Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst překonala všechny nástrahy neobvykle náročného ročníku Rallye Monte Carlo a z úvodního podniku Mistrovství světa v rally si po dramatické sobotní etapě plné zvratu odváží cenné body za sedmé místo celkové klasifikace.
Neuvěřitelně dramatický průběh se šťastným koncem pro českou posádku nabídl poslední den Rallye Monte Carlo. Stačil jen první ze tří plánovaných průjezdů legendární rychlostní zkouškou Moulinet, jejíž součástí je překonání vyhlášeného Col de Turini, aby se naplnilo pořekadlo o nevyzpytatelnosti rally, která prý vždy končí až na cílové rampě. O neházení flinty do žita a dalších otravných pověrách. Ale něco na nich bude. Čekali byste snad, že z desátého místa, se ztrátou přes deset minut na nejbližšího závodníka před sebou, se dá během chvíle poskočit na sedmou pozici? Přívaly sněhu a s obtížemi sjízdné úseky rychlostních zkoušek dokonale zamíchaly pořadím nejen v top 10 celkové klasifikace.
„Čekali jsme, že na trati bude marast, ale tohle zaskočilo naprosto všechny posádky. Někdo stihl na podmínky ještě včas zareagovat, jiní to neustáli a závod pro ně poslední den skončil. My jsme se dostali bezpečně do cíle, ale bylo to něco neskutečného,“ líčí pobaveně jihlavský pilot Fordu Fiesta WRC. Ten si auto dokonce na více než polovinu rychlostní zkoušky raději přepnul do přejezdového módu, aby mu ubral výkon a změnil odezvu od pedálů.
„Bylo to neuvěřitelné, všichni jsme se vyplašeně šourali v husté sněhové břečce. Kdo zkusil pořádně závodit, neviděl cíl erzety. Já jsem se pokusil taky trochu sportovat, ale hned v první nebezpečné zatáčce byl málem venku. Hned za dalším rohem stálo zmačkané auto Latvaly a po chvíli se na silnici se začaly objevovat díly z Fordu Rusa Novikova, který ho táhnul dál i s uraženým kolem jako by si myslel, že ty závody nějak dojede. Bojoval s tím celkem dlouho, ale pak jsem ho také objel odstaveného. A za chvíli Hänninena. Odvrkal jsem si to prostě na dvojku a málem dostal křeč do nohy, jak jsem stále brzdil. Na další rychlostce to bylo o trochu lepší, jelo se v kolejích a byl i nějaký grip. Další Turini si již všichni hlídali, jen Ostberg tam něco provedl na zadním kole, ale dostal se do servisu,“ popisuje Prokop dění na trati.
Po půlhodinovém servisu v Monacu měly následovat dvě poslední rychlostní zkoušky Rallye Monte Carlo, včetně legendárního noční průjezdu přes Col de Turini, ale ředitelství závodu se je na poslední chvíli rozhodlo zrušit a tak se za celkové výsledky vyhlásily ty po rychlostní zkoušce č. 16. Díky výpadku tří jezdců, vlastní bezpečné jízdě a konzistentnímu výkonu se Prokop posunul na sedmé místo celkové klasifikace a odváží si šest bodů do hodnocení jezdců.
„Je to pro nás po celé náročné soutěži neuvěřitelný výsledek, který byl ještě dnes ráno absolutně nereálný. Předchozí etapy pro nás byly občas frustrující, ale vydrželi jsme a to je právě krása rally sportu. Možná si někdo pomyslí, že to dnes bylo, jak se říká „na hyenu“. No jasně, bylo, ale museljsem si tady Monte odřídit, Michal odnavigovat a mechanici v zimě a vlhku odmakat. Také jsme si zažili pár krizovek, ale ustáli to. A hlavně kdybych jel stylem věnec nebo kotrmelec, jako někteří kluci dneska, tak do teď lovím s baterkou po lese kousky z auta a nesedíme tady v teple u kávy.“ filozofuje Prokop.
„A já bych nás odhlašoval ze Švédska, protože bys tam možná neměl s čím jet.“ doplňuje uvolněnou atmosféru manažer, Martinův švagr Quirin.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.