GPD Rally Cup 2015, jak zní letošní oficiální název soutěží pořádných Silvestrem Mikuláštíkem, odstartoval poslední únorovou sobotu v Kopřivnici. Jelikož byla trať erzety z části pokryta sněhem, dostal závod přívlastek Monte Copro. Jezdci si tudíž užili rychlý asfalt i klouzavé smyky na sněhu.
Do Kopřivnice přijeli pravidelní účastníci gépédéčka, ale na první letošní start se postavili i nové tváře seriálu. V akci tak byli vidět například Antonín Tlusťák, Jaroslav Podešva, Milan Greguška, Lukáš Čala nebo ředitel cupu Silvestr Mikuláštík. V Kopřivnici se ovšem neproháněli pouze tito jezdci. Dvoukolky byly zastoupeny čtyřmi vozy. V přímém souboji se tak utkaly škodovky versus hondy. Velkou porci smůly si vybral hned z kraje závodu Rostislav Kovařčík se Škodou Felicia. Při posledním startu v Kopřivnici předvedl jezdec z Perné nechtěný dvojitý kotrmelec s vozem, tentokráte zradila Kovařčíka technická závada. „Loňské okoulené auto prošlo během zimy repasemi a všichni jsme se těšili na první ostrý test. Ten však pro nás velmi brzy skončil, neboť se speklo pár kablíků a felicii se nám nepodařilo nastartovat,“ odtajnil odstoupení Rosťa Kovařčík. V předokolkách obsadil třetí místo Miroslav Kadlec (Honda Civic), první letošní start proměnil v stříbro Tomáš Urban (Škoda Favorit) a vítězství si odvezl Viktor Mechl (Honda Civic). „Pro nás jako začínající posádku je to dobrá zkušenost, jak si relativně levně a dobře zatrénovat, vyzkoušet si v bezpečných podmínkách ostřejší jízdu. Taky bylo dobré, že byl na trati sníh a led a my jsme se museli na letních gumách vypořádat i s tímhle,“ zhodnotil akci v Kopřivnici navigátor Tomáše Urbana Jan Dušek. O přední místa v absolutní klasifikaci soutěže ovšem bojovali jezdci na jiných strojích. Úvodní erzety zajel velmi dobře Jaroslav Podešva (Subaru Impreza) a vcelku s přehledem se usadil na vedoucí příčce. Třetí jízda ovšem udělala radikální škrt v časech a s ní i propad ve výsledcích. „Krátce po startu zkoušky nám praskla poloosa. Zkoušku jsem pochopitelně dojel, ale nabral jsem časovou ztrátu, která mne postavila zcela mimo bednu,“ vysvětlil jediný špatný čas dne Jaroslav Podešva. Závadu mechanici opravili, ale časové manko se jezdci nepodařilo stáhnout. Po šesti odjetých zkouškách bodoval Podešva čtvrtým místem. Nebýt pomyslné půlminuty ztráty, radoval by se Podešva z vítězství, ovšem na kdyby se nehraje ani při GPD Rally Cupu. Pohár za třetí místo vybojoval Lukáš Čala, druhý dokončil závod Antonín Tlusťáka (oba Mitsubishi Lancer) a letošní premiérové vítězství získal Silvestr Mikuláštík (Subaru Impreza), které bylo v poslední jízdě lehce v ohrožení. „Omlouvám se všem fandům za převedený výkon z poslední rychlostní zkoušky. Čistá stopa nebyl úmysl, ale praskl mi váleček ruční brzdy, a ta mi zůstala v ruce nefunkční! Tudíž jsem ji jen držel vpředu, aby se mi nerozepínal mezinápravák,“ vysvětlil závěrečnou jízdu jako po kolejích Silvestr Mikuláštík. Parádní výkony ovšem předváděli i Jakub Chovanec a Milan Greguška (oba na Mitsubishi Lancer), kteří zásobovali přítomné krásnými smyky.
Při reportech z závodů GPD Rally Cupu 2015 budeme pravidelně přinášet i představení posádek či jezdců. Tentokráte padla volba na Tomáše Urbana s Honzou Duškem.
Tomáše s Honzou znají příznivci automobilových soutěží poněkud z jiné strany barikády. Tito dva týpci totiž často stávají v oranžových vestách určených pro fotografy a pořizují pro nás působivé obrázky z rally. Tomáš už má za sebou několik startů s favoritem na volných soutěžích či slalomech. Honza byl dlouho ukecáván a po „slíbení šunky a klobásek“ nakonec přistoupil na společnou posádku. V minulosti však již společně absolvovali dva závody na Wallašské Rallyšhow.
Jaké bylo svezení v Kopřivnici?
Jan: „Pro nás jako začínající posádku je to dobrá zkušenost. Relativně levně a dobře jsme si mohli zatrénovat, vyzkoušet si v bezpečných podmínkách ostřejší jízdu. Zvykáme si na společnou spolupráci v autě i mimo něj. Taky bylo dobré, že byl na trati sníh a led a my jsme se museli na letních gumách vypořádat i s tímhle.“ ¨
Tomáš:„ Bylo to jedním slovem super. Potřebovali jsme ověřit funkčnost auta před testováním sportovních vozidel. Brzdy po opravě fungovaly, jak měly. Postupně jsme přidávali, a kdyby se jela ještě třetí sekce, tak bychom jeli už asi skoro na limitu. Bylo to super svezení na rozjezd.“
Co máte v plánu pro letošní rok v rally?
Jan: „Rádi bychom jeli něco více, ale odvíjí se vše klasicky od finančních prostředků… Také je třeba na autě pořád něco vylepšovat. Určitě to ale není letošní poslední společný start. Plánujeme i jiné starty, ale o tom zatím jednáme, takže bych to nerad zakřiknul. Focení však nevěšíme na hřebík. Já plánuji nafotit celou naši sezonu a možná i něco venku za hranicemi.“
Tomáš: „Prvně je třeba překonat úřední šiml a dostat auto na R značky, což se snad povede. Pak to vypadá na test nových pneu na Testovací RZ Žíželice. Pak se podíváme do prasátka, a podle toho se bude odvíjet sezona. V plánu je určitě domácí Valašská rally. Vše závisí na financích. Zařekl jsem se, že si na rally nebudu půjčovat ani vymýšlet nějaké nekalé praktiky. Takže pojedeme jen to, na co bude naše vlastní kasička mít. Jako fotograf bych chtěl jet mimo Šumavy všechny velké závody.“
Můžete alespoň něco málo naznačit?
Jan: „Tomáš plánuje starty ve sprintech. Já bych zatím raději získával zkušenosti v nižších podnicích, kde nemusím řešit licenci, homologace atd. Letos bych chtěl vyzkoušet i šotolinu na Rally Orlické hory v ČMPR. Líbí se mi i tratě Rally Železné Hory. Hodně mě láká i start na Barum Rally v RallyStars, ale to je úplně „jiná liga“. Do budoucna však plánuji i ty sprinty. A samozřejmě nějaký vybraný podnik v rámci GPD Rally Cupu“.
Tomáš: „Chtěl bych jet letos vybrané sprinty, pravděpodobně s novým spolujezdcem. Určitě Valašskou rally a Vsetín. S Honzou jsme řešili ČMPR a Rally Orlické Hory, šotolina je výzva. Velkou výzvou a splněním snu, by byla účast na Barum Rally v Rally Stars, ale to je zatím v jednání. A v neposlední řadě s Honzou GPD, teda pokud nebude v týdnu, jelikož pracujeme jako normální pracující, a není pro nás jednoduché se přes týden uvolnit.“
Jak se vám jeví závody GPD Rally Cupu?
Jan: „Vidím v GPD sérii obrovský přínos hlavně v tom, že je zde možné odstartovat bez nutnosti vlastnit licenci či mít příslušné homologace... Nám vyhovují závody i v tom směru, že jsou pro nás docela blízko a odpadá tak složitá logistika. Také je to dobrá možnost si zatrénovat, získat zkušenosti a samozřejmě se snažíme i bojovat o nějaké to umístění, což se nám zatím, docela nadplán, daří ...“
Tomáš: „GPD série je skvělý seriál se skvělou organizací a skvělými lidmi. Za rozumnou cenu je možné otestovat auto i sebe, na bezpečné trati, kde když dojde k chybě, tak to neznamená likvidaci vozu. Většinou jsou to závody nedaleko domova. Zatím co závod, to bedna. Dokážeme se zdravě hecovat se soupeři, nedáme jim nic zadarmo, takže hlavně toto nezakřiknout. A jen tak dál.“
Jan a Tomáš: „Ač nemáme sponzory, tak bychom chtěli poděkovat společnosti Auto Klever Nový Jičín – autorizovaný servis Škoda, za poskytnutí dílny a pomoc při přípravě vozidla a také Michalu Hurdesovi, řidiči doprovodného vozidla a mechanikovi v jedné osobě. Velké díky patří rovněž našim rodinám za veškerou podporu a trpělivost s námi před, při a po závodech.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?