ROZHOVOR; Michal Kosciuszko debutoval na Rally Monte Carlo s týmem Lotos Rally Team a vozem Mini John Cooper Works. Pro server minimotorsport.com pak promluvil o soutěži samotné, o voze JCW WRC a o sezoně 2013.
Polák získal při svém prvním startu s vozem WRC v MS bod za 10. místo v cíli. Jezdec měl, jako jediný reprezentant značky Mini, na co navazovat - ať už to jsou úspěchy jezdců jako Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen nebo Rauno Aaltonen ze 60. let nebo loňské 2. místo Daniho Sorda. Michal Kosciuzsko vloni vyhrál s Lancerem na této soutěži kategorii PWRC, letos ho v prvním dnu pozlobil motor jeho stroje.
Váš první start s vozem WRC a hned první bod. Jak jste spokojen se svým 10. místem v cíli Rally Monte Carlo?Jsem velmi šťastný, že jsem získal 10. místo v cíli na soutěži, která byla pravděpodobně tou nejtěžší v mé kariéře. Byla to skvělá zkušenost, protože jsme čelili velmi obtížným podmínkám. Vždy se chci zlepšovat a už se těším na nové zkušenosti získané s tímto vozem v průběhu sezony. Doufám, že se časem dokáži posunout výsledkovou listinou výše. Chci hodně testovat, trávit čas se zkušenějšími jezdci a zkoumat moje data s inženýry. Možnost jet s vozem Mini John Cooper Works WRC na všech 13 soutěžích sezony je příležitost mých snů. Chci z toho vytěžit maximum. Chci pochopitelně poděkovat společnosti Lotos, která mi důvěřuje, bez ní by to nebylo možné.
Před startem jste absolvoval pár testů, jak se Váš pocit z vozu během soutěže zlepšoval?Ve skutečnosti jsme měli jen jeden 100 kilometrový test v pátek před startem soutěže. Nic nemůže člověka připravit na to, co ho čeká na Rally Monte Carlo. Pozitivní na Mote bylo, že i přes zrušení dvou posledních zkoušek to byla dlouha rally, takže jsme měli možnost získat hodně zkušeností s vozem. Teď míříme do Švédska, kde nás opět čekají velmi specifické podmínky, pak na nás čeká Mexiko a šotolina. První tři soutěže roku budou v podstatě jen o učení.
Tým Motorsport Italia jste znal již dlouho před tím, než jste přesedl do vozu Mini. Jak tohle pomohlo při přechodu na vůz WRC?Pomohlo to. Hodně věřím Brunovi [manažer týmu Motorsport Italia]. Už spolu spolupracujeme dva roky a spolupráce je to skvělá. Tomo, můj inženýr, je pro mě novou osobou, s tou jsem před tím nepracoval. Má velké zkušenosti a je to profesionál. Jsem tudíž moc rád, že s ním mohu spolupracovat. Celkově, když je dobrá atmosféra v týmu, tak se dobře spolupracuje s kýmkoliv, i když občas musíte pracovat tvrdě dlouhé hodiny.
Pro Michala je všechno nové, jak si povede ve srovnání s dalším soukromníkem v poli, Martinem Prokopem?
Čeká Vás druhá soutěž roku, Rally Sweden. Prosím, popište nám přípravu na tento podnik. Na čem přesně budete před soutěží pracovat?Ve Švédsku jsem jel pouze jednou, je to 7 let zpět s vozem 2WD. Musím se toho tedy hodně naučit, ale těším se na to. Máme v plánu jednodenní test před soutěží, stejně jako před Rally Monte Carlo. Budeme se snažit najít dobré nastavení, vyzkoušíme různé tlumiče a také sněžné gumy.
Celkově k sezoně 2013 - jaká jsou Vaše očekávání a cíle? Mým cílem je využít této fantastické přiležitosti na maximum. Doufám, že tohle je start mé dlouhodobé kariéry v MS s vozem WRC. Nečekám však, že mi někdo pomůže, musím se to vše naučit sám. Bylo by fajn dokončit všechny závody v TOP10 (a na některých dokonce nakouknout do TOP5), ale momentálně se dá jen těžko odhadnout, na co budeme mít. Co vím, že udělám vše pro to, abych tuto šanci využil. Budu se snažit naslouchat zkušeným lidím kolem mě a získat co možná nejlepší výsledky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.