Jezdci MS mají pocit, že otázka bezpečnosti stále častěji ustupuje do pozadí peněžní stránce věci.
Je obchodní stránka důležitější než bezpečnost? Tento pocit má minimálně Kris Meeke. On, stejně jako několik ostatních jezdců, proto požaduje, aby se v MS více myslelo na bezpečnost: "Obchodní zájmy mají přednost před bezpečností. Jsme jako loutky, díky kterým se v televizi vydělává," cituje jezdce Citroënu 'Motorsport News'.
Názor jezdců se moc v potaz v otázce bezpečnosti ve Švédsku nebral. Organizátoři se rozhodli soutěž uspořádat i přes zamítavá stanoviska některých jezdců. Jezdci proto zvažovali, že by bojkotovali v pátek ráno rychlostní zkoušku "Torsby". Ta z důvodu chybějícího sněhu byla s pneumatiky s hřeby, dle jejich názoru, nebezpečná.
Podle dostupných informací to byl Hayden Paddon, který se rozhodl startovat, čímž narušil jednotu jezdců. Proto vyrazili i ostatní. Podle Sébastiena Ogiera není rozumné, že se názory jezdců takto přehlížejí: "Z našeho pohledu není možné, abychom při takových rozhodováních nebyli bráni v potaz," zlobí se světový šampion.
Souhlasí s ním Meeke: "Když nejsme spokojeni, tak musíme být schopni to vyjádřit nebo mít minimálně vliv na tom rozhodnutí." Ve Švédsku, kde došlo k rušení několika zkoušek, tomu tak však nebylo: "Ve Švédsku jsem s nimi [FIA] mluvil. Bylo mi řečeno, že jsme tyto obavy měli vyjádřit před soutěží," pokračuje Severní Ir.
Jenže ani z minulosti se činovníci nepoučili, jak připomíná Kris: "Před Austrálií, po oznámení tratí, jsme za 3 měsíce poslali 25 mailů a nic se nestalo." V Austrálii byl problém s noční zkouškou, během níž zůstával ve vzduchu prach.
"Během rally [v Austrálii] jsme byli všichni naštvaní [použita ostřejší slova] a nakonec nám řekli: 'Příští rok budou tři noční zkoušky...'. Pak jsme se sbalili a odjeli," odhaluje Meeke. Pokud by byla bezpečnost i nadále ignorována, tak jezdec hrozí bojkotem.
Podle něj byly z finančních důvodů odjety zkoušky, které by se dříve nejely: "Před deseti lety by byla tato soutěž [Švédsko] zrušená. Důvodem, proč to tentokrát nezrušili, jsou peníze. Peníze určují vše. Pokud bychom museli jet tyto zkoušky kompletně na šotolině, pak by to byl výsměch sportu.
Bude čas, kdy bude náš sport respektován. Pokud Švédsko není schopno zajistit zimní soutěž, pak tam nejezděme," zakončuje rezolutně Meeke. Promotér se proto chce znovu s jezdci v rámci Rally Mexiko sejít, aby si ujasnil postupy: "Musíme se sejít a zajistit, že bude prostor pro naše názory. Minimálně jeden jezdec by měl zastupovat náš názor," míní Sébastien Ogier.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.