Citroën Total World Rally Team vyhrál poslední dvě dějství FIA World Rally Championship díky posádkám Sébastien Loeb a Daniel Elena v Mexiku, a Sébastien Ogier a Julien Ingrassia v Portugalsku. Obě posádky jsou nyní doslova nabité očekáváním před vzájemným soubojem na dalším šotolinovém povrchu při čtvrté rally sezony, Rally Jordánsko. Sébastien Loeb a Daniel Elena již o zdejší rally vědí své, vždyť soutěž u Mrtvého moře vyhráli v minulé sezoně.
Po sněhu na Rally Švédsku, nadmořských výškách při Rally Mexiko a tradičních trasách Rally Portugalsko, čeká týmy ve světovém šampionátu FIA bitva v Jordánsku. Třetí ročník soutěže na Středním východě nabídne obvyklý itinerář. Servisní park je na dohled Mrtvého moře a start bude ve starověkém městě Jerash, když závěrečné stupně vítězů se vztyčí přímo v jordánské poušti, známé to kolébce lidské civilizace. Loeb: Nezaplatit daň za podmínkySedm z deseti rychlostních zkoušek vede po stejných trasách jako v roce 2010, pro zbývající tři posloužil jako mustr ročník 2008. Sébastien Loeb je na tomto povrchu jako doma, a tak jeho jediný cíl je přidat do své sbírky titulů 64. zářez. Boj o titul vypadá jako velice těsný, ale to není žádné překvapení. Na začátku každého podniku je vždy nejméně pět uchazečů na vítězství a při Jordánské rally to nebude jiné. Jako na všech soutěžích na šotolině může důležitou roli sehrát faktor vymetání trati: "Podle jednotlivých sektorů bude povrch pokryt přibližně stejně silnou vrstvou prachu," říká Loeb. "Kvalita povrchu se mění. Hodně zkoušek bude brzy vymetených a budou tak velice rychlé. Vždycky je lepší nebýt tím, kdo se první ocitne mimo trať a bude platit daň zdejším podmínkám. My ve čtvrtek vyrážíme z druhého místa. Není to sice nejlepší pozice, ale musíme se pokusit držet se těch nejlepších, mít je v kontaktu a tak mít šanci na vítězství."Ogier: Podobně jako na asfaltu"Cesty jsou opravdu rychlé a tvrdé," přidává Sébastien Ogier. "Když máte trasu vymetenou, je povrch takřka stejný, jako je asfalt. Na druhou stranu musíme počítat s tím, že v poušti je problémem nedostatek orientačních bodů. O to větší význam mají dobré poznámky." "První den zahajujeme ze čtvrtého místa, což je nepatrná výhoda, ale někteří na tom budou ještě lépe," pokračuje nedávný vítěz Rally Portugalsko. "Musíme se probít mezi nejlepší, abychom měli šanci bojovat o vítězství na konci. Bude to opravdu hodně těsné a nejdůležitější bude získat body pro oba šampionáty."Program rally byl sestaven tak, aby kopíroval víkend na Středním východě. Shakedown je proto již ve středu 13. dubna v 15 hodin. Start do první ostré etapy bude ve čtvrtek ráno po průjezdu Jerashem. Závěr celé rally proběhne v sobotu 16. dubna pozdě odpoledne po 20 rychlostních zkouškách.Tři otázky pro Svena Smeetse, manažera Citroën Total WRTNeměli jste žádné obavy ze startu Citroën Racing v Rally Jordánsko?Trochu jsme nad situací v regionu přimhouřili oči po konzultaci s vedením PSA, ministerstvem zahraničí, představiteli FIA a nakonec i s organizátory Rally Jordánsko. Naší prioritou byla bezpečnost našich lidí a spolupracovníků. Naši účast jsme potvrdili až poté, co jsme získali potřebné záruky. Jaká opatření jste museli udělat v logistické oblasti?Hlavní potíž byla v tom, že v Evropě používáme jiná dopravní zařízení. Naše nákladní vozy jsou velké na to, aby mohly být dopravované letecky, tak jsme museli využít námořní dopravu. Náš plán zněl - proplavit se Suezem a přistát na jihu Jordánska v Aqaba. Ale situace v Egyptě celou cestu průplavem ztížila, tudíž jsme se rozhodli pro vylodění v Tartous v Sýrii. Jenže po nedávných událostech nebylo ani toto řešení možné. Nakonec jsme se společně s Fordem, Northone Sport, Michelinem a několika privátními týmy na našem charteru vylodili v Hadfa v Izraeli. Celé vybavení dorazilo k Mrtvému moři v pondělí v noci.Jak vidíte rally ze sportovního úhlu?Hlavním rysem je počet kilometrů prvního dne, ve čtvrtek - celkem 70. To znamená, že pro startující z pátého nebo šestého místa bude nemožné využít vymetání k získání velkého náskoku. Pořadí po prvním dni by se nemělo od startu příliš lišit. Když někdo první den ztratí jednu nebo dvě minuty, neznamená to, že by nemohl bojovat o vítězství. Pátek bude hodně důležitý, ale ne natolik, jako kilometry v sobotu. A novinkou jsou i tvrdší pneumatiky Michelin, u kterých jsme ještě plně nedocenili jejich výdrž a charakteristické rysy, které umožní pilotům jet naplno podle podmínek na trati.Privátní posádky na startuStejně jako v Portugalsku vstoupí Citroën Racing Technologies do Jordánské rally se třemi vozy DS3 WRC. Všechny tři posádky – Petter Solberg/ Chris Patterson (Petter Solberg World Rally Team), Kimi Räikkönen/Kaj Lindström (lce 1 Racing) a Petr van Merksteijn Jr./ Eddy Chevallier (Van Merksteijn Motorsport) – mají sice odlišné cíle, ale všechny chtějí z DS3 WRC vytěžit maximum.Tři týdny po Rally Portugalsko, FIA World Rally Championship zavítá do jiného teritoria. Jak šéf Citroën Racing Technologies Benoit Nogier upozorňuje: "Kalendář a logistická omezení na Středním východě nás přinutily po Portugalsku k docela zběsilým krokům. Jakmile naše auta DS3 WRC dorazila do továrny, ihned jsme je rozebrali a odeslali včas do Jordánska.“Nabitý program neumožnil absolvovat ani jediný test. "Samozřejmě bychom rádi otestovali nové pneumatiky, které budeme v Jordánsku používat," přidává Nogier. "Stejně jako tovární týmy, i my budeme těžit z vývoje Michelin Latitude Cross pneumatik, které byly navržené tak, aby byly odolnější. To znamená, že shakedown bude pro nás co do informací životně důležitý. Piloti se budou muset velice rychle s nimi sžít."Petter Solberg (Petter Solberg World Rally Team) na prvních třech rally sezony bodoval, ale příliš spokojený není, neboť cítí, že má na víc. Norský pilot bude v Jordánsku bojovat o své 14. vítězství v mistrovství světa. Mistr světa z roku 2003 byl loni v Jordánsku na stupních vítězů, když zajel ve třech dnech celkem 16 nejrychlejších časů. Petter, aktuálně pátý v mistrovství světa, bude přinejmenším profitovat z výhodné startovní pozice. Kimi Räikkönen (Ice 1 Racing) startuje v Rally Jordánsko podruhé. V roce 2010 tu Fin dokonce získal své první body do šampionátu, když absolvoval bezchybnou rally. Tento rok by se pilot Ice 1 Racing rád dostal mezi nejlepší a zaznamenával v poušti nejrychlejší časy. Jeho první start s DS3 WRC na šotolině mu vynesl 7. místo v Portugalsku a tak Kimi doufá, že by se mohl pohybovat mezi pěticí nejlepších. Petr van Merksteijn Jr. (Van Merksteijn Motorsport) se s vozem seznámil během jeho premiéry v Portugalsku. Jeho cíl v Jordánsku je pokračovat v seznamování se s DS3 WRC. Na terénu, který je zcela jiný, než byl v Algarve, čeká na mladého Holanďana několik záludností, které musí podstoupit při rozšiřování svých zkušeností. Může ale spoléhat na ostříleného spolujezdce Eddy Chevalliera, který mu pomůže se zlepšovat na rychlostních zkouškách Rally Jordánsko.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.