Šéf továrního týmu Citroën, Yves Matton, řekl po aerodynamických testech ve Finsku minulý týden, že testy nové C3 WRC před jejím debutem ve World Rally Championship 2017 probíhají podle plánu.
Před představením a začátkem testů s novým autem Matton připustil obavy o to, jestli jeho tým zvládne dodržovat našlapaný harmonogram testů nového speciálu. Ale testy minulý týden ve Finsku v okolí města Jamsa s Krisem Meekem a Craigem Breenem dopadly dobře.
"Od začátku testů jsme neměli s autem žádný velký problém. Byly tam určité věci, na kterých jsme dělali, některé malé části, ale nic nás nezastavilo [během celého období]. Jsem za to rád, protože jestliže bychom museli zastavovat, tak by to mohlo představovat problém v našem časovém harmonogramu, podle kterého pracujeme," říká Yves Matton.
"Timing je už tak dost napjatý, ale stále jedeme více méně podle plánu." Matton řekl, že silueta nového auta se ještě před jeho debutem na Monte Carlu 2017 změní. Záběry z testování auta na YouTube ukazují, že auto na skocích létá často se zdviženým nosem, což je způsobeno velkým nárůstem přítlaku na zádi vozu. "Změny na autě budou jednoduše rozpoznatelné. Zvenčí bude rozdílné. Neřekl bych, že to bude radikální změna, ale myšlenka, jak bude [aerodynamika] vypada, ještě není finalizována."
Čtvrtý test týmu s novým autem by měl proběhnout v druhé polovině tohoto měsíce ve Francii. První proběhl na drsných šotolinových cestách na jihu Francie a druhý v Portugalsku. Alexis Avril, šéf projektu nového speciálu, v rámci testu ve Finsku řekl: "Karoserie speciálu World Rally Car musí odpovídat základnímu modelu, maximální šířka je 1 875 mm. V tomto rámci máme nějaké možnosti, jak uzpůsobit podběhy a nárazníky. Můžeme také zabudovat přívody vzduchu k zadním brzdám a použít na zádi difuzor. Paradoxně bude v budoucnu více omezení v oblasti návrhu zadního spoileru, ale jeho efektivnost bude zvýšena o faktor 10, protože se přemístí více dozadu a nahoru."
Citroën Racing nové auto navrhl napřed ve virtuální podobě za pomocí počítačových simulací, což je v dnešní době normální. V této fázi také spolupracoval s lidmi z produkčního oddělení automobilky, aby auto v rallyové verzi co možná nejvíce připomínalo výchozí model, který ještě nebyl oficiálně představen. Model auta byl pak testován ve větrném tunelu. Data z větrného tunelu a z úvodních testů jsou pak při počítačových simulacích vyhodnocována. Sportovní divize Citroënu mohla navíc využít svých zkušeností ze závodů WTCC. "Ačkoliv se nedají přenést veškeré znalosti, protože závodní okruhy a rally jsou až moc odlišné. Ale s osvědčenými metodami můžeme ušetřit spoustu času," říká Avril.
Nicméně ani nejlepší simulace nedokáže nahradit opravdový test, protože "poškození jsou v rallysportu důležitým bodem. Na šotolině nebo na blátě může rychle odlétnout nějaká část, anebo se může ucpat přívod vzduchu. Musíme tedy zkusit všechny podmínky a pak najít kompromis mezi odolností a výkonností," zakončil Avril.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.