ROZHOVOR; Michal Kosciuszko debutoval na Rally Monte Carlo s týmem Lotos Rally Team a vozem Mini John Cooper Works. Pro server minimotorsport.com pak promluvil o soutěži samotné, o voze JCW WRC a o sezoně 2013.
Polák získal při svém prvním startu s vozem WRC v MS bod za 10. místo v cíli. Jezdec měl, jako jediný reprezentant značky Mini, na co navazovat - ať už to jsou úspěchy jezdců jako Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen nebo Rauno Aaltonen ze 60. let nebo loňské 2. místo Daniho Sorda. Michal Kosciuzsko vloni vyhrál s Lancerem na této soutěži kategorii PWRC, letos ho v prvním dnu pozlobil motor jeho stroje.
Váš první start s vozem WRC a hned první bod. Jak jste spokojen se svým 10. místem v cíli Rally Monte Carlo?Jsem velmi šťastný, že jsem získal 10. místo v cíli na soutěži, která byla pravděpodobně tou nejtěžší v mé kariéře. Byla to skvělá zkušenost, protože jsme čelili velmi obtížným podmínkám. Vždy se chci zlepšovat a už se těším na nové zkušenosti získané s tímto vozem v průběhu sezony. Doufám, že se časem dokáži posunout výsledkovou listinou výše. Chci hodně testovat, trávit čas se zkušenějšími jezdci a zkoumat moje data s inženýry. Možnost jet s vozem Mini John Cooper Works WRC na všech 13 soutěžích sezony je příležitost mých snů. Chci z toho vytěžit maximum. Chci pochopitelně poděkovat společnosti Lotos, která mi důvěřuje, bez ní by to nebylo možné.
Před startem jste absolvoval pár testů, jak se Váš pocit z vozu během soutěže zlepšoval?Ve skutečnosti jsme měli jen jeden 100 kilometrový test v pátek před startem soutěže. Nic nemůže člověka připravit na to, co ho čeká na Rally Monte Carlo. Pozitivní na Mote bylo, že i přes zrušení dvou posledních zkoušek to byla dlouha rally, takže jsme měli možnost získat hodně zkušeností s vozem. Teď míříme do Švédska, kde nás opět čekají velmi specifické podmínky, pak na nás čeká Mexiko a šotolina. První tři soutěže roku budou v podstatě jen o učení.
Tým Motorsport Italia jste znal již dlouho před tím, než jste přesedl do vozu Mini. Jak tohle pomohlo při přechodu na vůz WRC?Pomohlo to. Hodně věřím Brunovi [manažer týmu Motorsport Italia]. Už spolu spolupracujeme dva roky a spolupráce je to skvělá. Tomo, můj inženýr, je pro mě novou osobou, s tou jsem před tím nepracoval. Má velké zkušenosti a je to profesionál. Jsem tudíž moc rád, že s ním mohu spolupracovat. Celkově, když je dobrá atmosféra v týmu, tak se dobře spolupracuje s kýmkoliv, i když občas musíte pracovat tvrdě dlouhé hodiny.
Pro Michala je všechno nové, jak si povede ve srovnání s dalším soukromníkem v poli, Martinem Prokopem?
Čeká Vás druhá soutěž roku, Rally Sweden. Prosím, popište nám přípravu na tento podnik. Na čem přesně budete před soutěží pracovat?Ve Švédsku jsem jel pouze jednou, je to 7 let zpět s vozem 2WD. Musím se toho tedy hodně naučit, ale těším se na to. Máme v plánu jednodenní test před soutěží, stejně jako před Rally Monte Carlo. Budeme se snažit najít dobré nastavení, vyzkoušíme různé tlumiče a také sněžné gumy.
Celkově k sezoně 2013 - jaká jsou Vaše očekávání a cíle? Mým cílem je využít této fantastické přiležitosti na maximum. Doufám, že tohle je start mé dlouhodobé kariéry v MS s vozem WRC. Nečekám však, že mi někdo pomůže, musím se to vše naučit sám. Bylo by fajn dokončit všechny závody v TOP10 (a na některých dokonce nakouknout do TOP5), ale momentálně se dá jen těžko odhadnout, na co budeme mít. Co vím, že udělám vše pro to, abych tuto šanci využil. Budu se snažit naslouchat zkušeným lidím kolem mě a získat co možná nejlepší výsledky.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.