Loriaux, technický ředitel M-Sportu: Hlavní rozdíl tvoří jezdci, ne auto

Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo
Hirvonen, Mikko - Lehtinen, Jarmo, foto: M-Sport
iM2 27. srpna 2014 19:28
Sdílej:

Technický šéf týmu M-Sport, Christian Loriaux, musí zvládnout vývoj nového speciálu WRC s omezeným rozpočtem. I tak ale vůz tvoří jenom polovinu úspěchu, míní Belgičan.

Výchozí bod pro vývoj nových speciálů je zřejmý - Volkswagen a Hyundai si mohou dovolit vyvíjet 'z plna hrdla', Citroën už takovým rozpočtem nedisponuje a M-Sport si o podobných částkách může nechat jenom zdát. Technický ředitel týmu Malcolma Wilsona, Christian Loriaux, musí postavit auto, které bude po další dva roky konkurenceschopné.

"Vylepšení, které přinese zlepšení o desetinu na kilometr, dá v součtu úsporu 30 vteřin na celou soutěž. To může rozhodnout o vítězství," vypočítává Belgičan. Ten už u M-Sportu, potažmo Fordu, přišel s několika zajímavými řešeními - především jeho způsob zavěšení kol konkurence okopírovala: "Tehdy všichni říkali, že to nebude fungovat. Teď s ním jezdí každý."

Pro další evoluci Fiesty RS WRC by chtěl Loriaux přijít s novým nápadem, i když kvůli nízkému rozpočtu nebude moci vyzkoušet všechny varianty. Vývoj motoru se nově přesouvá přímo do M-Sportu, navíc s návratem řazení pomocí pádel pod volantem se dají ušetřit další peníze, protože "se dá použít víc sériových dílů," vysvětluje Christian, který dal přednost hydraulickému řešení.

Z vyjádření Loriauxe je zřejmé, že lituje odchodu Latvaly z M-Sportu k Volkswagenu

S jakým řešením příjde konkurence, je otázkou, technického ředitele M-Sportu to ale příliš netrápí, protože nevěří, že by se po technické stránce dostali do velké nevýhody: "Všechna auta se dost silně podobají. V dnešních dnech hrají daleko více rozhodující roli jezdci. U Volkswagenu mají v osobách Ogiera a Latvaly dva nejlepší jezdce současnosti."

Zatímco FIA už sepisuje pravidla pro sezonu 2017, stále častěji se mluví o tom, jak šampionát zatraktivnit. Auta by měla jezdit více bokem a nejezdit na tratích RZ jako po kolejích. V servisním parku se všichni shodují na tom, že zvýšení výkonu motoru by mohlo pomoci. "Aktuální auta mají moc malý výkon. Podvozek a pneumatiky jsou jednoduše moc dobré na jenom 300 koní. Bez problémů bychom mohli mít víc."

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.