AKTUALIZACE PO RZ21; Rallye Deutschland klasicky představuje první asfaltovou soutěž roku (nepočítáme-li Rally Monte Carlo). Soutěž tvoří měřené testy mezi vinicemi ale také zkoušky ve vojenském prostoru Baumholder. Velkou motivaci uspět zde má Volkswagen, který i přes svoje triumfální tažení šampionátem v Německu, na své domácí soutěži, ještě nikdy nevyhrál.
Průběh třetí etapy:
Ráno se začínalo na téměr 20 kilometrové RZ18. Nejrychlejší čas zde zajel Elfyn Evans s Fordem (přiznal menší krizovku), který opět dokázal, že na asfaltu je hodně rychlý. Welšan poodskočil Ostbergovi (6. čas na RZ). Druhý byl Latvala a třetí Sordo (upevnil si čtvrté místo před Neuvillem). Dvojitý defekt na této zkoušce vyřadil ze soutěže Martina Prokopa.
Na RZ19 se do čela dostal Latvala před Sordem a Evansem. TOP3 obsadila tedy stejná trojice jako na předchozím testu. Pro Fina to bylo emotivní vítězství, protože právě na tomto testu vloni po nehodě přišel o možné vítězství v Německu. Problémy s brzdami (zadními) hlásil v cíli Ostberg. Posádky se poté vydaly do servisu.
V RZ20 se poprvé a dnes naposledy prosadil Sébastien Ogier. Záda mu kryl Mikkelsen, třetí byl Meeke. Na Citroënu Ostberga už zřejmě vše fungovalo bezchybně, protože zajel 4. čas.
RZ21 byla Power Stage. Pro vítězství si dojel Latvala, avšak Jari-Matti zažil krizovku, když škrtl o zeď. Naštěstí šlo jenom o škrtnutí a Fin soutěž dokončil. Za body z Power Stage zůstali Tänak a Kubica, kteří shodně obsadili 4. místo.
Výsledky Power Stage:1) Jari-Matti Latvala + 3 body2) Kris Meeke +2 body3) Dani Sordo +1 bod
Pro vítězství ve WRC2 si s velkým náskokem dojel Jan Kopecký s Fabii R5. Dnes již nikam nemusel spěchat a v pohodě si hlídal svůj více než 4 minutový náskok.
Výsledky po RZ21:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 3:35:49,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +23,0 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:56,6 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:09,3 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2:33,8 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +2:52,1 7. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +3:12,5 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +4:26,6 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +4:46,8 10. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +4:54,3
Průběh druhé etapy:Dnes na posádky v Německu čekalo hned 9 měřených úseků. V dopolední sekci 5 a v odpolední pak 4. Hned ráno začal na RZ9 nejrychleji Sébastien Ogier, druhý čas zajel s minimální ztrátou (+0,7s) překvapivě Elfyn Evans. Třetí byl pak Jari-Matti Latvala.
Na RZ10 dosáhl nejrychlejšího času Latvala, Ogier byl druhý a Mikkelsen třetí. Rozdíl mezi Latvalou a Ogierem v průběžném pořadí byl 9 vteřin. Thierry Neuville zajel pátý a Dani Sordo až devátý čas. Belgičan se tedy v průběžném pořadí posunul před Španěla o 1,8 s. Ve stopce po RZ náš Martin Prokop řekl, že má na autě zlomenou poloosu. Se zajímavým problémem musel bojovat Ott Tänak - Estonci se uvolnila onboard kamera a spadla pod jeho nohy.
RZ11 vyhrál Sébastien Ogier před dvojicí i20 WRC v pořadí Sordo (+0,4s) a Neuville (+0,7s). Jednalo se ale o ani ne 3 km test Arena Panzerplatte 1. RZ12 byla druhým průjezdem té stejné zkoušky, odstupy tedy byly rovněž malé. Vyhrál Ogier, druhý byl průběžně desátý Stéphane Lefebvre na Citroënu DS3 WRC. Třetí čas zajeli shodně Sordo a Andreas Mikkelsen.
Pak ale na posádky čekala královská 45,6 km dlouhá RZ Panzerplatte Long. Na ní zajel nejrychlejší čas Sébastien Ogier, o citelných 6,8s porazil Latvalu a odskočil mu na rozdíl 18,5s. Třetí byl Meeke (přejel odbočku), který ztratil 19,8s. Díky pátému času na této zkoušce se zpět na čtvrté průběžné místo vrátil Dani Sordo, za svá záda odsunul Thierryho Neuvillea. Sympatický šestý čas zajel Mads Ostberg, který v sobotu obecně v porovnání s pátkem zrychlil, což jej posunulo před Paddona. Kolo vylomil Robert Kubica. Posilovač řízení odešel Abbringovi.
Po zastávce v servisní zoně začal nejrychleji na RZ14 Latvala, z náskoku Ogiera ukrojil 1,3s. Třetí byl Meeke a čtvrtý Tänak. Situace v TOP10 se neměnila, nejtužší souboj byl mezi dvěma Seveřany - Tänakem a Ostbergem o 7. místo. Jezdec Fordu v první zatáčce zkoušky zavadil kolem o kámen, na pneumatice měl díru, avšak obešlo se to bez defektu. Problémy s převodovkou hlásil ve zkoušce 5. Sordo. Defekt měl Prokop (13. místo).
RZ15 byla krátká Panzerplatte. Vyhrál ji Latvala před Neuvillem. Třetí čas zajeli shodně Ogier, Meeke a Sordo (tři vozy tří značek v jedné desetině).
RZ16 byla druhým průjezdem kultovní zkoušky Panzerplatte. I tentokrát si zapsal nejrychlejší čas Ogier na Polu R WRC. Druhý Latvala už ztratil poměrně dost (+15,3s). Třetí byl Kris Meeke na DS3 WRC (+16s). V průběžném pořadí došlo na této zkoušce na jednu změnu v TOP10. Mads Ostberg si polepšil na úkor Otta Tänaka na sedmou příčku. Estonec během zkoušky vyjel na chvíli z trati, v cíli ztrácel 1:36 min.
Dnešní dlouhý den zakončila RZ17, na které byl nejrychlejší opět Ogier. Pan takřka neomylný byl o 1,5s rychlejší než Latvala (byl těsně před cílem širší v jedné ze zatáček) a 4,4s rychlejší než Meeke. Zítra na nás čekají čtyři testy. Dobojováno ale zdaleka není - Sorda a Neuvilla dělí jen 9,5s a Evanse s Ostbergem jen 3,2s.
Ve WRC2 stále vede Kopecký. Tovární jezdec Škoda Auto už má náskok přes 4 minuty na druhého Camiliho s Fordem. Až do RZ16 držel druhé místo Craig Breen s Peugeotem, ale pak vyjel mimo trať a ztratil téměř 4 minuty. Dnes opět vyhrávala zkoušky jenom tovární Škodovka - vítězství si mezi sebe rozdělili Kopecký a Lappi.
Výsledky po RZ17:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:55:42,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +33,8 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +1:47,5 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2:14,3 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +2:23,8 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +2:53,5 7. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +2:56,7 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +4:10,7 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +4:34,6 10. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +4:43,3
Průběh první etapy:Soutěž nezačala dobře pro Roberta Kubicu. Polák musel u svého Fordu Fiesta RS WRC měnit před startem motor, za což dostal penalizaci 5 minut. RZ1 opanovaly tovární vozy týmu Volkswagen. Nejrychlejší byl Ogier (trefil jeden z balíků slámy), druhý Latvala a třetí Mikkelsen. S poškozeným vozem do cíle zkoušky dojel Tänak (14. čas), který příznal, že byl mimo trať. Volkswagenům byl nejblíže Meeke s Citroënem, který jen nevěřícně v cíli kroutil hlavou nad časy VW. Za ním se seřadily Hyundai.
RZ2 přinesla naprosto stejné výsledky na prvních čtyřech místech jako RZ1. Pátý čas zajel Elfyn Evans, který přiznal, že se mu vstup do soutěže nepovedl dle představ, ale teď už to šlo dobře.
Ogier našel přemožitele až na RZ3, tu vyhrál Jari-Matti Latvala, čímž se dostal do průběžného vedení. Tato dvojice začala pomalu ujíždět zbytku pole. Meeke byl opět 4. za trojicí VW, ale do cíle dovezl poškozenou DS3 WRC. Severní Ir přiznal, že mu uklouzla zadní část auta a trefil obrubník. Za ním byla dvojice Hyundai, která průběžně přeskočila Evanse s Fordem, který přišel o ruční brzdu, což byl docela velký handicap.
RZ4 byla poslední měřenou zkouškou před zastávkou v servise. Z nejrychlejšího času se radoval Sébastien Ogier před Latvalou. Třetí byli Meeke a Mikkelsen se shodným časem. Problém s diferenciálem měl Kevin Abbring se čtvrtým vozem i20 WRC.
Po servisu jsme opět zapisovali hattrick Volkswagenu v pořadí Ogier-Latvala-Mikkelsen. Za nimi byl opět Meeke, král zbytku světa v této části soutěže. Sympatický 6. čas zaznamenal mladík Stéphane Lefebvre s třetím Citroënem DS3 WRC, v cíli řekl, že své auto miluje. Tänak díky pátému nejrychlejšímu času poskočil na 9. průběžnou příčku před Ostberga, který se na asfaltu trápí. V testu 10. Paddon hořekoval nad šotolinovými úseky. Novozélanďan neví, co mu auto nastavené na asfalt udělá.
RZ6 znamenala konec nadějí na dobré umístění pro Krise Meekea. Tovární jezdec Citroënu byl mimo trať a do cíle dojel s poškozeným vozem. Jeho čtvrtou příčku tak zaujal Dani Sordo, který svádí po celý den velmi těsný souboj o pozici s týmovým kolegou Thierry Neuvillem (stejně jako v roce 2013 a 2014). Vítězství si opět připsal Ogier, který začal budovat lehký náskok na čele soutěže.
V RZ7 zavítal do vinic Robert Kubica. Tam poškodil přední okno, a tak jej posádka na trati měřeného testu vykopla. Problém s ližinou zaznamenal Martin Prokop (průběžně po pátku 12.), také předek jeho Fordu není úplně v pořádku. Meekovi po 4-5 kilometrech testu praskla část podvozku, zřejmě v důsledku chyby na předchozím úseku a ztratil další 4 minuty. Zkoušku o výrazných 4,7s vyhrál Ogier před Latvalou. Neuville sice trefil zídku, ale konečně se prokousal před Sorda na 4. místo. Zídku trefil také Mikkelsen.
Dnešní den uzavíral test číslo 8, který opět přinesl nejrychlejší čas Ogierovi. Latvala ale tentokrát zaostal jen o 0,1s. Skvělý 3. čas pomohl Danimu Sordovi zpět před svého týmovýho kolegu Neuvillea. Za Hyundai číhají tovární jezdci Fordu (Tänak si pochvaloval odpolední tempo, které bylo výrazně lepší než dopoledne. Estonec však na asfaltu už hodně dlouho nejel), za nimi není daleko Paddon, který přiznal, že se chtěl zlepšit víc.
Ve WRC2 havaroval už na trati RZ2 Esapekka Lappi s tovární Škoda Fabia R5. Na RZ4 odstoupil také Bryan Bouffier s Peugeotem 208 T16. Po pátku je na čele hodnocení Jan Kopecký s další Fabii R5 před Craigem Breenem s Peugeotem. Českému továrnímu jezdci Škody se povedl husarský kousek, když vyhrál všechny měřené testy dne. Až do technického problému se mu snažil sekundovat Armin Kremer s další Fabii R5.
Výsledky po RZ8:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 1:19:13,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +9,5 3. A. Mikkelsen - O. FloeneVolkswagen Polo R WRC +34,9 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:06,8 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:08,7 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta RS WRC +1:22,1 7. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +1:27,8 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +1:31,4 9. M. Ostberg - J. AnderssonCitroën DS3 WRC +1:35,4 10. S. Lefebvre - S. PrévotCitroën DS3 WRC +2:27,3Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.