Významný mezinárodní úspěch se o víkendu podařil posádce Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát, když obsadili třetí místo na Rally Acropolis, jedné z nejslavnějších soutěží světa. Jde o první umístění české posádky na stupních vítězů v absolutním pořadí v dlouhé historii této rally.
Kromě jednoho z největších úspěchů své kariéry si Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem připsali také štědrý příděl bodů do letošního Mistrovství Evropy v rally, jehož byla Rally Acropolis třetím podnikem. Pojďme se ústy posádky podívat, jak se tento úspěch českých reprezentantů rodil: „Rally Acropolis jsme absolvovali již potřetí, ale nyní poprvé v její opravdu legendární podobě v okolí města Lamia, kde se dlouhá léta jezdívalo mistrovství světa. Tyto klasické tratě jsou jiné než v oblasti Koryntského průplavu, kde se závodilo v posledních letech. Jsou více rozbité a s častým střídáním rytmu celkově o něco těžší. Naším předstartovním cílem bylo dojet mezi prvními pěti posádkami. Z časového harmonogramu bylo jasné, že výsledek patrně nebude jasný až do konce, protože poslední 33 kilometrů dlouhá RZ mohla pořadím výrazně zamíchat,“ popisuje hlavní atributy letošního ročníku spolujezdec Daniel Trunkát. „Tratě jsou zde nejenom rozbitější, ale i techničtější, což následně dosvědčily i nižší dosažené rychlostní průměry v RZ. Někde by tu bylo na místě trochu pošetřit techniku, ale v praxi to příliš nejde, pokud chce člověk bojovat v popředí výsledkové listiny. Počasí nám v průběhu seznamovacích jízd a závěru sobotní etapy deštěm připomnělo i loňský blátivý ročník. Naštěstí jen v přiměřené míře, takže letos převažovaly ty správné řecké podmínky – sucho a prach,“ doplňuje popis charakteru soutěže jezdec Jaromír Tarabus.
„Sobotní etapa nám vyšla parádně, potěšil nás zejména absolutně druhý čas při druhém průjezdu slavné RZ New Gravia, která byla zároveň nejdelší vložkou prvního dne. Zde jsme se také propracovali na třetí místo,“ popisuje stoprocentně vydařenou první etapu soutěže Jaromír Tarabus. Na skvělém třetím místě absolutního pořadí posádka také přenocovala před druhou etapou.
„V neděli ráno se nám nepodařilo zachytit správné tempo a v první sekci druhé etapy jsme prohospodařili hodně času. Tím se zpět před nás dostala místní rychlá posádka Athanasoulas-Panayiotounis, kteří jsou takoví specialisté na Rally Acropolis. Díky chybě Alexeye Lukyanuka jsme se však posunuli zpět na třetí místo. V závěru soutěže nebylo daleko ani druhé místo, takže jsme se snažili jet stále rychle - přestože zkušenost z Irska, kde jsme opustili trať na poslední RZ, byla stále živá. To se zde naštěstí neopakovalo a my mohli oslavit třetí příčku. Přesněji řečeno, v cíli poslední rychlostní zkoušky jsme ještě nevěděli, jestli budeme druzí nebo třetí. Jak my, tak Athanasoulas jsme totiž na trati 33 km dlouhé RZ díky obrácenému startovnímu pořadí druhé etapy dojeli pomalejší posádku, která se potýkala s problémy svého Mitsubishi. Bylo hodně obtížné jet v prachu za nimi a neudělat chybu, byť nás potom docela rychle pustili. Nakonec ale všechno dopadlo tak, jak ze sportovního hlediska mělo. Pokud bychom se na druhou příčku před řeckou posádku dostali díky jejich většímu zdržení za pomalejším soupeřem, těšilo by nás to méně, než vybojované třetí místo,“ osvětluje dramatický závěr příslovečné „Rally Bohů“ Jaromír Tarabus.
„Cílem našeho letošního působení v Mistrovství Evropy už je bojovat o podium v celkovém pořadí a za příznivých podmínek i na jednotlivých závodech. Jsme moc rádi, že v Řecku to vyšlo a spravili jsme si tak chuť po nedokončeném Irsku. Navíc na šotolině, která samozřejmě není náš mateřský povrch. Na Rally Acropolis jsme ze třech startů třikrát dojeli, z toho loni čtvrtí a letos třetí, čili je to skutečně soutěž nám zaslíbená. Naše Fabia R5 fungovala naprosto skvěle a prokázalo se, že je vynikající závodní zbraní i na šotolinu. Trať byla místy hodně rozbitá, ale naštěstí se nám vyhnuly defekty pneumatik. Auto bylo schopno letět na maximum i na tomto povrchu a fungovalo po celý závod perfektně bez problémů. Za to patří obrovské poděkování celému týmu Kresta Racing a samotnému Romanu Krestovi pak ještě navíc za cenné rady v průběhu závodu. Speciální dík náleží také našim česko-řeckým přátelům Janě a Ioannisovi, kteří se o nás po celou dobu báječně starali a značně nám pobyt v Řecku usnadnili,“ shrnuje bronzem ověnčené účinkování na letošní Rally Acropolis i z pozice týmového manažera Daniel Trunkát. A zároveň upřesňuje další program T&T Czech National Teamu: „Vzhledem k náročnému harmonogramu Mistrovství Evropy jsme se rozhodli vynechat následující podnik na azorských ostrovech a soustředit se na asfaltovou Ypres Rally. Skloubit dohromady účast na obou podnicích by bylo beztak logisticky téměř nemožné.“
Belgická Ypres Rally se koná v termínu 23. - 25. června a uzavře první polovinu kalendáře Mistrovství Evropy v rally (FIA ERC).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.