Technický šéf týmu M-Sport, Christian Loriaux, musí zvládnout vývoj nového speciálu WRC s omezeným rozpočtem. I tak ale vůz tvoří jenom polovinu úspěchu, míní Belgičan.
Výchozí bod pro vývoj nových speciálů je zřejmý - Volkswagen a Hyundai si mohou dovolit vyvíjet 'z plna hrdla', Citroën už takovým rozpočtem nedisponuje a M-Sport si o podobných částkách může nechat jenom zdát. Technický ředitel týmu Malcolma Wilsona, Christian Loriaux, musí postavit auto, které bude po další dva roky konkurenceschopné.
"Vylepšení, které přinese zlepšení o desetinu na kilometr, dá v součtu úsporu 30 vteřin na celou soutěž. To může rozhodnout o vítězství," vypočítává Belgičan. Ten už u M-Sportu, potažmo Fordu, přišel s několika zajímavými řešeními - především jeho způsob zavěšení kol konkurence okopírovala: "Tehdy všichni říkali, že to nebude fungovat. Teď s ním jezdí každý."
Pro další evoluci Fiesty RS WRC by chtěl Loriaux přijít s novým nápadem, i když kvůli nízkému rozpočtu nebude moci vyzkoušet všechny varianty. Vývoj motoru se nově přesouvá přímo do M-Sportu, navíc s návratem řazení pomocí pádel pod volantem se dají ušetřit další peníze, protože "se dá použít víc sériových dílů," vysvětluje Christian, který dal přednost hydraulickému řešení.
Z vyjádření Loriauxe je zřejmé, že lituje odchodu Latvaly z M-Sportu k Volkswagenu
S jakým řešením příjde konkurence, je otázkou, technického ředitele M-Sportu to ale příliš netrápí, protože nevěří, že by se po technické stránce dostali do velké nevýhody: "Všechna auta se dost silně podobají. V dnešních dnech hrají daleko více rozhodující roli jezdci. U Volkswagenu mají v osobách Ogiera a Latvaly dva nejlepší jezdce současnosti."
Zatímco FIA už sepisuje pravidla pro sezonu 2017, stále častěji se mluví o tom, jak šampionát zatraktivnit. Auta by měla jezdit více bokem a nejezdit na tratích RZ jako po kolejích. V servisním parku se všichni shodují na tom, že zvýšení výkonu motoru by mohlo pomoci. "Aktuální auta mají moc malý výkon. Podvozek a pneumatiky jsou jednoduše moc dobré na jenom 300 koní. Bez problémů bychom mohli mít víc."
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.