Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem a vozem Ford Fiesta S2000 čeká o nadcházejícím víkendu (10. až 12. září) premiérový start v Japonské rally. Případné vítězství by úřadujícího juniorského mistra světa posunulo do čela šampionátu S-WRC.
Japonská rally se v kalendáři mistrovství světa v automobilových soutěžích objevila poprvé roku 2004 a rychle si mezi jeho účastníky získala značnou oblibu díky unikátnímu prostředí, v němž se koná, a vřelé atmosféře, o kterou se umí nadšení a spontánní Japonci postarat. Soutěž se jezdí na ostrově Hokkaido, který je nejsevernějším v japonském souostroví. V letech 2004 až 2007 se závodilo na technických a úzkých šotolinových tratích s velmi měkkým a často rozbahněným povrchem v oblasti Tokachi. Roku 2008 se však centrum soutěže přestěhovalo z Obihira do Sappora, které je hlavním městem Hokkaida. Na posádky čekaly zcela nové trati v okolních lesích. Součástí itineráře se stala také superspeciálka na futuristickém stadiónu Sapporo Dome, která se rychle stala jednou z ozdob soutěže. Do kalendáře MS rally se Japonsko vrací po roční přestávce.
Pokud jde o souboj v hodnocení S-WRC, tedy světového šampionátu vypsaného letos poprvé pro vozy kategorie Super 2000, bude v Japonsku převyšovat kvalita nad kvantitou. Na startu se objeví trojice pilotů, přesto se dá očekávat velká bitva o vítězství. Jari Ketomaa i Bernardo Sousa budou chtít získat co největší počet bodů. A se stejným cílem se do Japonska vydala také posádka Martin Prokop - Jan Tománek. Ti však tentokrát nepojedou pod hlavičkou Czech Ford National Teamu jako při ostatních podnicích letošní sezony S-WRC. V šampionátu týmů budou bojovat o body pro Barwa World Rally Team, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Původně měl jet v Japonsku sám katarský jezdec, ale nakonec musel dát přednost svým povinnostem vůči továrnímu týmu Volkswagen. „Dostal jsem nabídku, která se neodmítá. Nassir Al-Attiyah mi nabídl, abych jel v Japonsku místo něj, protože sám ve stejném termínu absolvuje Silk Way Rally. Pro mě to byla velká příležitost, jak získat nové zkušenosti, proto jsem neváhal ani vteřinu,“ vysvětluje Martin Prokop.Úřadující juniorský mistr světa figuruje před Japonskou rally na třetím místě průběžného hodnocení S-WRC a má za sebou pět ze sedmi soutěží, v nichž může bodovat do tabulky jezdců. V Japonsku bude na startu chybět vedoucí muž šampionátu Xavier Pons. Pokud by Martin Prokop obsadil v Japonsku druhé místo v S-WRC, bodově by se na Španěla dotáhl. Ovšem pokud by Prokop s Tománkem v okolí Sappora zvítězili, ujali by se vedení v šampionátu se sedmibodovým náskokem před Ponsem.
Martin Prokop s Janem Tománkem se letos v hodnocení jednotlivých soutěží už třikrát prosadili na stupně vítězů v klasifikaci účastníků S-WRC a při minulé rally v Německu podlehli Sandellovi v souboji o vítězství o pouhých 4,7 sekundy. Jihlavský závodník pojede v Japonsku poprvé. Jeho navigátor zde startoval už roku 2005 společně s Romanem Krestou a s továrním Fordem Focus WRC. Tehdy se však závodilo ještě v okolí Obihira. Ovšem oba mají z mistrovství světa již spoustu zkušeností a do Japonska odjeli s odhodláním bojovat o zlato.„Při této soutěži nutně potřebuji získat co největší počet bodů. Šampionát je opravdu hodně vyrovnaný a pro mě je důležité, abych v Japonsku dojel první nebo druhý. Vím, že Jari Ketomaa chce získat co nejvíc bodů, ale to samé chci i já. Určitě budeme po celý víkend svádět velmi těsný souboj. Otázkou je, jak moc bude potřeba riskovat. V Japonsku toužím po výhře, ale zároveň nebudu zklamaný, ani kdybych skončil druhý,“ tvrdí Martin Prokop. „Je pravda, že konkurence v S-WRC nebude v Japonsku nijak veliká, na druhou stranu Japonsko není vůbec snadná soutěž a nikdo nemůže počítat s tím, že automaticky dojede do cíle. Zdejší tratě jsou hodně nevyzpytatelné a úzké. Sám je znám jen z internetu. Jenda v Japonsku už sice jel, jenže tehdy se rally konala v jiném regionu.“
Japonská rally odstartuje ve čtvrtek 9. září, kdy jsou v podvečer místního času na programu dva průjezdy superspeciálkou v Sapporu. Celkem na posádky čeká 301 měřených kilometrů rozdělených do 26 rychlostních zkoušek. Výsledky soutěže budeme znát v neděli 12. září ráno SEČ.Sestřihy jednotlivých etap Japonské rally přinese televizní stanice SPORT 5 od pátku 10. září do neděle 12. září v premiéře vždy od 20 hod.Průběžné pořadí S-WRC po 7 z 10 podniků:1. X. PONS (ESP) 96 bodů, 2. P.-G. ANDERSSON (SWE) 83, 3. M. PROKOP (CZE) 78, 4. P. SANDELL (SWE) 74, 5. J. KETOMAA (FIN) 58, 6. E. BRYNILDSEN (NOR) 54, 7. M. KOSCIUSZKO (POL) 48, 8. N. AL-ATTIYAH (QAT) 34, 9. J. TUOHINO (FIN) 30, 10. B. SOUSA (POR) 26...Průběžné výsledky soutěže můžete sledovat ZDEDalší informace o soutěži naleznete na internetových stránkách www.wrc.com a www.rallyjapan.jp/e/
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?