Jan Černý s Pavlem Kohoutem se postaví na start soutěže mistrovství Evropy ERC, sněhové Liepaja rally v Lotyšsku.
Černá Škoda Fabia S2000 s Honzou Černým za volantem absolvovala počátkem týdne krátký funkční test v okolí Příbrami, a hned v zápětí potom, se mechanici týmu Černý racing vydali na cestu přes 1 700 kilometrů dlouhou. Na příbramský tým mistrů Evropy v rally roku 2012 v kategorii 2WD Černý racing čeká severské dobrodružství na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách Liepaja rally, soutěže zařazené do mistrovství Evropy ERC. Pro Honzu Černého a Pavla Kohouta je to letos druhý start v seriálu ERC, kdy na začátku roku předvedli obdivuhodný výkon na rakouské Jänner rally. Cíl soutěže tehdy bohužel pro technickou závadu nespatřili, ale přesto při své premiéře ve Škodě Fabia S2000 zanechali velmi dobrý dojem. Nejvíce jim v Rakousku seděly ty nejtěžší rychlostní zkoušky pokryté sněhem a ledem, a právě takový by měl být převážně povrch v Lotyšsku.
Lotyšská Liepaja rally je ambiciózní automobilovou soutěží, která reflektuje na požadavky mezinárodní automobilové federace FIA a představila skutečně náročnou a velmi dlouhou trať. Celá trať rally měří přes 850 kilometrů a závodit se bude celkem na patnácti měřených úsecích. Rally jako taková má dvě centra ve městech Liepaja a Ventsplis, která jsou od sebe vzdálená skoro 120 kilometrů. Jedenkrát během závodu si účastníci rally vyzkouší vzdálený - remote servis tak, jak tomu bývá na některých soutěžích mistrovství světa, a třikrát během závodu budou muset kvůli velké vzdálenosti rychlostních zkoušek a servisu využít vzdálenou tankovací zónu. Pro soukromý tým, kterým Černý racing je, představuje start na této soutěži extrémní vypětí všech členů týmu. "Je to pro nás pro všechny velká výzva. Level soutěží mistrovství Evropy je hodně vysoko svou náročností, ale my jsme loni obstáli v Evropě s dvoukolkou a teď jdeme dál. Startovat na takové soutěži s vozem nejvyšší specifikace byl vždy můj sen. Svým charakterem se lotyšská rally podobá třeba mistrovství světa ve Švédsku a i svou náročností a délkou se světu blíží. Poprvé tady také pojedu na pneumatikách s dlouhými hroty, které jsou o dost jiné než pneumatiky používané například na Jänner rally," popisuje náročnost Liepaja rally Jan Černý.
Jízda s dlouhými hroty na silnicích lemovaných sněhovými bariérami má svá specifika, která umí velmi dobře využít právě místní, severští jezdci. Pro posádku Jan Černý - Pavel Kohout to bude něco zcela nového, přesto se na tuhle výzvu velmi těší. "Při testu nedaleko Příbrami jsem na speciálních pneumatikách s hřeby najel asi 40 kilometrů a byl jsem ohromen tím, jak se na nich auto skvěle chová. Trakce je obrovská a i účinnost brzdění je výrazně vyšší než na pneumatikách s malými hroty. S Fabií jde projet zatáčkou na sněhu mnohem rychleji, než jsem si uměl představit, a už se nemohu dočkat samotného startu. Pojedeme v těchto podmínkách poprvé, na soutěži startuje mnoho místních borců, ale i jezdci z mistrovství světa. Nechci si tedy dopředu dávat nějaké mety, které bych měl dosáhnout, ale rozhodně budeme mít skvělou možnost porovnat si naši rychlost s opravdu skvělou konkurencí. Vyčkávací taktika není na místě, pojedeme to, co umíme," říká odhodlaný Honza Černý.
Tým Černý racing odstartuje do první, kvalifikační rychlostní zkoušky v pátek dopoledne a do cíle dorazí v neděli 3. února odpoledne. Zpravodajství z lotyšské Liepaja rally můžete sledovat prostřednictvím satelitní televizní stanice Eurosport, ale i na internetu. Zapomenout nesmíme také na tradiční videozpravodajství media týmu Černý racing na týmových internetových stránkách a na facebookovém profilu http://www.facebook.com/cernyracing
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?