Startovní číslo 11, každou etapu 1. startující na trati, a 11. v cíli. Takto se zdá být výsledek jediných českých účastníků letošní Rally Estonia téměř předurčen. Pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta však znamenal jejich premiérový start na tomto podniku Mistrovství Evropy především obrovskou porci zážitků a nových zkušeností na těchto extrémně rychlých tratích plných skoků.
„Na začátku roku, když jsme se bavili o plánu na letošní sezonu, tak když přišlo slovo na Rally Estonia, říkal jsem, že co se týče zisku bodů, nemá tam ani cenu jezdit. Nicméně měli jsme teď od jara delší pauzu a už jsme se chtěli a potřebovali někde svézt a vyšlo to právě na estonskou rally. Na druhou stranu jsem se na ní strašně těšil, i když bylo předem jasné, že to bude těžké. Už v tréninku se ukázalo, že to bude opravdu velmi rychlé. Nebyl jsem úplně spokojený s tím, jak jsem si nadiktoval rozpis, je to zde hodně specifické a na rozpisu velmi záleží. Již tradičně se nám nevydařil shakedown, nicméně minimálně v první etapě to asi až tak nevadilo, povrch byl tvrdý, grip byl i na čele slušný a jelo se mi docela pěkně už od začátku,“ přibližuje okolnosti předcházející soutěži Jaromír Tarabus a navazuje popisem vlastního průběhu závodu: „V silné konkurenci domácích severských jezdců a továrních pilotů jsme jeli to, na co aktuálně máme. V pátek jsme měli takový menší souboj s dalším jezdcem na voze S2000 a pravidelným účastníkem evropského šampionátu Robertem Consanim. Nejdříve dával on nám a pak jsme my stahovali jeho, ale bohužel musel ke konci etapy odstoupit. Sobota už byla horší z hlediska čištění tratě na první startovní pozici, tratě byly měkčí a více písčité. Na druhé nedělní RZ jsme si najednou vybrali téměř všechny krizové momenty soutěže. Nejdříve jsme se přetočili v odbočení a museli se otáčet, na jednom horizontu jsem ztratil koncentraci na rozpis a chtěl v prvním momentu jet na druhou stranu, a ještě jsme na závěr trefili retardér. I druhý průjezd této 28 km dlouhé vložky jsme projeli s respektem. Nejkrásnější ovšem byly závěrečné dvě RZ, ty jsme si maximálně užili, přestože dosažené časy nebyly takové, jaké bych pocitově čekal.“
Z „horkého sedadla“ hodnotí Rally Estonia i nadšený Daniel Trunkát: „Z hlediska zážitků to byla jedna z nejlepších rally v životě. Estonské tratě jsou rallyové nebe pro fajnšmekry v podobě šotoliny, bezpočtu skoků, protahováků a navazujících zatáček. Současně to ale znamená také strašně moc úseků v omezovači, průměrné rychlosti vítězů všech RZ s výjimkou divácké speciálky se pohybovaly kolem 130 Km/h. Prosazují se tu tedy produkční Mitsubishi s místními borci za volantem, kteří s nimi létají po skocích více než 210 Km/h, zatímco vozy R5 mají maximálku kolem 190 km/h a naše S2000 pouze něco nad 170 km/h. Výsledku si tedy ceníme i vzhledem k tomuto faktu. Je vidět, že ani tovární vozy Škoda tento rychlý profil tratí nepustil výše, než na pátou příčku. Závodu panuje neskutečná atmosféra a všude je spousta zaplněných diváckých arén. Startovní rampa v Tartu byl velký zážitek, srovnatelný snad s koncertem Rolling Stones . Díky letošním pravidlům ERC jsme byli oba dva dny první na trati v rolích „zametačů“, ale tak už to u nás letos chodí. Pro nás to byla vydařená rally, body nám sice těsně unikly, ale zkusili jsme si to tak, jak jsme jenom mohli. Měli jsme pár krizovek a jeden defekt před cílem RZ, ale nic, co by zásadně ovlivnilo výsledek. Já osobně jsem odjížděl do Estonska s horečkou a antibiotiky, naštěstí tělo včas pochopilo, že se bude závodit a začalo fungovat.“
„Jedenácté místo sice není výsledkově nic moc, ale zážitek to byl maximální a každému závodníkovi bych přál možnost svézt se na takovýchto tratích. A samozřejmě nám to dalo i hodně zkušeností, které se jinde než právě zde získat nedají. Diváků zde bylo opravdu mnoho a k zahlédnutí byli i čeští fanoušci, což potěšilo. Děkujeme Autoklubu České republiky, od kterého jsme obdrželi finanční příspěvek na reprezentaci a doufáme, že na příštích soutěžích budeme reprezentovat ještě lépe,“ uzavírá pobaltské účinkování v Mistrovství Evropy FIA ERC jezdec.
„Auto fungovalo po celou dobu soutěže na 110%, za což patří poděkování celému týmu Kresta racing. Velké díky také speciálně Romanu Krestovi, který nám pomohl s rozpisem dle jeho zkušeností ze severských soutěží, které jsou neocenitelné. Nyní už se těšíme se na Barumku, kde se opět pokusíme udělat radost našim fanouškům i sobě,“ vzhlíží už posádka k domácímu podniku evropského šampionátu, kde se jí podařilo loni získat cenné třetí místo.
V současné době také vrcholí dlouhodobá soutěž o ostré svezení s Jaromírem Tarabusem a týmové oblečení s hlavním partnerem týmu, mlékárnou EKOMILK s.r.o., ve které vyhrává až 15 výherců.
Pravidla soutěže si můžete připomenout například ZDE
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.