Loriaux, technický ředitel M-Sportu: Hlavní rozdíl tvoří jezdci, ne auto

Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo
Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo, foto: M-Sport
iM2 27. srpna 2014 19:28
Sdílej:

Technický šéf týmu M-Sport, Christian Loriaux, musí zvládnout vývoj nového speciálu WRC s omezeným rozpočtem. I tak ale vůz tvoří jenom polovinu úspěchu, míní Belgičan.

Výchozí bod pro vývoj nových speciálů je zřejmý - Volkswagen a Hyundai si mohou dovolit vyvíjet 'z plna hrdla', Citroën už takovým rozpočtem nedisponuje a M-Sport si o podobných částkách může nechat jenom zdát. Technický ředitel týmu Malcolma Wilsona, Christian Loriaux, musí postavit auto, které bude po další dva roky konkurenceschopné.

"Vylepšení, které přinese zlepšení o desetinu na kilometr, dá v součtu úsporu 30 vteřin na celou soutěž. To může rozhodnout o vítězství," vypočítává Belgičan. Ten už u M-Sportu, potažmo Fordu, přišel s několika zajímavými řešeními - především jeho způsob zavěšení kol konkurence okopírovala: "Tehdy všichni říkali, že to nebude fungovat. Teď s ním jezdí každý."

Pro další evoluci Fiesty RS WRC by chtěl Loriaux přijít s novým nápadem, i když kvůli nízkému rozpočtu nebude moci vyzkoušet všechny varianty. Vývoj motoru se nově přesouvá přímo do M-Sportu, navíc s návratem řazení pomocí pádel pod volantem se dají ušetřit další peníze, protože "se dá použít víc sériových dílů," vysvětluje Christian, který dal přednost hydraulickému řešení.

Z vyjádření Loriauxe je zřejmé, že lituje odchodu Latvaly z M-Sportu k Volkswagenu

S jakým řešením příjde konkurence, je otázkou, technického ředitele M-Sportu to ale příliš netrápí, protože nevěří, že by se po technické stránce dostali do velké nevýhody: "Všechna auta se dost silně podobají. V dnešních dnech hrají daleko více rozhodující roli jezdci. U Volkswagenu mají v osobách Ogiera a Latvaly dva nejlepší jezdce současnosti."

Zatímco FIA už sepisuje pravidla pro sezonu 2017, stále častěji se mluví o tom, jak šampionát zatraktivnit. Auta by měla jezdit více bokem a nejezdit na tratích RZ jako po kolejích. V servisním parku se všichni shodují na tom, že zvýšení výkonu motoru by mohlo pomoci. "Aktuální auta mají moc malý výkon. Podvozek a pneumatiky jsou jednoduše moc dobré na jenom 300 koní. Bez problémů bychom mohli mít víc."

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?