Tlusťák se Škaloudem chtějí na Chorvatsko rychle zapomenout

rally croatia
rally croatia, foto: Dušek, František
Roman Ordelt 26. května 2011 21:14
Sdílej:

Se značně rozporuplnými pocity odjela z druhého podniku FIA Mistrovství Evropy v rally posádka A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia Super 2000. V Croatia rally s centrem v Rijece vybojovala šesté místo v absolutním pořadí, nicméně s předvedeným výkonem na rychlostních zkouškách nebyla spokojena. Zádveřický jezdec před soutěží dokonce zvažoval, zda do soutěže vůbec nastoupí. Důvodem bylo zadržení mechanika týmu chorvatskými celníky

Tlusťák se Škaloudem odjeli na pobřeží Jadranského moře s cílem rozšířit bodový zisk z úvodního podniku v Itálii a navázat na výborný výkon při Rallysprintu Kopná ve Slušovicích, kde obsadili druhé místo v absolutním pořadí. Bohužel před samotnou soutěží řešili úplně jiné starosti. Sedmadvacetiletý mechanik týmu Jan Tydlačka byl umístěn ve vazební věznici v Rijece, kde ho chorvatská policie vyšetřuje kvůli nabízení úplatku celníkovi na hraničním přechodu Rupa. "Celníci nechtěli Honzu pustit přes hranice a nepřímo si řekli o úplatek. Honza po telefonické konzultaci se mnou vložil do dokladů sto euro, ale celník se mu vysmál, že je to málo. Zavolal policii, která ho zatkla a od té doby je ve vazbě. Nejeli jsme do Chorvatska poprvé, takže bylo jasné, že celníci budou něco chtít. Někdy to jsou trička, piva nebo peníze. Bez toho se tam bohužel projet nedá. Ale Chorvatsko prý začalo tvrdý boj s korupcí a tohle má být exemplární případ. Přitom všechny doklady a potřebné papíry jsme měli v pořádku. Druhý den mi šéf celnice dokonce řekl, že být ve službě on, tak by Honzu normálně pustil dál," uvedl Antonín Tlusťák, úřadující vicemistr Evropy. Tým se snažil situaci řešit s českou ambasádou, ale zatím bez úspěchu. "Ambasáda s námi komunikuje, radí nám, ale je opatrná. Čekal bych, že to bude všechno pružnější. Sehnali jsme si alespoň uznávanou právničku ze Záhřebu, která se snaží o propuštění na kauci. Jenže Chorvati využívají maximálních lhůt, aby všechno natáhli, a pak nám stejně nevyhověli. Až do úterý navíc zakázali návštěvy, prý kvůli ovlivňování svědků," pověděl rozladěný Tlusťák.

Za této nepříjemné situace nastoupila zádveřicko-mladoboleslavská dvojice do třídenní evropské soutěže. Charakter tratě si vyzkoušela na čtvrtečním poledním shakedownu, kde zajela celkově osmý čas se ztrátou 2,3 vteřiny na nejrychlejšího Rossettiho. Tlusťák začal úvodní den soutěže na osmém místě po prvním rychlostním testu s názvem Učka, ale po první etapě figuroval na sedmé příčce se ztrátou více než dvě minuty na vedoucího jezdce. Stejnou pozici si udržel i během pátečního dne, který čítal celkem sedm rychlostních zkoušek. V závěrečné sobotní etapě havaroval rychlý Ital Longhi na Fabii a Tlusťák se posunul na konečné šesté místo na cílové rampě, jenž znamenalo přísun osmi evropských bodů do konečného účtování. „I přes všechny patálie před startem soutěže jsme nakonec spatřili cílovou rampu. Soutěž mně příliš nesedla, tratě byly velmi rychlé a na rozdíl od loňského roku pořadatelé vypustili nejtechničtější úseky. Nechci se vymlouvat, rychlé úseky se mi vůbec nelíbily. Loni byla trať daleko více technická. Spokojenost panuje jen s bezchybně fungujícím vozem a s tím, že jsem získali na své konto další evropské body,“ upřesnil Tlusťák, který figuruje v průběžném hodnocení mistrovství Evropy po dvou odjetých podnicích v Itáli a Chorvatsku na osmé příčce.

Po předchozím výborném výkonu na Kopné překvapila ztráta na nejlepší jezdce. V cíli ztrácel Tlusťák na nejrychlejšího Rossettiho po 246 ostrých kilometrech sedm minut! „Dosažené časy rozhodně neodpovídaly našim představám. Po výborném výkonu na Kopné přišlo vystřízlivění. Zkrátka je to sport, někdo musí být první, šestý nebo poslední. Pro nás je předvedený výkon v Chorvatsku důvodem k zamyšlení. Z mého pohledu byla trať rychlostních zkoušek velmi rychlá a hodně klouzala, což ovšem není výmluva. Každá trať je jiná, nicméně tady jsme si připadali jako při závodech na okruhu. Podmínky máme všichni stejné, musíme jet na všem a za všech podmínek. Bohužel Chorvatsko nám po sportovní stránce příliš nevyšlo, ale máme šanci se ukázat v lepším světle při dalších soutěžích,“ hodnotil spolujezdec Jan Škaloud. Chorvatskou rally vyhrál úřadující mistr Evropy Luca Rossetti (fiat) z Itálie, na druhém místě skončil jeho krajan Luca Betti (peugeot), třetím místem příjemně překvapil Maciej Oleksowicz (ford) z Polska.

Příštím startem týmu A.T. Motosport v FIA Mistrovství Evropy v rally je šotolinová Bosphorus rally (3. – 5. června 2011) v Istanbulu. Posádka Antonín Tlusťák, Jan Škaloud připravila na tento třetí díl evropského šampionátu velké překvapení, neboť pojede na voze Fiat Grande Punto Super 2000. Jedná se o vůz turecké stáje Pegasus Racing, který byl původně připraven pro evropského šampiona Lucu Rossettiho. Italský jezdec dává přednost domácímu mistrovství, jenž se jede ve stejném termínu jako soutěž v Istanbulu. V minulosti za tým startoval v barvách Fiat Türkey i výborný jezdec Volkan Isik. Jedná se o špičkově připravený fiat, který prošel v minulých dnech kompletní přestavbou i repasí v Itálii a Tlusťák bude mít k dispozici vůz poslední specifikace.

Ještě před startem v Turecku se představí dvojice Tlusťák, Škaloud domácím fanouškům na dalším dílu Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, kterým bude o nadcházejícím víkendu 39. Rallye Český Krumlov (27. – 28. května 2011). V malebném prostředí jižních Čech povezou  na voze Škoda Fabia Super 2000 startovní číslo 2.

Průběžné pořadí FIA Mistrovství Evropy v rally 2011 po 2. podniku:1. Rossetti (Itálie, Fiat Grande Punto S2000) 85 bodů, 2. Betti (Itálie, Peugeot 207 S2000) 47, 3. M. Oleksowicz (Polsko, Ford Fiesta S2000) 30, 4. Travaglia (Itálie, Škoda Fabia S2000) 28, 5. Iliev (Bulharsko, Škoda Fabia S2000) 25, 6. Perico (Itálie, Peugeot 207 S2000) 21, 7. Ruta (Polsko, Peugeot 207 S2000) 12, 8. Tlusťák (Česko, Škoda Fabia S2000) 10, 9. Albertini (Itálie, Renault Clio R3) 9, 10. Longhi (Itálie, Škoda Fabia S2000) 7 atd.

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.