Severské dobrodružství Honzy Černého začíná

Černý, Jan
Černý, Jan, foto: Hladík, Stanislav
Petr Eliáš 31. ledna 2013 12:16
Sdílej:

Jan Černý s Pavlem Kohoutem se postaví na start soutěže mistrovství Evropy ERC, sněhové Liepaja rally v Lotyšsku.

Černá Škoda Fabia S2000 s Honzou Černým za volantem absolvovala počátkem týdne krátký funkční test v okolí Příbrami, a hned v zápětí potom, se mechanici týmu Černý racing vydali na cestu přes 1 700 kilometrů dlouhou. Na příbramský tým mistrů Evropy v rally roku 2012 v kategorii 2WD Černý racing čeká severské dobrodružství na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách Liepaja rally, soutěže zařazené do mistrovství Evropy ERC. Pro Honzu Černého a Pavla Kohouta je to letos druhý start v seriálu ERC, kdy na začátku roku předvedli obdivuhodný výkon na rakouské Jänner rally. Cíl soutěže tehdy bohužel pro technickou závadu nespatřili, ale přesto při své premiéře ve Škodě Fabia S2000 zanechali velmi dobrý dojem. Nejvíce jim v Rakousku seděly ty nejtěžší rychlostní zkoušky pokryté sněhem a ledem, a právě takový by měl být převážně povrch v Lotyšsku.

Lotyšská Liepaja rally je ambiciózní automobilovou soutěží, která reflektuje na požadavky mezinárodní automobilové federace FIA a představila skutečně náročnou a velmi dlouhou trať. Celá trať rally měří přes 850 kilometrů a závodit se bude celkem na patnácti měřených úsecích. Rally jako taková má dvě centra ve městech Liepaja a Ventsplis, která jsou od sebe vzdálená skoro 120 kilometrů. Jedenkrát během závodu si účastníci rally vyzkouší vzdálený - remote servis tak, jak tomu bývá na některých soutěžích mistrovství světa, a třikrát během závodu budou muset kvůli velké vzdálenosti rychlostních zkoušek a servisu využít vzdálenou tankovací zónu. Pro soukromý tým, kterým Černý racing je, představuje start na této soutěži extrémní vypětí všech členů týmu. "Je to pro nás pro všechny velká výzva. Level soutěží mistrovství Evropy je hodně vysoko svou náročností, ale my jsme loni obstáli v Evropě s dvoukolkou a teď jdeme dál. Startovat na takové soutěži s vozem nejvyšší specifikace byl vždy můj sen. Svým charakterem se lotyšská rally podobá třeba mistrovství světa ve Švédsku a i svou náročností a délkou se světu blíží. Poprvé tady také pojedu na pneumatikách s dlouhými hroty, které jsou o dost jiné než pneumatiky používané například na Jänner rally," popisuje náročnost Liepaja rally Jan Černý.

Jízda s dlouhými hroty na silnicích lemovaných sněhovými bariérami má svá specifika, která umí velmi dobře využít právě místní, severští jezdci. Pro posádku Jan Černý - Pavel Kohout to bude něco zcela nového, přesto se na tuhle výzvu velmi těší. "Při testu nedaleko Příbrami jsem na speciálních pneumatikách s hřeby najel asi 40 kilometrů a byl jsem ohromen tím, jak se na nich auto skvěle chová. Trakce je obrovská a i účinnost brzdění je výrazně vyšší než na pneumatikách s malými hroty. S Fabií jde projet zatáčkou na sněhu mnohem rychleji, než jsem si uměl představit, a už se nemohu dočkat samotného startu. Pojedeme v těchto podmínkách poprvé, na soutěži startuje mnoho místních borců, ale i jezdci z mistrovství světa. Nechci si tedy dopředu dávat nějaké mety, které bych měl dosáhnout, ale rozhodně budeme mít skvělou možnost porovnat si naši rychlost s opravdu skvělou konkurencí. Vyčkávací taktika není na místě, pojedeme to, co umíme," říká odhodlaný Honza Černý.

Tým Černý racing odstartuje do první, kvalifikační rychlostní zkoušky v pátek dopoledne a do cíle dorazí v neděli 3. února odpoledne. Zpravodajství z lotyšské Liepaja rally můžete sledovat prostřednictvím satelitní televizní stanice Eurosport, ale i na internetu. Zapomenout nesmíme také na tradiční videozpravodajství media týmu Černý racing na týmových internetových stránkách a na facebookovém profilu http://www.facebook.com/cernyracing

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.