Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 čeká o nadcházejícím víkendu (10. až 12. září) premiérový start v Japonské rally. Případné vítězství by úřadujícího juniorského mistra světa posunulo do čela šampionátu S-WRC.
Japonská rally se v kalendáři mistrovství světa v automobilových soutěžích objevila poprvé roku 2004 a rychle si mezi jeho účastníky získala značnou oblibu díky unikátnímu prostředí, v němž se koná, a vřelé atmosféře, o kterou se umí nadšení a spontánní Japonci postarat. Soutěž se jezdí na ostrově Hokkaido, který je nejsevernějším v japonském souostroví. V letech 2004 až 2007 se závodilo na technických a úzkých šotolinových tratích s velmi měkkým a často rozbahněným povrchem v oblasti Tokachi. Roku 2008 se však centrum soutěže přestěhovalo z Obihira do Sappora, které je hlavním městem Hokkaida. Na posádky čekaly zcela nové trati v okolních lesích. Součástí itineráře se stala také superspeciálka na futuristickém stadiónu Sapporo Dome, která se rychle stala jednou z ozdob soutěže. Do kalendáře MS rally se Japonsko vrací po roční přestávce.
Pokud jde o souboj v hodnocení S-WRC, tedy světového šampionátu vypsaného letos poprvé pro vozy kategorie Super 2000, bude v Japonsku převyšovat kvalita nad kvantitou. Na startu se objeví trojice pilotů, přesto se dá očekávat velká bitva o vítězství. Jari Ketomaa i Bernardo Sousa budou chtít získat co největší počet bodů. A se stejným cílem se do Japonska vydala také posádka Martin Prokop - Jan Tománek. Ti však tentokrát nepojedou pod hlavičkou Czech Ford National Teamu jako při ostatních podnicích letošní sezony S-WRC. V šampionátu týmů budou bojovat o body pro Barwa World Rally Team, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Původně měl jet v Japonsku sám katarský jezdec, ale nakonec musel dát přednost svým povinnostem vůči továrnímu týmu Volkswagen. „Dostal jsem nabídku, která se neodmítá. Nassir Al-Attiyah mi nabídl, abych jel v Japonsku místo něj, protože sám ve stejném termínu absolvuje Silk Way Rally. Pro mě to byla velká příležitost, jak získat nové zkušenosti, proto jsem neváhal ani vteřinu,“ vysvětluje Martin Prokop.Úřadující juniorský mistr světa figuruje před Japonskou rally na třetím místě průběžného hodnocení S-WRC a má za sebou pět ze sedmi soutěží, v nichž může bodovat do tabulky jezdců. V Japonsku bude na startu chybět vedoucí muž šampionátu Xavier Pons. Pokud by Martin Prokop obsadil v Japonsku druhé místo v S-WRC, bodově by se na Španěla dotáhl. Ovšem pokud by Prokop s Tománkem v okolí Sappora zvítězili, ujali by se vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před Ponsem.
Martin Prokop s Janem Tománkem se letos v hodnocení jednotlivých soutěží už třikrát prosadili na stupně vítězů v klasifikaci účastníků S-WRC a při minulé rally v Německu podlehli Sandellovi v souboji o vítězství o pouhých 4,7 sekundy. Jihlavský závodník pojede v Japonsku poprvé. Jeho navigátor zde startoval už roku 2005 společně s Romanem Krestou a s továrním Fordem Focus WRC. Tehdy se však závodilo ještě v okolí Obihira. Ovšem oba mají z mistrovství světa již spoustu zkušeností a do Japonska odjeli s odhodláním bojovat o zlato.„Při této soutěži nutně potřebuji získat co největší počet bodů. Šampionát je opravdu hodně vyrovnaný a pro mě je důležité, abych v Japonsku dojel první nebo druhý. Vím, že Jari Ketomaa chce získat co nejvíc bodů, ale to samé chci i já. Určitě budeme po celý víkend svádět velmi těsný souboj. Otázkou je, jak moc bude potřeba riskovat. V Japonsku toužím po výhře, ale zároveň nebudu zklamaný, ani kdybych skončil druhý,“ tvrdí Martin Prokop. „Je pravda, že konkurence v S-WRC nebude v Japonsku nijak veliká, na druhou stranu Japonsko není vůbec snadná soutěž a nikdo nemůže počítat s tím, že automaticky dojede do cíle. Zdejší tratě jsou hodně nevyzpytatelné a úzké. Sám je znám jen z internetu. Jenda v Japonsku už sice jel, jenže tehdy se rally konala v jiném regionu.“
Japonská rally odstartuje ve čtvrtek 9. září, kdy jsou v podvečer místního času na programu dva průjezdy superspeciálkou v Sapporu. Celkem na posádky čeká 301 měřených kilometrů rozdělených do 26 rychlostních zkoušek. Výsledky soutěže budeme znát v neděli 12. září ráno SEČ.Sestřihy jednotlivých etap Japonské rally přinese televizní stanice SPORT 5 od pátku 10. září do neděle 12. září v premiéře vždy od 20 hod.Průběžné pořadí S-WRC po 7 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. P.-G. ANDERSSON (SWE) 83, 3. M. PROKOP (CZE) 78, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. J. KETOMAA (FIN) 58, 6. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 7. M. KOSCIUSZKO (POL) 48, 8. N. AL-ATTIYAH (QAT) 34, 9. J. TUOHINO (FIN) 30, 10. B. SOUSA (POR) 26...Průběžné výsledky soutěže můžete sledovat ZDEDalší informace o soutěži naleznete na internetových stránkách www.wrc.com a www.rallyjapan.jp/e/
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.