Jak se asi cítí spolujezdec, když zjistí krátce před startem rychlostní zkoušky, že posledních 5 kilometrů v tréninku odjela posádka špatně? Přesně to se stalo Xavieru Panserimu v Rally Monte Carlo.
Tato chyba spolujezdce ale posádku vítězství v úvodní soutěži MS nestála, protože Francouz ztratil čas už předtím při výletu mimo trať. "Na první sobotní RZ jsem ztratil 11 vteřin na Sébastiena Ogiera. Skoro jsme zajeli nejlepší čas," vzpomíná Bryan Bouffier na první páteční vložku, v té době si užíval pozici lídra soutěže MS.
"Pak jsem ale udělal chybu, když jsem si myslel, že trať rychleji vyschne a nastavil si auto tvrději. To nebyla dobrá volba a s Fiestou jsem nebyl spokojen. Když jsme se roztočili [RZ9], byli jsme na blátivém místě, kde jsem přidal moc brzy plyn. Diváci nám museli pomoct. V tomto místě se soutěž rozhodla, Sébastien už nebyl pod tlakem."
Definitvní ztráta šancí na vítězství přišla ještě v pátek večer, kdy Xavier Panseri zjistil, že 5 kilometrů z RZ11 posádka během seznamovacích jízd natrénovala špatně: "Minuli jsme jednu odbočku a cesta, na které jsme pokračovali vyústila zpět v trať rychlostní zkoušky. My bychom na tuto chybu nepřišli, až naši ledoví špioni přišli na nesrovnalost," vysvětluje Xavier Panseri.
Mohl Bouffier s Panserim vyhrát Rally Monte Carlo? Pravděpodobně ano
"Snažil jsem se přijít na to, kde jsme udělali chybu, ale neměli jsme na to čas. Zavolal jsem tedy Dominique Savignonimu, spolujezdci Francoise Delecoura, a s ním jsme hledali, kde se stala chyba. Ten mi začal diktovat svoje poznámky, ale asi po třech napsaných kilometrech se telefonní spojení přerušilo.
Na kompletní nadiktování celého rozpisu už ale nebyl čas, a tak jsme museli do zkoušky vyrazit s pěti kilometry našeho rozpisu, třemi kilometry rozpisu Francoise Delecoura, zbytek musel odjet Bryan na oči a na posledních deset kilometrů už jsme zase měli náš rozpis," pokračuje navigátor. Posádka soukromé Fiesty RS WRC ztratila na této RZ 30 vteřin na vedoucího Ogiera. To bylo definitivní rozhodnutí soutěže: "Musím se Bryanovi omluvit, byla to moje hloupá chyba," zakončil zklamaný Panseri.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.