Martin Prokop v cíli prvního dne Rallye Monte Carlo

Prokop, Martin - Ernst, Michal
Prokop, Martin - Ernst, Michal, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
Ondřej Krajča 17. ledna 2013 10:06
Sdílej:

Posádka Jipocar Czech National Teamu Martin Prokop / Michal Ernst po prvním dni Rally Monte Carlo figuruje na desátém místě průběžné klasifikace, přestože na třetím měřeném úseku trefila kolem skálu a 20 km jela s poškozeným ráfkem.

Start sezony WRC 2013 obstarává stejně jako vloni epická Rally Monte Carlo, která má pro posádky soutěžních vozů připraveno během čtyřech dnů 468 kilometrů na osmnácti měřených úsecích. Jediným českým zástupcem v elitní kategorii vozů WRC je jihlavský rodák Martin Prokop, devátý nejlepší jezdec Mistrovství světa v rally z roku 2012.

Jestliže se v posledních letech přes svou náročnost a vyhlášenou loterii při volbě správných pneumatik stalo Rallye Monte Carlo soutěží, kde se souvislá sněhová pokrývka vyskytovala pouze na několika rychlostních zkouškách, letos tomu bude zcela jistě jinak a přidá to celé soutěži na atraktivitě. Nemožnost startovat po předchozím zaváhání do dalších dní v rámci pravidla Superrally to vše jenom podtrhuje. Jediná větší chyba a je po závodě…

„Na uklouzaném a většinou sněhovém povrchu jsem nasazoval pneumatiky s hroty a jen do jedné vložky zvolil do kříže kombinaci se slickem. Na předposlední RZ jsem byl ale široký v jedné zatáčce a auto vylétlo z trati, kde zadním kolem trefilo skálu. Se štěstím jsme dokončili, ale oddělali při tom jednu zimní gumu, takže následující rychlostku jsme museli odjet pouze na třech zimních gumách, což nebyla za daných podmínek zrovna ideální kombinace. Další dny má být sněhu ještě víc a hodně zkoušek se jede ve vysoké nadmořské výšce, takže o zábavu a dramatické situace bude postaráno,“ přibližuje průběh středeční první etapy pilot Fordu Fiesta RS WRC Martin Prokop a dodává: „asi vám budu připadat zaskočený jako silničáři při prvním nástupu zimy, ale skutečně takový rozsah souvislé sněhové pokrývky na tratích rychlostních zkoušek zde nepamatuji od roku 2005, co Monte jezdím. Podmínky to jsou samozřejmě pro všechny stejné, ale my jsme počítali s tím, že takových vyloženě sněhových rychlostek bude jako obvykle jen pár a ty nějak překlepeme. Náš dodavatel pneumatik se totiž od loňského podzimu fantasticky zlepšil s asfaltovými pneumatikami na suchu i mokru, což ukázal i náš nedávný test v Itálii, ale na zimních asfaltových osmnáctkách s hřeby se po dohodě žádná evoluce nedělala, protože to na Monte v posledních letech byla volba jen pro několik málo rychlostních zkoušek. Taková je zkrátka situace, ale přesto bych chtěl fanouškům slíbit, že udělám maximum pro to, bychom se prokousali pořadím výš a vylepšili naše deváté místo z minulého roku.“

První soutěžní den uzavírá manažer Quirin Müller: „Zatím jsme desátí, ale před námi jsou další tři náročné dny a bez možnosti se do závodu vrátit jsem rád, že se Martin nepokouší udělat první den za každou cenu nějakou klukovinu, která by nás vyřadila ze hry o mistrovské body. Však už dnes má za sebou pár jezdců uražená kola nebo poškozená zavěšení a balí si kufry. Nechme se překvapit, co nám všem ještě Monte přichystá za překvapení.“

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?