Poslední sprinterské klání sezóny se opět konalo na Vsetíně při PSG-Partr Rally Vsetín. Ani na této poslední soutěži sezóny nechyběla posádka KRTZ Racing Teamu Patrik Rujbr – Richard Nesvadba na jejich tradičním Mitsubishi Lancer Evo X.
Kluci měli před Vsetínem jasný cíl a to posbírat co nejvíce bodů, aby mohli v tabulce třídy 3 přeskočit doposud pátého Martina Semeráda. Hlavně taktéž nechtěli poškodit auto, jelikož týden po Vsetíně odjížděla tato dvojice na premiérový start na šotolinovou Waldviertel rally.
A Patrik s Richardem začali dobře, když jim po polovině soutěže patřilo sedmé místo ve třídě s minimálním odstupem na před sebou jedoucí posádky. Na druhém testu si rovněž připsali druhý čas ve skupině 3. „V prostřední sekci rally jsme trochu ztráceli díky ne zrovna optimální volbě pneumatik,“ říká Patrik Rujbr. Do konce soutěže však kluci svůj výsledek nevylepšili a Vsetín tedy dokončili na sedmém místě ve třídě 3, což stačilo na celkové páté místo v šampionátu sprintrally.
„Myslím, že jsme po celý rok podávali slušné výkony a je vidět určitě oproti loňsku zrychlení, které doufám zúročíme v příští sezoně konečně nějakým umístěním na stupních vítězů,“ hodnotí krátce sezónu spolujezdec Richard Nesvadba.
Nutno podotknout, že Mitsubishi bylo po celou sezónu velmi dobře připraveno, což dokazuje taktéž všech osm dokončených sprintů sezóny. Ihned po Vsetínu čekal mechaniky hektický týden, protože již následující pátek posádka startovala na jejich první šotolinové rally. Proto bylo nutno Lancera přestavět na šotolinovou verzi. Velký dík patří Patrikovu otci Luďkovi, který zařídil většinu věcí potřebných pro tuto změnu specifikace. Tato premiéra se odehrála na Waldviertel Rally, která každoročně ukončuje mistrovskou sezónu v Rakousku a na tuto soutěž každoročně zavítá taktéž mnoho českých posádek. Jelikož se Waldviertel jezdí v podzimním termínu, tak se jedzci shodují, že v mnohém připomíná Wales Rally, která se jezdí v mistrovství světa. Kluci si chtěli soutěž hlavně užít, což se jim zpočátku dařilo a po první etapě drželi pěkné šestnácté místo celkově a šesté ve třídě 3. „Do Rakouska jsme oba odjížděli natěšení na nové tratě a povrch a byli jsme zvědaví, jak se podaří uplatnit Patrikovi letošní starty v autokrosu,“ říká Richard. „Po první etapě jsme byli příjemně překvapení z našeho umístění, kdy odstupy od domácích Rakušanů nebyly nijak velké, naopak, spousta jich byla v pořadí za námi,“, doplňuje Patrik.
Druhá etapa začala pro Patrika s Richardem nejlépe jak mohla, když se po devátém testu dostali na třinácté místo a ve třídě 3 byli již čtvrtí. „Hned na první sobotní zkoušce jsme byli nemile překvapení velkou chybou pořadatelů, kteří nás v jednom odbočení posílali rovně. Erzetu jsme, ale absolvovali podle správné trasy, o to víc jsme byli překvapení, že někteří jezdci ze špičky se nechali zmást a i přes nedodržení trasy nebyli nijak penalizování, ale zkouška byla nakonec pořadateli anulována. U nás jsem nic podobného za svých 17 let v rally nezažil,“ říká ke kuriózní situaci Richard Nesvadba. Na desátém testu, ale kluci s jejich Lancerem vyletěli mimo trať a soutěž pro ně skončila. „Před RZ 10 začalo hustě pršet a tvrdé šotolinové gumy nás v uklouzané levé šest nepodržely, zadek auta šel z cesty, otočili jsme se přes střechu a zaparkovali v lese na další EVO X, která tam skončila na prvním průjezdu. Auto skončilo docela pomačkané, my jsme naštěstí v pořádku,“ popisuje krušnou chvilku Patrik Rujbr. „I přes havárii a zmatky pořadatelů se nám Waldviertel rally hodně líbila, svezení na šotolině je velký zážitek, i když v některých úsecích jsme oba měli pěkně stažený zadek,“ hodnotí soutěž s úsměvem Richard.
Nicméně vůz bude do RallyShow Uherský Brod opraven a tak ani zde nebudou kluci chybět a představí se v plné síle domácím fanouškům již tuto sobotu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.