Rallyová sezona 2013 v České republice skončila, ale pro Patrika Rujbra ještě ne. Brněnský jezdec spočítal letošní poháry a usoudil, že by se mu na poličku ještě nějaký vešel. Proto se v prvním listopadovém víkendu postavil na start Rally Waldviertel. Rakouskou soutěž dokončil na druhém místě mezi dvoukolkami.
Jak je už letos zvykem, usednul Patrik Rujbr do vozu Renault Clio R3, jenž je připravován v dílnách Lubomíra Minaříka. Na místo spolujezdce se ovšem neposadila usměvavá Petra Řiháková, nýbrž vysmátý Honza Rýšánek. „Jelikož mi Petra utekla za pěknějším sluníčkem a vracela se těsně před závody, bylo riziko, že pojedu v Rakousku sám. Na start by mne pořadatelé možná pustili, ale já bez navigátora netrefím ani do krámu…:-) Ale už vážně: Petra si za roční útrapy se mnou vybrala zdravotní dovolenou a já se tudíž musel poohlédnout po jiném, lehkém navigátorovi. Luba Minařík mi dohodil Honzu Ryšánka, který váhově odpovídal mým představám. S Honzou probíhala spolupráce bez problémů, jen by do příště mohl trošku zlepšit němčinu. Ne všechni rozuměli jeho skoro dokonalé angličtině,“ vysvětlil s velkou nadsázkou změnu spolujezdce Patrik Rujbr.
Osmatřicetiletý Rujbr na Rally Waldviertel startoval už v loňském roce, ale soutěž po akčním odpíchnutém Rittbergru a měkkém přistání do lesa nedokončil. Pro letošní ročník krom změny spolujezdce došlo ke změně i na místě techniky, neboť Patrik zaznamenal první start s dvoukolkou na šotolině. „V pátek panovalo v okolí Neulengbachu krásné počasí, ale tak, jak už to letos bývá skoro pravidlem, nechyběl na rally déšť, který uklouzanou šotolinu v sobotu ještě více ztěžoval. Nejenom pro posádky, ale i pro všechny fanoušky rally bylo jistě velmi atraktivní umístění servisu, který byl umístěn na rozlehlém prostranství v blízkosti hradu. Před samotným závodem v Rakousku jsme neměli žádný test, který by dovolil přesnější nastavení vozu na rally, takže jsme jeli se základním nastavením. Jediné, co jsme museli více upravit, byl rozpis. V Česku se jezdí hlavně asfaltové soutěže a tento rozpis by na šotolině prostě nefungoval. Tam, kde vás asfalt podrží, tam se na šotolině kloužete. Už před startem jsme ovšem věděli, že nás čeká velmi náročný závod, se spoustou kilometrů,“ řekl Patrik Rujbr.
Rychlostní zkoušky byly opravdu náročné. Posádky místy jely na vytočený šestý rychlostní stupeň po šotolinové cestě, kterou lemovaly stromy. Úvod soutěže Patrikovi s Honzou nevyšel zcela podle představ, ale po několika korekcích si posádka závod dokonale užívala. „V pátek jsme špatně zvolili pneumatiky a na renaulta dali tvrdší pryže, což nebyla dobrá volba. V sobotu jsme se ponaučili z chyb předchozího dne a vše vycházelo, jak mělo a my jsme se suprově svezli. Naše pohoda se následně odrážela také na časech, takže druhý den závodu už byly lepší,“ popsal průběh závodu pilot Patrik Rujbr. Na posledním měřeném úseku ještě čekala na posádku Rujbr – Ryšánek zkouška v podobě znovu nasazení světelné rampy. Vše kluci zvládli na jedničku a přijeli si do cíle pro krásné 9. místo absolutního pořadí a 2. místa ve třídě 5 i mezi dvoukolkami.
„Rally Waldviertel byla jedna z nejtěžších soutěží, co jsem jel. Auto i všechno ostatní fungovalo bez jakéhokoliv problémů a naše časy se nám také líbily. S výsledkem jsme velmi spokojeni. Navíc jsme nasbírali plno nových zkušeností,“ zhodnotil závod Patrik Rujbr. A co bude dál? Spolupráce s Honzou dopadla dobře a v případě potřeby nejsou vyloučeny další starty. Co se týká soutěží, tak se Patrik možná postaví na start Mikulášské rally ve Slušovicích, ale nic ještě není jisté, tak se nechejme překvapit.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.