Černé chmury přepadly posádku A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia Super 2000 při čtvrtém pokračování kontinentálního šampionátu při Geko Ypres Rally v Belgii.
Úřadující vicemistři Evropy dokonce přemýšleli, že během soutěže předčasně odstoupí ze závodu a vrátí se domů s nulovým bodovým ziskem. Na vině byla střevní chřipka, která postihla téměř celý tým a nejvíce zasáhla spolujezdce Jana Škalouda. Mladoboleslavský „mitfára“ nakonec všechny zdravotní patálie ustál, čehož výsledkem byla vedle sedmnáctého místa v absolutním pořadí především výborná třetí příčka v hodnocení mistrovství Evropy.
Tlusťák se Škaloudem měli do letošní sezony tradičně pomalejší rozjezd a z úvodních dvou podniků v Itálii a Chorvatsku získali dohromady pouze deset evropských bodů. Mírně zlepšení nastalo v Turecku, kde s vypůjčeným fiatem vyválčili na šotolinových tratích šestnáct bodů. A na nejpopulárnější belgické soutěži, kde se představilo na tři desítky soutěžních speciálu kategorie Super 2000, získali i přes značné zdravotní komplikace Jana Škalouda hned dvacet bodů! „Jeli jsme do Belgie s tím, že zabojujeme v těžké konkurenci o slušné umístění v absolutním pořadí. V minulosti jsme zde závodili s dvoukolkou, poté s fabií a docela se nám dařilo. Ypres Rally je nesmírně náročná soutěž, přesto jsme při odjezdu pomýšleli s umístěním do patnáctého místa. Nejlepší desítka nebyla pouhým snem, neboť při troše štěstí jsme reálně o ní uvažovali. Bohužel náš tým postihla střevní viróza, což nejvíce odnesl právě spolujezdec Honza Škaloud. Nejhorší situace byla po absolvování první páteční etapy. Klobouk dolů, že vydržel celou sobotu v autě, přesně diktoval, navigoval a spočítal časy,“ pověděl devětadvacetiletý Antonín Tlusťák. Přesto na prvním místě byl zákonitě zdravotní stav Jana Škalouda a celý tým uvažoval, že předčasně odstoupí z dobře rozjetého závodu. „Honzovi bylo velmi špatně a řekl jsem mu, pokud se nebude cítít, tak odstoupíme, neboť zdraví je přednější. Nakonec to zvládl až do samotného cíle. Patří mu naše velké poděkování, že jsme dojeli pro důležité body. Obětoval se pro celý tým,“ upřesnil zádveřický jezdec. V Belgii panovaly na trati velmi těžké podmínky, v noci před soutěží hustě pršelo a na rychlostních zkouškách bylo značné množství nečistot. Ypres Rally se vyznačuje dlouhými rovinami, které střídají pravoúhlé zatáčky. „Ve dvou erzetách jsme se rozhodli, že pojedeme rychle a výsledkem byl ve vteřině shodný čas jako Polák Michal Solowow. Zajeli jsme celkově desátý, dvanáctý čas a rozhodně jsme měli na to, dojet na lepším umístění než bylo konečně sedmnácté místo. Objektivně bychom Solowowa a Rossettiho neporazili, nicméně třetí místo v Evropě bylo pěkné a důležitý byl zisk bodů do mistrovství Evropy. Vzhledem ke zdravotnímu stavu Honzy bylo potřeba vyhodnotit situaci a i přes tyto obtíže jsme nakonec získali značný příděl evropských bodů,“ vysvětlil Antonín Tlusťák, který ještě před samotným startem řešil jiný problém. Stávkující motor po Rally Český Krumlov byl poslán do Francie, nicméně dva dny před závodem v Západních Flandrách byl již motor funkční a v předvečer startu otestován na shakedownu. „Oreca provedla naprosto profesionální a rychlou práci. Náš start v Belgii to vůbec neohrozilo, patří jí velký dík,“ objasnil Antonín Tlusťák. Soutěžní tým A.T.Motosport odjížděl z města Ieper spokojen a v průběžném pořadí evropského mistrovství poskočil na čtvrté místo. Před sebou má během dvou prázdninových měsíců tři soutěže. Na začátku července se vydá do Bulharska, v polovině prázdnin na portugalský ostrov Madeira v Atlantickém oceánu a vrchol sezony přijde koncem srpna při domácí Barum Czech Rally Zlín. „Věřím, že naše výkony a výsledky budou stále lepší a lepší,“ přál si Antonín Tlusťák, držitel jezdecké priority FIA B.
Evropský šampionát pokračuje v rychlém sledu pátým podnikem jedenáctidílného seriálu. Druhý červencový víkend se jede Rally Bulgaria (8. – 10. července) s tradičním centrem v zimním letovisku Borovec. Do soutěže se přihlásilo pouhých 27 posádek, slavnostní start se uskuteční v pátek 8. července ve večerních hodinách před hotelem Rila v Borovci. „V Bulharsku jsem startoval v minulosti již třikrát. Zdejší prostředí a charakter rychlostních zkoušek velmi dobře poznáme. Jedná se o těžkou soutěž, která se jede na specifickém a rychlém asfaltu. Převážně se jede v horách a řada úseků se odehrává v omezovači auta, nicméně jedná se o pěknou soutěž,“ řekl zádveřický jezdec. Pohled do nepříliš početného seznamu přihlášených posádek říká, že z registrovaných jezdců evropského šampionátu si našlo cestu na Balkán celkem 10 soutěžících. K největším favoritům patří dvojnásobný evropský šampión a letošní lídr Luca Rossetti z Itálie (Fiat Grande Punto S2000), jeho krajan Luca Betti (Peugeot 207 S2000), domácí bulhařští jezdci Dimitar Iliev (Škoda Fabia S2000), Petar Gyošev, Slovinec Rok Turk nebo Poláci Szymon Ruta a Maciej Rzeznik (všichni Peugeot 207 S2000). Kartami na předních místech chtějí zamíchat i další Bulhaři Krum Dončev (Peugeot 207 S2000) a Jasen Popov (Mitsubishi Lancer EVO IX). A jak vidí šance v této konkurenci Antonín Tlusťák? „Ještě jsem se ani nedíval do seznamu přihlášených. Vím, že v Bulharsku kvůli repasi vozu nepojede Polák Maciej Oleksowicz, třetí muž dosavadního hodnocení Evropy. Naším cílem je dojet co nejlépe a umístit se v absolutním pořadí do pátého místa,“ uvedl Antonín Tlusťák, který se přemístil již v pondělí odpoledne společně s Honzou Škaloudem letecky z Vídně do hlavního bulharského města Sofie. Samotný tým nenechává nic náhodě a po neblahé zkušenosti z Chorvatska odjel na horký Balkán s předstihem. „Tréninková skupina vyrazila již v neděli, mechanici vyjeli se soutěžním vozem ve středu. Na rozdíl od Chorvatska nyní cestujeme přes státy Evropské unie, tak by mělo být přesun jednodušší. Ale člověk nikdy neví,“ uzavřel zádveřický pilot.
Dvaačtyřicátý ročník Bulharské rally, který byla v loňském roce premiérově zařazena do seriálu mistrovství světa, měří celkem 775 km a obsahuje 10 rychlostních zkoušek v celkové délce 259 km. Úvodní erzeta s názvem Trajanova vrata startuje v sobotu 9. července v 7:28 hodin SEČ. V itineráři soutěže nechybí ani pověstný úsek Sestrimo kolem malebného jezera Belmeken v pohoří Rila. Ten se jede jako jediný pouze v jednom směru, ostatní úseky dvou erzet posádky absolvují během víkendu v obou směrech. Servisní areál pořadatelé umístili do města Samokov. První posádka se objeví na cílové rampě v Borovci v neděli 10. července odpoledne.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.