AKTUALIZACE PO RZ21; Letošní ročník Rally Sweden poznamená nedostatek sněhu. Organizátoři z tohoto důvodu museli zrušit několik rychlostních zkoušek, na zbylých je vrstva sněhu pouze minimální. Tradiční bariéry, o které se jezdci v zatáčkách opírali, letos bohužel nejsou.
Po RZ21:Nedělní etapa byla pořadateli 'osekána' na úplné minimum - zrušeny byly testy 18, 19 i 20.
RZ21 se jela jako Power Stage. Dlouho v ní vedl Kris Meeke, který jel jako druhý na trati. Jezdec Citroënu se jako jediný rohodl nevzít rezervu, aby ušetřil váhu (váha zimní pneumatiky s hroty na ráfku je 20-22 kilogramů). Na desetinu stejný čas zajel Thierry Neuville (setiny rozhodly ve prospěch Krise). Na zrychlující trati se přes něj v závěru přehnal Andreas Mikkelsen a pak i poslední na trati, Sébastien Ogier. O drama se postaral Hayden Paddon, který pár zatáček před cílem srazil tyčku ohraničující trať. Z jeho Hyundai i20 WRC šel v cíli velký dým, avšak posádka díru v chladiči dokázala opravit.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Andreas Mikkelsen +2 body3) Kris Meeke +1 bod
Ve WRC2 slaví druhé vítězství M-Sport a Elfyn Evans. Brit dokázal na pro ně domácím podniku porazit tři seveřany na Škodach Fabia R5. Druhý byl Pontus Tidemand a třetí Esapekka Lappi - oba z továrního týmu Škoda Motorsport. Do WRC2 se pro tuto soutěž nepřihlásil Teemu Suninen, Fin byl ale rychlejší než Tidemand (+0,1s) i Lappi.
Výsledky po RZ21:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:59:47,4 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +29,8 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +55,6 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +1:10,8 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:50,7 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:24,0 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +2:40,0 8. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +2:44,6 9. E. Evans - C. ParryFord Fiesta R5 +5:17,0 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +5:31,6Po RZ17:První odpolední RZ13 musela být z důvodu nedostatku sněhu zrušena.
Na RZ14 byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala, ale druhý Kris Meeke zaostal pouze o 1,7s. Třetí čas zajel Ogier (+5,3s). 30 vteřin na této zkoušce ztratil Mikkelsen, který ve stopce přiznal chybu a souboj s Ostbergem o třetí místo se mu vzdálil.
RZ15 musela být z důvodu nedostatku sněhu zrušena.
Na RZ16 byl nejrychlejší Sébastien Ogier, když druhý Jari-Matti Latvala ztratil pouze 1 vteřinu a třetí Mikkelsen 4,1s. Pak už byly seřazeny všechny tři Hyundai v pořadí Sordo, Neuville a Paddon. Španěl Dani Sordo jede ve Švédsku také (stejně jako již níže zmiňovaný Paddon) moc hezky. I Thierry Neuville by bojoval na čele nebýt včerejších problémů, ten ale v cíli hlásil zničený tlumič. Na této zkoušce boural Yazeed Al-Rajhi pilotující Ford Fiesta RS WRC.
Dnešní den uzavírala RZ17, na které byl nejrychlejší Latvala. Fantastický druhý čas zajel Teemu Suninen se Škodou Fabií R5 (+2,6s) a třetí čas zajel Ott Tänak s Fiestou RS WRC na gumách DMACK (+2,7). Jednalo se ale o pouze 1,9 km dlouhou diváckou speciálku Karlstadu.
Výsledky po RZ17:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:52:04,7 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +17,1 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +42,3 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +1:07,4 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:31,6 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:56,3 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +2:17,2 8. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +2:20,8 9. E. Evans - C. ParryFord Fiesta R5 +4:44,7 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +5:02,6Po RZ12:Hned zrána začal nejlépe Sébastien Ogier, který ovládl RZ10 o 3,9s před Andreasem Mikkelsenem. Třetí čas (+5,5s) zajel Hayden Paddon a čtvrtý nejrychlejší byl navrátivší se Meeke (6,0s). Z šestého místa průběžně se díky skvělému času posunul až na čtvrté Andreas Mikkelsen. Poměrně velkou havárii na této zkoušce měl Eric Camilli. Velkou krizovku ve stopce po RZ přiznal také druhý jezdec M-Sportu, Mads Ostberg. 20 vteřinovou penalizaci za o 2 minuty opožděný příjezd do časové kontroly dostal před touto RZ Thierry Neuville (po včerejších problémech průběžně až 22.). 1:06 min ztratil na zkoušce Dani Sordo, který asi 4 km před koncem udělal defekt. 1:07 ztratil Jari-Matti Latvala, který měl rovněž defekt. Do etapy ani nenastoupil Lorenzo Bertelli (vyjádření nespokojenosti s tím, že pořadatelé možnost / nemožnost absolvování soutěže nediskutovali s jezdci).
RZ11 byla kvůli nedostatku sněhu zrušena.
RZ12 ovládl Jari-Matti Latvala o 9,5 vteřiny před Krisem Meekem. Třetí čas zajel Hayden Paddon (+14,2s), který jede velice pěknou soutěž a Hyundai se tak vyplácí jeho nominace do prvního týmu. Poměrně dost ztratili Volkswageny průběžně vedoucího Ogiera (11. čas, +37,8s) a průběžně třetího Mikkelsena (9. čas, +30s). Čelní jezdci průběžného pořadí musí totiž čistit trať od kamenů, kterých na této RZ bylo opravdu dost. Mads Ostberg se v průběžném pořadí díky čtvrtému času na této RZ posunu na zpět na třetí místo na úkor Andrease Mikkelsena.
Výsledky po RZ12:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:26:28,5 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +8,8 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +28,1 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +38,1 5. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +57,9 6. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:40,5 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +1:43,5 8. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:50,4 9. E. Evans - C. ParryFord Fiesta R5 +3:36,8 10. T. Suninen - M. MarkkulaŠkoda Fabia R5 +4:05,6Po RZ9:RZ6 byla pro nepřízeň počasí zrušena.
RZ7 se stala první zkouškou, kterou nevyhrál Sébastien Ogier (4. čas, ztráta 7,7s). Zkoušku vyhrál Kris Meeke s DS3 WRC, druhý čas zajel Hayden Paddon (+5,0s), který jede první soutěž s novou i20 WRC. Třetí čas zajel fantasticky Craig Breen (+6,4s), který na této soutěži jede s Citroënem PH Sportu jako kolega Meekea. Na této zkoušce chyboval do té doby průběžně druhý Mikkelsen, který trefil pařez stromu a poškodil auto. Nor ztratil 27,6 vteřiny a průběžně se propadl z druhého na sedmé místo.
RZ8 vyhrál Hayden Paddon s i20 WRC. Druhý byl Ott Tänak s Fiestou RS WRC (+1,3s), třetí byl Mads Ostberg (+1,5s) a pěkný čtvrtý čas zajel Henning Solberg, který se pro tuto rally vrátil do WRC a jede s Fiestou RS WRC. Na této zkoušce ale chyboval do té doby průběžně druhý Kris Meeke, Severní Ir ulomil kolo a musel svůj speciál odstavit. Na průběžné páté místo se propadl Dani Sordo, ten ale nechyboval. Jeho propadl byl způsoben malými rozestupy mezi třetím (Paddon), čtvrtým (Ostberg), pátým a šestým (Mikkelsen) místem.
Na RZ9 zajel nejrychleji opět Paddon s i20 WRC. Druhý byl Ogier (+2,0s) a třetí Sordo (+6,6s). Zajímavé je, že hned tři jezdci zajeli stejný čas o desetinu horší čas než Sordo, který tak stačil na čtvrté až šesté místo (Ostberg, Mikkelsen, Tänak). V TOP10 průběžného pořadí pak nedošlo k žádným změnám.
Výsledky po RZ9:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:03:10,6 - - - 2. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +26,9 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +33,7 4. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +34,8 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +38,2 6. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +42,0 7. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +1:36,9 8. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:38,8 9. E. Camilli - N. KlingerFord Fiesta RS WRC +2:43,5 10. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta RS WRC +3:08,6Po RZ5:Rally Sweden začala kvůli problémům s počasím až v pátek dopoledne. Na RZ2 byl nejrychlejší Sébastien Ogier, který se tak ujal o 0,3 vteřiny vedení před značkovým kolegou Andreasem Mikkelsenem. Smůlu měl třetí Volkswagen v rukou Jariho-Mattiho Latvaly, kterému 2 km před cílem praskla poloosa, Fin tak ztratil 23,1s a začal až 10. časem. Třetí čas na zkoušce zajel Kris Meeke (+4,4s) s Citroënem DS3 WRC. Zajímavostí je, že shodně čtvrtého času (+4,7s) dosáhli Dani Sordo a Thierry Neuville s Hyundai i20 WRC. Většina posádek si v cíli pochvalovala relativně tvrdý podklad zkoušky.
RZ3 ovládl opět Ogier s Polem R WRC, o 6,6 vteřiny byl pomalejší Mikkelsen. Třetí čas zajel Neuville a čtvrtý byl Ott Tänak, který letos jezdí s Fiestou RS WRC a podporou pneumatikářské společnosti DMACK. Estonec v cíli dokonce řekl, že mohl místy využívat sněhových bariér. Auto se na přejezdu nepodařilo opravit Latvalovi, a tak jede jen s pohonem zadních kol a na této zkoušce ztratil dalších 1:53 min. Dle Fina se jednalo zřejmě o mechanický problém.
Na RZ4 byl nejrychlejší opět Ogier, druhý čas tentokrát zajel Meeke (+6,5s) a třetí byl Mads Ostberg (+6,9s). Nor po prvních dvou zkouškách říkal, že nemá potřebnou důvěru, a tak jede opatrněji. Na této RZ ale hodně ztratil do té doby průběžně třetí Neuville (1:24 min), Belgičan má problémy s transmisemi. Na posádky v této RZ čekal poměrně velký brod, který v daném místě v době seznamovacích míst nebyl, a tak pro posádky představoval nepříjemné překvapení. Ogier po něm dokonce vyjel mimo trať a lehce poškodil auto.
RZ5 byla zrušena.
Výsledky po RZ5:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 31:13,2 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +24,2 3. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +28,7 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +30,3 5. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +36,3 6. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +37,6 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +47,5 8. H. Solberg - I. MinorFord Fiesta RS WRC +1:15,4 9. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:15,7 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:42,1Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?