ROZHOVOR; Michal Kosciuszko debutoval na Rally Monte Carlo s týmem Lotos Rally Team a vozem Mini John Cooper Works. Pro server minimotorsport.com pak promluvil o soutěži samotné, o voze JCW WRC a o sezoně 2013.
Polák získal při svém prvním startu s vozem WRC v MS bod za 10. místo v cíli. Jezdec měl, jako jediný reprezentant značky Mini, na co navazovat - ať už to jsou úspěchy jezdců jako Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen nebo Rauno Aaltonen ze 60. let nebo loňské 2. místo Daniho Sorda. Michal Kosciuzsko vloni vyhrál s Lancerem na této soutěži kategorii PWRC, letos ho v prvním dnu pozlobil motor jeho stroje.
Váš první start s vozem WRC a hned první bod. Jak jste spokojen se svým 10. místem v cíli Rally Monte Carlo?Jsem velmi šťastný, že jsem získal 10. místo v cíli na soutěži, která byla pravděpodobně tou nejtěžší v mé kariéře. Byla to skvělá zkušenost, protože jsme čelili velmi obtížným podmínkám. Vždy se chci zlepšovat a už se těším na nové zkušenosti získané s tímto vozem v průběhu sezony. Doufám, že se časem dokáži posunout výsledkovou listinou výše. Chci hodně testovat, trávit čas se zkušenějšími jezdci a zkoumat moje data s inženýry. Možnost jet s vozem Mini John Cooper Works WRC na všech 13 soutěžích sezony je příležitost mých snů. Chci z toho vytěžit maximum. Chci pochopitelně poděkovat společnosti Lotos, která mi důvěřuje, bez ní by to nebylo možné.
Před startem jste absolvoval pár testů, jak se Váš pocit z vozu během soutěže zlepšoval?Ve skutečnosti jsme měli jen jeden 100 kilometrový test v pátek před startem soutěže. Nic nemůže člověka připravit na to, co ho čeká na Rally Monte Carlo. Pozitivní na Mote bylo, že i přes zrušení dvou posledních zkoušek to byla dlouha rally, takže jsme měli možnost získat hodně zkušeností s vozem. Teď míříme do Švédska, kde nás opět čekají velmi specifické podmínky, pak na nás čeká Mexiko a šotolina. První tři soutěže roku budou v podstatě jen o učení.
Tým Motorsport Italia jste znal již dlouho před tím, než jste přesedl do vozu Mini. Jak tohle pomohlo při přechodu na vůz WRC?Pomohlo to. Hodně věřím Brunovi [manažer týmu Motorsport Italia]. Už spolu spolupracujeme dva roky a spolupráce je to skvělá. Tomo, můj inženýr, je pro mě novou osobou, s tou jsem před tím nepracoval. Má velké zkušenosti a je to profesionál. Jsem tudíž moc rád, že s ním mohu spolupracovat. Celkově, když je dobrá atmosféra v týmu, tak se dobře spolupracuje s kýmkoliv, i když občas musíte pracovat tvrdě dlouhé hodiny.
Pro Michala je všechno nové, jak si povede ve srovnání s dalším soukromníkem v poli, Martinem Prokopem?
Čeká Vás druhá soutěž roku, Rally Sweden. Prosím, popište nám přípravu na tento podnik. Na čem přesně budete před soutěží pracovat?Ve Švédsku jsem jel pouze jednou, je to 7 let zpět s vozem 2WD. Musím se toho tedy hodně naučit, ale těším se na to. Máme v plánu jednodenní test před soutěží, stejně jako před Rally Monte Carlo. Budeme se snažit najít dobré nastavení, vyzkoušíme různé tlumiče a také sněžné gumy.
Celkově k sezoně 2013 - jaká jsou Vaše očekávání a cíle? Mým cílem je využít této fantastické přiležitosti na maximum. Doufám, že tohle je start mé dlouhodobé kariéry v MS s vozem WRC. Nečekám však, že mi někdo pomůže, musím se to vše naučit sám. Bylo by fajn dokončit všechny závody v TOP10 (a na některých dokonce nakouknout do TOP5), ale momentálně se dá jen těžko odhadnout, na co budeme mít. Co vím, že udělám vše pro to, abych tuto šanci využil. Budu se snažit naslouchat zkušeným lidím kolem mě a získat co možná nejlepší výsledky.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.