Vatanen: Motorsport je byznys

Vatanen, Ari
Vatanen, Ari, foto: www.ircseries.com
iM2 16. října 2013 10:00
Sdílej:

Dle názoru exmistra světa, Ariho Vatanena, se motorsport odrazil od svého dna. Soutěže ale musí být atraktivnější, jen s tím přijde další zájem značek.

Letos do MS v rally nastoupil Volkswagen a hned v prvním roce svého tříletého programu vyhrál titul. Příští rok se do WRC vrací také Hyundai. Naproti tomu ale Ford ke konci roku 2012 vzdal svoji tovární podporu týmu M-Sport a koncern PSA směřuje Citroën spíše na okruhy do WTCC, ačkoliv se chtějí nadále prezentovat i v rally. Tak to v motorsportu prostě chodí, značky přichází a odcházejí jak zrovna potřebují, což můžeme vidět napříč celým sportem - od Formule 1 přes Le Mans až po rally.

Ari Vatanen, který byl mistrem světa v roce 1981 a v roce 2009 kandidoval na prezidenta FIA, má jasné mínění: "Musíme být realističtí. Není to žádná dobročinná činnost, je to byznys. Musíme se ptát, jak můžeme motorsport udělat aktraktivnějším, aby byla soutěž atraktivnější a více vzrušující. Tak to bylo také v případu Volkswagenu," řekl jezdec pro německý motorsport-total.com. 

"Nikdo nechce vidět, když v jedné disciplíně stabilně vyhrává jeden jezdec. Chceme soutěž, která udělá vítězství hodnotným." Rallysport se od skvostných dní 80. let hodně vzdálil. WRC ztratilo svůj glanc, zatímco Formule 1 si užívá velké pozornosti. K tomu přidejme 'královský' fotbal. V Red Bull Media House byl vloni v zimě nalezen nový promotér. Pro budoucnost jsou zvažovány některé inovativní návrhy.

Také Vatanen je názoru, že bude brzy nalezeno nějaké řešení: "Je pravdou, že rallysport se nacházel na dně, odkud ho musíme vytáhnout. A dostává se odtam. Není to žádná raketová věda. Jde o sponzory, výrobce a peníze. Tam, kde vidíte nějakou protihodnotu pro vaše investice, půjdete." Dle Fina jde tedy o čistý byznys, je pravdou, že výrobci svoje angažmá v rallysportu pečlivě vyhodnocují a návratnost jejich investic je klíčová. 

Motorsport se samozřejmě stal velmi drahou disciplínou a od dob skupiny B se velmi změnil. "Za mých časů stačilo, když jeden z členů představenstva byl fanouškem rally. Výdaje byly ve srovnání s aktuální situací také hodně malé. Dnes je to součástí marketinku a tak profesionální. Člověk musí hledat a dostat za svoje investice nějakou protihodnotu. Zajištění tohoto leží v ruku federace."

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.