Citroën Total World Rally Team vyhrál poslední dvě dějství FIA World Rally Championship díky posádkám Sébastien Loeb a Daniel Elena v Mexiku, a Sébastien Ogier a Julien Ingrassia v Portugalsku. Obě posádky jsou nyní doslova nabité očekáváním před vzájemným soubojem na dalším šotolinovém povrchu při čtvrté rally sezony, Rally Jordánsko. Sébastien Loeb a Daniel Elena již o zdejší rally vědí své, vždyť soutěž u Mrtvého moře vyhráli v minulé sezoně.
Po sněhu na Rally Švédsku, nadmořských výškách při Rally Mexiko a tradičních trasách Rally Portugalsko, čeká týmy ve světovém šampionátu FIA bitva v Jordánsku. Třetí ročník soutěže na Středním východě nabídne obvyklý itinerář. Servisní park je na dohled Mrtvého moře a start bude ve starověkém městě Jerash, když závěrečné stupně vítězů se vztyčí přímo v jordánské poušti, známé to kolébce lidské civilizace. Loeb: Nezaplatit daň za podmínkySedm z deseti rychlostních zkoušek vede po stejných trasách jako v roce 2010, pro zbývající tři posloužil jako mustr ročník 2008. Sébastien Loeb je na tomto povrchu jako doma, a tak jeho jediný cíl je přidat do své sbírky titulů 64. zářez. Boj o titul vypadá jako velice těsný, ale to není žádné překvapení. Na začátku každého podniku je vždy nejméně pět uchazečů na vítězství a při Jordánské rally to nebude jiné. Jako na všech soutěžích na šotolině může důležitou roli sehrát faktor vymetání trati: "Podle jednotlivých sektorů bude povrch pokryt přibližně stejně silnou vrstvou prachu," říká Loeb. "Kvalita povrchu se mění. Hodně zkoušek bude brzy vymetených a budou tak velice rychlé. Vždycky je lepší nebýt tím, kdo se první ocitne mimo trať a bude platit daň zdejším podmínkám. My ve čtvrtek vyrážíme z druhého místa. Není to sice nejlepší pozice, ale musíme se pokusit držet se těch nejlepších, mít je v kontaktu a tak mít šanci na vítězství."Ogier: Podobně jako na asfaltu"Cesty jsou opravdu rychlé a tvrdé," přidává Sébastien Ogier. "Když máte trasu vymetenou, je povrch takřka stejný, jako je asfalt. Na druhou stranu musíme počítat s tím, že v poušti je problémem nedostatek orientačních bodů. O to větší význam mají dobré poznámky." "První den zahajujeme ze čtvrtého místa, což je nepatrná výhoda, ale někteří na tom budou ještě lépe," pokračuje nedávný vítěz Rally Portugalsko. "Musíme se probít mezi nejlepší, abychom měli šanci bojovat o vítězství na konci. Bude to opravdu hodně těsné a nejdůležitější bude získat body pro oba šampionáty."Program rally byl sestaven tak, aby kopíroval víkend na Středním východě. Shakedown je proto již ve středu 13. dubna v 15 hodin. Start do první ostré etapy bude ve čtvrtek ráno po průjezdu Jerashem. Závěr celé rally proběhne v sobotu 16. dubna pozdě odpoledne po 20 rychlostních zkouškách.Tři otázky pro Svena Smeetse, manažera Citroën Total WRTNeměli jste žádné obavy ze startu Citroën Racing v Rally Jordánsko?Trochu jsme nad situací v regionu přimhouřili oči po konzultaci s vedením PSA, ministerstvem zahraničí, představiteli FIA a nakonec i s organizátory Rally Jordánsko. Naší prioritou byla bezpečnost našich lidí a spolupracovníků. Naši účast jsme potvrdili až poté, co jsme získali potřebné záruky. Jaká opatření jste museli udělat v logistické oblasti?Hlavní potíž byla v tom, že v Evropě používáme jiná dopravní zařízení. Naše nákladní vozy jsou velké na to, aby mohly být dopravované letecky, tak jsme museli využít námořní dopravu. Náš plán zněl - proplavit se Suezem a přistát na jihu Jordánska v Aqaba. Ale situace v Egyptě celou cestu průplavem ztížila, tudíž jsme se rozhodli pro vylodění v Tartous v Sýrii. Jenže po nedávných událostech nebylo ani toto řešení možné. Nakonec jsme se společně s Fordem, Northone Sport, Michelinem a několika privátními týmy na našem charteru vylodili v Hadfa v Izraeli. Celé vybavení dorazilo k Mrtvému moři v pondělí v noci.Jak vidíte rally ze sportovního úhlu?Hlavním rysem je počet kilometrů prvního dne, ve čtvrtek - celkem 70. To znamená, že pro startující z pátého nebo šestého místa bude nemožné využít vymetání k získání velkého náskoku. Pořadí po prvním dni by se nemělo od startu příliš lišit. Když někdo první den ztratí jednu nebo dvě minuty, neznamená to, že by nemohl bojovat o vítězství. Pátek bude hodně důležitý, ale ne natolik, jako kilometry v sobotu. A novinkou jsou i tvrdší pneumatiky Michelin, u kterých jsme ještě plně nedocenili jejich výdrž a charakteristické rysy, které umožní pilotům jet naplno podle podmínek na trati.Privátní posádky na startuStejně jako v Portugalsku vstoupí Citroën Racing Technologies do Jordánské rally se třemi vozy DS3 WRC. Všechny tři posádky – Petter Solberg/ Chris Patterson (Petter Solberg World Rally Team), Kimi Räikkönen/Kaj Lindström (lce 1 Racing) a Petr van Merksteijn Jr./ Eddy Chevallier (Van Merksteijn Motorsport) – mají sice odlišné cíle, ale všechny chtějí z DS3 WRC vytěžit maximum.Tři týdny po Rally Portugalsko, FIA World Rally Championship zavítá do jiného teritoria. Jak šéf Citroën Racing Technologies Benoit Nogier upozorňuje: "Kalendář a logistická omezení na Středním východě nás přinutily po Portugalsku k docela zběsilým krokům. Jakmile naše auta DS3 WRC dorazila do továrny, ihned jsme je rozebrali a odeslali včas do Jordánska.“Nabitý program neumožnil absolvovat ani jediný test. "Samozřejmě bychom rádi otestovali nové pneumatiky, které budeme v Jordánsku používat," přidává Nogier. "Stejně jako tovární týmy, i my budeme těžit z vývoje Michelin Latitude Cross pneumatik, které byly navržené tak, aby byly odolnější. To znamená, že shakedown bude pro nás co do informací životně důležitý. Piloti se budou muset velice rychle s nimi sžít."Petter Solberg (Petter Solberg World Rally Team) na prvních třech rally sezony bodoval, ale příliš spokojený není, neboť cítí, že má na víc. Norský pilot bude v Jordánsku bojovat o své 14. vítězství v mistrovství světa. Mistr světa z roku 2003 byl loni v Jordánsku na stupních vítězů, když zajel ve třech dnech celkem 16 nejrychlejších časů. Petter, aktuálně pátý v mistrovství světa, bude přinejmenším profitovat z výhodné startovní pozice. Kimi Räikkönen (Ice 1 Racing) startuje v Rally Jordánsko podruhé. V roce 2010 tu Fin dokonce získal své první body do šampionátu, když absolvoval bezchybnou rally. Tento rok by se pilot Ice 1 Racing rád dostal mezi nejlepší a zaznamenával v poušti nejrychlejší časy. Jeho první start s DS3 WRC na šotolině mu vynesl 7. místo v Portugalsku a tak Kimi doufá, že by se mohl pohybovat mezi pěticí nejlepších. Petr van Merksteijn Jr. (Van Merksteijn Motorsport) se s vozem seznámil během jeho premiéry v Portugalsku. Jeho cíl v Jordánsku je pokračovat v seznamování se s DS3 WRC. Na terénu, který je zcela jiný, než byl v Algarve, čeká na mladého Holanďana několik záludností, které musí podstoupit při rozšiřování svých zkušeností. Může ale spoléhat na ostříleného spolujezdce Eddy Chevalliera, který mu pomůže se zlepšovat na rychlostních zkouškách Rally Jordánsko.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?