Citroën dokončil aerodynamické testy C3 WRC ve Finsku, jak je spokojen?

Citroën C3 WRC
Citroën C3 WRC, foto: Citroën Racing
iM2 15. června 2016 16:59
Sdílej:

Šéf továrního týmu Citroën, Yves Matton, řekl po aerodynamických testech ve Finsku minulý týden, že testy nové C3 WRC před jejím debutem ve World Rally Championship 2017 probíhají podle plánu.

Před představením a začátkem testů s novým autem Matton připustil obavy o to, jestli jeho tým zvládne dodržovat našlapaný harmonogram testů nového speciálu. Ale testy minulý týden ve Finsku v okolí města Jamsa s Krisem Meekem a Craigem Breenem dopadly dobře. 

"Od začátku testů jsme neměli s autem žádný velký problém. Byly tam určité věci, na kterých jsme dělali, některé malé části, ale nic nás nezastavilo [během celého období]. Jsem za to rád, protože jestliže bychom museli zastavovat, tak by to mohlo představovat problém v našem časovém harmonogramu, podle kterého pracujeme," říká Yves Matton.

"Timing je už tak dost napjatý, ale stále jedeme více méně podle plánu." Matton řekl, že silueta nového auta se ještě před jeho debutem na Monte Carlu 2017 změní. Záběry z testování auta na YouTube ukazují, že auto na skocích létá často se zdviženým nosem, což je způsobeno velkým nárůstem přítlaku na zádi vozu. "Změny na autě budou jednoduše rozpoznatelné. Zvenčí bude rozdílné. Neřekl bych, že to bude radikální změna, ale myšlenka, jak bude [aerodynamika] vypada, ještě není finalizována."

Čtvrtý test týmu s novým autem by měl proběhnout v druhé polovině tohoto měsíce ve Francii. První proběhl na drsných šotolinových cestách na jihu Francie a druhý v Portugalsku. Alexis Avril, šéf projektu nového speciálu, v rámci testu ve Finsku řekl: "Karoserie speciálu World Rally Car musí odpovídat základnímu modelu, maximální šířka je 1 875 mm. V tomto rámci máme nějaké možnosti, jak uzpůsobit podběhy a nárazníky. Můžeme také zabudovat přívody vzduchu k zadním brzdám a použít na zádi difuzor. Paradoxně bude v budoucnu více omezení v oblasti návrhu zadního spoileru, ale jeho efektivnost bude zvýšena o faktor 10, protože se přemístí více dozadu a nahoru."

Citroën Racing nové auto navrhl napřed ve virtuální podobě za pomocí počítačových simulací, což je v dnešní době normální. V této fázi také spolupracoval s lidmi z produkčního oddělení automobilky, aby auto v rallyové verzi co možná nejvíce připomínalo výchozí model, který ještě nebyl oficiálně představen. Model auta byl pak testován ve větrném tunelu. Data z větrného tunelu a z úvodních testů jsou pak při počítačových simulacích vyhodnocována. Sportovní divize Citroënu mohla navíc využít svých zkušeností ze závodů WTCC. "Ačkoliv se nedají přenést veškeré znalosti, protože závodní okruhy a rally jsou až moc odlišné. Ale s osvědčenými metodami můžeme ušetřit spoustu času," říká Avril. 

Nicméně ani nejlepší simulace nedokáže nahradit opravdový test, protože "poškození jsou v rallysportu důležitým bodem. Na šotolině nebo na blátě může rychle odlétnout nějaká část, anebo se může ucpat přívod vzduchu. Musíme tedy zkusit všechny podmínky a pak najít kompromis mezi odolností a výkonností," zakončil Avril.

 

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.