Dle názoru exmistra světa, Ariho Vatanena, se motorsport odrazil od svého dna. Soutěže ale musí být atraktivnější, jen s tím přijde další zájem značek.
Letos do MS v rally nastoupil Volkswagen a hned v prvním roce svého tříletého programu vyhrál titul. Příští rok se do WRC vrací také Hyundai. Naproti tomu ale Ford ke konci roku 2012 vzdal svoji tovární podporu týmu M-Sport a koncern PSA směřuje Citroën spíše na okruhy do WTCC, ačkoliv se chtějí nadále prezentovat i v rally. Tak to v motorsportu prostě chodí, značky přichází a odcházejí jak zrovna potřebují, což můžeme vidět napříč celým sportem - od Formule 1 přes Le Mans až po rally.
Ari Vatanen, který byl mistrem světa v roce 1981 a v roce 2009 kandidoval na prezidenta FIA, má jasné mínění: "Musíme být realističtí. Není to žádná dobročinná činnost, je to byznys. Musíme se ptát, jak můžeme motorsport udělat aktraktivnějším, aby byla soutěž atraktivnější a více vzrušující. Tak to bylo také v případu Volkswagenu," řekl jezdec pro německý motorsport-total.com.
"Nikdo nechce vidět, když v jedné disciplíně stabilně vyhrává jeden jezdec. Chceme soutěž, která udělá vítězství hodnotným." Rallysport se od skvostných dní 80. let hodně vzdálil. WRC ztratilo svůj glanc, zatímco Formule 1 si užívá velké pozornosti. K tomu přidejme 'královský' fotbal. V Red Bull Media House byl vloni v zimě nalezen nový promotér. Pro budoucnost jsou zvažovány některé inovativní návrhy.
Také Vatanen je názoru, že bude brzy nalezeno nějaké řešení: "Je pravdou, že rallysport se nacházel na dně, odkud ho musíme vytáhnout. A dostává se odtam. Není to žádná raketová věda. Jde o sponzory, výrobce a peníze. Tam, kde vidíte nějakou protihodnotu pro vaše investice, půjdete." Dle Fina jde tedy o čistý byznys, je pravdou, že výrobci svoje angažmá v rallysportu pečlivě vyhodnocují a návratnost jejich investic je klíčová.
Motorsport se samozřejmě stal velmi drahou disciplínou a od dob skupiny B se velmi změnil. "Za mých časů stačilo, když jeden z členů představenstva byl fanouškem rally. Výdaje byly ve srovnání s aktuální situací také hodně malé. Dnes je to součástí marketinku a tak profesionální. Člověk musí hledat a dostat za svoje investice nějakou protihodnotu. Zajištění tohoto leží v ruku federace."
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?