ROZHOVOR; Michal Kosciuszko debutoval na Rally Monte Carlo s týmem Lotos Rally Team a vozem Mini John Cooper Works. Pro server minimotorsport.com pak promluvil o soutěži samotné, o voze JCW WRC a o sezoně 2013.
Polák získal při svém prvním startu s vozem WRC v MS bod za 10. místo v cíli. Jezdec měl, jako jediný reprezentant značky Mini, na co navazovat - ať už to jsou úspěchy jezdců jako Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen nebo Rauno Aaltonen ze 60. let nebo loňské 2. místo Daniho Sorda. Michal Kosciuzsko vloni vyhrál s Lancerem na této soutěži kategorii PWRC, letos ho v prvním dnu pozlobil motor jeho stroje.
Váš první start s vozem WRC a hned první bod. Jak jste spokojen se svým 10. místem v cíli Rally Monte Carlo?Jsem velmi šťastný, že jsem získal 10. místo v cíli na soutěži, která byla pravděpodobně tou nejtěžší v mé kariéře. Byla to skvělá zkušenost, protože jsme čelili velmi obtížným podmínkám. Vždy se chci zlepšovat a už se těším na nové zkušenosti získané s tímto vozem v průběhu sezony. Doufám, že se časem dokáži posunout výsledkovou listinou výše. Chci hodně testovat, trávit čas se zkušenějšími jezdci a zkoumat moje data s inženýry. Možnost jet s vozem Mini John Cooper Works WRC na všech 13 soutěžích sezony je příležitost mých snů. Chci z toho vytěžit maximum. Chci pochopitelně poděkovat společnosti Lotos, která mi důvěřuje, bez ní by to nebylo možné.
Před startem jste absolvoval pár testů, jak se Váš pocit z vozu během soutěže zlepšoval?Ve skutečnosti jsme měli jen jeden 100 kilometrový test v pátek před startem soutěže. Nic nemůže člověka připravit na to, co ho čeká na Rally Monte Carlo. Pozitivní na Mote bylo, že i přes zrušení dvou posledních zkoušek to byla dlouha rally, takže jsme měli možnost získat hodně zkušeností s vozem. Teď míříme do Švédska, kde nás opět čekají velmi specifické podmínky, pak na nás čeká Mexiko a šotolina. První tři soutěže roku budou v podstatě jen o učení.
Tým Motorsport Italia jste znal již dlouho před tím, než jste přesedl do vozu Mini. Jak tohle pomohlo při přechodu na vůz WRC?Pomohlo to. Hodně věřím Brunovi [manažer týmu Motorsport Italia]. Už spolu spolupracujeme dva roky a spolupráce je to skvělá. Tomo, můj inženýr, je pro mě novou osobou, s tou jsem před tím nepracoval. Má velké zkušenosti a je to profesionál. Jsem tudíž moc rád, že s ním mohu spolupracovat. Celkově, když je dobrá atmosféra v týmu, tak se dobře spolupracuje s kýmkoliv, i když občas musíte pracovat tvrdě dlouhé hodiny.
Pro Michala je všechno nové, jak si povede ve srovnání s dalším soukromníkem v poli, Martinem Prokopem?
Čeká Vás druhá soutěž roku, Rally Sweden. Prosím, popište nám přípravu na tento podnik. Na čem přesně budete před soutěží pracovat?Ve Švédsku jsem jel pouze jednou, je to 7 let zpět s vozem 2WD. Musím se toho tedy hodně naučit, ale těším se na to. Máme v plánu jednodenní test před soutěží, stejně jako před Rally Monte Carlo. Budeme se snažit najít dobré nastavení, vyzkoušíme různé tlumiče a také sněžné gumy.
Celkově k sezoně 2013 - jaká jsou Vaše očekávání a cíle? Mým cílem je využít této fantastické přiležitosti na maximum. Doufám, že tohle je start mé dlouhodobé kariéry v MS s vozem WRC. Nečekám však, že mi někdo pomůže, musím se to vše naučit sám. Bylo by fajn dokončit všechny závody v TOP10 (a na některých dokonce nakouknout do TOP5), ale momentálně se dá jen těžko odhadnout, na co budeme mít. Co vím, že udělám vše pro to, abych tuto šanci využil. Budu se snažit naslouchat zkušeným lidím kolem mě a získat co možná nejlepší výsledky.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?