Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst absolvovala tři ze čtyř soutěžních dní na slavné Rally Monte Carlo a figuruje stále na desátém místě průběžné klasifikace. Problémy s trakcí a přilnavostí jí za celou dobu nedovolily bojovat o vyšší příčky. V sobotu pozdě večer končí celá soutěž na cílové rampě v Monaku a program rychlostních zkoušek nabídne tři průjezdy přes legendární Col de Turini.
Smířen se svým osudem a pravděpodobně i s celkovým umístěním na letošním ročníku Rallye Monte Carlo absolvoval Martin Prokop čtvrteční a páteční rychlostní zkoušky této soutěže, úvodního podniku MS v Rally. Sníh a led ležící na rozsáhlých úsecích na každém měřeném testu neumožnili jinou volbu obutí, než kompletní sadu pneumatik s hřeby, a tak se z okrajové a nouzové pneumatiky stala jediná možná volba. Bez ideálního gripu a přilnavosti se tak každé Prokopovo účinkování na trati stávalo soubojem o udržení vozu na trati a dokončení rychlostní zkoušky.
„V každé stopce jsem do mikrofonu rally radia referoval s tragikomickými pocity, protože jsem měl skutečně co dělat dostat auto bez nehody do cíle, ale zase tak nějak, aby to připomínalo závodění s WRC autem na mistrovství světa a ne výlet s kamarádem na hory. Však se koukněte na moje a Kosciuzskovo auto, to jsou nejotlučenější „WRCa“ letošního Monte,“ popisuje již s nadhledem Martin Prokop a přidává pár dalších postřehů z rychlostních zkoušek:
„Hned dnes ráno na první vložce jsem si ale řekl, že to prostě musí jít, musím to zkusit a zabojovat, přestože deváté místo mám daleko. Pro své sebevědomí i pro fanoušky, kteří jistě celou dobu kroutí hlavami nad tím, co se to tu děje. Hned jsem ale předvedl velikánskou podívanou, kdy se auto roztočilo a opustilo trať. Najednou se ale naštěstí v obrovských mračnech sněhu odrazilo od nějakého břehu a vrátilo se zpět - čumákem po směru jízdy - na trať a já mohl jakoby nic pokračovat ve sportování. Jen jsem elegantně pustil stěrače, nasekal tam rychlosti a vyrazil vzhůru za dalším dobrodružstvím. Scéna jako z Bondovky. Jestli to někdo točil, moc rád bych to viděl. Protože jsem při tom viděl celkem zřetelně světlo na konci tunelu našeho účinkování tady na Monte, zbytek dne jsem už nejančil. Předtím jsem začínal pochybovat i o sobě, protože to prostě nešlo a nešlo. Netvrdím, že bych tu měl na umístění v top 5, ale ty pocity a kdy se auto nesbírá v odjezdech nebo musíte brzdit nesmyslně brzo, jinak to prostě nevyjde, to je dobrá škola výdrže a zachování si závodního ducha a nasazení. Nemám tu už de-facto s kým soupeřit, protože na deváté místo máme přes deset minut a ze zadu na nás také nikdo netlačí, když se ve čtvrtek Francouz Maurin sám havárií vyřadil ze závodu. Měl bych mu být za to vděčný, protože mi tím zachoval naději na jeden mistrovský bod.“
Do sobotního programu posledního dne Rallye Monte Carlo nahlíží spolujezdec Michal Ernst: „Zítra nás čeká další porce pěti rychlostní zkoušek a hned třikrát se pojedou známé serpentiny přes Col se Turini včetně nočního průjezdu. Fanoušci si přijdou na své a pro nás to bude další bojovka, zvláště pokud začne opět hustě sněžit. Ale náročné to bude samozřejmě pro všechny posádky. Celá soutěž se totiž jede na gumách s hroty a ty všem ubývají, takže uvidíme kolik a v jakém stavu si jich jezdci během předcházejících dní pošetřili. My se tu sice trochu trápíme, ale víme proč tomu tak je. Je to extrémně specifický případ v jediném závodě sezony, která teprve začíná. My s Martinem i celý tým jsme na celou sezonu dobře připraveni a maximálně motivováni a jsme si jistí, že naše kvality a výkonnost letos ještě mnohokrát převedeme.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?