Jezdec továrního týmu Hyundai, Hayden Paddon, dostal Sébastiena Ogiera ve Švédsku v boji o vítězství pod tlak. Novozélanďan dle svých slov nijak vážněji neriskoval, i tak se ale dostal do několika nebezpečných momentů.
Hayden Paddon získal o víkendu ve Švédsku pěkné druhé místo, čímž na sebe upoutal velkou pozornost medií. Navíc se jednalo o jeho první start s novou generací vozu i20 WRC, když na Monte-Carlu pilotoval v B-týmu Hyundai ještě starší model i20 WRC. Na druhou stranu je dobré říci, že v pátek a v sobotu (tedy při zkráceném formátu soutěže kromě Power Stage na všech zkouškách) mohl profitovat ze své zadní startovní pozice.
Sébastien Ogier, který startoval jako první musel totiž často z ideální stopy čistit sníh. Paddon se ale na druhou stranu dokázal vyvarovat chyb a v sobotu se Ogierovi přiblížil až na 8 vteřin. Druhým místem Paddon vyrovnal svůj doposud nejlepší výsledek ve WRC, když druhý byl už vloni na Sardinii.
"Od tohoto víkendu s novým autem jsme měli samozřejmě velká očekávání. Všechno fungovalo dobře. V pátek odpoledne a v sobotu na něterých zkouškách jsme měli výhodu díky naší startovní pozici. Nové auto fungovalo o tolik lépe. Došli jsme až na limit, ale nechtěli jsme jít až do posledního rizika, protože jsem se necítil natolik komfortně, jak bych si přál," říká Hayden Paddon.
Pomýšlel i přesto na útok na Sébastiena Ogiera? "Nebyl jsem v pozici, abych na to zatlačil a šel do zbytečného rizika, protože mistrovské body byly pro tým velmi důležité." Už v sobotu večer Novozélanďan ale říkal, že si chce udržet druhé místo: "Když si to všechno promyslím, tak moje rychlost o tomto víkendu byla dobrá. Myslím, že můžeme ještě dále stoupat." Jeho značkoví kolegové ale neměli tak hladkou soutěž. Thierry Neuville ztratil šance na boj o bednu v pátek po problémech s diferenciálem. Dani Sordo ztratil kvůli defektům hodně času, ale i tak bral body za šesté místo.
Moc ale nechybělo a byl Sordo nejlepším z týmu Hyundai, protože Paddon na Power Stage trefil v jednom z příkopů umístěnou sněhovou tyčku a poškodil si chladič. Kdyby se mu nepodařilo dojet do servisního parku, tak by o umístění přišel. "Tyčku jsem neměl v poznámkách, trefil jsem jí naplno! Byla to asi nejhloupější zkouška v mém životě," říká Hayden Paddon.
"Možná, že vím také důvod. Seb jel v Power Stage naplno. Já jsem se nacházel v oblasti nikoho a to je pak těžké jet, protože se samozřejmě nic neděje." Je to pravda, na Power Stage už neměl Paddon s kým bojovat, za sebou měl velký odstup a na Ogiera měl relativně velkou ztrátu. Musel tedy pouze dojet do cíle. "Tyčka v chladiči udělala malou díru. Když jsme pak viděli páru, tak to samozřejmě nebylo dobré, ale mohli jsme tu malou díru opravit. Lahve od šampaňského jsme naplnili vodou a vydali se na cestu."
Ve chvíli, kdy Paddon dřevěnou tyčku trefil, by se asi krve nedořezal v šéfovi týmu, Michelu Nandanovi. Ten svého jezdce po příjezdu do servisního zázemí týmu přivítal slovy: "Ten chladič jde na tvůj účet."
Novozélanďan pak v rozhovoru pro německý Motorsport aktuell dodal: "Výsledek je lepší, než v co jsem doufal. Se svým výkonem ale nejsem až tak úplně spokojen. Setup mi neseděl, často jsem brzdil až moc brzy a tak dále. Musíme také vidět, že jsem profitoval ze startovní pozice. Ale stále jsem se zlepšoval."
A jaký byl názor Paddona na podmínky ve Švédsku? "Zdejší podmínky nebo podmínky vloni v Austrálii nejsou podle mě nijak špatné, aby se nemohlo jet. Pro mě patří déšť, prach, tma, mlha nebo sníh k rallysportu. Zvyšuje to napínavost a adrenalín. Myslím, že člověk musí tempo a riziko přizpůsobit podmínkám a nemůže jet neustále naplno. Možná, že se mentalita některých pilotů MS změnila? Zdá se, že tu jde jen o plný plyn," nebojí se rýpnout si do některých svých kolegů Paddon.
Paddonovi se ale líbí názor navigátora Ogiera, Juliena Ingrassii, že by se v budoucnu mělo více naslouchat názorům jezdců. "My, jezdci MS bychom měli mít určité jezdecké zastoupení [při rozhodování] a účastnit se rozhovorů. Máme názor. Ale v předvečer rally a ne 10 minut před startem. Na to už nemůže nikdo reagovat. To se nehodí a lidi to akorát naštve. Jsem pro jasná stanoviska a ne vydírání."
"Během víkendu jsem dotankoval sebedůvěru a těším se na nadcházející šotolinové rally, zvláště na rychlé soutěže v Evropě. Později budu chtít bojovat o vítězství, protože si jsem jistý: Sébastien Ogier není neporazitelným!" zakončil optimisticky Paddon.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.