Letní přestávka v kolotoči WRC je téměř u konce a na týmy čeká další díl šampionátu. Světová premiéra Rally Bulgaria jako dílu mistrovství světa. Co posádkám přinese?
Při následující rally v Bulharsku se téměř kompletní světová špička představí na soutěži pro většinu zcela neznámé. Od prvního ročníku v roce 1970 až do roku 2001 se soutěž jezdila u černomořského letoviska Zlaté písky. Od roku 2002 se soutěž přesunula do centra zimních sportů Borovez, asi 60 km od hlavního města Sofia.
Tovární jezdec Fordu Jari-Matti Latvala neponechal nic náhodě a na tomto místě se objevil i se svým inženýrem Timem Jacksonem již loni. "Zkoušky jsou tu velmi, velmi rychlé," popisuje své dojmy. "Na některých místech je asfalt úplně rozlámaný, celkově značně zvlněný. Není pro jezdce lehké přesně odhadnout podmínky na trati dokázat včas zpomalit z maximální rychlosti. Povrch vozovky se nejvíc podobá asi Irsku a tomu na Korsice, samozřejmě s kombinací rychlosti za Španělska."
Poprvé od Irska 2009 budou mít týmy možnost využít tzv. "špiónů". Tedy posádek, které tratě rychlostních zkoušek projedou před závodníky a potom poskytnou týmům cenné informace o aktuálních podmínkách na trati. To považuje Latvala za velmi důležité. "Při asfaltových soutěžích hraje počasí významnou roli. Obzvláště zde, v horské oblasti, je téměř nepředvídatelné. Přeháňka se zde může objevit velice rychle, na druhé straně zase tratě rychle osychají. Zatímco v centru soutěže může pršet, na tratích RZ bude třeba sucho. Potom mají informace našich "špiónů" cenu zlata. Poprvé v této sezóně to bude těžká volba pneumatik," vysvětluje dále.
Nelehkou práci bude mít také jednotný dodavatel pneumatik Pirelli. Týmům do Bulharska doveze dvoje gumy: nejvíce používané "slicky" z tvrdší směsy a pneumatiky z měkčí směsy pro vlhké podmínky. Jen dodejme, že "dořezávání" pneumatik není dovoleno.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.