Startovní číslo 11, každou etapu 1. startující na trati, a 11. v cíli. Takto se zdá být výsledek jediných českých účastníků letošní Rally Estonia téměř předurčen. Pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta však znamenal jejich premiérový start na tomto podniku Mistrovství Evropy především obrovskou porci zážitků a nových zkušeností na těchto extrémně rychlých tratích plných skoků.
„Na začátku roku, když jsme se bavili o plánu na letošní sezonu, tak když přišlo slovo na Rally Estonia, říkal jsem, že co se týče zisku bodů, nemá tam ani cenu jezdit. Nicméně měli jsme teď od jara delší pauzu a už jsme se chtěli a potřebovali někde svézt a vyšlo to právě na estonskou rally. Na druhou stranu jsem se na ní strašně těšil, i když bylo předem jasné, že to bude těžké. Už v tréninku se ukázalo, že to bude opravdu velmi rychlé. Nebyl jsem úplně spokojený s tím, jak jsem si nadiktoval rozpis, je to zde hodně specifické a na rozpisu velmi záleží. Již tradičně se nám nevydařil shakedown, nicméně minimálně v první etapě to asi až tak nevadilo, povrch byl tvrdý, grip byl i na čele slušný a jelo se mi docela pěkně už od začátku,“ přibližuje okolnosti předcházející soutěži Jaromír Tarabus a navazuje popisem vlastního průběhu závodu: „V silné konkurenci domácích severských jezdců a továrních pilotů jsme jeli to, na co aktuálně máme. V pátek jsme měli takový menší souboj s dalším jezdcem na voze S2000 a pravidelným účastníkem evropského šampionátu Robertem Consanim. Nejdříve dával on nám a pak jsme my stahovali jeho, ale bohužel musel ke konci etapy odstoupit. Sobota už byla horší z hlediska čištění tratě na první startovní pozici, tratě byly měkčí a více písčité. Na druhé nedělní RZ jsme si najednou vybrali téměř všechny krizové momenty soutěže. Nejdříve jsme se přetočili v odbočení a museli se otáčet, na jednom horizontu jsem ztratil koncentraci na rozpis a chtěl v prvním momentu jet na druhou stranu, a ještě jsme na závěr trefili retardér. I druhý průjezd této 28 km dlouhé vložky jsme projeli s respektem. Nejkrásnější ovšem byly závěrečné dvě RZ, ty jsme si maximálně užili, přestože dosažené časy nebyly takové, jaké bych pocitově čekal.“
Z „horkého sedadla“ hodnotí Rally Estonia i nadšený Daniel Trunkát: „Z hlediska zážitků to byla jedna z nejlepších rally v životě. Estonské tratě jsou rallyové nebe pro fajnšmekry v podobě šotoliny, bezpočtu skoků, protahováků a navazujících zatáček. Současně to ale znamená také strašně moc úseků v omezovači, průměrné rychlosti vítězů všech RZ s výjimkou divácké speciálky se pohybovaly kolem 130 Km/h. Prosazují se tu tedy produkční Mitsubishi s místními borci za volantem, kteří s nimi létají po skocích více než 210 Km/h, zatímco vozy R5 mají maximálku kolem 190 km/h a naše S2000 pouze něco nad 170 km/h. Výsledku si tedy ceníme i vzhledem k tomuto faktu. Je vidět, že ani tovární vozy Škoda tento rychlý profil tratí nepustil výše, než na pátou příčku. Závodu panuje neskutečná atmosféra a všude je spousta zaplněných diváckých arén. Startovní rampa v Tartu byl velký zážitek, srovnatelný snad s koncertem Rolling Stones . Díky letošním pravidlům ERC jsme byli oba dva dny první na trati v rolích „zametačů“, ale tak už to u nás letos chodí. Pro nás to byla vydařená rally, body nám sice těsně unikly, ale zkusili jsme si to tak, jak jsme jenom mohli. Měli jsme pár krizovek a jeden defekt před cílem RZ, ale nic, co by zásadně ovlivnilo výsledek. Já osobně jsem odjížděl do Estonska s horečkou a antibiotiky, naštěstí tělo včas pochopilo, že se bude závodit a začalo fungovat.“
„Jedenácté místo sice není výsledkově nic moc, ale zážitek to byl maximální a každému závodníkovi bych přál možnost svézt se na takovýchto tratích. A samozřejmě nám to dalo i hodně zkušeností, které se jinde než právě zde získat nedají. Diváků zde bylo opravdu mnoho a k zahlédnutí byli i čeští fanoušci, což potěšilo. Děkujeme Autoklubu České republiky, od kterého jsme obdrželi finanční příspěvek na reprezentaci a doufáme, že na příštích soutěžích budeme reprezentovat ještě lépe,“ uzavírá pobaltské účinkování v Mistrovství Evropy FIA ERC jezdec.
„Auto fungovalo po celou dobu soutěže na 110%, za což patří poděkování celému týmu Kresta racing. Velké díky také speciálně Romanu Krestovi, který nám pomohl s rozpisem dle jeho zkušeností ze severských soutěží, které jsou neocenitelné. Nyní už se těšíme se na Barumku, kde se opět pokusíme udělat radost našim fanouškům i sobě,“ vzhlíží už posádka k domácímu podniku evropského šampionátu, kde se jí podařilo loni získat cenné třetí místo.
V současné době také vrcholí dlouhodobá soutěž o ostré svezení s Jaromírem Tarabusem a týmové oblečení s hlavním partnerem týmu, mlékárnou EKOMILK s.r.o., ve které vyhrává až 15 výherců.
Pravidla soutěže si můžete připomenout například ZDE
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.