Významný mezinárodní úspěch se o víkendu podařil posádce Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát, když obsadili třetí místo na Rally Acropolis, jedné z nejslavnějších soutěží světa. Jde o první umístění české posádky na stupních vítězů v absolutním pořadí v dlouhé historii této rally.
Kromě jednoho z největších úspěchů své kariéry si Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem připsali také štědrý příděl bodů do letošního Mistrovství Evropy v rally, jehož byla Rally Acropolis třetím podnikem. Pojďme se ústy posádky podívat, jak se tento úspěch českých reprezentantů rodil: „Rally Acropolis jsme absolvovali již potřetí, ale nyní poprvé v její opravdu legendární podobě v okolí města Lamia, kde se dlouhá léta jezdívalo mistrovství světa. Tyto klasické tratě jsou jiné než v oblasti Koryntského průplavu, kde se závodilo v posledních letech. Jsou více rozbité a s častým střídáním rytmu celkově o něco těžší. Naším předstartovním cílem bylo dojet mezi prvními pěti posádkami. Z časového harmonogramu bylo jasné, že výsledek patrně nebude jasný až do konce, protože poslední 33 kilometrů dlouhá RZ mohla pořadím výrazně zamíchat,“ popisuje hlavní atributy letošního ročníku spolujezdec Daniel Trunkát. „Tratě jsou zde nejenom rozbitější, ale i techničtější, což následně dosvědčily i nižší dosažené rychlostní průměry v RZ. Někde by tu bylo na místě trochu pošetřit techniku, ale v praxi to příliš nejde, pokud chce člověk bojovat v popředí výsledkové listiny. Počasí nám v průběhu seznamovacích jízd a závěru sobotní etapy deštěm připomnělo i loňský blátivý ročník. Naštěstí jen v přiměřené míře, takže letos převažovaly ty správné řecké podmínky – sucho a prach,“ doplňuje popis charakteru soutěže jezdec Jaromír Tarabus.
„Sobotní etapa nám vyšla parádně, potěšil nás zejména absolutně druhý čas při druhém průjezdu slavné RZ New Gravia, která byla zároveň nejdelší vložkou prvního dne. Zde jsme se také propracovali na třetí místo,“ popisuje stoprocentně vydařenou první etapu soutěže Jaromír Tarabus. Na skvělém třetím místě absolutního pořadí posádka také přenocovala před druhou etapou.
„V neděli ráno se nám nepodařilo zachytit správné tempo a v první sekci druhé etapy jsme prohospodařili hodně času. Tím se zpět před nás dostala místní rychlá posádka Athanasoulas-Panayiotounis, kteří jsou takoví specialisté na Rally Acropolis. Díky chybě Alexeye Lukyanuka jsme se však posunuli zpět na třetí místo. V závěru soutěže nebylo daleko ani druhé místo, takže jsme se snažili jet stále rychle - přestože zkušenost z Irska, kde jsme opustili trať na poslední RZ, byla stále živá. To se zde naštěstí neopakovalo a my mohli oslavit třetí příčku. Přesněji řečeno, v cíli poslední rychlostní zkoušky jsme ještě nevěděli, jestli budeme druzí nebo třetí. Jak my, tak Athanasoulas jsme totiž na trati 33 km dlouhé RZ díky obrácenému startovnímu pořadí druhé etapy dojeli pomalejší posádku, která se potýkala s problémy svého Mitsubishi. Bylo hodně obtížné jet v prachu za nimi a neudělat chybu, byť nás potom docela rychle pustili. Nakonec ale všechno dopadlo tak, jak ze sportovního hlediska mělo. Pokud bychom se na druhou příčku před řeckou posádku dostali díky jejich většímu zdržení za pomalejším soupeřem, těšilo by nás to méně, než vybojované třetí místo,“ osvětluje dramatický závěr příslovečné „Rally Bohů“ Jaromír Tarabus.
„Cílem našeho letošního působení v Mistrovství Evropy už je bojovat o podium v celkovém pořadí a za příznivých podmínek i na jednotlivých závodech. Jsme moc rádi, že v Řecku to vyšlo a spravili jsme si tak chuť po nedokončeném Irsku. Navíc na šotolině, která samozřejmě není náš mateřský povrch. Na Rally Acropolis jsme ze třech startů třikrát dojeli, z toho loni čtvrtí a letos třetí, čili je to skutečně soutěž nám zaslíbená. Naše Fabia R5 fungovala naprosto skvěle a prokázalo se, že je vynikající závodní zbraní i na šotolinu. Trať byla místy hodně rozbitá, ale naštěstí se nám vyhnuly defekty pneumatik. Auto bylo schopno letět na maximum i na tomto povrchu a fungovalo po celý závod perfektně bez problémů. Za to patří obrovské poděkování celému týmu Kresta Racing a samotnému Romanu Krestovi pak ještě navíc za cenné rady v průběhu závodu. Speciální dík náleží také našim česko-řeckým přátelům Janě a Ioannisovi, kteří se o nás po celou dobu báječně starali a značně nám pobyt v Řecku usnadnili,“ shrnuje bronzem ověnčené účinkování na letošní Rally Acropolis i z pozice týmového manažera Daniel Trunkát. A zároveň upřesňuje další program T&T Czech National Teamu: „Vzhledem k náročnému harmonogramu Mistrovství Evropy jsme se rozhodli vynechat následující podnik na azorských ostrovech a soustředit se na asfaltovou Ypres Rally. Skloubit dohromady účast na obou podnicích by bylo beztak logisticky téměř nemožné.“
Belgická Ypres Rally se koná v termínu 23. - 25. června a uzavře první polovinu kalendáře Mistrovství Evropy v rally (FIA ERC).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?