Velmi nabitý program má v těchto týdnech posádka A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud. Úřadující vicemistři Evropy absol vují při Bosphorus Rally v Istanbulu čtvrtý start v řadě během jednoho měsíce. Vše začalo skvělým druhým místem při domácím rallysprintu na Kopné, následoval evropský start v Chorvatsku, domácí mistrák v Českém Krumlově a náročný „čtyřboj“ zakončí třetím dílem evropského šampionátu v Turecku. Zádveřický jezdec nachystal pro své fanoušky překvapení, neboť v zemi půlměsíce se představí na šotolinových cestách za volantem vozu Fiat Grande Punto Super 2000 stáje Pegasus Racing.
Ještě před úterním odletem do Turecka se soutěžní tým A.T. Motosport představil českým divákům při deštivé 39. Rallye Český Krumlov, kde nakonec cílovou rampu nespatřil kvůli technické poruše na motoru. Start na jihu Čech byl dlouho na vážkách, neboť tým řešil pronájem vozu na evropský start v Istanbulu a jedna z variant byl i vlastní vůz Škoda Fabia Super 2000. Nakonec se podařilo ve třetím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky v rally startovat. „Mám Rallye Český Krumlov velmi rád, neboť patří mezi mé nejoblíbenější soutěže. V okolí Krumlova jsou krásné tratě, nádherná příroda, navíc soutěž pořádají skvělí pořadatelé. Vždy tam panuje přátelská atmosféra a všichni se do Krumlova každoročně velmi těšíme. Snažím se každý rok tady startovat a rovněž letos to vyšlo. Chtěli jsme jet s naším vozem, ale zároveň bylo otázkou, zda se to podaří vzhledem ke startu v Turecku,“ vysvětlil devětadvacetiletý Antonín Tlusťák.
Zatímco seznamovací jízdy proběhly v malebném prostředí jižních Čech za slunečného počasí, samotný závod provázel hustý a vytrvalý déšť. Náročné rychlostní zkoušky pokryly potoky vody a spousta vytahaného bláta. „Nepamatuji v minulosti tak těžkou rally v Krumlově. Podmínky vzhledem k vytrvalému dešti byly velmi obtížné. Už jsme si zvykli, že tady v pátek vždy prší, ale tentokráte pořádně lilo i v sobotu,“ uvedl Tlusťák. Úvod soutěže mu vyšel, neboť mu patřila po úvodní erzetě šestá příčka a po prvním průjezdu obávaným úsekem Slavkov se posunul na páté místo. „Úvodní dvě rychlostní zkoušky nám sedly včetně superspeciálky na českobudějovickém výstavišti. Zajeli jsme výborný čas, nicméně poté již dosažené časy nebyly ideální. Těšil jsem se na sobotní Malonty, které se jely letos navíc v klasické podobě, ale bohužel jsme odstoupili v servisu po první etapě. Zakouřilo se z motoru a kvůli jeho poškození jsme museli ze soutěže předčasně odstoupit,“ objasnil samotný jezdec. Posádka po absolvování pěti pátečních rychlostních zkoušek ještě dojela do nočního servisu, ale po konzultaci s technikem a mechaniky se zjistila závada na motoru. Ten byl odeslán do Francie, kde se má zjistit příčina jeho poškození. Zádveřický jezdec byl svým odstoupením samozřejmě zklamán: „Rally provázely mimořádně těžké podmínky, v podobném počasí jsme doposud nejeli. Všude plno vody, mokra, vytahaného bláta a strašně kluzká silnice. Ze začátku nám to šlo, zkrátka jsme si se spolujezdcem Honzou Škaloudem věřili. Rovněž auto fungovalo perfektně. Veděli jsme, že na trio Kresta, Valoušek a Pech nemáme. Začátek byl z naší strany fantastický, poté už to nešlo. Ještě jednou škoda našeho odstoupení.“
Samotná posádka zamířila již tři dny po krumlovské rally z vídeňského mezinárodního letiště ve Schwechatu směr Turecko. FIA Mistrovství Evropy v rally pokračuje Bosphorus Rally 2011 na předměstí tureckého Istanbulu v Pendiku. Tlusťák se Škaloudem zde absolvují start na voze Fiat Grande Punto Super 2000 ze stáje Pegasus Racing. Zádveřický jezdec v minulosti již na fiatu startoval, před třemi lety při rallysprintu v Pelhřimově. „Pokoušeli jsme se o variantu startovat na fabii od JM Racingu. Bohužel ve stejném termínu se jede Jalta Rally na Ukrajině a k dispozici nebyl volný vůz. Řešili jsme i variantu pronájmu vozu z Itálie a ve hře byla i možnost startovat s naším autem. Poslední varianta byla nejméně pravděpodobná, neboť je potřeba přestavět fabii na šotolinový podvozek. Navíc zde byly problémy s přepravou auta do Turecka a ve druhé polovině června se jede asfaltová Ypres rally v Belgii. Nakonec jsme zvolili variantu připraveného vozu pro evropského šampiona Lucu Rossettiho, který nám zabezpečil polotovární vůz Fiat Grande Punto Super 2000. Luca v Turecku nemůže startovat, neboť se mu závod kryje s domácím startem v Itálii,“ pověděl vicemistr Evropy.
Přímo v dějišti soutěže proběhlo ve středu testování. Tlusťák s fiatem najezdil třicet ostrých kilometrů a vyzkoušel nastavení auta. S druhým týmovým vozem jezdila populární „amazonka“ Burcu Cetinkayová, kterou známe i ze startů v České republice. Tlusťák již v Turecku jednou startoval, a to před čtyřmi lety ještě na voze Citroën Saxo Kit Car. S tehdejším spolujezdcem Vlastimilem Dědicem se jednalo o premiéru na šotolinovém povrchu v rámci Fiat Rally v Istanbulu. Osudnou se pro ně stala třináctá rychlostní zkouška, kde ulomené zadní kolo vystavilo stop. „Do Turecka se těšíme, neboť nás čekají velmi obtížné tratě. Vzhledem ke startovnímu číslu 1 a prioritě FIA B pojedeme v první etapě jako první a budeme čistit rychlou šotolinovou trať. Zřejmě to bude nevýhoda, nicméně nechceme na soupeře mnoho ztratit. Vůbec nevíme, do čeho jdeme a jaký lze očekávat výsledek. Každopádně naší snahou je jednoznačně dojet až do cíle a získat další evropské body,“ uzavřel Antonín Tlusťák.
Bosphorus Rally startuje v blízkosti mezinárodního letiště Sabiha Gokcen Istanbul v pátek 3. června v 15 hodin. Na startovní pole čeká 637 km dlouhá trať, která je zpestřena 16 rychlostními zkouškami v celkové délce 238 km. V rámci evropského šampionátu patří k největším favoritům Italové Renato Travaglia (Ford Fiesta Super 2000), Luca Betti (Peugeot 207 Super 2000) a Polák Maciej Oleksowicz (Ford Fiesta Super 2000). Do absolutního hodnocení určitě promluví i domácí jezdci Yagiz Avci, Murat Bostanci (oba Ford Fiesta Super 2000), Burak Cukurova (Škoda Fabia Super 2000) nebo Ercan Kazaz (Mitsubishi Lancer EVO IX). V cíli se nejlepší posádka objeví v neděli 5. června v 15.35 hodin místního času.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.