Startovní číslo 11, každou etapu 1. startující na trati, a 11. v cíli. Takto se zdá být výsledek jediných českých účastníků letošní Rally Estonia téměř předurčen. Pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta však znamenal jejich premiérový start na tomto podniku Mistrovství Evropy především obrovskou porci zážitků a nových zkušeností na těchto extrémně rychlých tratích plných skoků.
„Na začátku roku, když jsme se bavili o plánu na letošní sezonu, tak když přišlo slovo na Rally Estonia, říkal jsem, že co se týče zisku bodů, nemá tam ani cenu jezdit. Nicméně měli jsme teď od jara delší pauzu a už jsme se chtěli a potřebovali někde svézt a vyšlo to právě na estonskou rally. Na druhou stranu jsem se na ní strašně těšil, i když bylo předem jasné, že to bude těžké. Už v tréninku se ukázalo, že to bude opravdu velmi rychlé. Nebyl jsem úplně spokojený s tím, jak jsem si nadiktoval rozpis, je to zde hodně specifické a na rozpisu velmi záleží. Již tradičně se nám nevydařil shakedown, nicméně minimálně v první etapě to asi až tak nevadilo, povrch byl tvrdý, grip byl i na čele slušný a jelo se mi docela pěkně už od začátku,“ přibližuje okolnosti předcházející soutěži Jaromír Tarabus a navazuje popisem vlastního průběhu závodu: „V silné konkurenci domácích severských jezdců a továrních pilotů jsme jeli to, na co aktuálně máme. V pátek jsme měli takový menší souboj s dalším jezdcem na voze S2000 a pravidelným účastníkem evropského šampionátu Robertem Consanim. Nejdříve dával on nám a pak jsme my stahovali jeho, ale bohužel musel ke konci etapy odstoupit. Sobota už byla horší z hlediska čištění tratě na první startovní pozici, tratě byly měkčí a více písčité. Na druhé nedělní RZ jsme si najednou vybrali téměř všechny krizové momenty soutěže. Nejdříve jsme se přetočili v odbočení a museli se otáčet, na jednom horizontu jsem ztratil koncentraci na rozpis a chtěl v prvním momentu jet na druhou stranu, a ještě jsme na závěr trefili retardér. I druhý průjezd této 28 km dlouhé vložky jsme projeli s respektem. Nejkrásnější ovšem byly závěrečné dvě RZ, ty jsme si maximálně užili, přestože dosažené časy nebyly takové, jaké bych pocitově čekal.“
Z „horkého sedadla“ hodnotí Rally Estonia i nadšený Daniel Trunkát: „Z hlediska zážitků to byla jedna z nejlepších rally v životě. Estonské tratě jsou rallyové nebe pro fajnšmekry v podobě šotoliny, bezpočtu skoků, protahováků a navazujících zatáček. Současně to ale znamená také strašně moc úseků v omezovači, průměrné rychlosti vítězů všech RZ s výjimkou divácké speciálky se pohybovaly kolem 130 Km/h. Prosazují se tu tedy produkční Mitsubishi s místními borci za volantem, kteří s nimi létají po skocích více než 210 Km/h, zatímco vozy R5 mají maximálku kolem 190 km/h a naše S2000 pouze něco nad 170 km/h. Výsledku si tedy ceníme i vzhledem k tomuto faktu. Je vidět, že ani tovární vozy Škoda tento rychlý profil tratí nepustil výše, než na pátou příčku. Závodu panuje neskutečná atmosféra a všude je spousta zaplněných diváckých arén. Startovní rampa v Tartu byl velký zážitek, srovnatelný snad s koncertem Rolling Stones . Díky letošním pravidlům ERC jsme byli oba dva dny první na trati v rolích „zametačů“, ale tak už to u nás letos chodí. Pro nás to byla vydařená rally, body nám sice těsně unikly, ale zkusili jsme si to tak, jak jsme jenom mohli. Měli jsme pár krizovek a jeden defekt před cílem RZ, ale nic, co by zásadně ovlivnilo výsledek. Já osobně jsem odjížděl do Estonska s horečkou a antibiotiky, naštěstí tělo včas pochopilo, že se bude závodit a začalo fungovat.“
„Jedenácté místo sice není výsledkově nic moc, ale zážitek to byl maximální a každému závodníkovi bych přál možnost svézt se na takovýchto tratích. A samozřejmě nám to dalo i hodně zkušeností, které se jinde než právě zde získat nedají. Diváků zde bylo opravdu mnoho a k zahlédnutí byli i čeští fanoušci, což potěšilo. Děkujeme Autoklubu České republiky, od kterého jsme obdrželi finanční příspěvek na reprezentaci a doufáme, že na příštích soutěžích budeme reprezentovat ještě lépe,“ uzavírá pobaltské účinkování v Mistrovství Evropy FIA ERC jezdec.
„Auto fungovalo po celou dobu soutěže na 110%, za což patří poděkování celému týmu Kresta racing. Velké díky také speciálně Romanu Krestovi, který nám pomohl s rozpisem dle jeho zkušeností ze severských soutěží, které jsou neocenitelné. Nyní už se těšíme se na Barumku, kde se opět pokusíme udělat radost našim fanouškům i sobě,“ vzhlíží už posádka k domácímu podniku evropského šampionátu, kde se jí podařilo loni získat cenné třetí místo.
V současné době také vrcholí dlouhodobá soutěž o ostré svezení s Jaromírem Tarabusem a týmové oblečení s hlavním partnerem týmu, mlékárnou EKOMILK s.r.o., ve které vyhrává až 15 výherců.
Pravidla soutěže si můžete připomenout například ZDE
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.