Loňská sezona Miroslava Janoty a Pavla Dreslera v mistrovství Evropy historických vozidel rally byla ověnčena ziskem titulu mistrů Evropy v kategorii 2. Spolujezdec Pavel Dresler ale dostal nabídku továrního týmu Škoda, aby se posadil vedle vícenásobného mistra České republiky v rally a jednoho z nejlepších současných jezdců šampionátu IRC, Jana Kopeckého.
Taková nabídka se nedá odmítnout a sní o ní každý spolujezdec, který to s rallysportem myslí vážně a uvažuje o této motoristické disciplíně skutečně profesionálně. Proto Hájek Historic Czech National Rally Team už před koncem loňského roku věděl, že úspěšná spolupráce Miroslava Janoty a Pavla Dreslera přeci jen musí skončit.
Během zimní přestávky týmu, kdy probíhaly práce na soutěžních vozech, a připravovala se organizace nové sezony, tým usilovně hledal vhodného spolujezdce, který by mohl Pavla Dreslera nahradit. Po návštěvě centrály automobilky Opel v Rüsselsheimu, kde byl Hájek Historic Czech National Rally Team oceněn za svoji dosavadní práci, padlo definitivní rozhodnutí, že tým v sezóně 2012 opět nastoupí do FIA mistrovství Evropy historických vozidel rally a otázka vhodného spolujezdce pro mistra Evropy Miroslav Janotu začala být skutečně palčivou.
Mirek Janota a sportovní manager týmu Jan Možný zúžili výběr jen na několik kandidátů, ze kterých se snažili vybrat toho nejlepšího. Volba nakonec díky prokázaným schopnostem a doporučení zkušených spolujezdeckých legend jako jsou Petr Starý, či Karel Jirátko padla na mladého, ale již dostatečně zkušeného spolujezdce Lukáše Vyorala, který pochází z Otrokovic. Lukáš Vyoral v současné době pracuje na dílně u Karla Jirátka a prokázal svoje spolujezdecké dovednosti a velký zájem závodit s historickým Opelem Kadett na nejvyšší úrovni v mistrovství Evropy.
Spolujezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu Lukáš Vyoral: „Nabídku na závodění v takovém týmu, s takovým pilotem a s tak pěkným autem, tu nedostávám každý den. Moc se těším na první závod a spolupráci s týmem. Doposud jsem celé dění kolem Hájek Historic Czech National Rally Teamu sledoval pouze přes internet. To, jak si kluci vedli v Evropě s Kadettem, bylo úžasné a držel jsem jim pěsti. Stále tomu pořádně nevěřím a zřejmě mi to ani nedošlo, že toho všeho budu součástí. Začínám žít svůj sen.“
Sportovní manager Hájek Historic Czech National Rally Teamu Jan Možný k výběru nového spolujezdce říká: "Rád bych touto cestou vyjádřil velké díky, díky, díky, dvěma lidem. Karlu Jirátkovi a Petru Starému. Bez nich bychom cestu k Lukášovi těžko objevili. Cítím, že je potřeba vyzdvihnout jejich kamarádský přístup a pomoc při hledání nového spolujezdce za Pavla Dreslera. Petr Starý nás navedl právě na Lukáše a informoval nás o jeho přednostech. Karel Jirátko nám „požehnal“ přivítat Lukáše v našem týmu pro letošní sezónu i přes to, že u něj pracuje, v jeho krásném motosportu jako mechanik, a značně se mu tím zkomplikuje jeho vlastní program pro letošní rok.
Když jsme dorazili s Mirkem Janotou na schůzku, při které jsme projednávali otázku angažmá Lukáše, dostalo se nám takového přátelského přivítání, že si ty okamžiky budu ještě dlouho pamatovat. Opět se potvrdilo, jak veliká osobnost Karel Jirátko je, a jak má tento sport z celého srdce rád. Za sebe i za tým ti Karle děkuji a tobě Petře děkuji, že jsi mi opět, pokolikáté už, ukázal ten správný směr."
Jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu Miroslav Janota: "Jsem moc rád, že se nám s Honzou podařilo najít člověka, který je zapálený pro naši věc. Lukáš je mladý spolujezdec, je z něj ale cítit velké nadšení a to potřebujeme. Těším se na spolupráci s ním a na celou novou sezonu."
Majitel týmu Ctirad Hájek: "Jsem spokojený, že máme kompletní posádku. Od rozhodnutí, že pokračujeme v mistrovství Evropy, a návštěvy v německém Opelu prvního února uplynulo jen šestnáct dní a nám se podařilo najít kvalitního mitfáru. Těším se na první závod, no a držme si palce."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.