Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst absolvovala tři ze čtyř soutěžních dní na slavné Rally Monte Carlo a figuruje stále na desátém místě průběžné klasifikace. Problémy s trakcí a přilnavostí jí za celou dobu nedovolily bojovat o vyšší příčky. V sobotu pozdě večer končí celá soutěž na cílové rampě v Monaku a program rychlostních zkoušek nabídne tři průjezdy přes legendární Col de Turini.
Smířen se svým osudem a pravděpodobně i s celkovým umístěním na letošním ročníku Rallye Monte Carlo absolvoval Martin Prokop čtvrteční a páteční rychlostní zkoušky této soutěže, úvodního podniku MS v Rally. Sníh a led ležící na rozsáhlých úsecích na každém měřeném testu neumožnili jinou volbu obutí, než kompletní sadu pneumatik s hřeby, a tak se z okrajové a nouzové pneumatiky stala jediná možná volba. Bez ideálního gripu a přilnavosti se tak každé Prokopovo účinkování na trati stávalo soubojem o udržení vozu na trati a dokončení rychlostní zkoušky.
„V každé stopce jsem do mikrofonu rally radia referoval s tragikomickými pocity, protože jsem měl skutečně co dělat dostat auto bez nehody do cíle, ale zase tak nějak, aby to připomínalo závodění s WRC autem na mistrovství světa a ne výlet s kamarádem na hory. Však se koukněte na moje a Kosciuzskovo auto, to jsou nejotlučenější „WRCa“ letošního Monte,“ popisuje již s nadhledem Martin Prokop a přidává pár dalších postřehů z rychlostních zkoušek:
„Hned dnes ráno na první vložce jsem si ale řekl, že to prostě musí jít, musím to zkusit a zabojovat, přestože deváté místo mám daleko. Pro své sebevědomí i pro fanoušky, kteří jistě celou dobu kroutí hlavami nad tím, co se to tu děje. Hned jsem ale předvedl velikánskou podívanou, kdy se auto roztočilo a opustilo trať. Najednou se ale naštěstí v obrovských mračnech sněhu odrazilo od nějakého břehu a vrátilo se zpět - čumákem po směru jízdy - na trať a já mohl jakoby nic pokračovat ve sportování. Jen jsem elegantně pustil stěrače, nasekal tam rychlosti a vyrazil vzhůru za dalším dobrodružstvím. Scéna jako z Bondovky. Jestli to někdo točil, moc rád bych to viděl. Protože jsem při tom viděl celkem zřetelně světlo na konci tunelu našeho účinkování tady na Monte, zbytek dne jsem už nejančil. Předtím jsem začínal pochybovat i o sobě, protože to prostě nešlo a nešlo. Netvrdím, že bych tu měl na umístění v top 5, ale ty pocity a kdy se auto nesbírá v odjezdech nebo musíte brzdit nesmyslně brzo, jinak to prostě nevyjde, to je dobrá škola výdrže a zachování si závodního ducha a nasazení. Nemám tu už de-facto s kým soupeřit, protože na deváté místo máme přes deset minut a ze zadu na nás také nikdo netlačí, když se ve čtvrtek Francouz Maurin sám havárií vyřadil ze závodu. Měl bych mu být za to vděčný, protože mi tím zachoval naději na jeden mistrovský bod.“
Do sobotního programu posledního dne Rallye Monte Carlo nahlíží spolujezdec Michal Ernst: „Zítra nás čeká další porce pěti rychlostní zkoušek a hned třikrát se pojedou známé serpentiny přes Col se Turini včetně nočního průjezdu. Fanoušci si přijdou na své a pro nás to bude další bojovka, zvláště pokud začne opět hustě sněžit. Ale náročné to bude samozřejmě pro všechny posádky. Celá soutěž se totiž jede na gumách s hroty a ty všem ubývají, takže uvidíme kolik a v jakém stavu si jich jezdci během předcházejících dní pošetřili. My se tu sice trochu trápíme, ale víme proč tomu tak je. Je to extrémně specifický případ v jediném závodě sezony, která teprve začíná. My s Martinem i celý tým jsme na celou sezonu dobře připraveni a maximálně motivováni a jsme si jistí, že naše kvality a výkonnost letos ještě mnohokrát převedeme.“
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.