Velmi nabitý program má v těchto týdnech posádka A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud. Úřadující vicemistři Evropy absol vují při Bosphorus Rally v Istanbulu čtvrtý start v řadě během jednoho měsíce. Vše začalo skvělým druhým místem při domácím rallysprintu na Kopné, následoval evropský start v Chorvatsku, domácí mistrák v Českém Krumlově a náročný „čtyřboj“ zakončí třetím dílem evropského šampionátu v Turecku. Zádveřický jezdec nachystal pro své fanoušky překvapení, neboť v zemi půlměsíce se představí na šotolinových cestách za volantem vozu Fiat Grande Punto Super 2000 stáje Pegasus Racing.
Ještě před úterním odletem do Turecka se soutěžní tým A.T. Motosport představil českým divákům při deštivé 39. Rallye Český Krumlov, kde nakonec cílovou rampu nespatřil kvůli technické poruše na motoru. Start na jihu Čech byl dlouho na vážkách, neboť tým řešil pronájem vozu na evropský start v Istanbulu a jedna z variant byl i vlastní vůz Škoda Fabia Super 2000. Nakonec se podařilo ve třetím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky v rally startovat. „Mám Rallye Český Krumlov velmi rád, neboť patří mezi mé nejoblíbenější soutěže. V okolí Krumlova jsou krásné tratě, nádherná příroda, navíc soutěž pořádají skvělí pořadatelé. Vždy tam panuje přátelská atmosféra a všichni se do Krumlova každoročně velmi těšíme. Snažím se každý rok tady startovat a rovněž letos to vyšlo. Chtěli jsme jet s naším vozem, ale zároveň bylo otázkou, zda se to podaří vzhledem ke startu v Turecku,“ vysvětlil devětadvacetiletý Antonín Tlusťák.
Zatímco seznamovací jízdy proběhly v malebném prostředí jižních Čech za slunečného počasí, samotný závod provázel hustý a vytrvalý déšť. Náročné rychlostní zkoušky pokryly potoky vody a spousta vytahaného bláta. „Nepamatuji v minulosti tak těžkou rally v Krumlově. Podmínky vzhledem k vytrvalému dešti byly velmi obtížné. Už jsme si zvykli, že tady v pátek vždy prší, ale tentokráte pořádně lilo i v sobotu,“ uvedl Tlusťák. Úvod soutěže mu vyšel, neboť mu patřila po úvodní erzetě šestá příčka a po prvním průjezdu obávaným úsekem Slavkov se posunul na páté místo. „Úvodní dvě rychlostní zkoušky nám sedly včetně superspeciálky na českobudějovickém výstavišti. Zajeli jsme výborný čas, nicméně poté již dosažené časy nebyly ideální. Těšil jsem se na sobotní Malonty, které se jely letos navíc v klasické podobě, ale bohužel jsme odstoupili v servisu po první etapě. Zakouřilo se z motoru a kvůli jeho poškození jsme museli ze soutěže předčasně odstoupit,“ objasnil samotný jezdec. Posádka po absolvování pěti pátečních rychlostních zkoušek ještě dojela do nočního servisu, ale po konzultaci s technikem a mechaniky se zjistila závada na motoru. Ten byl odeslán do Francie, kde se má zjistit příčina jeho poškození. Zádveřický jezdec byl svým odstoupením samozřejmě zklamán: „Rally provázely mimořádně těžké podmínky, v podobném počasí jsme doposud nejeli. Všude plno vody, mokra, vytahaného bláta a strašně kluzká silnice. Ze začátku nám to šlo, zkrátka jsme si se spolujezdcem Honzou Škaloudem věřili. Rovněž auto fungovalo perfektně. Veděli jsme, že na trio Kresta, Valoušek a Pech nemáme. Začátek byl z naší strany fantastický, poté už to nešlo. Ještě jednou škoda našeho odstoupení.“
Samotná posádka zamířila již tři dny po krumlovské rally z vídeňského mezinárodního letiště ve Schwechatu směr Turecko. FIA Mistrovství Evropy v rally pokračuje Bosphorus Rally 2011 na předměstí tureckého Istanbulu v Pendiku. Tlusťák se Škaloudem zde absolvují start na voze Fiat Grande Punto Super 2000 ze stáje Pegasus Racing. Zádveřický jezdec v minulosti již na fiatu startoval, před třemi lety při rallysprintu v Pelhřimově. „Pokoušeli jsme se o variantu startovat na fabii od JM Racingu. Bohužel ve stejném termínu se jede Jalta Rally na Ukrajině a k dispozici nebyl volný vůz. Řešili jsme i variantu pronájmu vozu z Itálie a ve hře byla i možnost startovat s naším autem. Poslední varianta byla nejméně pravděpodobná, neboť je potřeba přestavět fabii na šotolinový podvozek. Navíc zde byly problémy s přepravou auta do Turecka a ve druhé polovině června se jede asfaltová Ypres rally v Belgii. Nakonec jsme zvolili variantu připraveného vozu pro evropského šampiona Lucu Rossettiho, který nám zabezpečil polotovární vůz Fiat Grande Punto Super 2000. Luca v Turecku nemůže startovat, neboť se mu závod kryje s domácím startem v Itálii,“ pověděl vicemistr Evropy.
Přímo v dějišti soutěže proběhlo ve středu testování. Tlusťák s fiatem najezdil třicet ostrých kilometrů a vyzkoušel nastavení auta. S druhým týmovým vozem jezdila populární „amazonka“ Burcu Cetinkayová, kterou známe i ze startů v České republice. Tlusťák již v Turecku jednou startoval, a to před čtyřmi lety ještě na voze Citroën Saxo Kit Car. S tehdejším spolujezdcem Vlastimilem Dědicem se jednalo o premiéru na šotolinovém povrchu v rámci Fiat Rally v Istanbulu. Osudnou se pro ně stala třináctá rychlostní zkouška, kde ulomené zadní kolo vystavilo stop. „Do Turecka se těšíme, neboť nás čekají velmi obtížné tratě. Vzhledem ke startovnímu číslu 1 a prioritě FIA B pojedeme v první etapě jako první a budeme čistit rychlou šotolinovou trať. Zřejmě to bude nevýhoda, nicméně nechceme na soupeře mnoho ztratit. Vůbec nevíme, do čeho jdeme a jaký lze očekávat výsledek. Každopádně naší snahou je jednoznačně dojet až do cíle a získat další evropské body,“ uzavřel Antonín Tlusťák.
Bosphorus Rally startuje v blízkosti mezinárodního letiště Sabiha Gokcen Istanbul v pátek 3. června v 15 hodin. Na startovní pole čeká 637 km dlouhá trať, která je zpestřena 16 rychlostními zkouškami v celkové délce 238 km. V rámci evropského šampionátu patří k největším favoritům Italové Renato Travaglia (Ford Fiesta Super 2000), Luca Betti (Peugeot 207 Super 2000) a Polák Maciej Oleksowicz (Ford Fiesta Super 2000). Do absolutního hodnocení určitě promluví i domácí jezdci Yagiz Avci, Murat Bostanci (oba Ford Fiesta Super 2000), Burak Cukurova (Škoda Fabia Super 2000) nebo Ercan Kazaz (Mitsubishi Lancer EVO IX). V cíli se nejlepší posádka objeví v neděli 5. června v 15.35 hodin místního času.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.