Významný mezinárodní úspěch se o víkendu podařil posádce Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát, když obsadili třetí místo na Rally Acropolis, jedné z nejslavnějších soutěží světa. Jde o první umístění české posádky na stupních vítězů v absolutním pořadí v dlouhé historii této rally.
Kromě jednoho z největších úspěchů své kariéry si Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem připsali také štědrý příděl bodů do letošního Mistrovství Evropy v rally, jehož byla Rally Acropolis třetím podnikem. Pojďme se ústy posádky podívat, jak se tento úspěch českých reprezentantů rodil: „Rally Acropolis jsme absolvovali již potřetí, ale nyní poprvé v její opravdu legendární podobě v okolí města Lamia, kde se dlouhá léta jezdívalo mistrovství světa. Tyto klasické tratě jsou jiné než v oblasti Koryntského průplavu, kde se závodilo v posledních letech. Jsou více rozbité a s častým střídáním rytmu celkově o něco těžší. Naším předstartovním cílem bylo dojet mezi prvními pěti posádkami. Z časového harmonogramu bylo jasné, že výsledek patrně nebude jasný až do konce, protože poslední 33 kilometrů dlouhá RZ mohla pořadím výrazně zamíchat,“ popisuje hlavní atributy letošního ročníku spolujezdec Daniel Trunkát. „Tratě jsou zde nejenom rozbitější, ale i techničtější, což následně dosvědčily i nižší dosažené rychlostní průměry v RZ. Někde by tu bylo na místě trochu pošetřit techniku, ale v praxi to příliš nejde, pokud chce člověk bojovat v popředí výsledkové listiny. Počasí nám v průběhu seznamovacích jízd a závěru sobotní etapy deštěm připomnělo i loňský blátivý ročník. Naštěstí jen v přiměřené míře, takže letos převažovaly ty správné řecké podmínky – sucho a prach,“ doplňuje popis charakteru soutěže jezdec Jaromír Tarabus.
„Sobotní etapa nám vyšla parádně, potěšil nás zejména absolutně druhý čas při druhém průjezdu slavné RZ New Gravia, která byla zároveň nejdelší vložkou prvního dne. Zde jsme se také propracovali na třetí místo,“ popisuje stoprocentně vydařenou první etapu soutěže Jaromír Tarabus. Na skvělém třetím místě absolutního pořadí posádka také přenocovala před druhou etapou.
„V neděli ráno se nám nepodařilo zachytit správné tempo a v první sekci druhé etapy jsme prohospodařili hodně času. Tím se zpět před nás dostala místní rychlá posádka Athanasoulas-Panayiotounis, kteří jsou takoví specialisté na Rally Acropolis. Díky chybě Alexeye Lukyanuka jsme se však posunuli zpět na třetí místo. V závěru soutěže nebylo daleko ani druhé místo, takže jsme se snažili jet stále rychle - přestože zkušenost z Irska, kde jsme opustili trať na poslední RZ, byla stále živá. To se zde naštěstí neopakovalo a my mohli oslavit třetí příčku. Přesněji řečeno, v cíli poslední rychlostní zkoušky jsme ještě nevěděli, jestli budeme druzí nebo třetí. Jak my, tak Athanasoulas jsme totiž na trati 33 km dlouhé RZ díky obrácenému startovnímu pořadí druhé etapy dojeli pomalejší posádku, která se potýkala s problémy svého Mitsubishi. Bylo hodně obtížné jet v prachu za nimi a neudělat chybu, byť nás potom docela rychle pustili. Nakonec ale všechno dopadlo tak, jak ze sportovního hlediska mělo. Pokud bychom se na druhou příčku před řeckou posádku dostali díky jejich většímu zdržení za pomalejším soupeřem, těšilo by nás to méně, než vybojované třetí místo,“ osvětluje dramatický závěr příslovečné „Rally Bohů“ Jaromír Tarabus.
„Cílem našeho letošního působení v Mistrovství Evropy už je bojovat o podium v celkovém pořadí a za příznivých podmínek i na jednotlivých závodech. Jsme moc rádi, že v Řecku to vyšlo a spravili jsme si tak chuť po nedokončeném Irsku. Navíc na šotolině, která samozřejmě není náš mateřský povrch. Na Rally Acropolis jsme ze třech startů třikrát dojeli, z toho loni čtvrtí a letos třetí, čili je to skutečně soutěž nám zaslíbená. Naše Fabia R5 fungovala naprosto skvěle a prokázalo se, že je vynikající závodní zbraní i na šotolinu. Trať byla místy hodně rozbitá, ale naštěstí se nám vyhnuly defekty pneumatik. Auto bylo schopno letět na maximum i na tomto povrchu a fungovalo po celý závod perfektně bez problémů. Za to patří obrovské poděkování celému týmu Kresta Racing a samotnému Romanu Krestovi pak ještě navíc za cenné rady v průběhu závodu. Speciální dík náleží také našim česko-řeckým přátelům Janě a Ioannisovi, kteří se o nás po celou dobu báječně starali a značně nám pobyt v Řecku usnadnili,“ shrnuje bronzem ověnčené účinkování na letošní Rally Acropolis i z pozice týmového manažera Daniel Trunkát. A zároveň upřesňuje další program T&T Czech National Teamu: „Vzhledem k náročnému harmonogramu Mistrovství Evropy jsme se rozhodli vynechat následující podnik na azorských ostrovech a soustředit se na asfaltovou Ypres Rally. Skloubit dohromady účast na obou podnicích by bylo beztak logisticky téměř nemožné.“
Belgická Ypres Rally se koná v termínu 23. - 25. června a uzavře první polovinu kalendáře Mistrovství Evropy v rally (FIA ERC).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.