Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 čeká o nadcházejícím víkendu (10. až 12. září) premiérový start v Japonské rally. Případné vítězství by úřadujícího juniorského mistra světa posunulo do čela šampionátu S-WRC.
Japonská rally se v kalendáři mistrovství světa v automobilových soutěžích objevila poprvé roku 2004 a rychle si mezi jeho účastníky získala značnou oblibu díky unikátnímu prostředí, v němž se koná, a vřelé atmosféře, o kterou se umí nadšení a spontánní Japonci postarat. Soutěž se jezdí na ostrově Hokkaido, který je nejsevernějším v japonském souostroví. V letech 2004 až 2007 se závodilo na technických a úzkých šotolinových tratích s velmi měkkým a často rozbahněným povrchem v oblasti Tokachi. Roku 2008 se však centrum soutěže přestěhovalo z Obihira do Sappora, které je hlavním městem Hokkaida. Na posádky čekaly zcela nové trati v okolních lesích. Součástí itineráře se stala také superspeciálka na futuristickém stadiónu Sapporo Dome, která se rychle stala jednou z ozdob soutěže. Do kalendáře MS rally se Japonsko vrací po roční přestávce.
Pokud jde o souboj v hodnocení S-WRC, tedy světového šampionátu vypsaného letos poprvé pro vozy kategorie Super 2000, bude v Japonsku převyšovat kvalita nad kvantitou. Na startu se objeví trojice pilotů, přesto se dá očekávat velká bitva o vítězství. Jari Ketomaa i Bernardo Sousa budou chtít získat co největší počet bodů. A se stejným cílem se do Japonska vydala také posádka Martin Prokop - Jan Tománek. Ti však tentokrát nepojedou pod hlavičkou Czech Ford National Teamu jako při ostatních podnicích letošní sezony S-WRC. V šampionátu týmů budou bojovat o body pro Barwa World Rally Team, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Původně měl jet v Japonsku sám katarský jezdec, ale nakonec musel dát přednost svým povinnostem vůči továrnímu týmu Volkswagen. „Dostal jsem nabídku, která se neodmítá. Nassir Al-Attiyah mi nabídl, abych jel v Japonsku místo něj, protože sám ve stejném termínu absolvuje Silk Way Rally. Pro mě to byla velká příležitost, jak získat nové zkušenosti, proto jsem neváhal ani vteřinu,“ vysvětluje Martin Prokop.Úřadující juniorský mistr světa figuruje před Japonskou rally na třetím místě průběžného hodnocení S-WRC a má za sebou pět ze sedmi soutěží, v nichž může bodovat do tabulky jezdců. V Japonsku bude na startu chybět vedoucí muž šampionátu Xavier Pons. Pokud by Martin Prokop obsadil v Japonsku druhé místo v S-WRC, bodově by se na Španěla dotáhl. Ovšem pokud by Prokop s Tománkem v okolí Sappora zvítězili, ujali by se vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před Ponsem.
Martin Prokop s Janem Tománkem se letos v hodnocení jednotlivých soutěží už třikrát prosadili na stupně vítězů v klasifikaci účastníků S-WRC a při minulé rally v Německu podlehli Sandellovi v souboji o vítězství o pouhých 4,7 sekundy. Jihlavský závodník pojede v Japonsku poprvé. Jeho navigátor zde startoval už roku 2005 společně s Romanem Krestou a s továrním Fordem Focus WRC. Tehdy se však závodilo ještě v okolí Obihira. Ovšem oba mají z mistrovství světa již spoustu zkušeností a do Japonska odjeli s odhodláním bojovat o zlato.„Při této soutěži nutně potřebuji získat co největší počet bodů. Šampionát je opravdu hodně vyrovnaný a pro mě je důležité, abych v Japonsku dojel první nebo druhý. Vím, že Jari Ketomaa chce získat co nejvíc bodů, ale to samé chci i já. Určitě budeme po celý víkend svádět velmi těsný souboj. Otázkou je, jak moc bude potřeba riskovat. V Japonsku toužím po výhře, ale zároveň nebudu zklamaný, ani kdybych skončil druhý,“ tvrdí Martin Prokop. „Je pravda, že konkurence v S-WRC nebude v Japonsku nijak veliká, na druhou stranu Japonsko není vůbec snadná soutěž a nikdo nemůže počítat s tím, že automaticky dojede do cíle. Zdejší tratě jsou hodně nevyzpytatelné a úzké. Sám je znám jen z internetu. Jenda v Japonsku už sice jel, jenže tehdy se rally konala v jiném regionu.“
Japonská rally odstartuje ve čtvrtek 9. září, kdy jsou v podvečer místního času na programu dva průjezdy superspeciálkou v Sapporu. Celkem na posádky čeká 301 měřených kilometrů rozdělených do 26 rychlostních zkoušek. Výsledky soutěže budeme znát v neděli 12. září ráno SEČ.Sestřihy jednotlivých etap Japonské rally přinese televizní stanice SPORT 5 od pátku 10. září do neděle 12. září v premiéře vždy od 20 hod.Průběžné pořadí S-WRC po 7 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. P.-G. ANDERSSON (SWE) 83, 3. M. PROKOP (CZE) 78, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. J. KETOMAA (FIN) 58, 6. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 7. M. KOSCIUSZKO (POL) 48, 8. N. AL-ATTIYAH (QAT) 34, 9. J. TUOHINO (FIN) 30, 10. B. SOUSA (POR) 26...Průběžné výsledky soutěže můžete sledovat ZDEDalší informace o soutěži naleznete na internetových stránkách www.wrc.com a www.rallyjapan.jp/e/
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.