Mikko Hirvonen je se svým rozhodnutím opustit WRC spokojený a svůj návrat do kolotoče MS si nedovede představit. Testování pro Toyotu by však připadalo v úvahu.
Mikko Hirvonen se vloni druhým místem na Rally Wales rozloučil s MS v automobilových soutěžích. Fin patřil v posledních deseti letech k nejlepším jezdcům na světě - čtyřikrát se stal vice-mistrem světa (porazil jej Loeb). K tomu navíc dvakrát obsadil celkové třetí místo. Zisk 69 podiových umístění jej řadí v historických tabulkách na 4. místo. Mikko vyhrál celkem 15 soutěží.
I s odstupem zhruba roku má za to, že se pro odchod rozhodl správně: "Ano, stoprocentně. Nikdy jsem toho nelitoval. Hodně jsem si užíval to, že jsem byl mnohem více doma se svými kluky [syny]. Rallysport mi vlastně až doposud nechyběl," přiznává jezdec v rozhovoru pro 'motorsport-total.com'.
"Užívám si jednoduché věci jako třeba to, že se starám o dům. Nebo se třeba 'vrtám' ve svých starých autech. S kamarády hraji také hokej a užívám si volna." Po 13 letech a 163 soutěžích je Hirovnen rád, že už se nemusí stresovat před každou soutěží. Jenže některé spekulace jej spojují s Toyotou a Tommim Mäkinenem.
"Zeptali se mě, jestli bych chtěl testovat. A ano, rád bych jim pomohl. Ale i když budu testovat, tak není šance, že bych se vrátil do WRC na plný úvazek," připouští kontakt s Toyotou bývalý tovární jezdec Subaru, Fordu a Citroënu. Mäkinen chce mít sídlo ve Finsku proto, že je zde dostatek míst vhodných k testům.
A právě proto si dokáže Mikko spolupráci představit: "Dílnu mají jen 3 kilometry od mého domu. Pokud by se testy konaly ve Finsku, pak by to bylo jednoduché a věřím, že bych jim pomohl pomoci. Je to možnost. I tak ale neplánuji starty za Toyotu [po jejich návratu do WRC]."
Mikko tedy po MS vůbec netouží, dokonce ani jednorázový start třeba ve Finsku nepřipadá v úvahu: "Ne, nemyslím si. Momentálně nemám vůbec chuť na návrat. Navíc mi nedává smysl vrátit se pouze na jednu rally. Pokud chcete bojovat na čele, potřebujete rozsáhlý testovací program. Letos jsem odjel pár soutěží s mým historikem a to mi pro pobavení stačí."
Hirvonen si ale v listopadu vyzkoušel na Lanzarote MINI JCW WRC, ze soutěže musel bohůžel odstoupit pro poruchu diferenciálu. Jak komentuje tento svůj start? "Ano, na Lanzarote jsem jel. Pozvali mě a zeptali se, jestli bych se nechtěl zúčastnit. Tým se o všechno postaral, vše zajistil. Bohůžel pak přišel technický problém."
Mikko si na Kanárských ostrovech vyzkoušel MINI JCW WRC (foto: Twitter/Mikko Hirvonen)
"Rally ale trvala jenom jeden den a byla to hezká soutěž. Šlo o malý tým a malou soutěž - takové věci dělám rád. Pokud by mělo jít o kompletní sezonu, pak bych si dokázal představit třeba finský šampionát v rallycrossu.
Nechci už jezdit žádný šampionát, který by obnášel spoustu cestování. Z tohoto pohledu mi Dakar perfektně sedí. Během roku je pár testů a nějaké soutěže a pak příjde Dakar. Pak se vše znovu utiší." Jen doplňme, že na Dakaru pojede Mikko s vozem MINI od týmu X-Raid.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.