Rally Liep?ja – Ventspils byla pro posádku Vojtěch Štajf – Petra Řiháková náplastí na předchozí smůlovatou finskou soutěž. I přes handicap v podobě nemocného jezdce dokázali zvládnout všechny nástrahy tratě, dovést bílý vůz Subaru Impreza WRX STI až do cíle a splnit i cíl v podobě bodovaného umístění.
Rovnou z Finska do Lotyšska se přesunula výprava Subaru Czech Duck Racing Teamu tak, aby se její účastníci zvládli připravit na druhou část svého severského turné – lotyšskou Rally Liep?ja - Ventspils. U Baltského moře se setkali s další částí výpravy, která dovezla z Prahy náhradní motor namísto nešťastníka, poškozeného sněhem u polárního kruhu. Časový pres ale skoro nebyl znát a týmoví mechanici opět odvedli i v polních podmínkách skvělou práci, takže na startu druhé soutěže evropského šampionátu stálo bílé Subaru v plné síle a posádka Štajf – Řiháková se mohla těšit na start těžké soutěže. „S tím těšením to ale tentokrát nebylo tak horké, byl jsem totiž notně oslaben nemocí a trochu jsem se obával, jak to celé fyzicky zvládnu,“ vypráví pražský jezdec. „Byl jsem v takovém zdravotním stavu, že na našem mistráku bych asi ani na start nenastoupil, ale samozřejmě tentokrát to bylo něco jiného.
Na téhle akci se podílelo až příliš lidí na to, abych je zklamal, a i sám jsem toužil tuhle rally zvládnout. Ale bylo to skutečně místy trochu hraniční, zejména v pátek večer, kdy jsem se skutečně jen těžko soustředil na jízdu podle rozpisu, který jsme navíc psali také zdravotně indisponováni. Naštěstí organizace soutěže v Lotyšsku fungovala skvěle a ředitel soutěže mi dokonce přivedl lékařku, díky které jsem měl poté pro vylepšení zdravotního stavu k dispozici antibiotika. Poté se to začalo trochu zlepšovat a zejména v neděli už mi bylo o poznání lépe, což bylo znát i na výkonech. Bohužel už nám v té době začaly ubývat nové pneumatiky - po oblevě se jelo mnohde na šotolině, takže nám mizely hřeby rychleji, než jsme původně čekali. Poslední den jsme proto museli používat i zčásti opotřebované obutí, což i na těchto površích je dost poznat. Přesto se můj pocit z jízdy o dost zlepšil a před poslední zkouškou jsme ztráceli pouhé tři vteřiny na Tlusťáka a jeho vůz kategorie Super 2000.
Do závěrečného krátkého testu on vyrážel hned na začátku startovního pole, takže jsme ještě před odstartováním věděli, že má dobrý čas a my jen velmi obtížně na něj ony tři vteřiny najedeme. Nicméně zkusili jsme to, zabojovali jsme, pěkně daleko jsme si v diváckém místě i skočili, no a sice jsme stáhli ze ztráty jen tři desetiny, ale i tak to stálo za to. Byl z toho totiž absolutně pátý čas na vložce, no a dívat se pak na to, jak za sebou jdou ve výsledcích testu jména Breen – Štajf – Delecour, to se mi opravdu líbilo. Nijak to samozřejmě nepřeceňujeme, je jasné, že na poslední erzetě už se tolik nezávodí. Zahřálo to ale u srdce a i dílčí skalp takové hvězdy, jakou je bývalý vicemistr světa Francois Delecour, byl příjemnou odměnou za dvoutýdenní úsilí, které celý náš tým na severu vydal. Kromě páté příčky absolutně jsme na onom závěrečném testu soutěže byli i nejlepším vozem ERC Production Cupu, ze kterého si v celkovém pořadí odvážíme domů i cenné bodované umístění. Do této klasifikace se v rámci evropského šampionátu hodnotí kromě našich soupeřů ve třídě 3 také závodníci s rychlejšími vozy, upravenými do specifikace R4, a těch se tentokrát na startu objevilo poměrně hodně. Navíc jen velmi málo závodníků odstoupilo, takže máme z našeho umístění radost a s ohledem na zdravotní stav i chybějící zkušenosti s tímto charakterem tratí je pokládáme za úspěch,“ usmívá se Štajf.
Lví podíl na zdárně zvládnutí soutěže měla v Lotyšsku i spolujezdkyně Petra Řiháková. Vojta s Petrou dokonce získali cenu pro nejlepší smíšenou posádku v cíli, přičemž o tento post dlouho usilovali také sympatičtí Rakušané Hannes Danzinger a Kathi Wüstenhagen. „Tak dlouho jsme s nimi ale zápolili, až jsme je asi tak trochu uhnali - takže museli na začátku posledního dne pro technickou závadu odstoupit. Bylo nám jich líto, ale i to k rally patří,“ nechala se slyšet spolujezdkyně bílého vozu Subaru Impreza WRX STI.
„Petra zaslouží velký dík za to, že obě náročné soutěže se mnou absolvovala. Vydržela se mnou v autě i v době, kdy jsem byl hodně oslaben a někdy mi na spojovacích úsecích pomáhala i s řízením vozu,“ to už jsou opět slova Vojtěcha Štajfa. „Až se já, náš šéfmechanik Pavel Janoušek i všichni další nemocní uzdravíme, začneme spřádat další plány pro sezónu. Hodně jsme se teď naučili o rozpisu pro tento typ tratí a soutěží a zejména v nedělní etapě nabrali i optimismus, rádi bychom i proto letos ještě nějakou další soutěž evropského šampionátu absolvovali. Prolomili jsme také smůlu našeho bílého hatchbacku a konečně jej dovezli až do cíle! Sílu nám k tomu dodávala i podpora od našich skvělých fanoušků, mezi kterými v první řadě byla i Marcela Ehlová. Ta bohužel kvůli zdravotním problémům po havárii na Jänneru nemohla být na místě s námi, ale svými SMS nás neúnavně hnala směrem k cíli, za což jí velice děkujeme! Moc bych chtěl poděkovat i všem těm, kteří se podíleli na našem startu, opravdu to dobrodružství stálo za to. Škoda jen oné nemoci, mohlo to být ještě lepší…“ Vůz s číslem 20 nakonec dokončil druhou soutěž evropského šampionátu na šesté příčce ve třídě 3, přičemž před ním dojelo jen jediné další Subaru, to ale navíc ve specifikaci R4. Soutěž podle očekávání ovládly speciály kategorie Super 2000, které obsadily prvních pět příček, nejlepší mezi nimi byl Fin Jari Ketomaa.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?