Martin Prokop se po Rally Sardegna vyhoupnul do čela klasifikace SWRC.
„Asi se přihlásím k dobrovolným hasičům. Praxi už po letošní soutěži na Sardinii mám,“ říká Martin Prokop.
Po martyriu v sobotní etapě, kdy posádku Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek požár vozu, následné technické potíže a hlavně sporná penalizace srazila z medailových pozic, se zdálo, že závěr v podobě čtyř rychlostních testů už žádné další vzrušení nepřinese. Ztráta na třetí místo, které držel katarský pilot All-Attyiah byla příliš velká na smysluplný útok. Náskok před případnými pronásledovateli stejně tak. V kategorii SWRC to vypadalo na poklidnou neděli – vedoucí Estonec Tanak kontroloval svůj náskok před Juho Hanninenem a o obsazení medailových pozic bylo zdánlivě rozhodnuto
„V rally člověk nikdy nemůže být prorokem, nikdy nevíte, co se do posledního metru může stát vám nebo komukoli z vašich soupeřů. Každá vteřinka pak může hrát svou obrovskou roli. Takže jsme se nedělními rychlostními zkouškami i po určité frustraci ze sobotního průběhu nechtěli jen tak probrouzdat,“ říká Martin Prokop. „Hned na první ranním testu jsem ale nedobrzdil v jednom odbočení a ztratil zhruba deset sekund.Asi jsem se po brzkém budíčku ještě nestihnul úplně probrat...“.
O tom, že se ze závodu ještě může stát drama se posádka přesvědčila hned na třetím měřeném úseku. Do kokpitu Fordu Fiesta S2000 se začal valit kouř a z jeho zadní části vyšlehly plameny – poškozený výfukový systém rozpálený do extrémních teplot začal hořet! „Když jsem viděl, jak se nám do auta zase dostává dým z požáru, nevěřil jsem už vlastním očím. Ještě mě pálily po sobotním hašení a už to tady bylo zase! Tentokrát bylo bohužel do cíle rychlostní zkoušky příliš daleko a my si s počínajícím ohněm museli poradit přímo na trati za cenu časové ztráty. Už máme praxi, šlo nám to celkem rychle. Ještě pár soutěží jako letošní Sardínie a zvládneme sami sebe hasit rovnou za jízdy,“ líčí s nadsázkou dramatické momenty co-pilot Jan Tománek.
Jako malou třešínku na připáleném sardinském dortu si Martin Prokop přidal nejrychlejší čas na posledním testu. Ta největší odměna za zarputilost s jakou se oba jezdci prali s nepříznivým italským osudem však přišla po dojezdu do cíle. Týmový manažer se v neděli také činil a sportovní komisaři, kteří posádku v sobotu potrestali spornou čtyřminutovou penalizací, nařídili slyšení, při kterém si vyslechli vysvětlení české strany. Po zvážení všech okolností bylo předchozí rozhodnutí o trestu revidováno a naše dvojice se tak vrátila na celkově bronzový post.
„Určitě mám velkou radost. O to větší, že už jsem po předchozích zkušenostech ve spravedlnost příliš nedoufal. Mrzí mě pochopitelně nepřízeň osudu, která nás na mé oblíbené soutěži provázela, ale na trati jsme se určitě neztratili a doufám, že jsme svým výkonem české fanoušky, kteří nás hnali dopředu, potěšili. Výkon vítězného Tanaka byl skvělý a je dobře, že v kategorii SWRC je další takto rychlý pilot, který udělá letošní sezónu Mistrovství světa ještě dramatičtější,“ hodnotí 3. místo na právě dokončené rally Martin Prokop. „Znovu jsme se přesvědčili, jak všestrannou disciplínou rally je – tentokrát jsme si ji zkombinovali s požárním sportem. Po tomto víkendu bychom s Jendou byli posilou každého družstva dobrovolných hasičů,“ dodává s úsměvem aktuální lídr celkového pořadí Mistrovství světa SWRC.
Další dějství vyrovnaného šampionátu se odehraje v rozpáleném Řecku 16. - 19. června a boje na tamních šotolinových tratích budou určtě znovu plné nástrah a nečekaných překvapení.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?