AKTUALIZACE PO RZ19; O tomto víkendu se jede další soutěž letošního MS v rally, tentokrát na středomořském ostrově Sardinie. Loňské vítězství zde obhajuje Sébastien Ogier, který ale možná bude muset z důvodu narození syna během soutěže odcestovat. Sledujte s námi průběh soutěže.
Po RZ19:Dnes byly na programu v Itálii čtyři měřené testy. Hned z rána začal nejlépe Neuville, který porazil Latvalu o 3,1 vteřiny, třetí čas zajel Eric Camilli, který se díky tomu posunul na šesté místo průběžně. O místo si díky tomu pohoršil Henning Solberg. Nor navíc ve stopce reportoval poškozené zadní zavěšení své Fiesty RS WRC.
RZ17, která měřila jen 6 kilometrů a která byla ve svém druhém průjezdu Power Stage, vyhrál Camilli. Tento Francouz předvádí po nepovedeném startu do sezony pěkné zlepšení výkonů. Druhý čas zajel Neuville (+0,2s) a třetí Latvala (+0,3s). Jezdci poukazovali na velmi písčitý povrch tratě, což před druhým průjezdem nevěstilo nic dobrého.
RZ18 se stala opět kořistí Thierryho Neuvillea s Hyundai i20 WRC. Belgičan vyhrál o 4,6s před Mikkelsenem, který dnešek využil k testování rozdílného nastavení. Jezdci už si ale brousili zuby na Power Stage, tou se stala RZ19 - kromě tradičně rychlích Volkswagenů zazářil Kevin Abbring s Hyundai. Thierry Neuville v cíli Power Stage věnoval toto vítězství Philippu Bugalskimu (ex-továrnímu jezdci Citroënu), který mu v začátcích hodně pomáhal. Francouz by dnes slavil narozeniny.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Kevin Abbring +2 body3) Jari-Matti Latvala +1 bod
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC 3:35:25,8 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +24,8 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:37,8 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:54,0 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +5:26,4 6. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +5:59,6 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +6:22,2 8. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +8:57,4 9. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +9:47,0 10. K. Kruuda - M. JärveojaFord Fiesta R5 +13:28,5Po RZ15:Thierry Neuville si během oběda uvědomil reálnou hrozbu, kterou pro něj představuje Jari-Matti a RZ13 vyhrál. Belgičan řekl, že jel absolutně na hraně. To Fin jel až moc opatrně a ztratil přes 10 vteřin. Defekt (+1 minuta) dostal v průběhu testu Ott Tänak - podle Estonce pneumatika "vybouchla" na rovince. Penalizaci 10 vteřin inkasoval za pozdní příjezd do časové kontroly (o 1 minutu) Andreas Mikkelsen. Velkou ránu do své i20 dostal na testu Kevin Abbring (2. nejrychlejší čas) a z vozu mu vytékal olej.
Jari-Matti Latvala se pokusil kontrovat na dalším testu, RZ14, který vyhrál. Jenže Thierry Neuville neponechal nic náhodě a zajel druhý čas (+0,8s). Na 18,5 kilometru šel přes střechu Andreas Mikkelsen. Jezdec Volkswagenu trefil kámen, který jej poslal mimo trať a vypadl tak ze souboje o třetí místo. Posádka je v pořádku. Posádkám navíc jízdu začal komplikovat déšť, který v průběhu testu měnil intenzitu i lokaci. Problémy s převodovkou měl Kevin Abbring - Holanďan přiznal, že jde o důsledek tvrdého nárazu z minulého testu.
Závěr dne opět opanoval Thierry Neuville, který navýšil svůj náskok na čele před druhým Latvalou o 3,2s. Jezdec Volkswagenu Polo R WRC zajel na závěr druhé etapy druhý nejrychlejší čas. Velká smůla postihla tábor M-Sportu. Eric Camilli sice zajel opět skvěle (zapsal si 3. čas), ale jedničku týmu, Madse Ostberga, vyřadila ze souboje s Ogierem o celkové třetí místo technická závada. Nor jel až do tohoto problému skvělou soutěž a výrazně zrychlil oproti předchozím podnikům.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC 3:07:35,2 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +16,1 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:15,0 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:19,2 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +4:50,6 6. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +5:32,4 7. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +5:38,5 8. K. Kruuda - M. JärveojaFord Fiesta R5 +11:35,3 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +5:00 +12:33,1 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +13:31,6Po RZ12:Na sobotní ráno si připravil 'překvapení' Kevin Abbring, který se starým Hyundai i20 WRC vystřilhl na RZ10 nejrychlejší čas. Za jeho zády zajel druhý čas Eric Camilli s Fordem Fiesta RS WRC - oba mladíci tedy udělali svým týmům radost. Avšak je třeba přihlédnout k jejich pozdější startovní pozici. Ott Tänak (3. čas) se posunul ve druhé polovině první desítky před Henninga Solberga. Rozdíl na čele se prakticky nezměnil, když byl Neuville o 0,6s rychlejší než Latvala.
RZ11 přinesla další (druhé) vítězství pro značku DMACK na zkoušce MS. Ott Tänak tak dal zapomenout na včerejší problémy s opotřebováváním pneumatik a do soboty vstoupil skvěle. Druhý byl Jari-Matti Latvala, který zde na Neuvillea najel 2 vteřiny, a třetí opět Eric Camilli. I nadále pokračoval velmi těsný souboj mezi trojici Ogier, Mikkelsen a Ostberg o třetí místo, avšak zatím bez změn v pořadí.
Pořadí se však měnilo už na RZ12, nejdelším testu soutěže - Monte Lerno (44,2 km). Mads Ostberg zajel nejrychlejší čas a nejenže přeskočil svého krajna Mikkelsena, navíc se dotáhl na 0,2s za Sébastiena Ogiera. Dvojitý defekt potkal na tomto testu Abbringa. Jari-Matti Latvala byl druhý (+2 s), na Neuvillea najel přes 6 vteřin a dotáhl se na 2,9 s před poledním servisem za svého rivala v boji o vítězství. Eric Camilli zakončil skvělou dopolední sekci třetím časem. Smůlu měla Škoda, když Lappi odstoupil z prvního místa (8. celkově) - Fin trefil díru a poškodil zavěšení u Fabie R5.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC 2:11:39,6 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +2,9 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +55,3 4. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +55,6 5. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +58,5 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:29,9 7. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2:34,6 8. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +3:37,2 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +4:57,5 10. K. Kruuda - M. JärveojaFord Fiesta R5 +8:17,8Po RZ9:Odpoledne na posádky čekaly průjezdy stejných čtyř zkoušek jako v dopolední sekci. Nejlépe začal Jari-Matti Latvala, když byl na RZ6 o 1,3 vteřiny rychlejší než Andreas Mikkelsen a o 1,4 vteřiny rychlejší než Hayden Paddon. Shodně čtvrtý čas zajeli Sébastien Ogier a do té doby vedoucí Thierry Neuville (+2,4s). Do sekce vyrazil se dvěma náhradními koly Mads Ostberg, ten v cíli přiznal, že to má vcelku logicky vliv na vyvážení auta.
Na RZ7 ale začala odpolední dominanci Thierryho Neuvillea. Druhý Jari-Matti Latvala ztratil 4,4s a třetí Sébastien Ogier už 5,6 vteřiny. Belgičan Neuville se tak opět vrátil do průběžného vedení. Paddon, který v minulé RZ poskočil z devátého na sedmé místo, havaroval v poslední zatáčce této speciálky. Auto je docela poničené, takže je otázka, jestli bude zítra moci pokračovat.
I RZ8 ovládl Neuville, druhý Latvala ztratil 4,2 vteřiny a třetí Ogier 5,6 vteřiny. V cíli přiznal Ostberg, který se neustále trápil s vyvážením auta a ztrácel kvůli dvěma rezervám, že bylo asi chybou vzít dvě náhradní kola. Ogier si pochvaloval, že tratě jsou čistější než byly ráno. S autem nebyl úplně spokojen Latvala. A Tänak měl defekt, zajel až 15. čas (+32,5s) a pro zbývající RZ měl úplně zničené gumy.
Dnešní den zakončil nejlépe Neuville se svým Hyundai i20 WRC. Druhý byl opět Latvala (+3,4s) a třetí Ogier (5,4s). Andreas Mikkelsen se díky pátému času posunul na průběžné čtvrté místo na úkor Madse Ostberga (šestý čas na RZ). Ze sedmého až na deváté místo se propadl Ott Tänak, který ztratil přes 33 vteřin (20. čas), který jel zkoušky dle svých slov v přejezdovém režimu, protože měl úplně zničené gumy. Problémy se zadním diferenciálem ve stopce hlásil Latvala.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC 1:14:03,2 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +11,1 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +40,3 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +57,5 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +58,5 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:18,6 7. U. Scandola - G. D'AmoreŠkoda Fabia R5 +2:29,1 8. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +2:32,5 9. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2:35,6 10. E. Lappi - J. FermŠkoda Fabia R5 +2:39,2Po RZ5:RZ2 (7,5 km) vyhrál Jari-Matti Latvala před Haydenem Paddonem. Jezdci na čele (Ogier, Mikkelsen a Ostberg) poukazovali na fakt, že trať hodně klouzala, proto ztráceli. Technická závada potkala Kevina Abbringa s Hyundai (jel pouze s náhonem předních kol), přes střechu šli Gorban s Mini a Al-Rajhi s Fordem.
V dalším testu (15 km) překvapivě vyhrál Sébastien Ogier a vrátil se do čela (před Latvalu). Druhým časem o sobě dal vědět Neuville, třetí byl Ostberg. Zadní diferenciál odešel hned po startu u Fordu Fiesta RS WRC Erica Camilliho, Francouz ráno zajel velmi konkurenceschopný čas (7.), tento problém jej ale srážel celé dopoledne.
V RZ4 (14 km) jsme v Itálii poprvé zapisovali vítězství jiné značky než VW, nejrychlejší čas zajel Thierry Neuville s Hyundai i20 WRC - ten navíc před cílem udělal hodiny a ztratil zhruba 6 vteřin. Latvala (+1 s) mu byl ale v patách, podobně jako Tänak (+2,9 s). Do čela se díky tomuto výkonu dostal Latvala, na druhé místo poskočil Neuville. Ogier zde zajel až 6. čas. Do problémů se dostal Hayden Paddon, ten dělal hodiny a v prachu se snažil otočit. Jenže trefil kámen a poškodil zavěšení. Novozélanďan ztratil 45 vteřin. Zadní pneumatiky Ostberga (4. čas), byly kompletně odepsané (Nor je ale po finiši ihned vyměnil).
Poslední zkouškou v sekci byla RZ5 (14,9 km). Před oběděm byl opět nejrychlejší Thierry Neuville a Belgičan přeskočil v čele soutěže Jariho-Mattiho Latvalu. Tomu nestačil ani druhý čas (+2,3s). Paddon zvládl svůj vůz provizorně opravit a zajel za těchto skutečností fantastický 3. čas (propracoval se zpět do desítky). Na čtvrté místo se dostal Mads Ostberg, který v Itálii ukazuje zrychlení (s M-Sportem během testu údajně vyřešili problémy s řazením). Naopak závěr sekce vůbec nevyšel Ottu Tänakovi, jehože pneumatiky kompletně odešly (Estonec dojel prakticky na plátně) a spadl na 11. místo.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC 38:33,9 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +1,5 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +23,7 4. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +25,5 5. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +35,1 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +38,7 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +54,3 8. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +54,6 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:00,3 10. U. Scandola - G. D'AmoreŠkoda Fabia R5 +1:04,1
Po RZ1:Soutěž otevřela krátká speciálkam která měřila přesně 2 kilometry. Nejrychleji do soutěže vstoupil Sébastien Ogier, druhý nejrychlejší čas shodně zaznamenali Jari-Matti Latvala a Ott Tänak. Problémy měl se svým Mini Gorban (ztratil 45 vteřin). Nepovedený vstup do soutěže zažil také Martin Prokop, který od komisařů dostal (za porušení plomby na voze) 5 minutovou penalizaci.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:00,4 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +0,3 = O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +0,3 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +0,6 = K. Abbring - S. MarshallHyundai i20 WRC +0,6 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1,3 = H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1,3 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1,6 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1,9 = T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +1,9Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.