Rallyová sezona 2013 v České republice skončila, ale pro Patrika Rujbra ještě ne. Brněnský jezdec spočítal letošní poháry a usoudil, že by se mu na poličku ještě nějaký vešel. Proto se v prvním listopadovém víkendu postavil na start Rally Waldviertel. Rakouskou soutěž dokončil na druhém místě mezi dvoukolkami.
Jak je už letos zvykem, usednul Patrik Rujbr do vozu Renault Clio R3, jenž je připravován v dílnách Lubomíra Minaříka. Na místo spolujezdce se ovšem neposadila usměvavá Petra Řiháková, nýbrž vysmátý Honza Rýšánek. „Jelikož mi Petra utekla za pěknějším sluníčkem a vracela se těsně před závody, bylo riziko, že pojedu v Rakousku sám. Na start by mne pořadatelé možná pustili, ale já bez navigátora netrefím ani do krámu…:-) Ale už vážně: Petra si za roční útrapy se mnou vybrala zdravotní dovolenou a já se tudíž musel poohlédnout po jiném, lehkém navigátorovi. Luba Minařík mi dohodil Honzu Ryšánka, který váhově odpovídal mým představám. S Honzou probíhala spolupráce bez problémů, jen by do příště mohl trošku zlepšit němčinu. Ne všechni rozuměli jeho skoro dokonalé angličtině,“ vysvětlil s velkou nadsázkou změnu spolujezdce Patrik Rujbr.
Osmatřicetiletý Rujbr na Rally Waldviertel startoval už v loňském roce, ale soutěž po akčním odpíchnutém Rittbergru a měkkém přistání do lesa nedokončil. Pro letošní ročník krom změny spolujezdce došlo ke změně i na místě techniky, neboť Patrik zaznamenal první start s dvoukolkou na šotolině. „V pátek panovalo v okolí Neulengbachu krásné počasí, ale tak, jak už to letos bývá skoro pravidlem, nechyběl na rally déšť, který uklouzanou šotolinu v sobotu ještě více ztěžoval. Nejenom pro posádky, ale i pro všechny fanoušky rally bylo jistě velmi atraktivní umístění servisu, který byl umístěn na rozlehlém prostranství v blízkosti hradu. Před samotným závodem v Rakousku jsme neměli žádný test, který by dovolil přesnější nastavení vozu na rally, takže jsme jeli se základním nastavením. Jediné, co jsme museli více upravit, byl rozpis. V Česku se jezdí hlavně asfaltové soutěže a tento rozpis by na šotolině prostě nefungoval. Tam, kde vás asfalt podrží, tam se na šotolině kloužete. Už před startem jsme ovšem věděli, že nás čeká velmi náročný závod, se spoustou kilometrů,“ řekl Patrik Rujbr.
Rychlostní zkoušky byly opravdu náročné. Posádky místy jely na vytočený šestý rychlostní stupeň po šotolinové cestě, kterou lemovaly stromy. Úvod soutěže Patrikovi s Honzou nevyšel zcela podle představ, ale po několika korekcích si posádka závod dokonale užívala. „V pátek jsme špatně zvolili pneumatiky a na renaulta dali tvrdší pryže, což nebyla dobrá volba. V sobotu jsme se ponaučili z chyb předchozího dne a vše vycházelo, jak mělo a my jsme se suprově svezli. Naše pohoda se následně odrážela také na časech, takže druhý den závodu už byly lepší,“ popsal průběh závodu pilot Patrik Rujbr. Na posledním měřeném úseku ještě čekala na posádku Rujbr – Ryšánek zkouška v podobě znovu nasazení světelné rampy. Vše kluci zvládli na jedničku a přijeli si do cíle pro krásné 9. místo absolutního pořadí a 2. místa ve třídě 5 i mezi dvoukolkami.
„Rally Waldviertel byla jedna z nejtěžších soutěží, co jsem jel. Auto i všechno ostatní fungovalo bez jakéhokoliv problémů a naše časy se nám také líbily. S výsledkem jsme velmi spokojeni. Navíc jsme nasbírali plno nových zkušeností,“ zhodnotil závod Patrik Rujbr. A co bude dál? Spolupráce s Honzou dopadla dobře a v případě potřeby nejsou vyloučeny další starty. Co se týká soutěží, tak se Patrik možná postaví na start Mikulášské rally ve Slušovicích, ale nic ještě není jisté, tak se nechejme překvapit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.