Více než sedm desítek soutěžních posádek je zapsáno v oficiálním seznamu přihlášených posádek na blížící se Rally Tríbeč. Třetí soutěž letošního DMACK Tyres RALLY – Mistrovství Slovenska představí motoristickým fanouškům z okolí Topoľčan kompletní slovenskou špičku, doplněnou o řadu kvalitních zahraničních pilotů.
Na topoľčanskou soutěž se přihlásilo celkem 79 soutěžních posádek, z nichž 48 se utká o body do mistrovství Slovenska a 31 dvojic změří síly v rámci Slovenského Rally Poháru. Mezi přihlášenými najdeme šest speciálů královské kategorie World Rally Car, dvě vozidla specifikace Super 2000, patnáctku čtyřkolek oblíbené skupiny produkčních vozů a nespočet mrštných dvoukolek skupiny A. V těchto dnech se velmi usilovně pracuje i na slovenské premiéře vozu Mitsubishi Lancer specifikace R4. Automobil, který má oproti vozům stejné značky ve skupině N výhodu ve snížené váze a v lepším podvozku, by měl v Topoľčanech představit Moravák Jaroslav Orsák. „Děláme vše proto, aby se vůz stihnul připravit. Věřím, že to vyjde,“ informoval Orsákův spolujezdec Karel Vajík.
V netradiční pozici je před startem Rally Tríbeč mistr Slovenska z roku 1997 Igor Drotár (Subaru Impreza WRC). Zatímco jeho současní soupeři se v okolí Topoľčan objeví poprvé, prešovský pilot se Rally Tríbeč zúčastnil již před více než dvaceti lety. „Je nostalgie vracet se do míst, kde jsem závodil jako mladý. Samostatné Rally Tríbeč jsem se zúčastnil několikrát a dvakrát jsem nechyběl ani na společném závodě Barum – Tríbeč rally. Jednou se nám dokonce podařilo dojet tu na třetím nebo čtvrtém místě v rámci tehdejšího „velkého“ mistráku, což je výsledek, na který moc rád vzpomínám,“ sdělil nám Igor. Oblíbený jezdec, který je ve startovní listině tríbečské rally bezpochyby nejzkušenějším účastníkem, se na třetí letošní slovenskou rally připravuje v Rakousku, kde se o tomto víkendu představí na mezinárodním závodě do vrchu v St. Antonu. „Rádi bychom na subaru zkusili jiný podvozek. Zatím jsme využívali podvozek „irského typu“, který se hodí spíše na uskákané tratě. V Rakousku otestujeme tzv. „italský podvozek“ na kvalitní asfalt a v Topoľčanech se po obhlídce tratí rozhodneme, zda jej zkusíme i na Rally Tríbeč,“ uzavřel naše povídání jeden z favoritů.
Na rozdíl od Drotára, další favorizovaný jezdec Polák Grzegorz Grzyb se před tríbečskou rally pojede rozjet na české území. Namísto Fordu Focus WRC, se kterým je přihlášený do Topoľčan, se jednorázově představí ve speciálu Super 2000. „Na Rallysprint Kopná jsme zvolili vozidlo Peugeot 207 S2000 z dílny Tagai Racing Technology a odstartujeme s podporou polského importéra vozidel Peugeot,“ sdělil manažer týmu RUFA Ing. Lubomír Kleman.
Mezi favority na celkové vítězství samozřejmě nemůžeme opomenout úřadujícího slovenského mistra a vedoucího jezdce průběžné klasifikace mistrovství Jozefa Béreše mladšího (Škoda Fabia S2000). Na řadu výtečných výkonů ze závěru loňské sezóny by v Topoľčanech rád navázal domácí Jaroslav Melichárek, jehož Lancer WRC patří k nejhezčím a zároveň nejsilnějším vozům ve startovním poli. Překvapit však může i špičkový maďarský „enkař“ András Hadik se subaru či nadějný polský mladík Wojtek Chuchala s vozem stejné značky.
Mezi vozy s pohonem přední nápravy letos září dravý Pavol Nagy s vozem Citroën C2 R2. Kromě vedení ve své třídě mu nyní patří i neuvěřitelná pátá pozice v absolutním pořadí slovenského šampionátu, což před sezónou asi čekal málokdo. V Topoľčanech však bude mít Nagy tvrdou konkurenci. Rychlé časy musíme očekávat od Poláka Jana Chmielewskiho s dalším citroënem, míchat kartami v pořadí „dvoukolek“ by rád i další kvalitní pilot Roman Koňuch (Suzuki Ignis S1600).
Vedle účastníků skupiny F (vozy s prošlou mezinárodní homologací), kde v posledních dvou letech exceluje rozevlátý Jozef Béreš starší na Audi Quattro, se na Rally Tríbeč představí i dva zajímavé vozy z kategorie historických automobilů. Po technických problémech v Prešově se svoji Toyotu Celica 2000 bude snažit přimět k poslušnosti František Bányász, který je vzhledem k výkonové převaze jasným favoritem své kategorie. Jednorázový návrat na slovenské tratě hlásí dravý kroměřížský jezdec Vlastimil Kubíček, jenž divákům připomene zašlou slávu populárních žigulíků z Metalexu.
Kompletní seznam přihlášených posádek je k dispozici na oficiálním webu pořadatele – www.rallytribec.sk.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.