve World Rally Championship 2017 probíhají podle plánu.

Před představením a začátkem testů s novým autem Matton připustil obavy o to, jestli jeho tým zvládne dodržovat našlapaný harmonogram testů nového speciálu. Ale testy minulý týden ve Finsku v okolí města Jamsa s Krisem Meekem a Craigem Breenem dopadly dobře. 

"Od začátku testů jsme neměli s autem žádný velký problém. Byly tam určité věci, na kterých jsme dělali, některé malé části, ale nic nás nezastavilo [během celého období]. Jsem za to rád, protože jestliže bychom museli zastavovat, tak by to mohlo představovat problém v našem časovém harmonogramu, podle kterého pracujeme," říká Yves Matton.

"Timing je už tak dost napjatý, ale stále jedeme více méně podle plánu." Matton řekl, že silueta nového auta se ještě před jeho debutem na Monte Carlu 2017 změní. Záběry z testování auta na YouTube ukazují, že auto na skocích létá často se zdviženým nosem, což je způsobeno velkým nárůstem přítlaku na zádi vozu. "Změny na autě budou jednoduše rozpoznatelné. Zvenčí bude rozdílné. Neřekl bych, že to bude radikální změna, ale myšlenka, jak bude [aerodynamika] vypada, ještě není finalizována."

Čtvrtý test týmu s novým autem by měl proběhnout v druhé polovině tohoto měsíce ve Francii. První proběhl na drsných šotolinových cestách na jihu Francie a druhý v Portugalsku. Alexis Avril, šéf projektu nového speciálu, v rámci testu ve Finsku řekl: "Karoserie speciálu World Rally Car musí odpovídat základnímu modelu, maximální šířka je 1 875 mm. V tomto rámci máme nějaké možnosti, jak uzpůsobit podběhy a nárazníky. Můžeme také zabudovat přívody vzduchu k zadním brzdám a použít na zádi difuzor. Paradoxně bude v budoucnu více omezení v oblasti návrhu zadního spoileru, ale jeho efektivnost bude zvýšena o faktor 10, protože se přemístí více dozadu a nahoru."

Citroën Racing nové auto navrhl napřed ve virtuální podobě za pomocí počítačových simulací, což je v dnešní době normální. V této fázi také spolupracoval s lidmi z produkčního oddělení automobilky, aby auto v rallyové verzi co možná nejvíce připomínalo výchozí model, který ještě nebyl oficiálně představen. Model auta byl pak testován ve větrném tunelu. Data z větrného tunelu a z úvodních testů jsou pak při počítačových simulacích vyhodnocována. Sportovní divize Citroënu mohla navíc využít svých zkušeností ze závodů WTCC. "Ačkoliv se nedají přenést veškeré znalosti, protože závodní okruhy a rally jsou až moc odlišné. Ale s osvědčenými metodami můžeme ušetřit spoustu času," říká Avril. 

Nicméně ani nejlepší simulace nedokáže nahradit opravdový test, protože "poškození jsou v rallysportu důležitým bodem. Na šotolině nebo na blátě může rychle odlétnout nějaká část, anebo se může ucpat přívod vzduchu. Musíme tedy zkusit všechny podmínky a pak najít kompromis mezi odolností a výkonností," zakončil Avril.

 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.