Whaanga Coast je doslova mýtickou rychlostní zkouškou Rally Nový Zéland a současně i velkým divadlem s nepopsatelným vzruchem. Platí to i po závěrečné etapě ročníku 2010, kdy se o vítězi rozhodovalo několik stovek metrů před cílovou páskou. V případě juniorů Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassiase to platí doslova, vždyť o svůj premiérový titul přišli tři zatáčky před cílem. Sébastien Loeb a Daniel Elena skončili třetí, zatímco Dani Sordó a Marc Martí uviděli šachovnicový praporek na pátém místě. Prvně jmenovaní si udrželi i tak pohodlný náskok v průběžném pořadí pilotů a Citroën Total WRT Team je dál na čele klasifikace Poháru konstruktérů.
Třídenní stíhací jízda Po hrdinském druhém dni se Sébastien Loeb a Daniel Elena pustili do závěru Rally Nový Zéland s jediným cílem - vyhrát. Po RZ 18 (Te Hutewai 1) se šestinásobný mistr světa ujal vedení po Ogierových hodinách. Při prvním průjezdu Whaanga Coast Loeb upevnil své vedení, ale pak vylétl z tratě. „Bylo to v úzké točivé části, kde jsme jednu pravotočivou zatáčku trochu podcenili. Bylo tam hodně kamínků a auto narazilo do stromu. Karosérie sice utrpěla, ale nebylo tam žádné větší mechanické poškození auta a byli jsme schopní pokračovat dál až do servisního parku. Najednou jsme byli čtvrtí a nějakých dvacet sekund ztráty na vedoucí pozici. Všechno bylo dál otevřené.“Dani Sordó a Marc Martí, čtvrtí na začátku poslední etapy, klesli na šestou příčku po prvních dvou zkouškách. „Cítil jsem, že jedu dobře, ale můj čas na Whaanga Coast nebyl nejlepší," vysvětloval španělský pilot. „Čtyři posádky byly srovnány do 15 sekund. Chtěli jsme jet na doraz až do konce.“Loebova spokojenost s 3. místemPo přestávce v servisním parku se bojovalo na břehu Tasmánského moře. Loeb zajel nejrychlejší čas na Te Hutewai 2 (RZ 20) a vrátil se do čela soutěže před posledním testem na Whaanga Coast 2. Ale několik kilometrů před cílem udělal hodiny a ty zmařily jeho úspěch. „Zkusili jsme všechno, ale už to nešlo dohonit. Dojeli jsme třetí, což není vůbec špatný výsledek po tolika karambolech za poslední tři dny. A tak odjíždím docela spokojený."Sordó: Body jsou nejdůležitějšíDani Sordó zajel nejrychlejší poslední čas a dojel si tak pro pátou pozici s 4,5 sekundami ztráty na Mikko Hirvonena. „Jsem šťastný, že jsem auto dovezl bez poškození našim mechanikům. Potěšil mě druhý čas na Whaanga Coast. Díky dobře vymetené trase jsem mohl jet po soudržném podkladu a pilotovat tak, jak jsem chtěl. Body, které jsme získali za páté místo, pomohly Citroënu udržet vedení v Poháru konstruktérů, což je nejdůležitější věc."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.