AKTUALIZACE PO RZ21; Rally Mexiko je tradičně první šotolinovou soutěží v sezoně. Na posádky čeká jedno velké specifikum - jezdí se ve vysokých nadmořských výškách (trať soutěže neklesne pod 2 000 m.n.m.), což ubírá motorům výkon (v některých místech až 25 %). Je tedy třeba uzpůsobit jízdu místním podmínkám. V Mexiku letos neuvidíme Citroëny, které zde za dob Loeba měly skvělou sérii vítězství. Vrcholem soutěže bude nedělení 80 kilometrový test.
Po RZ21:RZ20 přinesla vrchol soutěže v Mexiku - už 30 let jsme totiž v MS neregistrovali tak dlouhou rychlostní zkoušku. Test Guanajuato měřil rovných 80 kilometrů! Nejrychleji zkoušku projel Sébastien Ogier (potřeboval na to 48:06,8 min.!) a to i přesto, že na posledních 25 kilometrech jej trápily brzy. Jenže ještě o 5 kilometrů dřív začal mít stejné problémy také Jari-Matti Latvala, který zajel druhý čas (+25,3 s). Brzdy dostaly opravdu zabrat, protože na testu pátý Sordo (+1:10,8 min.) jel celou polovinu zkoušky bez brzd. Problém s opotřebením pneumatik řešil Ostberg (2 měkké gumy). Z třetího času se tak mohl radovat Hayden Paddon s Hyundai.
RZ21 byla Power Stage. Jak si jezdci rozdělili bonusové body uvádíme níže. Latvala se v cíli radoval ze svého letošního vítězství a přiznal, že si před touto soutěží moc nevěřil a obvykle v ní měl nějaké problémy. Mads Ostberg se nechal slyšet, že občas dost tlačil, i když to asi nebylo moc vidět... Ott Tänak přiznal, že je třeba sbírat hlavně informace a počkat do Portugalska, kde DMACK představí nové gumy.
Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Jari-Matti Latvala +2 body3) Hayden Paddon +3 body
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 4:25:57,4 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:05,5 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +5:36,4 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +5:37,9 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +6:22,6 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +9:59,5 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +12:58,5 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +14:09,6 9. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +18:01,8 10. V. Gorban - V. KorsiaMini JCW WRC +10s +32:37,3Po RZ19:Sobotní dopolední sekce začala RZ14, která se v neděli jede jako závěrečná Power Stage a která měřila 16,5 km. Nejrychlejšího času na ní dosáhl Jari-Matti Latvala, který byl o dvě vteřiny rychlejší než Andreas Mikkelsen. Hattrick Volkswagenu na této zkoušce jistil Sébastien Ogier (+5,6s). Ale Nor v barvách VW si připsal minutovou penalizaci za předčasný příjezd do časové kontroly, a tak se rázem propadl na průběžné páté místo za Madse Ostberga (šestý čas v RZ). Na startu zkoušky zhasl motor Paddonovi (4. čas na RZ).
RZ15 přestavovala druhý průjezd dlouhé zkoušky Otates (42,6 km). Nejrychlejší zde byl opět Latvala, druhý Ogier ztratil 12,2 vteřiny a třetí Sordo 16,2 vteřiny. Pro průběžné pořadí však bylo důležité, že na této zkoušce chyboval a havaroval Andreas Mikkelsen, který měl do této doby soutěž slušně rozjetou. Zajímavé také je, že pátý Ostberg (37,3s) byl posledním, kdo na zkoušce na Latvalu neztratil více než minutu, šestý Guerra už ztratil 1:01,1 min.
RZ16 byla druhým průjezdem zkoušky El Brinco (7,15 km). Jari-Matti Latvala si i zde udržel odpolední neporazitelnost a na druhého Ogiera (druhý byl i na zkoušce) navýšil náskok o 2,2 vteřiny). Naprosto shodný čas s Ogierem zajel Hayden Paddon, který v průběhu víkendu neustále zrychluje. Jeho ztráta na Ostberga před zítrejším mamutím testem ještě nemusí značit prohranou bitvu.
Zkoušky 17 a 18 byly dva průjezdy diváckou speciálkou o délce 2,3 kilometrů - z vítězství se poprvé radoval Dani Sordo, druhý průjezd vyhrál Sébastien Ogier (jeho 'teprve' 4. vyhraná zkouška letos v Mexiku). Poté posádky zamířily do servisu. Odtud však poněkud neobvykle ještě nejeli do uzavřeného parkoviště, ale na RZ19 - další speciálku v Leonu (1,37 km). Tam vyhrál Ogier před Sordem.
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 3:27:22,8 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:35,7 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:40,4 4. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +4:48,8 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +5:42,1 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +7:50,5 7. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +9:23,5 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +10:19,5 9. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +12:33,7 10. V. Gorban - V. KorsiaMini JCW WRC +10s +27:49,2Po RZ13:V sobotu dopoledne byly na programu tři měřené testy. Úvodní RZ11 měřila lehce přes 30 km a vyhrál ji Jari-Matti Latvala. Fin hned zkraje hodně zabral, když na něj druhý Thierry Neuville ztratil 13,7 vteřiny a třetí Hayden Paddon 14,1 vteřiny. Fin i dnes profituje ze zadní startovní pozice a tedy vyčištěné trati. Na zkoušce havaroval Eric Camilli s Fiestou RS WRC a musel odstoupit.
RZ12 byla nejdelší dopolední zkouškou, když měřila 42,6 km, a nejrychleji ji zvádl opět Jari-Matti Latvala. Druhý Mikkelsen ztratil 18,2 vteřiny a třetí Sébastien Ogier 21,7 vteřiny. Latvalovo vedení se tak poprvé v soutěži přehouplo přes minutu. Podruhé v této soutěži havaroval Thierry Neuville, který tak na letošní Mexiko nebude vzpomínat v dobrém. Až třináctý čas (+2:25,7 min) zajel na této zkoušce Hayden Paddon, který trefil břeh a poškodil zavěšení na svém Hundai i20 WRC. Novozélanďan ale ve stopce řekl, že se jedná o stejné poškození jako včera a že zavěšení opraví na přejezdu.
Poslední zkouškou dopoledne byla krátká (7,2 km) RZ13. I zde dokázal zajet nejrychlejší čas Jari-Matti Latvala, druhý byl Andrease Mikkelsen (+0,4s) a třetí byl Dani Sordo (+1,0s). A to si Španěl po této i předchozí zkoušce stěžoval, že jeho motor má problémy s chlazením. Paddon auto na přejezdu dokázal opravit a zajel čtvrtý čas (+2,1s).
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 2:39:22,1 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:16,3 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:09,0 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +2:23,9 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +3:49,8 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +5:02,7 7. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +6:00,6 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +7:21,7 9. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +7:54,2 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +9:30,4Po RZ10:Důležitou roli i odpoledne hrají pneumatiky, tovární posádky opět volily dost odlišně - Paddon: 5 tvrdých gum; Sordo, VW a Ostberg: 4 tvrdé a 1 měkká pneumatika; Camilli: 4 tvrdé a 2 měkké pneumatiky.
RZ7 otevírala odpolední sekci a jednalo se o druhý průjezd známou zkouškou El Chocolate 2, jenž měří 54,21 km. Nejrychlejšího času dosáhl opět Jari-Matti Latvala s Volkswagenem. Zajímavé je také sledovat, o kolik se Fin na této dlouhé zkoušce zlepšit, první průjezd jel za 38:48,1 min, druhý za 38:16,3 min. Druhý čas zajel Sébastien Ogier, jenž v cíli řekl, že jede proti Mikkelsenovi (probržděné jedno odbočení) a že Latvala si jede vlastní závod. Na Latvalu však ztratil jen 10 vteřin.
Třetí čas zajel Hayden Paddon (+33 vteřin), jenž se v průběžném pořadí posunul před Ostberga (až šestý čas). V cíli reportoval problémy se zasekávajícím se pedálem Dani Sordo, i tak ale Španěl zajel čtvrtý čas. 10 vteřinovou penalizaci si připsal za předčasný start do RZ Mads Ostberg. V jedné zatáčce se na zkoušce přetočil Tänak, který ale jinak jede zatím slušně. Problémy měl také Eric Camilli, u jehož vozu začala stávkovat převodovka. Francouz přišel postupně o 1. a 2. rychlostní stupeň.
RZ8 už nebyla tak extrémní (15,36 km), rovněž se jednalo o druhý průjezd dopolední druhé zkoušky. Nejrychlejší byl opět Latvala, druhý Ogier však zaostal o pouhých 0,5 vteřiny a třetí Dani Sordo o 4,4s.
Den uzavřely dvě krátké divácké speciálky, které do celkového pořadí moc nepromluvily. Pro úplnost ale dodejme, že v RZ9 zvítězil Latvala před Sordem a Tänakem (oba +0,1s), v RZ10 vyhráli společně Ogier a Sordo před Latvalou (+0,4s).
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 1:48:00,0 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +32,1 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:15,6 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:46,7 5. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +2:20,8 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +10s +2:35,6 7. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +3:53,8 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +4:56,3 9. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +5:11,3 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +5:43,7Po RZ6:Dopolední sekce se skládala z 54 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky hned na začátek, následoval test o délce 15 kilometrů a divácká speciálka (1,4 km). Zajímavé bylo, že jednolivé posádky dost odlišně zvolily pneumatiky (snažily se je vybrat tak, aby co nejlépe vyhovovaly jejich startovní pozici) - jezdci na Fordech a Paddon: 5 tvrdých gum; Ogier: 4 měkké a 1 tvrdá; Mikkelsen: 5 měkkých pneumatik; Latvala: 3 tvrdé a 2 měkké; Sordo: 6 měkkých gum a Neuville: 3 měkké a 2 tvrdé gumy.
Na RZ4 všem výrazně ujel Jari-Matti Latvala s Volkswagenem. Fin test opanoval před Danim Sordem (+22,1 s) a Sébastienem Ogierem (+22,3 s), který tak podal výborný výkon (byl první na trati). Sordo dle mezičasů vypadal, že dokáže zajel lepší čas, ale dost ztratil v závěru. Jako dost nepovedená se ukázala volba Fordů, když nejrychlejší Ostberg ztratil 1:06 min. Smůlu měl jeho kolega, Eric Camilli - Francouz udělal defekt (dle vlastních slov jel opatrně a netuší, jak k němu došlo), kolo měnil na trati a ztratil přes 5 minut. Ještě hůře dopadl Thierry Neuville, který u svého Hyundai i20 WRC vylomil kolo a pro dnešek musel vzdát.
RZ5 znovu vyhrál Jari-Matti Latvala, za ním následovali Sébastien Ogier (+3,4 s) a Andreas Mikkelsen (+5,7 s). Sordo si čtvrtým časem (+11,1 s) udržel třetí místo průběžně. Už mnohem lépe si vedli jezdci na Fordech - Ostberg byl pátý (+16,1s). S poškozeným zadním zavěšením dojel do cíle Paddon (+45,s). Novozélanďan připustil, že lehce trefil malou zídku. Ještě hůře dopadl domácí Benito Guerra, který na doskoku po jednom ze skoků poškoli svůj Ford.
RZ6 (Street Stage León 1) byla, jak název napovídá, pouze krátkou superspeciálkou v ulicích města León, která měřila jen 1,41 km. Nejrychleji ji projel Mikkelsen, druhý byl Ogier (+0,2s) a třetí Sordo (+0,8s).
Výsledky po RZ6
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC 55:28,4 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +21,2 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +33,4 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +43,9 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:28,9 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:36,3 7. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +2:15,3 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +2:29,5 9. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +2:44,6 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +2:55,6Po RZ3:Dnes nad ránem našeho času byly v Mexiku na programu tři krátké superspeciálky. První z nich, městskou zkoušku ve městě Guanajuato (1,08 km), vyhrál Thierry Neuville s Hyundai i20 WRC. Druhý byl o 0,1 vteřiny Lorenzo Bertelli s Fordem Fiesta RS WRC. Třetího času dosáhl Sébastien Ogier (+0,4s).
Na RZ2 (2,3 km) byl nejrychlejší Sébastien Ogier před trojicí speciálů i20 WRC v pořadí Dani Sordo (+1,2 vteřiny), Thierry Neuville (+1,3 vteřiny) a Hayden Paddon (1,6 vteřiny). Francouz s Volkswagenem se po této zkoušce ujal vedení.
RZ3 (druhý průjezd superspeciálkou, která se jela také jako RZ2) ovládl Ogier na Polu R WRC před týmovým kolegou, Andreasem Mikkelsenem, který ztratil 0,6s. Třetí byl Thierry Neuville, který ztratil 0,8s. Opravdová rally ale začne až dnes po 16. hodině našeho času.
Výsledky po RZ3
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 4:16,5 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +3,3 4. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +3,8 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +4,1 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +4,6 7. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +5,7 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +5,8 9. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +5,9 10. B. Guerra - B. RozadaFord Fiesta RS WRC +6,0Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.