Lappi/Ferm a Wiegand/Christian na startu soutěže ERC v Severním Irsku. Tradiční rally slaví comeback na mezinárodní úrovni.
Aprílové počasí, proměnlivé povrchy a tisíce diváků: „Circuit of Ireland Rally“ patří mezi nejvariabilnější a nejstarší rally na světě. Čtvrtá soutěž mistrovství Evropy na důležitém trhu značky ŠKODA – ve Velké Británii – je považována za jeden z vrcholů roku. Vítězové lotyšské rally Esapekka Lappi a Janne Ferm, stejně jako posádka týmu ŠKODA AUTO Deutschland, Sepp Wiegand a Frank Christian, se chtějí ve voze Fabia Super 2000 od 17. do 19. dubna 2014 postarat o velikonoční překvapení.
„Na start ‚Circuit of Ireland Rally‘ se postavím poprvé,“ říká Esapekka Lappi. „Po Rally Akropolis v Řecku tedy s Jannem v Severním Irsku opět vyrazím na novou trať. Počasí může hrát rozhodující roli. Možné je všechno, slunce, déšť nebo cokoli jiného – v Severním Irsku se počasí mění během několika minut.“
„Proti nové generaci vozů našich soupeřů s přeplňovaným motorem to opět nebude snadné. Ale to není důvod, abychom strkali hlavu do písku, ŠKODA i v minulosti ukázala, co Fabia Super 2000 v Severním Irsku umí,“ vysvětluje finský jezdec. ŠKODA se do seznamu vítězů třetí nejstarší rally na světě zapsala už třikrát a svou konkurenceschopnost prokázala i v této sezóně.
Lappi dosáhl přesvědčivého vítězství hned při prvním letošním startu týmu ŠKODA v lotyšské rally. Při Rally Akropolis v Řecku stačil jejich výkon na čtvrté místo, zatímco kolega z týmu ŠKODA AUTO Deutschland v nedělním hodnocení dojel na pátém místě. Třiadvacetiletý jezdec ze Zwönitzu odstartuje v Severním Irsku s vozem Fabia Super 2000 už podruhé - poprvé to bylo v roce 2012. „Mé zkušenosti z roku 2012 jsou jen částečnou výhodou, letošní trať je úplně jiná,“ říká Sepp Wiegand. „Tato rally je jedna z nejtěžších asfaltových soutěží letošního roku. Přilnavost může být v každé zatáčce jiná, což může přinést nepříjemná překvapení. Kvůli proměnlivému počasí je výběr pneumatik sázkou do loterie. Ale těším se na to.“
Po kvalifikaci na Zelený čtvrtek, která začíná 4,15 kilometrů dlouhou asfaltovou rychlostní zkouškou v blízkosti Belfastu, začne „Circuit of Ireland Rally“ na Velký pátek deseti rychlostními zkouškami o celkové délce 113,30 kilometrů. Rozhodnutí pak padne v sobotu po závěrečných 117,12 kilometrech rozdělených do osmi rychlostních zkoušek.
Víte že...
...„Circuit of Ireland Rally“ se poprvé jela v roce 1931? Je tedy třetí nejstarší automobilovou soutěží na světě. Při premiéře se soutěž jmenovala „Ulster Motor Rally“.
...„Circuit of Ireland Rally“ se tradičně jezdí o velikonočním víkendu? Start a cíl soutěže jsou obvykle v Severním Irsku, ale trať v minulosti vedla také na území Irska.
...„Circuit of Ireland Rally“ se letos poprvé od roku 1991 započítává do Mistrovství Evropy? V roce 2012 byla třetím závodem Intercontinental Rally Challenge (IRC), v roce 2013 se kvůli silnému sněžení nejela.
...ŠKODA na „Circuit of Ireland Rally“ už dvakrát zvítězila? V roce 2009 vyhrál místní pilot Eugene Donnelly se spolujezdcem Paddym Tonerem ve voze Fabia WRC, v roce 2012 obsadila tehdejší tovární posádka Juho Hänninen/Mikko Markkula ve voze Fabia Super 2000 v severoirské rally první místo.
...ŠKODA si v „Circuit of Ireland Rally“ v roce 2012 vysloužila trojnásobný úspěch? Za vítěznou posádkou Hänninen/Markkula ve voze Fabia Super 2000 obsadili druhé a třetí místo Andreas Mikkelsen/Ola Fløne a loňští mistři Evropy Jan Kopecký/Pavel Dresler. Barrable Robert / Connolly Damien a Sepp Wiegand/Timo Gottschalk na šestém a sedmém místě se pak zasloužili o to, že se v první desítce celkového hodnocení umístilo hned pět vozů Fabia Super 2000.
...jezdec týmu ŠKODA AUTO Sepp Wiegand startuje letos na „Circuit of Ireland Rally“ podruhé? V roce 2012 dojel se svým spolujezdcem Timo Gottschalkem do cíle na sedmém místě.
...Velká Británie byla v roce 2013 čtvrtým největším trhem značky ŠKODA? V minulém roce tu automobilka zvýšila své prodeje o 24 procent na novou rekordní hodnotu - 66.000 vozů (2012: 53.200). Velká Británie je tak v celosvětovém pořadí trhů značky ŠKODA na čtvrtém místě – za Čínou, Německem a Ruskem – a předstihla tak i domácí český trh.
Šťastné číslo na „Circuit of Ireland Rally“: 14
Na minulé „Circuit of Ireland Rally“ v roce 2012 dosáhli jezdci ve vozech ŠKODA ve všech 14 rychlostních zkouškách nejlepších časů. Osmkrát byl nejrychlejší pozdější vítěz Juho Hänninen, pětkrát Andreas Mikkelsen. Úvodní speciálku „Titanic“ vyhrál Jan Kopecký.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.