Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 čeká o nadcházejícím víkendu (10. až 12. září) premiérový start v Japonské rally. Případné vítězství by úřadujícího juniorského mistra světa posunulo do čela šampionátu S-WRC.
Japonská rally se v kalendáři mistrovství světa v automobilových soutěžích objevila poprvé roku 2004 a rychle si mezi jeho účastníky získala značnou oblibu díky unikátnímu prostředí, v němž se koná, a vřelé atmosféře, o kterou se umí nadšení a spontánní Japonci postarat. Soutěž se jezdí na ostrově Hokkaido, který je nejsevernějším v japonském souostroví. V letech 2004 až 2007 se závodilo na technických a úzkých šotolinových tratích s velmi měkkým a často rozbahněným povrchem v oblasti Tokachi. Roku 2008 se však centrum soutěže přestěhovalo z Obihira do Sappora, které je hlavním městem Hokkaida. Na posádky čekaly zcela nové trati v okolních lesích. Součástí itineráře se stala také superspeciálka na futuristickém stadiónu Sapporo Dome, která se rychle stala jednou z ozdob soutěže. Do kalendáře MS rally se Japonsko vrací po roční přestávce.
Pokud jde o souboj v hodnocení S-WRC, tedy světového šampionátu vypsaného letos poprvé pro vozy kategorie Super 2000, bude v Japonsku převyšovat kvalita nad kvantitou. Na startu se objeví trojice pilotů, přesto se dá očekávat velká bitva o vítězství. Jari Ketomaa i Bernardo Sousa budou chtít získat co největší počet bodů. A se stejným cílem se do Japonska vydala také posádka Martin Prokop - Jan Tománek. Ti však tentokrát nepojedou pod hlavičkou Czech Ford National Teamu jako při ostatních podnicích letošní sezony S-WRC. V šampionátu týmů budou bojovat o body pro Barwa World Rally Team, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Původně měl jet v Japonsku sám katarský jezdec, ale nakonec musel dát přednost svým povinnostem vůči továrnímu týmu Volkswagen. „Dostal jsem nabídku, která se neodmítá. Nassir Al-Attiyah mi nabídl, abych jel v Japonsku místo něj, protože sám ve stejném termínu absolvuje Silk Way Rally. Pro mě to byla velká příležitost, jak získat nové zkušenosti, proto jsem neváhal ani vteřinu,“ vysvětluje Martin Prokop.Úřadující juniorský mistr světa figuruje před Japonskou rally na třetím místě průběžného hodnocení S-WRC a má za sebou pět ze sedmi soutěží, v nichž může bodovat do tabulky jezdců. V Japonsku bude na startu chybět vedoucí muž šampionátu Xavier Pons. Pokud by Martin Prokop obsadil v Japonsku druhé místo v S-WRC, bodově by se na Španěla dotáhl. Ovšem pokud by Prokop s Tománkem v okolí Sappora zvítězili, ujali by se vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před Ponsem.
Martin Prokop s Janem Tománkem se letos v hodnocení jednotlivých soutěží už třikrát prosadili na stupně vítězů v klasifikaci účastníků S-WRC a při minulé rally v Německu podlehli Sandellovi v souboji o vítězství o pouhých 4,7 sekundy. Jihlavský závodník pojede v Japonsku poprvé. Jeho navigátor zde startoval už roku 2005 společně s Romanem Krestou a s továrním Fordem Focus WRC. Tehdy se však závodilo ještě v okolí Obihira. Ovšem oba mají z mistrovství světa již spoustu zkušeností a do Japonska odjeli s odhodláním bojovat o zlato.„Při této soutěži nutně potřebuji získat co největší počet bodů. Šampionát je opravdu hodně vyrovnaný a pro mě je důležité, abych v Japonsku dojel první nebo druhý. Vím, že Jari Ketomaa chce získat co nejvíc bodů, ale to samé chci i já. Určitě budeme po celý víkend svádět velmi těsný souboj. Otázkou je, jak moc bude potřeba riskovat. V Japonsku toužím po výhře, ale zároveň nebudu zklamaný, ani kdybych skončil druhý,“ tvrdí Martin Prokop. „Je pravda, že konkurence v S-WRC nebude v Japonsku nijak veliká, na druhou stranu Japonsko není vůbec snadná soutěž a nikdo nemůže počítat s tím, že automaticky dojede do cíle. Zdejší tratě jsou hodně nevyzpytatelné a úzké. Sám je znám jen z internetu. Jenda v Japonsku už sice jel, jenže tehdy se rally konala v jiném regionu.“
Japonská rally odstartuje ve čtvrtek 9. září, kdy jsou v podvečer místního času na programu dva průjezdy superspeciálkou v Sapporu. Celkem na posádky čeká 301 měřených kilometrů rozdělených do 26 rychlostních zkoušek. Výsledky soutěže budeme znát v neděli 12. září ráno SEČ.Sestřihy jednotlivých etap Japonské rally přinese televizní stanice SPORT 5 od pátku 10. září do neděle 12. září v premiéře vždy od 20 hod.Průběžné pořadí S-WRC po 7 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. P.-G. ANDERSSON (SWE) 83, 3. M. PROKOP (CZE) 78, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. J. KETOMAA (FIN) 58, 6. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 7. M. KOSCIUSZKO (POL) 48, 8. N. AL-ATTIYAH (QAT) 34, 9. J. TUOHINO (FIN) 30, 10. B. SOUSA (POR) 26...Průběžné výsledky soutěže můžete sledovat ZDEDalší informace o soutěži naleznete na internetových stránkách www.wrc.com a www.rallyjapan.jp/e/
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?