Martin Prokop se po Rally Sardegna vyhoupnul do čela klasifikace SWRC.
„Asi se přihlásím k dobrovolným hasičům. Praxi už po letošní soutěži na Sardinii mám,“ říká Martin Prokop.
Po martyriu v sobotní etapě, kdy posádku Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek požár vozu, následné technické potíže a hlavně sporná penalizace srazila z medailových pozic, se zdálo, že závěr v podobě čtyř rychlostních testů už žádné další vzrušení nepřinese. Ztráta na třetí místo, které držel katarský pilot All-Attyiah byla příliš velká na smysluplný útok. Náskok před případnými pronásledovateli stejně tak. V kategorii SWRC to vypadalo na poklidnou neděli – vedoucí Estonec Tanak kontroloval svůj náskok před Juho Hanninenem a o obsazení medailových pozic bylo zdánlivě rozhodnuto
„V rally člověk nikdy nemůže být prorokem, nikdy nevíte, co se do posledního metru může stát vám nebo komukoli z vašich soupeřů. Každá vteřinka pak může hrát svou obrovskou roli. Takže jsme se nedělními rychlostními zkouškami i po určité frustraci ze sobotního průběhu nechtěli jen tak probrouzdat,“ říká Martin Prokop. „Hned na první ranním testu jsem ale nedobrzdil v jednom odbočení a ztratil zhruba deset sekund.Asi jsem se po brzkém budíčku ještě nestihnul úplně probrat...“.
O tom, že se ze závodu ještě může stát drama se posádka přesvědčila hned na třetím měřeném úseku. Do kokpitu Fordu Fiesta S2000 se začal valit kouř a z jeho zadní části vyšlehly plameny – poškozený výfukový systém rozpálený do extrémních teplot začal hořet! „Když jsem viděl, jak se nám do auta zase dostává dým z požáru, nevěřil jsem už vlastním očím. Ještě mě pálily po sobotním hašení a už to tady bylo zase! Tentokrát bylo bohužel do cíle rychlostní zkoušky příliš daleko a my si s počínajícím ohněm museli poradit přímo na trati za cenu časové ztráty. Už máme praxi, šlo nám to celkem rychle. Ještě pár soutěží jako letošní Sardínie a zvládneme sami sebe hasit rovnou za jízdy,“ líčí s nadsázkou dramatické momenty co-pilot Jan Tománek.
Jako malou třešínku na připáleném sardinském dortu si Martin Prokop přidal nejrychlejší čas na posledním testu. Ta největší odměna za zarputilost s jakou se oba jezdci prali s nepříznivým italským osudem však přišla po dojezdu do cíle. Týmový manažer se v neděli také činil a sportovní komisaři, kteří posádku v sobotu potrestali spornou čtyřminutovou penalizací, nařídili slyšení, při kterém si vyslechli vysvětlení české strany. Po zvážení všech okolností bylo předchozí rozhodnutí o trestu revidováno a naše dvojice se tak vrátila na celkově bronzový post.
„Určitě mám velkou radost. O to větší, že už jsem po předchozích zkušenostech ve spravedlnost příliš nedoufal. Mrzí mě pochopitelně nepřízeň osudu, která nás na mé oblíbené soutěži provázela, ale na trati jsme se určitě neztratili a doufám, že jsme svým výkonem české fanoušky, kteří nás hnali dopředu, potěšili. Výkon vítězného Tanaka byl skvělý a je dobře, že v kategorii SWRC je další takto rychlý pilot, který udělá letošní sezónu Mistrovství světa ještě dramatičtější,“ hodnotí 3. místo na právě dokončené rally Martin Prokop. „Znovu jsme se přesvědčili, jak všestrannou disciplínou rally je – tentokrát jsme si ji zkombinovali s požárním sportem. Po tomto víkendu bychom s Jendou byli posilou každého družstva dobrovolných hasičů,“ dodává s úsměvem aktuální lídr celkového pořadí Mistrovství světa SWRC.
Další dějství vyrovnaného šampionátu se odehraje v rozpáleném Řecku 16. - 19. června a boje na tamních šotolinových tratích budou určtě znovu plné nástrah a nečekaných překvapení.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.