Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 čeká o nadcházejícím víkendu (10. až 12. září) premiérový start v Japonské rally. Případné vítězství by úřadujícího juniorského mistra světa posunulo do čela šampionátu S-WRC.
Japonská rally se v kalendáři mistrovství světa v automobilových soutěžích objevila poprvé roku 2004 a rychle si mezi jeho účastníky získala značnou oblibu díky unikátnímu prostředí, v němž se koná, a vřelé atmosféře, o kterou se umí nadšení a spontánní Japonci postarat. Soutěž se jezdí na ostrově Hokkaido, který je nejsevernějším v japonském souostroví. V letech 2004 až 2007 se závodilo na technických a úzkých šotolinových tratích s velmi měkkým a často rozbahněným povrchem v oblasti Tokachi. Roku 2008 se však centrum soutěže přestěhovalo z Obihira do Sappora, které je hlavním městem Hokkaida. Na posádky čekaly zcela nové trati v okolních lesích. Součástí itineráře se stala také superspeciálka na futuristickém stadiónu Sapporo Dome, která se rychle stala jednou z ozdob soutěže. Do kalendáře MS rally se Japonsko vrací po roční přestávce.
Pokud jde o souboj v hodnocení S-WRC, tedy světového šampionátu vypsaného letos poprvé pro vozy kategorie Super 2000, bude v Japonsku převyšovat kvalita nad kvantitou. Na startu se objeví trojice pilotů, přesto se dá očekávat velká bitva o vítězství. Jari Ketomaa i Bernardo Sousa budou chtít získat co největší počet bodů. A se stejným cílem se do Japonska vydala také posádka Martin Prokop - Jan Tománek. Ti však tentokrát nepojedou pod hlavičkou Czech Ford National Teamu jako při ostatních podnicích letošní sezony S-WRC. V šampionátu týmů budou bojovat o body pro Barwa World Rally Team, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Původně měl jet v Japonsku sám katarský jezdec, ale nakonec musel dát přednost svým povinnostem vůči továrnímu týmu Volkswagen. „Dostal jsem nabídku, která se neodmítá. Nassir Al-Attiyah mi nabídl, abych jel v Japonsku místo něj, protože sám ve stejném termínu absolvuje Silk Way Rally. Pro mě to byla velká příležitost, jak získat nové zkušenosti, proto jsem neváhal ani vteřinu,“ vysvětluje Martin Prokop.Úřadující juniorský mistr světa figuruje před Japonskou rally na třetím místě průběžného hodnocení S-WRC a má za sebou pět ze sedmi soutěží, v nichž může bodovat do tabulky jezdců. V Japonsku bude na startu chybět vedoucí muž šampionátu Xavier Pons. Pokud by Martin Prokop obsadil v Japonsku druhé místo v S-WRC, bodově by se na Španěla dotáhl. Ovšem pokud by Prokop s Tománkem v okolí Sappora zvítězili, ujali by se vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před Ponsem.
Martin Prokop s Janem Tománkem se letos v hodnocení jednotlivých soutěží už třikrát prosadili na stupně vítězů v klasifikaci účastníků S-WRC a při minulé rally v Německu podlehli Sandellovi v souboji o vítězství o pouhých 4,7 sekundy. Jihlavský závodník pojede v Japonsku poprvé. Jeho navigátor zde startoval už roku 2005 společně s Romanem Krestou a s továrním Fordem Focus WRC. Tehdy se však závodilo ještě v okolí Obihira. Ovšem oba mají z mistrovství světa již spoustu zkušeností a do Japonska odjeli s odhodláním bojovat o zlato.„Při této soutěži nutně potřebuji získat co největší počet bodů. Šampionát je opravdu hodně vyrovnaný a pro mě je důležité, abych v Japonsku dojel první nebo druhý. Vím, že Jari Ketomaa chce získat co nejvíc bodů, ale to samé chci i já. Určitě budeme po celý víkend svádět velmi těsný souboj. Otázkou je, jak moc bude potřeba riskovat. V Japonsku toužím po výhře, ale zároveň nebudu zklamaný, ani kdybych skončil druhý,“ tvrdí Martin Prokop. „Je pravda, že konkurence v S-WRC nebude v Japonsku nijak veliká, na druhou stranu Japonsko není vůbec snadná soutěž a nikdo nemůže počítat s tím, že automaticky dojede do cíle. Zdejší tratě jsou hodně nevyzpytatelné a úzké. Sám je znám jen z internetu. Jenda v Japonsku už sice jel, jenže tehdy se rally konala v jiném regionu.“
Japonská rally odstartuje ve čtvrtek 9. září, kdy jsou v podvečer místního času na programu dva průjezdy superspeciálkou v Sapporu. Celkem na posádky čeká 301 měřených kilometrů rozdělených do 26 rychlostních zkoušek. Výsledky soutěže budeme znát v neděli 12. září ráno SEČ.Sestřihy jednotlivých etap Japonské rally přinese televizní stanice SPORT 5 od pátku 10. září do neděle 12. září v premiéře vždy od 20 hod.Průběžné pořadí S-WRC po 7 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. P.-G. ANDERSSON (SWE) 83, 3. M. PROKOP (CZE) 78, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. J. KETOMAA (FIN) 58, 6. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 7. M. KOSCIUSZKO (POL) 48, 8. N. AL-ATTIYAH (QAT) 34, 9. J. TUOHINO (FIN) 30, 10. B. SOUSA (POR) 26...Průběžné výsledky soutěže můžete sledovat ZDEDalší informace o soutěži naleznete na internetových stránkách www.wrc.com a www.rallyjapan.jp/e/
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.