Jsou za námi 4 soutěže MS, jedna na asfaltu (pokud tedy budeme Mote Carlo považovat za asfaltové, což bychom podle mého letos spíše mohli), druhá na sněhu a třetí se čtvrtou na šotolině. Pojďme se tedy trochu blíže podívat na to, co nám úvodní soutěže roku 2012 napověděli o rozložení sil v MS.
Záměrně jsme s tímto rozborem počkali až po letošní druhé šotolinové rally, Rally Portugal, protože je nutné si přiznat, že v Mexiku neměla značka Mini odpovídající zastoupení (i když je otázkou, zda-li má Mini vypovídající zastoupení i v soutěžích, kde startuje Prodrive, protože o čelo je schopný bojovat jen Dani Sordo). Problémem našeho rozboru je, že Citroën v Portugalsku záhy přišel o Sébastiena Loeba (bez možnosti využití systému Rally 2) a také časté výpadky Fordu v různých soutěžích, takže jezdci mohli jet naplno a nemuseli se strachovat o výsledek. Zároveň připomeňme, že i Ford jel většinu Monte Carla s jedním vozem, protože organizátoři se rozhodli systém Rally 2 na této legendární soutěži zakázat.
Pokud bychom rozložení sil v letošním šampionátu posuzovali podle počtu vyhraných zkoušek, tak by byl nejrychlejším vozem Ford Fiesta RS WRC (jenom připomínám, že v rozboru se výrazně projevila neúčast Prodrivu potažmo Daniho Sorda v Mexiku). Speciál postavený M-Sportem má na kontě 45 vyhraných rychlostních zkoušek. Největší měrou se na tomto čísle podílel tovární tým, to je jasné. Jari-Matti Latvala zaznamenal nejrychlejší čas na 22 testech. Petter Solberg vyhrál RZ v letošním roce 16krát. Po 3 vítězstvích si s Fordem připsali ještě Ott Tänak a Mads Ostberg, jednou se radoval také Chris Atkinson.
Druhým "nejrychlejším" vozem je Citroën DS3 WRC. Ten má na svém kontě 32 vyhraných zkoušek. Tovární tým se zcela pochopitelně na tomto čísle podílel nejvíc. Sébastien Loeb se radoval ve 20 případech, Mikko Hirovnen v 10 (zajímavostí je, že v Portugalsku, kde vyhrál, nebyl nejrychlejší na žádné RZ). I s Citroënem se ve dvou případech radovali soukromníci. Jednu zkoušku vyhrál Thierry Neuville a jednu také Nasser Al-Attiyah.
Jako "nejpomalejší" vůz by z tohoto srovnání vyšel Mini John Cooper Works WRC. Vítězné RZ na jeho konto načítá pouze Dani Sordo, který je navíc limitovaný omezeným množstvím startů (například ze zmíněných 4 soutěží je to plných 25 %). Španěl dokázal s Mini vybojovat nejrychlejší čas 8krát.
Zajímavé je také se podívat na to, na jakých površích se různým vozům dařilo. Ford ze 45 vyhraných zkoušek vyhrál pouze 5 na asfaltu, Mini letos vyhrálo 1 na sněhu a 1 na asfaltu, zbylých 6 vyhraných zkoušek pochází z portugalské šotoliny (respektive spíše bláta). Citroën má vítězství poměrně rovnoměrně rozložená na všech površích.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.