Posádka A. T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia S2000 se představí v závěru prvního srpnového týdne na šestém díle kontinentálního šampionátu při Rali Vinho da Madeira.
Ta se jede na portugalském ostrově věčného jara a orchidejí v Atlantickém oceánu. Úřadující vicemistři Evropy jsou po Bulharské rally na čtvrtém místě průběžného pořadí a do Funchalu odletěli s cílem rozšířit dosavadní bodový zisk. Tlusťák startoval na Madeiře poprvé před dvěma lety, ale tehdy na voze Citroën C2 S1600 odstoupil již na začátku soutěže kvůli banální závadě.
FIA Mistrovství Evropy v rally pokračovalo začátkem července asfaltovou Bulgaria Rally s centrem v zimním letovisku Borovec. Místní pořadatelé připravili pro startovní pole v předvečer startu zajímavé zpestření. Na sjezdovce před ředitelstvím soutěže se uskutečnil pětiboj - memoriál zesnulého bulharského motoristického komentátora Richarda Grueva. Posádky i někteří další zástupci týmů soutěžili ve čtyřech různých disciplínách. „Určitě to byla pro nás příjemná změna a možná jsme vytvořili i novou tradici. Nutno říci, že po kondiční stránce se jednalo o náročné zápolení. Především běh na sjezdovce nám dal zabrat. Původně jsme si mysleli, že si dělají srandu. Vyráželi jsme na trať jako první a teprve poté pochopili, že musíme vyběhnout celou sjezdovku až nahoru. Každopádně se jednalo o zábavu, nicméně nechtěli jsme se zranit,“ pověděl zádveřický jezdec. Čeští reprezentanti slavili v pětiboji nakonec dva úspěchy. Tým A. T. Motosport získal ocenění zásluhou „špiona“ Ondřeje Blaťáka, který získal medaili v běhu a ve střelbě. Překvapivě druhé místo obsadil ve sjezdu na kole Marek Fuks. „Ani nevím, jak jsme dopadli my s Honzou Škaloudem. Pojali jsme celý pětiboj spíše jako zábavu a v exhibičním tempu,“ pověděl devětadvacetiletý Antonín Tlusťák.
Bulharská rally byla v loňském roce premiérově zařazena do mistrovství světa a nabídla velmi dlouhé erzety a rovněž přejezdy. „Samotnou rally hodnotím jako nejtěžší v letošním šampionátu. Jeli jsme přes třicet kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky, celá rally měla jen deset měřených úseků a navíc panovalo neskutečné horko. Ve stínu bylo až čtyřicet stupňů Celsia, k tomu velká nadmořská výška. Na úvodní erzetu byl přejezd sedmdesát kilometrů a po třetí erzetě dalších sedmdesát kilometrů do remote servisu. Mechanici připravili fabii ve skvělé kondici, nicméně vinou velkého vedra se nám zavzdušňovala nádrž, ale v servisu se podařilo vše opravit a celou soutěž jsme absolvovali bez dalších technických problémů,“ řekl Antonín Tlusťák, držitel jezdecké priority FIA B. Český jezdec se od začátku držel na čtvrtém místě mezi Evropany, nicméně první den dokončil na sedmém místě absolutního pořadí a pátém v hodnocení mistrovství Evropy. „Italové Rossetti i Betti jeli skvěle, na domácích tratích zářili místní střelci Gyošev a Iliev, když posledně jmenovaný doplatil na defekt v úvodu rally. My jsme si drželi přičku před polským tandemem v sestavě Rzesnik a Ruta. Druhý den nás přeskočil Bulhar Dončev, ale nechtěli jsme se pouštět do zbytečných dostihů. Na špičku jsme neměli, tak jsme si hlídali své pozice Celý závod jsme projeli bez jakékoliv krizovky a získali jsme důležité body,“ vysvětlil Tlusťák. V celkovém hodnocení to znamenalo osmé místo a pátou příčku mezi Evropany. Zatímco v loňském roce zádveřický jezdec v první polovině sezony pouze paběrkoval, letos je na tom podstatně lépe. „Máme větší přísun evropských bodů a své účinkování hodnotíme pozitivně. Na oba italské jezdce nemáme, a tak se soustředíme na souboj o třetí místo s Polákem Oleksowiczem,“ hodnotil dosavadní průběh sezony.
Evropský šampionát se přesouvá začátkem srpna na ostrov Madeira. Portugalská soutěž vypadla kvůli financím z kalendáře Intercontinental Rally Challenge (IRC), ale v Evropě zůstala. Mezi 47 přihlášenými posádkami najdeme řadu zvučných jmen. Mezi sedmi registrovanými Evropany je zastoupena téměř kompletní špička, kterou zastupují Italové Luca Rossetti (Fiat Grande Punto S2000), Luca Betti (Peugeot 207 S2000), Poláci Maciej Oleksowicz (Ford Fiesta S2000) a Szymon Ruta (Peugeot 207 S2000). Z Portugalců pomýšlejí na čelní příčky Bruno Magalhaes, Vitor Sá (oba Peugeot 207 S2000), Miguel Nunes a Ricardo Moura (oba Mitsubishi Lancer EVO IX).
„Jedná se o logisticky nejnáročnější podnik v celém letošním kalendáři. S týdenním předstihem vyrazila skupina mechaniků, která se trajektem společně s vozy přepravila na tento ostrov v Atlantiku. Hlavní část týmu se přesunula před nedělní půlnocí letecky z Prahy do Funchalu, celkem naše výprava čítá téměř dvacet osob. Madeira je exotická, velmi náročná rally. Před dvěma lety jsme zde startovali, nicméně vypadli jsme pro banální závadu. Porouchalo se nám plynové lanko, což je závada za korunovou položku. Nicméně jsme odtrénovali a letos víme, do čeho společně s Honzou a celým týmem jdeme,“ pověděl Antonín Tlusťák, jenž tehdy startoval ještě s citroënem. Zádveřický jezdec by rád rozšířil dosavadní zisk 57 evropských bodů. „Na soutěž se velmi těším, i když nás čeká extrémní vedro. Soutěž má velkou diváckou kulisu, jede se po pěkném asfaltu a řada úseků je opravdu velmi krásná. Auto prošlo důkladnou repasí a věřím, že bude fungovat na sto procent. Vezeme spoustu náhradních dílů a hlavním cílem je úspěšně dojet do cíle. Plně se soustředíme na souboj s Oleksowiczem, neboť na italské jezdce nemáme. Oba jsou na asfaltu téměř nepřekonatelní, nicméně budeme se snažit jet hned za nimi,“ uzavřel Antonín Tlusťák, který na fabii poveze startovní číslo 2.
Rali Vinho da Madeira startuje ve čtvrtek 4. srpna podvečerním krátkým prologem v ulicích Funchalu. Celá soutěž měří celkem úctyhodných 925 km a obsahuje 19 rychlostních zkoušek v celkové délce 268 km. V cíli se první posádka objeví v sobotu 6. srpna krátce po sedmnácté hodině. Věřme, že zádveřicko-mladoboleslavská dvojice nebude na cílové rampě chybět.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.