Skvostné obsazení měla druhá soutěž GPD Rally Cupu 2015, která se na konci března jela na tatrováckém polygonu. Na startu se sešlo hned sedm mistrů či vicemistrů z rally, absolutně nejrychlejším na konci soutěžního dne byl Roman Odložilík a v dvoukolkách Martin Lichovník.
Foto Lukáš Staněk
Téměř tři desítky soutěžních jezdců i takzvaných „hobbíků“ se sešlo na startu druhého podniku letošního GPD Rally Cupu v Kopřivnici. Startovní listina byla tentokráte hodně pestrá díky rozmanitosti závodních vozidel i zajímavým jménům. Hned sedm přihlášených jezdců se může pyšnit přívlastkem mistr či vicemistr v rally. Zde jsou jejich krátké vizitky: Roman Odložilík – Mistr rallysprintů 2013, Martin Březík – Mistr třídy 3 ve sprintech 2014, Martin Lichovník – Mistr třídy 9 v MMČR 2014, Martin Vlček – vicemistr třídy 2 ve sprintech 2014, Jaroslav Pešl – vicemistr třídy 3 ve sprintech 2014 a do výčtu je třeba také zařadit Karla Vajíka - Mistra rallysprintu 2009, kterého dosáhl po boku Jaroslava Orsáka a Vladimíra Barvíka, jenž vybojoval post vicemistra v produkčních vozech v roce 2006. Do Kopřivnice přijeli také Jaroslav Podešva, Lukáš Čala, Karel Stehlík, Martin Trojek, Radim Vavřík nebo „šialený“ Pavel Ševčík, jenž vodil Subaru Impreza stylem ze smyku do smyku. Také dvoukolky měly bohaté zastoupení v startovním poli a skladba vozů byla různorodá. O příjemné zpestření se postaral svým startem Jaroslav Vančík, který na polygonu testoval vůz Citroen C2, a pokud by slušovický jezdec nejel v roli předjezdce, ale v startovním poli, jistě by stál na konci závodu na bedně absolutní klasifikace. Otestovat nový vůz před nadcházející sezonou využil Martin Lichovník, který opouští Hondu Civic a přesedá do Renaultu Clio z týmu Lubomíra Minaříka. Do závodu se přihlásil mimo jiné i polský jezdec Sebastian Puzoń s dalším Renaultem Clio. Dvoukolkami pokračujeme i hodnocení závodu – Martin Lichovník ukázal svůj cit pro rychlou jízdu a seznamování s novým vozem mu šlo na jedničku s hvězdičkou. Ve všech šesti jízdách byl nejrychlejší a s přehledem zvítězil, v absolutním pořadí dokonce dosáhl na 6. místo. „Chtěl bych jít jezdecky vzhůru, a proto jsem se rozhodl pro přestup do renaultu. Tým Lubomíra Minaříka mi nabídl dobré podmínky i spolehlivý vůz. V Kopřivnici jsem si jej osahával a jsem velmi spokojený. Letošní sezonu chci stejně jako vloni zaměřit na mezinárodní mistrovství,“ podělil se o dojmy ze seznamování Martin Lichovník. O druhé místo svedli vyrovnaný boj Honza Surovič (Škoda Fabia) a Sebastian Puzoń (Renault). Úvodní dvě jízdy vyšly lépe polskému jezdci, ve zbývající části závodu mocně stahoval ztrátu Surovič. Rozdíl v cíli byl necelých šest vteřin ve prospěch jezdce se škodovkou, nebo-li Honza Surovič si odvezl pohár za 2. místo a „Seb“ Puzoń obsadil místo třetí. Pětici nejrychlejších doplnili Roman Jurečka (Škoda Felicia) a Martin Kalakaj (Citroën). Velká pozornost patřila ovšem čtyřkolkám. O tom, že umí dobře číst noty i držet volant, přesvědčil Karel Vajík, jenž svižně proháněl Mitsubishi Lancer EVO X. Pokud byl Vajík s jízdami spokojený, pak naopak vrásky přibyly u pořadatele celé akce Silvestra Mikuláštíka. Jeho Imprezu WRC postihl technický problém již v první jízdě, čímž bylo po nadějích na dobrý výsledek. Všechny velmi bavil rozevlátou jízdou Pavel Ševčík (Subaru), který zvítězil i v nevypsané soutěži ve spotřebě pneumatik na závod. Na sezonu se pečlivě připravoval v Kopřivnici i Jaroslav Pešl (Mitsubishi) a nebýt penalizace za úspěšně trefený retardér, mohl obsadit absolutně čtvrté místo, tak z toho bylo místo sedmé. Další Jaroslav, tentokráte Podešva, se v úvodu závodu potrápil s tlumiči, ale pak se rozjel a i díky tomu, že nikde subaru „neočesával“, obsadil konečné 5. místo. Málo oblíbenou bramborovou příčku obsadil na polygonu Karel Stehlík (Mitsubishi). O stříbro v absolutní klasifikaci si to rozdali Martinové Vlček a Březík. Časové rozdíly mezi nimi byly minimální a jejich souboj se rovnal neotřepanému „každý chvilku tahá pilku“. Ve finiši nakonec podlehla nově sestavená posádka pro letošní sezonu Martin Vlček – Jindřiška Žáková (Škoda) Martinu Březíkovi (Mitsubishi). Absolutní prvenství získal a všech šest erzet zajel nejrychleji Roman Odložilík (Ford).
V minulém povídání GPD Rally Cupu 2015 jsme představili dvojici Tomáš Urban – Jan Dušek. Tentokráte jsme si vybrali zástupce usedajícího do vozu Mitsubishi Lancer EVO IX – Lukáše Čalu.
Foto Lukáš Staněk
Takže, Lukáši, co pro tebe znamená rally, respektive, jak ses k rally dostal?
„Už coby malého kluka mne auta velmi přitahovala a postupně se ze závodů stal velký koníček. A asi jako každý, i já jsem snil o tom jednou usednout do závodního auta a na chvíli se stát závodníkem. Proto ve chvíli, kdy se objevil zajímavý program představený Silvestrem Mikuláštíkem a jeho GPD závody, jsem neváhal a tento klukovský sen jsem si splnil a plním i nadále.“
Jak ty osobně hodnotíš závody pořádané Silvestrem Mikuláštíkem, ať už to byl loňský ročník GPD Rally Drive Championship či letošní GPD Rally Cup?
„Vůči tomuto projektu nemám jedinou výhradu. Jedná se o bezvadné závody, které jsou kvalitně zabezpečené. Tady si může každý schopný řidič po dohodě s Silvestrem vyzkoušet, co taková malá rally je a navíc se zde může porovnat s „velkými“ kluky, kteří pravidelně startují v rally. Tyto závody jsou hlavně o tom, že se zde jezdec naučí dobře ovládat auto a tyto poznatky pak může zúročit v běžném provozu při nepředvídaných událostech. Každému chtivému závodníkovi mohu vřele tyto závody doporučit.“
Lukáši, máš doma na poličce již několik pohárů z předchozích soutěží, jaký jim přikládáš význam?
„Každé ocenění, a tedy každý pohár z nějaké akce, člověka vždy velmi potěší. Já se považuji za amatéra v rally a tyto úspěchy mne vždy velmi povzbudí. Když se ráno probudím a podívám se na poličku s poháry, tak mám vždy hned lepší den.“
Ty jsi startoval skoro na všech závodech, která z tratí, kde jsi jel, se ti nejvíce zamlouvá?
„Co se týká tratí, tak jednoznačně vítězí polygon v Kopřivnici, kde jsme dnes závodili. Je to luxusní věc, která umožňuje rychlou jízdu a díky širším cestám i drobné jezdecké chybičky. Velmi se mi líbila také erzeta v Bravanticích a ve Vysokém Mýtě. Vše jsem si vždy pořádně užil.“
Nyní startuješ v GPD závodech, ale naskýtá se otázka, co dál. Uvažuješ například o rallysprintové sérii?
„S ohledem na mé pracovní vytížení a další časové zaneprázdnění neuvažuji o přestupu dál mezi velké kluky. Rád využívám právě závody GPD Rally Cupu, které jsou jednodenní, člověk si tady odpočine a bývá zde pohodová atmosféra. V uvozovkách nejde tady o nic, jen si přičuchnout k závodním autům a dobře se svézt. A to mi tady maximálně vyhovuje.“
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?