Dle názoru exmistra světa, Ariho Vatanena, se motorsport odrazil od svého dna. Soutěže ale musí být atraktivnější, jen s tím přijde další zájem značek.
Letos do MS v rally nastoupil Volkswagen a hned v prvním roce svého tříletého programu vyhrál titul. Příští rok se do WRC vrací také Hyundai. Naproti tomu ale Ford ke konci roku 2012 vzdal svoji tovární podporu týmu M-Sport a koncern PSA směřuje Citroën spíše na okruhy do WTCC, ačkoliv se chtějí nadále prezentovat i v rally. Tak to v motorsportu prostě chodí, značky přichází a odcházejí jak zrovna potřebují, což můžeme vidět napříč celým sportem - od Formule 1 přes Le Mans až po rally.
Ari Vatanen, který byl mistrem světa v roce 1981 a v roce 2009 kandidoval na prezidenta FIA, má jasné mínění: "Musíme být realističtí. Není to žádná dobročinná činnost, je to byznys. Musíme se ptát, jak můžeme motorsport udělat aktraktivnějším, aby byla soutěž atraktivnější a více vzrušující. Tak to bylo také v případu Volkswagenu," řekl jezdec pro německý motorsport-total.com.
"Nikdo nechce vidět, když v jedné disciplíně stabilně vyhrává jeden jezdec. Chceme soutěž, která udělá vítězství hodnotným." Rallysport se od skvostných dní 80. let hodně vzdálil. WRC ztratilo svůj glanc, zatímco Formule 1 si užívá velké pozornosti. K tomu přidejme 'královský' fotbal. V Red Bull Media House byl vloni v zimě nalezen nový promotér. Pro budoucnost jsou zvažovány některé inovativní návrhy.
Také Vatanen je názoru, že bude brzy nalezeno nějaké řešení: "Je pravdou, že rallysport se nacházel na dně, odkud ho musíme vytáhnout. A dostává se odtam. Není to žádná raketová věda. Jde o sponzory, výrobce a peníze. Tam, kde vidíte nějakou protihodnotu pro vaše investice, půjdete." Dle Fina jde tedy o čistý byznys, je pravdou, že výrobci svoje angažmá v rallysportu pečlivě vyhodnocují a návratnost jejich investic je klíčová.
Motorsport se samozřejmě stal velmi drahou disciplínou a od dob skupiny B se velmi změnil. "Za mých časů stačilo, když jeden z členů představenstva byl fanouškem rally. Výdaje byly ve srovnání s aktuální situací také hodně malé. Dnes je to součástí marketinku a tak profesionální. Člověk musí hledat a dostat za svoje investice nějakou protihodnotu. Zajištění tohoto leží v ruku federace."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.