Velmi nabitý program má v těchto týdnech posádka A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud. Úřadující vicemistři Evropy absol vují při Bosphorus Rally v Istanbulu čtvrtý start v řadě během jednoho měsíce. Vše začalo skvělým druhým místem při domácím rallysprintu na Kopné, následoval evropský start v Chorvatsku, domácí mistrák v Českém Krumlově a náročný „čtyřboj“ zakončí třetím dílem evropského šampionátu v Turecku. Zádveřický jezdec nachystal pro své fanoušky překvapení, neboť v zemi půlměsíce se představí na šotolinových cestách za volantem vozu Fiat Grande Punto Super 2000 stáje Pegasus Racing.
Ještě před úterním odletem do Turecka se soutěžní tým A.T. Motosport představil českým divákům při deštivé 39. Rallye Český Krumlov, kde nakonec cílovou rampu nespatřil kvůli technické poruše na motoru. Start na jihu Čech byl dlouho na vážkách, neboť tým řešil pronájem vozu na evropský start v Istanbulu a jedna z variant byl i vlastní vůz Škoda Fabia Super 2000. Nakonec se podařilo ve třetím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky v rally startovat. „Mám Rallye Český Krumlov velmi rád, neboť patří mezi mé nejoblíbenější soutěže. V okolí Krumlova jsou krásné tratě, nádherná příroda, navíc soutěž pořádají skvělí pořadatelé. Vždy tam panuje přátelská atmosféra a všichni se do Krumlova každoročně velmi těšíme. Snažím se každý rok tady startovat a rovněž letos to vyšlo. Chtěli jsme jet s naším vozem, ale zároveň bylo otázkou, zda se to podaří vzhledem ke startu v Turecku,“ vysvětlil devětadvacetiletý Antonín Tlusťák.
Zatímco seznamovací jízdy proběhly v malebném prostředí jižních Čech za slunečného počasí, samotný závod provázel hustý a vytrvalý déšť. Náročné rychlostní zkoušky pokryly potoky vody a spousta vytahaného bláta. „Nepamatuji v minulosti tak těžkou rally v Krumlově. Podmínky vzhledem k vytrvalému dešti byly velmi obtížné. Už jsme si zvykli, že tady v pátek vždy prší, ale tentokráte pořádně lilo i v sobotu,“ uvedl Tlusťák. Úvod soutěže mu vyšel, neboť mu patřila po úvodní erzetě šestá příčka a po prvním průjezdu obávaným úsekem Slavkov se posunul na páté místo. „Úvodní dvě rychlostní zkoušky nám sedly včetně superspeciálky na českobudějovickém výstavišti. Zajeli jsme výborný čas, nicméně poté již dosažené časy nebyly ideální. Těšil jsem se na sobotní Malonty, které se jely letos navíc v klasické podobě, ale bohužel jsme odstoupili v servisu po první etapě. Zakouřilo se z motoru a kvůli jeho poškození jsme museli ze soutěže předčasně odstoupit,“ objasnil samotný jezdec. Posádka po absolvování pěti pátečních rychlostních zkoušek ještě dojela do nočního servisu, ale po konzultaci s technikem a mechaniky se zjistila závada na motoru. Ten byl odeslán do Francie, kde se má zjistit příčina jeho poškození. Zádveřický jezdec byl svým odstoupením samozřejmě zklamán: „Rally provázely mimořádně těžké podmínky, v podobném počasí jsme doposud nejeli. Všude plno vody, mokra, vytahaného bláta a strašně kluzká silnice. Ze začátku nám to šlo, zkrátka jsme si se spolujezdcem Honzou Škaloudem věřili. Rovněž auto fungovalo perfektně. Veděli jsme, že na trio Kresta, Valoušek a Pech nemáme. Začátek byl z naší strany fantastický, poté už to nešlo. Ještě jednou škoda našeho odstoupení.“
Samotná posádka zamířila již tři dny po krumlovské rally z vídeňského mezinárodního letiště ve Schwechatu směr Turecko. FIA Mistrovství Evropy v rally pokračuje Bosphorus Rally 2011 na předměstí tureckého Istanbulu v Pendiku. Tlusťák se Škaloudem zde absolvují start na voze Fiat Grande Punto Super 2000 ze stáje Pegasus Racing. Zádveřický jezdec v minulosti již na fiatu startoval, před třemi lety při rallysprintu v Pelhřimově. „Pokoušeli jsme se o variantu startovat na fabii od JM Racingu. Bohužel ve stejném termínu se jede Jalta Rally na Ukrajině a k dispozici nebyl volný vůz. Řešili jsme i variantu pronájmu vozu z Itálie a ve hře byla i možnost startovat s naším autem. Poslední varianta byla nejméně pravděpodobná, neboť je potřeba přestavět fabii na šotolinový podvozek. Navíc zde byly problémy s přepravou auta do Turecka a ve druhé polovině června se jede asfaltová Ypres rally v Belgii. Nakonec jsme zvolili variantu připraveného vozu pro evropského šampiona Lucu Rossettiho, který nám zabezpečil polotovární vůz Fiat Grande Punto Super 2000. Luca v Turecku nemůže startovat, neboť se mu závod kryje s domácím startem v Itálii,“ pověděl vicemistr Evropy.
Přímo v dějišti soutěže proběhlo ve středu testování. Tlusťák s fiatem najezdil třicet ostrých kilometrů a vyzkoušel nastavení auta. S druhým týmovým vozem jezdila populární „amazonka“ Burcu Cetinkayová, kterou známe i ze startů v České republice. Tlusťák již v Turecku jednou startoval, a to před čtyřmi lety ještě na voze Citroën Saxo Kit Car. S tehdejším spolujezdcem Vlastimilem Dědicem se jednalo o premiéru na šotolinovém povrchu v rámci Fiat Rally v Istanbulu. Osudnou se pro ně stala třináctá rychlostní zkouška, kde ulomené zadní kolo vystavilo stop. „Do Turecka se těšíme, neboť nás čekají velmi obtížné tratě. Vzhledem ke startovnímu číslu 1 a prioritě FIA B pojedeme v první etapě jako první a budeme čistit rychlou šotolinovou trať. Zřejmě to bude nevýhoda, nicméně nechceme na soupeře mnoho ztratit. Vůbec nevíme, do čeho jdeme a jaký lze očekávat výsledek. Každopádně naší snahou je jednoznačně dojet až do cíle a získat další evropské body,“ uzavřel Antonín Tlusťák.
Bosphorus Rally startuje v blízkosti mezinárodního letiště Sabiha Gokcen Istanbul v pátek 3. června v 15 hodin. Na startovní pole čeká 637 km dlouhá trať, která je zpestřena 16 rychlostními zkouškami v celkové délce 238 km. V rámci evropského šampionátu patří k největším favoritům Italové Renato Travaglia (Ford Fiesta Super 2000), Luca Betti (Peugeot 207 Super 2000) a Polák Maciej Oleksowicz (Ford Fiesta Super 2000). Do absolutního hodnocení určitě promluví i domácí jezdci Yagiz Avci, Murat Bostanci (oba Ford Fiesta Super 2000), Burak Cukurova (Škoda Fabia Super 2000) nebo Ercan Kazaz (Mitsubishi Lancer EVO IX). V cíli se nejlepší posádka objeví v neděli 5. června v 15.35 hodin místního času.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?