Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst absolvovala tři ze čtyř soutěžních dní na slavné Rally Monte Carlo a figuruje stále na desátém místě průběžné klasifikace. Problémy s trakcí a přilnavostí jí za celou dobu nedovolily bojovat o vyšší příčky. V sobotu pozdě večer končí celá soutěž na cílové rampě v Monaku a program rychlostních zkoušek nabídne tři průjezdy přes legendární Col de Turini.
Smířen se svým osudem a pravděpodobně i s celkovým umístěním na letošním ročníku Rallye Monte Carlo absolvoval Martin Prokop čtvrteční a páteční rychlostní zkoušky této soutěže, úvodního podniku MS v Rally. Sníh a led ležící na rozsáhlých úsecích na každém měřeném testu neumožnili jinou volbu obutí, než kompletní sadu pneumatik s hřeby, a tak se z okrajové a nouzové pneumatiky stala jediná možná volba. Bez ideálního gripu a přilnavosti se tak každé Prokopovo účinkování na trati stávalo soubojem o udržení vozu na trati a dokončení rychlostní zkoušky.
„V každé stopce jsem do mikrofonu rally radia referoval s tragikomickými pocity, protože jsem měl skutečně co dělat dostat auto bez nehody do cíle, ale zase tak nějak, aby to připomínalo závodění s WRC autem na mistrovství světa a ne výlet s kamarádem na hory. Však se koukněte na moje a Kosciuzskovo auto, to jsou nejotlučenější „WRCa“ letošního Monte,“ popisuje již s nadhledem Martin Prokop a přidává pár dalších postřehů z rychlostních zkoušek:
„Hned dnes ráno na první vložce jsem si ale řekl, že to prostě musí jít, musím to zkusit a zabojovat, přestože deváté místo mám daleko. Pro své sebevědomí i pro fanoušky, kteří jistě celou dobu kroutí hlavami nad tím, co se to tu děje. Hned jsem ale předvedl velikánskou podívanou, kdy se auto roztočilo a opustilo trať. Najednou se ale naštěstí v obrovských mračnech sněhu odrazilo od nějakého břehu a vrátilo se zpět - čumákem po směru jízdy - na trať a já mohl jakoby nic pokračovat ve sportování. Jen jsem elegantně pustil stěrače, nasekal tam rychlosti a vyrazil vzhůru za dalším dobrodružstvím. Scéna jako z Bondovky. Jestli to někdo točil, moc rád bych to viděl. Protože jsem při tom viděl celkem zřetelně světlo na konci tunelu našeho účinkování tady na Monte, zbytek dne jsem už nejančil. Předtím jsem začínal pochybovat i o sobě, protože to prostě nešlo a nešlo. Netvrdím, že bych tu měl na umístění v top 5, ale ty pocity a kdy se auto nesbírá v odjezdech nebo musíte brzdit nesmyslně brzo, jinak to prostě nevyjde, to je dobrá škola výdrže a zachování si závodního ducha a nasazení. Nemám tu už de-facto s kým soupeřit, protože na deváté místo máme přes deset minut a ze zadu na nás také nikdo netlačí, když se ve čtvrtek Francouz Maurin sám havárií vyřadil ze závodu. Měl bych mu být za to vděčný, protože mi tím zachoval naději na jeden mistrovský bod.“
Do sobotního programu posledního dne Rallye Monte Carlo nahlíží spolujezdec Michal Ernst: „Zítra nás čeká další porce pěti rychlostní zkoušek a hned třikrát se pojedou známé serpentiny přes Col se Turini včetně nočního průjezdu. Fanoušci si přijdou na své a pro nás to bude další bojovka, zvláště pokud začne opět hustě sněžit. Ale náročné to bude samozřejmě pro všechny posádky. Celá soutěž se totiž jede na gumách s hroty a ty všem ubývají, takže uvidíme kolik a v jakém stavu si jich jezdci během předcházejících dní pošetřili. My se tu sice trochu trápíme, ale víme proč tomu tak je. Je to extrémně specifický případ v jediném závodě sezony, která teprve začíná. My s Martinem i celý tým jsme na celou sezonu dobře připraveni a maximálně motivováni a jsme si jistí, že naše kvality a výkonnost letos ještě mnohokrát převedeme.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.