Zdál se Vám někdy sen, ve kterém plavete proti neviditelnému proudu a nehnete se ani o centimetr? Nebo běžíte a běžíte a běžíte a nepohnete se přitom z místa?
Znáte ten pocit marnosti a bezradnosti, se kterým jste se pak probudili? Tak takový dojem má český jezdec Martin Prokop po svém startu na Estonské Rally, který pro něj byl přípravou na další dějství světového šampionátu, které se odehraje první srpnový víkend ve Finsku.
„Divný pocit,“ říká český jezdec po dojetí výborně zorganizovaného podniku, ve kterém obsadil 4. místo za Ostbergem, Neuvillem a domácím Grossem. „Za sebe jsem měl dojem, že jsem naprosto nic nepodcenil, už jen proto, aby se varianty nastavení, které jsme chtěli vyzkoušet, mohly dokonale projevit. Začali jsme se ztrátou cca 1 sekundu na kilometr na Ostberga. Pak jsme provedli první alternativu set- upu a ztráta byla 1 sekundu na kilometr. A po další změně jsme se dostali -tramtadadá - na odstup 1 sekundu na kilometr…. Prostě vývoj nula. Ani pozitivní ani negativní. Už jsme opravdu nevěděli, co vymyslet,“ popisuje bezradnost Czech Ford National Týmu Martin Prokop.
Na superrychlých estonských šotolinových RZ posádky dosahovaly vysokých rychlostních průměrů, které přesahovaly hranici 125 km/h, jen stěží česká dvojice hledala místa, kde výslednou ztrátu nabírá. „Když se podíváte na kterýkoli onboard, je to pořád takový kalup, že se to opravdu najít nedá. Valnou většinu času jsme se po trati pohybovali rychlostí 180 – 190 km/h “, komentuje své dojmy Zdeněk Hrůza, sdílející s Martinem Prokopem kokpit Fordu Fiesta WRC. „Museli jsme si obstarat data Madse Ostberga, abychom neodjížděli s úplně zamotanou hlavou.“
Porovnání ukázalo, že český pilot brzdí na stejných místech, ve stejném okamžiku jako norský jezdec. Jediné v čem se ukázal rozdíl bylo pár kilo tlaku na brzdový pedál. „Mads podle dat brzdu jen polechtal, já byl důraznější. Takže jsou dvě možnosti. Buď mám větší sílu v noze nebo jsem se víc bál,“ už s nadhledem hodnotil Martin Prokop svůj testovací start na estonských tratích. „Snad se nám příčinu v dalších testech odstranit…“
Bude tedy opět platit, že ve Finsku uspěje ten, kdo dokáže odhodit pud sebezáchovy? „Finské tratě jsou rozhodně ty nejvíc „na srdce“ z celého šampionátu. Pohříchu hranice mezi zahozením strachu a zahozením auta do lesa je tady tenčí než kde jinde. Pokusíme se tu linii najít. A nepřekročit.“, dodává český rallyový pilot Martin Prokop.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.