Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst překonala všechny nástrahy neobvykle náročného ročníku Rallye Monte Carlo a z úvodního podniku Mistrovství světa v rally si po dramatické sobotní etapě plné zvratu odváží cenné body za sedmé místo celkové klasifikace.
Neuvěřitelně dramatický průběh se šťastným koncem pro českou posádku nabídl poslední den Rallye Monte Carlo. Stačil jen první ze tří plánovaných průjezdů legendární rychlostní zkouškou Moulinet, jejíž součástí je překonání vyhlášeného Col de Turini, aby se naplnilo pořekadlo o nevyzpytatelnosti rally, která prý vždy končí až na cílové rampě. O neházení flinty do žita a dalších otravných pověrách. Ale něco na nich bude. Čekali byste snad, že z desátého místa, se ztrátou přes deset minut na nejbližšího závodníka před sebou, se dá během chvíle poskočit na sedmou pozici? Přívaly sněhu a s obtížemi sjízdné úseky rychlostních zkoušek dokonale zamíchaly pořadím nejen v top 10 celkové klasifikace.
„Čekali jsme, že na trati bude marast, ale tohle zaskočilo naprosto všechny posádky. Někdo stihl na podmínky ještě včas zareagovat, jiní to neustáli a závod pro ně poslední den skončil. My jsme se dostali bezpečně do cíle, ale bylo to něco neskutečného,“ líčí pobaveně jihlavský pilot Fordu Fiesta WRC. Ten si auto dokonce na více než polovinu rychlostní zkoušky raději přepnul do přejezdového módu, aby mu ubral výkon a změnil odezvu od pedálů.
„Bylo to neuvěřitelné, všichni jsme se vyplašeně šourali v husté sněhové břečce. Kdo zkusil pořádně závodit, neviděl cíl erzety. Já jsem se pokusil taky trochu sportovat, ale hned v první nebezpečné zatáčce byl málem venku. Hned za dalším rohem stálo zmačkané auto Latvaly a po chvíli se na silnici se začaly objevovat díly z Fordu Rusa Novikova, který ho táhnul dál i s uraženým kolem jako by si myslel, že ty závody nějak dojede. Bojoval s tím celkem dlouho, ale pak jsem ho také objel odstaveného. A za chvíli Hänninena. Odvrkal jsem si to prostě na dvojku a málem dostal křeč do nohy, jak jsem stále brzdil. Na další rychlostce to bylo o trochu lepší, jelo se v kolejích a byl i nějaký grip. Další Turini si již všichni hlídali, jen Ostberg tam něco provedl na zadním kole, ale dostal se do servisu,“ popisuje Prokop dění na trati.
Po půlhodinovém servisu v Monacu měly následovat dvě poslední rychlostní zkoušky Rallye Monte Carlo, včetně legendárního noční průjezdu přes Col de Turini, ale ředitelství závodu se je na poslední chvíli rozhodlo zrušit a tak se za celkové výsledky vyhlásily ty po rychlostní zkoušce č. 16. Díky výpadku tří jezdců, vlastní bezpečné jízdě a konzistentnímu výkonu se Prokop posunul na sedmé místo celkové klasifikace a odváží si šest bodů do hodnocení jezdců.
„Je to pro nás po celé náročné soutěži neuvěřitelný výsledek, který byl ještě dnes ráno absolutně nereálný. Předchozí etapy pro nás byly občas frustrující, ale vydrželi jsme a to je právě krása rally sportu. Možná si někdo pomyslí, že to dnes bylo, jak se říká „na hyenu“. No jasně, bylo, ale museljsem si tady Monte odřídit, Michal odnavigovat a mechanici v zimě a vlhku odmakat. Také jsme si zažili pár krizovek, ale ustáli to. A hlavně kdybych jel stylem věnec nebo kotrmelec, jako někteří kluci dneska, tak do teď lovím s baterkou po lese kousky z auta a nesedíme tady v teple u kávy.“ filozofuje Prokop.
„A já bych nás odhlašoval ze Švédska, protože bys tam možná neměl s čím jet.“ doplňuje uvolněnou atmosféru manažer, Martinův švagr Quirin.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.