Paddon o Švédsku: Nechtěl jsem bojovat o vítězství

Hayden Paddon při cestě za druhým místem ve Švédsku
Hayden Paddon při cestě za druhým místem ve Švédsku, foto: Red Bull
iM2 16. února 2016 16:01
Sdílej:

Jezdec továrního týmu Hyundai, Hayden Paddon, dostal Sébastiena Ogiera ve Švédsku v boji o vítězství pod tlak. Novozélanďan dle svých slov nijak vážněji neriskoval, i tak se ale dostal do několika nebezpečných momentů.

Hayden Paddon získal o víkendu ve Švédsku pěkné druhé místo, čímž na sebe upoutal velkou pozornost medií. Navíc se jednalo o jeho první start s novou generací vozu i20 WRC, když na Monte-Carlu pilotoval v B-týmu Hyundai ještě starší model i20 WRC. Na druhou stranu je dobré říci, že v pátek a v sobotu (tedy při zkráceném formátu soutěže kromě Power Stage na všech zkouškách) mohl profitovat ze své zadní startovní pozice.

Sébastien Ogier, který startoval jako první musel totiž často z ideální stopy čistit sníh. Paddon se ale na druhou stranu dokázal vyvarovat chyb a v sobotu se Ogierovi přiblížil až na 8 vteřin. Druhým místem Paddon vyrovnal svůj doposud nejlepší výsledek ve WRC, když druhý byl už vloni na Sardinii. 

"Od tohoto víkendu s novým autem jsme měli samozřejmě velká očekávání. Všechno fungovalo dobře. V pátek odpoledne a v sobotu na něterých zkouškách jsme měli výhodu díky naší startovní pozici. Nové auto fungovalo o tolik lépe. Došli jsme až na limit, ale nechtěli jsme jít až do posledního rizika, protože jsem se necítil natolik komfortně, jak bych si přál," říká Hayden Paddon.

Pomýšlel i přesto na útok na Sébastiena Ogiera? "Nebyl jsem v pozici, abych na to zatlačil a šel do zbytečného rizika, protože mistrovské body byly pro tým velmi důležité." Už v sobotu večer Novozélanďan ale říkal, že si chce udržet druhé místo: "Když si to všechno promyslím, tak moje rychlost o tomto víkendu byla dobrá. Myslím, že můžeme ještě dále stoupat." Jeho značkoví kolegové ale neměli tak hladkou soutěž. Thierry Neuville ztratil šance na boj o bednu v pátek po problémech s diferenciálem. Dani Sordo ztratil kvůli defektům hodně času, ale i tak bral body za šesté místo.

Moc ale nechybělo a byl Sordo nejlepším z týmu Hyundai, protože Paddon na Power Stage trefil v jednom z příkopů umístěnou sněhovou tyčku a poškodil si chladič. Kdyby se mu nepodařilo dojet do servisního parku, tak by o umístění přišel. "Tyčku jsem neměl v poznámkách, trefil jsem jí naplno! Byla to asi nejhloupější zkouška v mém životě," říká Hayden Paddon.

"Možná, že vím také důvod. Seb jel v Power Stage naplno. Já jsem se nacházel v oblasti nikoho a to je pak těžké jet, protože se samozřejmě nic neděje." Je to pravda, na Power Stage už neměl Paddon s kým bojovat, za sebou měl velký odstup a na Ogiera měl relativně velkou ztrátu. Musel tedy pouze dojet do cíle. "Tyčka v chladiči udělala malou díru. Když jsme pak viděli páru, tak to samozřejmě nebylo dobré, ale mohli jsme tu malou díru opravit. Lahve od šampaňského jsme naplnili vodou a vydali se na cestu."

Ve chvíli, kdy Paddon dřevěnou tyčku trefil, by se asi krve nedořezal v šéfovi týmu, Michelu Nandanovi. Ten svého jezdce po příjezdu do servisního zázemí týmu přivítal slovy: "Ten chladič jde na tvůj účet."

Novozélanďan pak v rozhovoru pro německý Motorsport aktuell dodal: "Výsledek je lepší, než v co jsem doufal. Se svým výkonem ale nejsem až tak úplně spokojen. Setup mi neseděl, často jsem brzdil až moc brzy a tak dále. Musíme také vidět, že jsem profitoval ze startovní pozice. Ale stále jsem se zlepšoval."

A jaký byl názor Paddona na podmínky ve Švédsku? "Zdejší podmínky nebo podmínky vloni v Austrálii nejsou podle mě nijak špatné, aby se nemohlo jet. Pro mě patří déšť, prach, tma, mlha nebo sníh k rallysportu. Zvyšuje to napínavost a adrenalín. Myslím, že člověk musí tempo a riziko přizpůsobit podmínkám a nemůže jet neustále naplno. Možná, že se mentalita některých pilotů MS změnila? Zdá se, že tu jde jen o plný plyn," nebojí se rýpnout si do některých svých kolegů Paddon.

Paddonovi se ale líbí názor navigátora Ogiera, Juliena Ingrassii, že by se v budoucnu mělo více naslouchat názorům jezdců. "My, jezdci MS bychom měli mít určité jezdecké zastoupení [při rozhodování] a účastnit se rozhovorů. Máme názor. Ale v předvečer rally a ne 10 minut před startem. Na to už nemůže nikdo reagovat. To se nehodí a lidi to akorát naštve. Jsem pro jasná stanoviska a ne vydírání."

"Během víkendu jsem dotankoval sebedůvěru a těším se na nadcházející šotolinové rally, zvláště na rychlé soutěže v Evropě. Později budu chtít bojovat o vítězství, protože si jsem jistý: Sébastien Ogier není neporazitelným!" zakončil optimisticky Paddon.

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.