Černé chmury přepadly posádku A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia Super 2000 při čtvrtém pokračování kontinentálního šampionátu při Geko Ypres Rally v Belgii.
Úřadující vicemistři Evropy dokonce přemýšleli, že během soutěže předčasně odstoupí ze závodu a vrátí se domů s nulovým bodovým ziskem. Na vině byla střevní chřipka, která postihla téměř celý tým a nejvíce zasáhla spolujezdce Jana Škalouda. Mladoboleslavský „mitfára“ nakonec všechny zdravotní patálie ustál, čehož výsledkem byla vedle sedmnáctého místa v absolutním pořadí především výborná třetí příčka v hodnocení mistrovství Evropy.
Tlusťák se Škaloudem měli do letošní sezony tradičně pomalejší rozjezd a z úvodních dvou podniků v Itálii a Chorvatsku získali dohromady pouze deset evropských bodů. Mírně zlepšení nastalo v Turecku, kde s vypůjčeným fiatem vyválčili na šotolinových tratích šestnáct bodů. A na nejpopulárnější belgické soutěži, kde se představilo na tři desítky soutěžních speciálu kategorie Super 2000, získali i přes značné zdravotní komplikace Jana Škalouda hned dvacet bodů! „Jeli jsme do Belgie s tím, že zabojujeme v těžké konkurenci o slušné umístění v absolutním pořadí. V minulosti jsme zde závodili s dvoukolkou, poté s fabií a docela se nám dařilo. Ypres Rally je nesmírně náročná soutěž, přesto jsme při odjezdu pomýšleli s umístěním do patnáctého místa. Nejlepší desítka nebyla pouhým snem, neboť při troše štěstí jsme reálně o ní uvažovali. Bohužel náš tým postihla střevní viróza, což nejvíce odnesl právě spolujezdec Honza Škaloud. Nejhorší situace byla po absolvování první páteční etapy. Klobouk dolů, že vydržel celou sobotu v autě, přesně diktoval, navigoval a spočítal časy,“ pověděl devětadvacetiletý Antonín Tlusťák. Přesto na prvním místě byl zákonitě zdravotní stav Jana Škalouda a celý tým uvažoval, že předčasně odstoupí z dobře rozjetého závodu. „Honzovi bylo velmi špatně a řekl jsem mu, pokud se nebude cítít, tak odstoupíme, neboť zdraví je přednější. Nakonec to zvládl až do samotného cíle. Patří mu naše velké poděkování, že jsme dojeli pro důležité body. Obětoval se pro celý tým,“ upřesnil zádveřický jezdec. V Belgii panovaly na trati velmi těžké podmínky, v noci před soutěží hustě pršelo a na rychlostních zkouškách bylo značné množství nečistot. Ypres Rally se vyznačuje dlouhými rovinami, které střídají pravoúhlé zatáčky. „Ve dvou erzetách jsme se rozhodli, že pojedeme rychle a výsledkem byl ve vteřině shodný čas jako Polák Michal Solowow. Zajeli jsme celkově desátý, dvanáctý čas a rozhodně jsme měli na to, dojet na lepším umístění než bylo konečně sedmnácté místo. Objektivně bychom Solowowa a Rossettiho neporazili, nicméně třetí místo v Evropě bylo pěkné a důležitý byl zisk bodů do mistrovství Evropy. Vzhledem ke zdravotnímu stavu Honzy bylo potřeba vyhodnotit situaci a i přes tyto obtíže jsme nakonec získali značný příděl evropských bodů,“ vysvětlil Antonín Tlusťák, který ještě před samotným startem řešil jiný problém. Stávkující motor po Rally Český Krumlov byl poslán do Francie, nicméně dva dny před závodem v Západních Flandrách byl již motor funkční a v předvečer startu otestován na shakedownu. „Oreca provedla naprosto profesionální a rychlou práci. Náš start v Belgii to vůbec neohrozilo, patří jí velký dík,“ objasnil Antonín Tlusťák. Soutěžní tým A.T.Motosport odjížděl z města Ieper spokojen a v průběžném pořadí evropského mistrovství poskočil na čtvrté místo. Před sebou má během dvou prázdninových měsíců tři soutěže. Na začátku července se vydá do Bulharska, v polovině prázdnin na portugalský ostrov Madeira v Atlantickém oceánu a vrchol sezony přijde koncem srpna při domácí Barum Czech Rally Zlín. „Věřím, že naše výkony a výsledky budou stále lepší a lepší,“ přál si Antonín Tlusťák, držitel jezdecké priority FIA B.
Evropský šampionát pokračuje v rychlém sledu pátým podnikem jedenáctidílného seriálu. Druhý červencový víkend se jede Rally Bulgaria (8. – 10. července) s tradičním centrem v zimním letovisku Borovec. Do soutěže se přihlásilo pouhých 27 posádek, slavnostní start se uskuteční v pátek 8. července ve večerních hodinách před hotelem Rila v Borovci. „V Bulharsku jsem startoval v minulosti již třikrát. Zdejší prostředí a charakter rychlostních zkoušek velmi dobře poznáme. Jedná se o těžkou soutěž, která se jede na specifickém a rychlém asfaltu. Převážně se jede v horách a řada úseků se odehrává v omezovači auta, nicméně jedná se o pěknou soutěž,“ řekl zádveřický jezdec. Pohled do nepříliš početného seznamu přihlášených posádek říká, že z registrovaných jezdců evropského šampionátu si našlo cestu na Balkán celkem 10 soutěžících. K největším favoritům patří dvojnásobný evropský šampión a letošní lídr Luca Rossetti z Itálie (Fiat Grande Punto S2000), jeho krajan Luca Betti (Peugeot 207 S2000), domácí bulhařští jezdci Dimitar Iliev (Škoda Fabia S2000), Petar Gyošev, Slovinec Rok Turk nebo Poláci Szymon Ruta a Maciej Rzeznik (všichni Peugeot 207 S2000). Kartami na předních místech chtějí zamíchat i další Bulhaři Krum Dončev (Peugeot 207 S2000) a Jasen Popov (Mitsubishi Lancer EVO IX). A jak vidí šance v této konkurenci Antonín Tlusťák? „Ještě jsem se ani nedíval do seznamu přihlášených. Vím, že v Bulharsku kvůli repasi vozu nepojede Polák Maciej Oleksowicz, třetí muž dosavadního hodnocení Evropy. Naším cílem je dojet co nejlépe a umístit se v absolutním pořadí do pátého místa,“ uvedl Antonín Tlusťák, který se přemístil již v pondělí odpoledne společně s Honzou Škaloudem letecky z Vídně do hlavního bulharského města Sofie. Samotný tým nenechává nic náhodě a po neblahé zkušenosti z Chorvatska odjel na horký Balkán s předstihem. „Tréninková skupina vyrazila již v neděli, mechanici vyjeli se soutěžním vozem ve středu. Na rozdíl od Chorvatska nyní cestujeme přes státy Evropské unie, tak by mělo být přesun jednodušší. Ale člověk nikdy neví,“ uzavřel zádveřický pilot.
Dvaačtyřicátý ročník Bulharské rally, který byla v loňském roce premiérově zařazena do seriálu mistrovství světa, měří celkem 775 km a obsahuje 10 rychlostních zkoušek v celkové délce 259 km. Úvodní erzeta s názvem Trajanova vrata startuje v sobotu 9. července v 7:28 hodin SEČ. V itineráři soutěže nechybí ani pověstný úsek Sestrimo kolem malebného jezera Belmeken v pohoří Rila. Ten se jede jako jediný pouze v jednom směru, ostatní úseky dvou erzet posádky absolvují během víkendu v obou směrech. Servisní areál pořadatelé umístili do města Samokov. První posádka se objeví na cílové rampě v Borovci v neděli 10. července odpoledne.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.