Jsou za námi 4 soutěže MS, jedna na asfaltu (pokud tedy budeme Mote Carlo považovat za asfaltové, což bychom podle mého letos spíše mohli), druhá na sněhu a třetí se čtvrtou na šotolině. Pojďme se tedy trochu blíže podívat na to, co nám úvodní soutěže roku 2012 napověděli o rozložení sil v MS.
Záměrně jsme s tímto rozborem počkali až po letošní druhé šotolinové rally, Rally Portugal, protože je nutné si přiznat, že v Mexiku neměla značka Mini odpovídající zastoupení (i když je otázkou, zda-li má Mini vypovídající zastoupení i v soutěžích, kde startuje Prodrive, protože o čelo je schopný bojovat jen Dani Sordo). Problémem našeho rozboru je, že Citroën v Portugalsku záhy přišel o Sébastiena Loeba (bez možnosti využití systému Rally 2) a také časté výpadky Fordu v různých soutěžích, takže jezdci mohli jet naplno a nemuseli se strachovat o výsledek. Zároveň připomeňme, že i Ford jel většinu Monte Carla s jedním vozem, protože organizátoři se rozhodli systém Rally 2 na této legendární soutěži zakázat.
Pokud bychom rozložení sil v letošním šampionátu posuzovali podle počtu vyhraných zkoušek, tak by byl nejrychlejším vozem Ford Fiesta RS WRC (jenom připomínám, že v rozboru se výrazně projevila neúčast Prodrivu potažmo Daniho Sorda v Mexiku). Speciál postavený M-Sportem má na kontě 45 vyhraných rychlostních zkoušek. Největší měrou se na tomto čísle podílel tovární tým, to je jasné. Jari-Matti Latvala zaznamenal nejrychlejší čas na 22 testech. Petter Solberg vyhrál RZ v letošním roce 16krát. Po 3 vítězstvích si s Fordem připsali ještě Ott Tänak a Mads Ostberg, jednou se radoval také Chris Atkinson.
Druhým "nejrychlejším" vozem je Citroën DS3 WRC. Ten má na svém kontě 32 vyhraných zkoušek. Tovární tým se zcela pochopitelně na tomto čísle podílel nejvíc. Sébastien Loeb se radoval ve 20 případech, Mikko Hirovnen v 10 (zajímavostí je, že v Portugalsku, kde vyhrál, nebyl nejrychlejší na žádné RZ). I s Citroënem se ve dvou případech radovali soukromníci. Jednu zkoušku vyhrál Thierry Neuville a jednu také Nasser Al-Attiyah.
Jako "nejpomalejší" vůz by z tohoto srovnání vyšel Mini John Cooper Works WRC. Vítězné RZ na jeho konto načítá pouze Dani Sordo, který je navíc limitovaný omezeným množstvím startů (například ze zmíněných 4 soutěží je to plných 25 %). Španěl dokázal s Mini vybojovat nejrychlejší čas 8krát.
Zajímavé je také se podívat na to, na jakých površích se různým vozům dařilo. Ford ze 45 vyhraných zkoušek vyhrál pouze 5 na asfaltu, Mini letos vyhrálo 1 na sněhu a 1 na asfaltu, zbylých 6 vyhraných zkoušek pochází z portugalské šotoliny (respektive spíše bláta). Citroën má vítězství poměrně rovnoměrně rozložená na všech površích.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.