AKTUALIZACE PO RZ15; V Argentině se o tomto víkendu jede čtvrtý podnik sezony WRC 2016. Týmy měly mezi Mexikem a Argentinou měsíc a půl pauzu, a tak se na soutěž jistě dobře připravily - M-sport zapracoval na zlepšené mapě motoru a Hyundai posílil zavěšení. Soutěž se skládá ze 17 rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Velkou výzvou je Argentina pro Ogiera, který zde ještě nevyhrál.
Po RZ18:Dnes byly v Argentině na programu tři měřené testy s délkou 16 km, 22,5 km a druhý průjezd 16 km dlouhým úsekem El Condor - Copina. Úvodní RZ16 ovládl překvapivě Ott Tänak, který jel první na trati a v cíli řekl, že pořádně mohl jet až poslední 4-5 km a že na začátku viděl tak akorát na předek své kapoty. Estonec měl pravdu, v horách (kde RZ začínala) byla taková mlha, že nemohly vzlétnout ani televizní helikoptéry. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+3s) a třetí byl Andreas Mikkelsen (+8,8s) - Nor navíc po startu udělal hodiny. Čtvrtý čas (+10,4s) zajel lídr soutěže, Hayden Paddon, kterému v několika vracácích zhasl motor. Mimo trať byl Mads Ostberg, ale měl štěstí, protože se s pomocí diváků zvládl rychle vrátit na trať a mohl pokračovat (+54,5s).
RZ17 byla dnes nejdelším testem na programu a jezdci už dopředu varovali, že se asi jedná o nejrozbitější test soutěže. Nejrychlejší čas zajel Sébastien Ogier, druhý Dani Sordo zaostal už o výrazných 13,6 vteřiny. Pro průběh soutěže ale bylo důležité, že Hayden Paddon byl až třetí (+19,8s). Novozélanďan tak přišel o téměr celý svůj náskok z předchozích dvou etap, když mu zbylo před poslední Power-Stage hubených 2,6 vteřiny. Čtvrtým časem se na závěr zaskvěl domácí Ligato s Citroënem.
O vítězi tedy měla rozhodnout Power Stage. Předposlední na trati, Sébastien Ogier, na mezičasech porážel své soupeře a zdálo se, že si jede pro další vítězství. Jenže pak vyrazil na trať Paddon a zvláště v úvodní části v horách zajel neskutečně. Na mezičasech byl dokonce o 11 vteřin rychlejší než Ogier a v cíli slavil zasloužené vítězství. Dle svých slov se na tento test připravoval 3 týdny! Ogier v cíli nakonec zaostal o 0,5 s za Danim Sordem. S defektem (jel na něm 7 kilometrů) dojel do cíle Ott Tänak.
Výsledky Power Stage:1. Hayden Paddon +3 body2. Dani Sordo +2 body3. Sébastien Ogier + 1 bod
Výsledky po RZ18
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC 3:40:52,9 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +14,3 3. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +1:05,2 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:17,1 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +4:56,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +9:29,5 7. M. Ligato - R. GarciaCitroën DS3 WRC +9:39,2 8. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +10:16,0 9. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +0:10 min. +10:48,5 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +24:42,8Po RZ15:Odpolední sekci zahájil nejrychlejším časem Jari-Matti Latvala. Fin porazil kolegu Ogiera o 0,8 s, třetí čas zajel Neuville (+0,9s). Důležité však pro průběh soutěže bylo, že Latvala najel na Paddona 1,2s (4. čas), čím opět o kousek navýšil svoje vedení v soutěži. Problémy s podřazováním u svého Fordu hlásil v cíli Mads Ostberg.
Prostřední vložku sekce opět představoval dlouhý test Los Gigantes - Cantere el Condor (38,6 km). Nejrychlejší zde byl Hayden Paddon. Hyundai zde navíc získal double, když druhý čas zajel Dani Sordo (+0,9s). Hlavní věcí však byla nehoda Jariho-Mattiho Latvaly. Fin na 22. kilometru havaroval, podle mnohých šlo o velmi tvrdou nehodu. Volkswagen naštěstí posléze potvrdil, že posádka je v pořádku. Marcos Ligatu udělal radost početným místním fanouškům, když se svým Citroënem DS3 WRC zajel 7 čas (+20,8s), což mu stačilo na posun před Henninga Solberga na 6. místo průběžného pořadí. K této dvojici se zezadu blíží také Thierry Neuville.
V poslední zkoušce dne Volkswagen vrátil Hyundai double z předchozího testu. Německý tým opanoval test v pořadí Ogier, Mikkelsen (+1,2s). Důležité bylo, že nový lídr soutěže, Hayden Paddon, ztratil na Ogiera 5,7s (4. čas). Novozélanďan tak v poslední etapě bude hájit náskok 29,8 s před úřadujícím mistrem WRC Ogierem. Neuville se šestým časem dostal na úroveň Henninga Solberga (až 9. čas). Oba jsou jen 4,8s za Ligatim, který zajel na závěr sobotní etapy až 11. čas.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC 2:54:45,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +29,8 3. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +44,3 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:02,0 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +3:46,2 6. M. Ligato - R. GarciaCitroën DS3 WRC +8:13,1 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +0:10 min. +8:17,9 = T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +8:17,9 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +9:00,3 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +19:15,5Po RZ12:Do nedělní etapy nejlépe vstoupil Hayden Paddon s Hyundai i20 WRC. Novozélanďan vyhrál téměř 20 kilometrovou RZ10 o 2,1s před Jarim-Mattim Latvalou. Novozélanďan se díky tomuto výkonu posunul na průběžné druhé místo před Sébastiena Ogiera (čtvrtý čas na RZ). Třetí čas zajel Ott Tänak (+6,4s), který se do soutěže po včerejších technických problémech vrátil. Problémy potkaly Henninga Solberga, u jehož vozu začal stávkovat posilovač řízení. Nor ztratil 35 vteřin.
Prostřední test sekce, RZ11, měřil 38,7 kilometru a nejrychleji ho opět projel Hayden Paddon. Jezdec v cíli přiznal, že měl pár krizovek a že může být rád, že nemá defekt. Druhý Jari-Matti Latvala na něj ztratil 2,6 vteřiny. Souboj na čele se po tomto testu přiostřil, ale také z něj více-méně odpadl Sébastien Ogier. Francouz nestačil tempu nejrychlejších a i díky čištění trati zajel až 7. čas (+24s). Podle jeho slov neměl na tomto testu vzhledem ke své pozici šanci. Čištění trápilo i třetího na trati Mikkelsena (4. čas). Ostberg, který jel druhý, jel dle svých slov naplno a byl až 8. Pekný třetí čas zde zajel Sordo, který se tak přiblížil čtvrtému Mikkelsenovi. V závěru TOP10 přišel o jedno místo Eric Camilli na Fordu, poskočil před něj Ligato s Citroënem.
Dopolední sekci zakončila RZ12, kterou opanoval Latvala. Fin druhému Mikkelsenovi nadělil 6 vteřin, třetí Paddon ztratil ještě o dalších 0,6s více. Díky tomu má teď jezdec Volkswagenu na čele náskok před jezdcem Hyundai 13,3 vteřiny. Ogier ztratil na čelo dalších 10 vteřin (4. čas) a zezadu na něj dotírá Andreas Mikkelsen - po dopolední sekci ztrácí celkově už jen 7,4 vteřiny. Zkouška naopak nevyšla Sordovi (6. čas, +13,9s). Solberg se protrápil celou sekcí s nefunkčním posilovačem - výrazně tak ztratil.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 2:10:42,1 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +13,3 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +45,6 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +53,0 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:13,1 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +3:10,1 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +0:10 min. +6:59,6 8. M. Ligato - R. GarciaCitroën DS3 WRC +7:25,4 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +7:51,1 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +8:15,0Po RZ9:Odpoledne na posádky čekal průjezd stejnými čtyřmi úseky jako v dopolední sekci. Na úvodní RZ6 začal po servisu nejlépe Hayden Paddon. Druhý Sébastien Ogier ztratil na takřka 25 km 0,1 vteřiny a třetí Jari-Matti Latvala 0,6s. Tito tři jezdci jedou v pátek až neuvěřitelně vyrovnané výkony. Ve stopce si jezdci hodně stěžovali na to, že na trati této RZ bylo hodně kamenů a báli se poškození aut. Na 10. místo se z osmého propadl Lorenzo Bertelli, kterému začalo zlobit turbo. Polepšili si Marcos Ligato (Citroën DS3 WRC) na deváté a Eric Camilli (Ford Fiesta RS WRC) na osmé místo. Auto v servisu opravili Neuvilleovi, i tak Belgičan zajel až šestý čas (+10,4s). Pro technickou závadu musel vzdát Valeriy Gorban s Mini JCW WRC. 10 vteřinovou penalizaci si za předčasný start připsal Henning Solberg.
RZ7 nejlépe zvládly Volkswageny, když rychlejší byl Latvala. Ogier ale ztratil pouze 0,2 vteřiny a opět byl druhý jen těsně. Třetí čas zajel Hayden Paddon (+3,5s), čtvrtý pak byl Andreas Mikkelsen (+3,8s). Ogier se v průběžném pořadí dostal o 0,8 vteřiny na druhou příčku na úkor Paddona. Neuville poskočil už na poslední bodované místo. Jeho ztráta 7:09,9 min. však nedává šance na nějaký dobrý výsledek z této soutěže.
Na RZ8 byl nejrychlejší opět Jari-Matti Latvala s Polem R WRC. Druhý čas zajel Paddon (2,8s), třetí byl Mikkelsen (+3,0s) a čtvrtý Ogier (+4,2s). Hayden Paddon se tak vrátil na průběžné druhé místo, na Sébastiena Ogiera má náskok pouhých 0,6 vteřiny. Latvala dvěma pronásledovatelům už dokázal odskočit na odstup 10 vteřin.
Závěr etapy obstarala opět paralelní divácká speciálka (6 kilometrů dlouhá). Nejrychlejšího času dosáhl Sébastien Ogier, který se díky tomu dostal na druhé místo po první etapě před Haydena Paddon. Druhý byl Mikkelsen a třetí Sordo.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 1:26:31,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +7,9 3. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +11,4 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +25,7 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +49,0 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2:07,9 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +0:10 min. +4:04,4 8. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +5:33,8 9. M. Ligato - R. GarciaCitroën DS3 WRC +6:05,1 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +7:34,4Po RZ5:Páteční dopolední sekci zahájil 24,7 kilometrů dlouhý test Soconcho - Villa del Dique. Nejrychlejšího času dosáhl Sébastien Ogier před dvojicí Hyundai - Paddon ztratil 1,3 s ("ve vzduchu zůstával prach, nic jsem neviděl") a Sordo 2,0 s (Španěl dojel do cíle s utrženým zadním nárazníkem poté, co třefil břeh). Tento výsledek znamenal osamostnanění Francouze na čele soutěže. Nejrychlejší z Fordu byl Tänak (+12,6 s). Problémy se sebevědomím a důvěrou trápily Neuvillea (8. čas, +21 s), sympatický 9. čas zajel domácí Ligato s Citroënem DS3 WRC.
RZ3 (20,4 km) opět vyhrála značka Volkswagen, tentokrát však zásluhou Jariho-Mattiho Latvaly. Fin po minulé zkoušce zpochybnil výhodu pozdější startovní pozice na této rally (minimálně pro páteční etapu), vítězství jej posunulo před Mikkelsena a Sorda. Druhý čas zajel opět Paddon. Ostberg díky sedmému nejrychlejšímu času (+18,3s) poskočil celkově před Neuvillea. Závada elektroniky vyřadila Elfyna Evanse, který si dělal zálusk na další vítězství ve WRC2.
RZ4 (23,8 km) přinesla shodné výsledky jako předchozí testy na prvních třech příčkách: Latvala, Paddon (+7,3s) a Ogier (+8,7s). Celkové pořadí se však výrazně měnilo - Jari-Matti poskočil až do čela soutěže. Před Ogiera se dostal také skvěle jedoucí Hayden Paddon. Výrazně zde ztratil Dani Sordo (+25,3s), Španěl se díky tomu propadl za Mikkelsena (ten se nechal slyšet, že musí jet hlavou - v Argentině ještě nikdy nedojel do cíle bez problémů) na průběžnou 5. příčku. Problém s alternátorem postihl Tänaka, Estonec na přejezdu opravoval a snad by měl diváckou speciálku, která ještě zbývá, projet. Argentinec Ligato (+3:31 min) s Citroënem po jednom z brodu vyjel mimo trať, poté musel zastavovat, aby pročistil chladič. Přes 6 minut ztratil Neuville, u jehož auta vysazuje motor.
Tänak nedokázal dostat svůj Ford do provozuschopné stavu a musel před RZ5 vzdát. Na jeho šesté místo se posunul Mads Ostberg a do bodované desítky se prokousal Ligato s Citroënem. Nejrychlejší čas na divácké paralelní zkoušce zajel Thierry Neuville před Jarim-Mattim Latvalou (+0,9s) a Andreasem Mikkelsenem (+1,2s).
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 44:07,8 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +5,4 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +6,9 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +16,8 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +30,2 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:07,7 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +2:03,8 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +2:23,1 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +3:10,9 10. M. Ligato - R. GarciaCitroën DS3 WRC +4:24,9Po RZ1:Úvod soutěže obstarala 1,5 kilometru dlouhá divácká speciálka v Cordobě. Jezdci po jejím cíli poukazovali na fakt, že se zbytkem soutěže nemá prakticky nic společného, proto není třeba její výsledky nikterak přeceňovat. Shodně nejrychlejší byli Ogier a Sordo, jen desetinu vteřiny na ně ztratil Tänak. Vstup do soutěže moc nevyšel Latvalovi a Mikkelsenovi - oba probrzdili odbočení, Finovi navíc málem zhasl motor. Marcus Ligato jedoucí s Citroënem DS3 WRC se zase neodlepil ideálně od startu.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:29,0 - - - 2. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +0,0 3. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +0,1 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +0,3 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +0,7 6. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +1,5 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +2,1 8. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta RS WRC +2,8 9. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +3,1 10. E. Evans - C. ParryFord Fiesta R5 +3,3Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?