Jan Černý s Pavlem Kohoutem se postaví na start soutěže mistrovství Evropy ERC, sněhové Liepaja rally v Lotyšsku.
Černá Škoda Fabia S2000 s Honzou Černým za volantem absolvovala počátkem týdne krátký funkční test v okolí Příbrami, a hned v zápětí potom, se mechanici týmu Černý racing vydali na cestu přes 1 700 kilometrů dlouhou. Na příbramský tým mistrů Evropy v rally roku 2012 v kategorii 2WD Černý racing čeká severské dobrodružství na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách Liepaja rally, soutěže zařazené do mistrovství Evropy ERC. Pro Honzu Černého a Pavla Kohouta je to letos druhý start v seriálu ERC, kdy na začátku roku předvedli obdivuhodný výkon na rakouské Jänner rally. Cíl soutěže tehdy bohužel pro technickou závadu nespatřili, ale přesto při své premiéře ve Škodě Fabia S2000 zanechali velmi dobrý dojem. Nejvíce jim v Rakousku seděly ty nejtěžší rychlostní zkoušky pokryté sněhem a ledem, a právě takový by měl být převážně povrch v Lotyšsku.
Lotyšská Liepaja rally je ambiciózní automobilovou soutěží, která reflektuje na požadavky mezinárodní automobilové federace FIA a představila skutečně náročnou a velmi dlouhou trať. Celá trať rally měří přes 850 kilometrů a závodit se bude celkem na patnácti měřených úsecích. Rally jako taková má dvě centra ve městech Liepaja a Ventsplis, která jsou od sebe vzdálená skoro 120 kilometrů. Jedenkrát během závodu si účastníci rally vyzkouší vzdálený - remote servis tak, jak tomu bývá na některých soutěžích mistrovství světa, a třikrát během závodu budou muset kvůli velké vzdálenosti rychlostních zkoušek a servisu využít vzdálenou tankovací zónu. Pro soukromý tým, kterým Černý racing je, představuje start na této soutěži extrémní vypětí všech členů týmu. "Je to pro nás pro všechny velká výzva. Level soutěží mistrovství Evropy je hodně vysoko svou náročností, ale my jsme loni obstáli v Evropě s dvoukolkou a teď jdeme dál. Startovat na takové soutěži s vozem nejvyšší specifikace byl vždy můj sen. Svým charakterem se lotyšská rally podobá třeba mistrovství světa ve Švédsku a i svou náročností a délkou se světu blíží. Poprvé tady také pojedu na pneumatikách s dlouhými hroty, které jsou o dost jiné než pneumatiky používané například na Jänner rally," popisuje náročnost Liepaja rally Jan Černý.
Jízda s dlouhými hroty na silnicích lemovaných sněhovými bariérami má svá specifika, která umí velmi dobře využít právě místní, severští jezdci. Pro posádku Jan Černý - Pavel Kohout to bude něco zcela nového, přesto se na tuhle výzvu velmi těší. "Při testu nedaleko Příbrami jsem na speciálních pneumatikách s hřeby najel asi 40 kilometrů a byl jsem ohromen tím, jak se na nich auto skvěle chová. Trakce je obrovská a i účinnost brzdění je výrazně vyšší než na pneumatikách s malými hroty. S Fabií jde projet zatáčkou na sněhu mnohem rychleji, než jsem si uměl představit, a už se nemohu dočkat samotného startu. Pojedeme v těchto podmínkách poprvé, na soutěži startuje mnoho místních borců, ale i jezdci z mistrovství světa. Nechci si tedy dopředu dávat nějaké mety, které bych měl dosáhnout, ale rozhodně budeme mít skvělou možnost porovnat si naši rychlost s opravdu skvělou konkurencí. Vyčkávací taktika není na místě, pojedeme to, co umíme," říká odhodlaný Honza Černý.
Tým Černý racing odstartuje do první, kvalifikační rychlostní zkoušky v pátek dopoledne a do cíle dorazí v neděli 3. února odpoledne. Zpravodajství z lotyšské Liepaja rally můžete sledovat prostřednictvím satelitní televizní stanice Eurosport, ale i na internetu. Zapomenout nesmíme také na tradiční videozpravodajství media týmu Černý racing na týmových internetových stránkách a na facebookovém profilu http://www.facebook.com/cernyracing
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.