Skotská rally má pro značku ŠKODA sladkou příchuť - premiérové vítězství v šampionátu IRC slaví Andreas Mikkelsen z týmu ŠKODA UK Motorsport na továrně připravené Fabii S2000.
A společně s druhým místem posádky týmu ŠKODA Motorsport Juho Hänninen/Mikko Markkula si ŠKODA zajistila letošní titul v hodnocení značek IRC a obhájila tak jeho zisk z loňské sezony. Druhá tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý skončila po spolehlivém výkonu na pátém místě. O titul mezi jezdci může ještě bojovat šest závodníků.
Soutěž ve Skotsku byla poprvé v historii seriálu IRC hodnocena bodovým koeficientem (1.5x). Vidina vyššího zisku bodů přilákala kompletní špičku IRC – chyběl pouze Freddy Loix. Soutěž byla rozdělena do tří dnů a všechny provázelo typické skotské počasí – vlhko, větrno a zejména v sobotu vytrvalý déšť. Tratě byly rozmoklé a plné bláta, poslední rychlostní zkouška sobotního dne musela být dokonce z důvodu neuspokojivého stavu trati zrušena. První polovina soutěže byla poznamenána havárií do té doby vedoucího Guy Wilkse na Peugeotu v RZ 5. Do čela se dostal díky skvělé a konstantně rychlé jízdě Andreas Mikkelsen s Fabií Super 2000 a svůj náskok do konce soutěže s přehledem navyšoval. Na rozmáčených skotských tratích nebyl prostor pro chybu a piloti továrního týmu ŠKODA Motorsport tak zvolili opatrnější taktiku. Juho Hänninen hledal v počátku soutěže rytmus, figuroval místy až na páté pozici, v druhé polovině soutěže však výrazně zrychlil a dílčími nejrychlejšími časy se probojoval až na konečné druhé místo. Týmový kolega Jan Kopecký jel Skotskou rally poprvé v životě a po celou soutěž se potýkal s náročnými podmínkami rozbité tratě. Páté místo je po vyrovnané jízdě výsledkem, který se Kopeckému započítává do hodnocení šampionátu, kterému před poslední soutěží na Kypru vévodí.
Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport, skotskou rally hodnotí:
„Blahopřeji Andreasovi k jeho výbornému výkonu a premiérovému vítězství v soutěži IRC. Do skotské rally jsme vstupovali s cílem vyvarovat se zbytečných chyb. Jsem rád, že se posádky továrních Fabií po celou soutěž držely týmových instrukcí a že jsme si tímto výkonem zajistili obhajobu titulu mezi značkami. Velké poděkování patří všem členům našeho týmu, podmínky zde byly opravdu náročné. Bylo by skvělé, kdyby na poslední soutěži na Kypru získal titul šampiona IRC některý z jezdců na voze ŠKODA Fabia Super 2000.“
Andreas Mikkelsen:
„Byl to perfektní víkend. Byli jsme tak blízko vítězství v Maďarsku a ještě blíže v San Remu, ale nemohli jsme si zvolit lepší místo na první triumf v IRC než na domácí půdě ŠKODA UK. Loni jsem si trať ve Skotsku hodně užíval, ale podmínky byly od letošních tak odlišné. Rychlostní zkoušky byly letos hodně mokré, klouzavé a hodně bahnité. Bylo jednoduché udělat chybu a jsem rád, že jsme jeli takto rychle během celého víkendu. Já i Ola jsme opravdu šťastní, že jsme zde uspěli.“
Juho Hänninen:
„Jsme rádi, že jsme s Mikkem opět absolvovali soutěž IRC a svým výkonem přispěli k obhájení titulu ve značkách. Zároveň jsme vybojovali důležité body do hodnocení jezdců. Gratuluji Andreasovi k jeho prvnímu vítězství v IRC.“
Jan Kopecký:
„Nikdy jsem nejel v tak těžkých podmínkách, snažili jsme se, co to šlo, postupně jsme získávali více a více jistoty. Nechtěli jsme však zbytečně riskovat, spousta špičkových pilotů se tu dopustila chyb. Na poslední soutěž, do které jdeme z prvního místa, se maximálně připravíme. Bude to pro všechny velká bitva.“
Šampionát IRC vyvrcholí poslední soutěží na Kypru první listopadový víkend. Je hodnocená dvojnásobným počtem bodů a rozhodnutí o letošních šampionech IRC v kategorii jezdců padne právě tam.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.